Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Selkounet - 1

sateenvaari

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Selkounet
« : 01. Helmikuuta 2018 klo 09:28 »
  • Tykkää (0)

• Olen pitkään ollut kiinnostunut selkounista ja jokusen kerran niitä sattumalta nähnytkin, mutta jotenkin asiaan syventyminen on jäänyt, vaikka sitä on usein miettinyt. Nyt mietin, että voisin ottaa tämän ihan projektiksi, kun unet muutenkin kiinnostaa ja inspiroi.

Aloitan pitämällä unipäiväkirjaa puhelimen muistioon. Minulla on ollut myös vihko sitä varten, mutta olen havainnut, että siihen kirjoittaminen on vähän pöhnästä varsinkin arkiaamuina, siinä missä kännykän näpyttely tulee taas ihan selkärangasta. Alan tehdä myös reality checkejä pitkin päivää ja etsin käsiini jonkun kirjan, missä kerrotaan lisää selkounesta.

Kirjavinkit, kokemukset ja linkit aiheeseen liittyen tervetulleita  ^-^
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    Vs: Selkounet
    « Vastaus #1 : 01. Helmikuuta 2018 klo 13:24 »
  • Tykkää (0)

• Yksi hyvä tapa nähdä selkounia on psyykata itsensä näkemään niitä nukkumaan mennessä.

Jos harjoittaa päivällä tietoista läsnäoloa (Eckhart Tollen juttuja, mindfulnessia yms), niin silloin on enemmän läsnä myös yöllä, jolloin voi helpommin huomata näkevänsä unta.
    « Viimeksi muokattu: 01. Helmikuuta 2018 klo 13:31 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss. <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #2 : 01. Helmikuuta 2018 klo 13:29 »
  • Tykkää (1)

• Kirjattu
    <3 Follow your bliss. <3

Galaktika

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 01. Helmikuuta 2018 klo 18:58 »
  • Tykkää (1)

• David Fontanan kirjoittama Uniopas - Vapauta alitajunnan voimat käyttöösi on ihan kiva kirja, löytyy muutakin kun selkounijuttua mutta mielenkiintosia nekin. :)
    Kirjattu

sateenvaari

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 05. Helmikuuta 2018 klo 09:20 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos vinkeistä Hariel & Galaktika <3 Katsoin dokumentit ja hankin kirjan - siinä on muuten ihana kuvitus  :sydamia

En viikonloppuna juuri keskittynyt tähän projektiin, mutta jokin on alitajunnassa vissiin liikahtanut, kun viimeyönä näin unta, jossa heräsin unesta ja ryhdyin kirjoittamaan unipäiväkirjaan tästä unessa näkemästäni unesta :D aamulla sitten tarkistin puhelimen siinä muistikuvassa, että olisin oikeasti yöllä herännyt, mutta eihän siellä mitään lukenut. Siinä välissä ehti tapahtua onneksi sen verran, että sai tältäkin yöltä tarinaa talteen.

Yöllä unennäkövaiheessa herääminen olisi vissiin oikeastikin hyvä apu muistamiseen. Tällä hetkellä minulla on pääfokus siinä, että saan ylipäätään nukuttua, mutta ensi kuussa, jos tilanne sallii, voisi kokeilla laittaa puhelimen hälyttämään yöllä.
    Kirjattu

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • Dianthus deltoides
    « Vastaus #5 : 06. Helmikuuta 2018 klo 18:28 »
  • Tykkää (1)

• Mä komppaan Sateenvaarin ajatusta siitä, että ensin fokus siihen että saa ylipäätään nukuttua. Mun kokemuksessa selkounet tai niiden näkeminen on tosi herkkä kapistus ja häiriintyy ainakin mulla aika pienistäkin ulkoisista tai sisäisistä ärsykkeistä. Näitä on esim jotkut lääkkeet, kivut, stressi ym. Ihan pelkkä parasetamoli sotkee mulla unitiloja jotenkin, myös melatoniini, puhumattakaan sit jos on jotain vakavammin unenlaatuun vaikuttavaa ainetta verenkierrossa (esim yksi antibiootti räjäytti mun unikanavalle sellaiset painajaiset et huhhuh). Kivut, nuha ym vaikuttavat mulla unen laatuun ja se helposti sotkee myös unitiloja. Väsymys ja stressi tekee asiasta kans vähän ongelmallista. Mun on vaikeampi kontrolloida ja toisaalta jotenkin niin, että väsyneenä/stressaantuneena mä mieluummin pyrin siihen, et ylipäätään nukun ja jos nukun niin kattelen vaan rauhallisia unia enkä halua ohjelmoida muutoin saati herätä kirjoittamaan mitään. Tai siis "ohjelmoinhan" mä joo, jos on stressiä niin pyrin kattelee öisin levollisia unia vastapainoksi. Vaik semmoisia, missä juoksen  metsässä, tai kattelen rannalla pilviä tms. Semmoista kunnon selkounitilaa mä en jostain syystä halua tai jaksa stressaantuneena tai väsyneenä. Enkä kauhean villejä tai lennokkaita unia. Mä voin toisaalta päätellä olevani aika huonossa hapessa henkisesti siinä vaiheessa unetkin alkaa olla jollain tavoin stressaavia ja mä en pysty sit edes siihen sellaiseen "makaan ruohikolla ja katselen pilviä" -unennäköön.

Selkouniin mulla on liittynyt kyllä välillä sellaista, että itse oon ihan varma keksineeni jotain tosi fiksua - esim hurjan kauniin runonpätkän tai vaikka ratkaisun johonkin pulmaan. Sit päivänvalossa kun asian muistaa niin lähinnä repeilee et jaahas, no ei oo kyl päivätajunnan mielestä mistään kotoisin :D. Jos tarkkoja ollaan en mä oon ratkaissut yökanavalla kuin vain joitain yksittäisiä, harvoja pulmia. Yleensä musta vaan tuntuu et mä keksin ratkaisun ja aamulla oon "ööö wut? kiitos aivot taas tästäkin".
    Kirjattu

sateenvaari

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 20. Helmikuuta 2018 klo 08:59 »
  • Tykkää (1)

• Pientä päivitystä. En ole juuri tehnyt selkounien näkemiseksi enkä siis nähnytkään niitä, mutta unipäiväkirjan pitäminen ja unimaailmaan tutustuminen on ollut tosi avaava matka tähän mennessä ja olen alkanut ymmärtää monen unen merkitystä intuitiivisesti ilman sen tarkempaa tulkintaa. Tai sitten unista on tullut vaan niin selkeitä, ettei niiden viestejä voi olla ymmärtämättä. Tajusin esim yhden terveyteeni liittyvän asian unen ansiosta, minkä olen teoriassa tiennyt, mutten todella käytännön tasolla oivaltanut. Uni sitten näytti hyvin visuaalisesti, miten elämäntapani vaikuttavat kehooni, ja sen jälkeen on ollut helppo tehdä fiksuja valintoja. Pitkänä ja aktiivisena ihmisenä en liho helposti, joten en ole saanut konkreettista näkymää siitä, miten esim suola ja rasva vaikuttaa, mutta uni teki hyvin selväksi, kuinka kaikki skeida kertyy mun sisäelimiin. Eilenkin kaupassa kun näin jonkun punalaputetun vegaanieineksen, meinasin pistää sen koppaan, mutta muistin heti unessa näkemäni kuvan omista verisuonista ja olin että joo kiitos ei, mennäänkin heviosastolle.
    Kirjattu