Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen näkökulmasta

Indonesian poliisi hävitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - lähiseutu pöllyissä

Ensimmäistä kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksipäästöt eivät

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Vinyyliharrastus! - 1

Jannu

• Vieras
Vinyyliharrastus!
« : 19. Maaliskuuta 2012 klo 22:01 »

Ajattelimpas tuossa kysyä teiltä, että harrastatteko vinyylejä? Itse olen ollut harrastaja noin 3-4 kuukautta ja mustat kiekot ovat todellakin yllättäneet minut. Kaikki alkoi Beatles-piireistä, kun rupesin ajattelemaan että olisi hienoa kuunnella lempimusiikkia alkuperäisestä formaatista. Sitten vain Tori.fi:stä halpa soitin, ja Anttilan vinyyliosastolle kiertelemään. Minulla ei ollut ennestään mitään kokemusta näistä levyistä, mutta päätin ottaa riskin. Sitten vain kyselin hoitovinkkejä ja neuvoja hieman kokeneimmilta ihmisiltä. Tottakai kuuntelen myös CD:tä, mutta vinyyli on etusijalla.
Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi
Vs: Vinyyliharrastus!
« Vastaus #1 : 19. Maaliskuuta 2012 klo 22:18 »
  • Tykkää (0)

• En ole harrastaja, mutta kiinnostaa millä tavalla vinyylit ovat yllättäneet sut?

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #2 : 20. Maaliskuuta 2012 klo 01:26 »

Vanha vinyyliharrastaja ilmoittautuu. Olen näpelöinyt vinyylien kanssa alkaen varhaislapsuudestani 70-luvulta (mikä näkyy valitettavasti niiden vinyylien pinnassa, mitä silloin olen näpelöinyt). Lapsena ja teininäkään en juuri koskaan haaveillut esiintyväni lavalla, vaan aina tekeväni levyjä ja nimenomaan vinyyli-sellaisia. Kun 90-luvulla oli omaa rahaa ja "sai" olla ihan itse keksittyjä kiinnostuskohteita, aloin haalia itselleni valtavia määriä vinyylilevyjä pääasiassa käytettyinä. Luulin joskus viime vuosikymmenellä omistavani 1000 vinyyliä; sitten, kun oikeasti laskin ne, ei niitä ollutkaan kuin "vain" reilut 900. ;) Alun toistasataa myin ja lahjoitin pois ennen kuin muutin Tampereelle.

Ikävä kyllä, vinyylisoittimeni kärsi jatkuvasta liikakäytöstä ja nyt se on ollut hyvin vähäisellä käytöllä, kun ei soita varsinkaan keskimmäisiä uria oikein hyvin. Neula kai täytyisi vaihtaa. (Joo joo, olen todellinen tekniikan ihmelapsi. :P) Vinyyliformaatin uutta nousua tervehdin ilahtuneena, minusta on hurjan hienoa, kun Anttiloissa ynnä muissakin taas näkee ajankohtaisia julkaisuja vinyylillä. Ehkä joskus, taas. :)

+Ohoh, huomasin että päälläni on juuri nyt T-paita, jossa lukee "Vinyl kills the mp3 industry". Sopii, kun minusta vinyyli on nimenomaan musiikkitiedostoon verrattuna aivan ylivertaisen kiehtova formaatti. :D
    Kirjattu

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • Dianthus deltoides
    « Vastaus #3 : 20. Maaliskuuta 2012 klo 11:30 »
  • Tykkää (0)

• Mä oon kans sit sellai muinaisjäänne, vinyylejä on jäljellä ihan-vaan-siltä-vinyyli-aikakaudelta :D. Ja toimiva vinyylisoitin tuli hankittua, joku ultrahifistelijöiden versio ko ei muuta enää ollu kaupoissa.

Joskus tulee jopa kuunneltuakin, aivan liian harvoin. En mä kyll osaa sanoa vinyyleillä juurikaan mitään etuja, no isommat ja näyttävämmät kannet + persoonallinen rahina, erikoisempi valikoima, mut eipä juur muuta.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #4 : 20. Maaliskuuta 2012 klo 13:26 »

En mä kyll osaa sanoa vinyyleillä juurikaan mitään etuja, no isommat ja näyttävämmät kannet + persoonallinen rahina, erikoisempi valikoima, mut eipä juur muuta.

Vinyylit soivat eri tavalla kuin cd:t (puhumattakaan mp3:sta, joissa musiikki on jouduttu "puristamaan" vähemmän tilaa vievään muottiin). Enkä nyt puhu mistään rahinasta, jota ei uusissa vinyyleissä tietenkään ole. Monet yksinkertaisesti pitävät vinyylien äänikuvasta enemmän kuin cd-levyjen. Vinyylihän on sinänsä analoginen formaatti, vaikka vinyylille prässättävä musiikki olisi kuinka masteroitu digitaalisesti, kun taas cd-levy on kokonaan digitaalinen formaatti. 1990-luvun keskustelussa 'digitaalinen' merkitsi uutta ja edistyksellistä, 'analoginen' vanhaksi jäänyttä ja väistyvää. Mutta kuten tiedämme, "digitaalinen" maailma on tuottanut 2000-luvulle tultaessa muitakin pettymyksiä, joten minusta on varsin loogista, että vinyylit ja esim. analogiset syntetisaattorit on löydetty uudelleen.
    Kirjattu

Jannu

• Vieras
    « Vastaus #5 : 20. Maaliskuuta 2012 klo 21:45 »

Vihreäkaupunki: Olen aina ollut hieman "retro" ihminen ja ajattelin että vinyylit ovat hienoja ja kiehtovia. Kun ennenaikaan ihmiset yllättyivät CD:n hienouksista, kuinka ääntä voidaan tallentaa hopeiselle levylle, nykyaikana nuoret hämmästyvät, kuinka ääntä voidaan tallentaa uraan, ja kuinka neula voi sen vapauttaa. Pienet ritinät ja rapinat tuovat eloa sointiin, mutta mielelläni niistäkin luopuisin.
    Colourflower: Jännää... luulin että 90-luvulla kun CD oli juuri tullut, niin kaikki vihasivat vinyylejä. Koska CD:n virheetön ääni korvaa rahisevan vinyylin. Itsekkin pidän CD:istä, mutta enemmän vinyyleistä, koska niissä on tunnelmaa. Itse en oikein "tunnelmoidu" siitä, että soittimessani surisee CD, vaan siitä, kun makoilen sängyllä seuraten, kun neula kyntää vinyyliä vapauttaen omintakeisen soundin. Ja myös käyttö on hauskempaa, on paljon hienompaa aluksi silmäillä vinyylikokoelmaa, sitten vetää sieltä yksi ja aluksi liu'uttaa levypussi ulos kotelosta ja sitten varovasti ottaa levy esiin ja asettaa se soittimeen ja laskea neula levylle, kuin vain avata kotelo ja työntää levy mustaan reikään jossa sille tehdään ties mitä.

Ps. Tosihrrastajat hankkivat levypesurin, joka pesee levyt hellästi ilman staattista sähköa. Itselläni ei ole vain tarvetta sellaisella, ja budjettikaan ei tahdo riittää. Käytän ihan vain akkuvesi-mikrokuituliina-pyyhe-tekniikkaa, mutta pienen kokoelman kanssa ihan toimiva menetelmä. Pesurilla myös vanhoista "puhki" soitetuista levyistä saa vielä ihan kuuntelukelpoisia, näin olen kuullut monilta niitä käyttäneiltä.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #6 : 20. Maaliskuuta 2012 klo 23:57 »

Jännää... luulin että 90-luvulla kun CD oli juuri tullut, niin kaikki vihasivat vinyylejä.

Kyllä hyvin monet pitivätkin niitä ihan aikansa eläneinä, ja sen tähden myivätkin niitä hirvittäviä määriä pois, mutta nimenomaan siksi se oli vinyylikeräilijöille ihan kulta-aika. Vaikka olimmekin vähemmistöä, täytyy silti muistaa että 90-luku oli jo aika "retro" aikakausi – esim. 70-luvun proge, punk ja disco kokivat melkoisen arvonnousun (60-luvun psykedelialle sama taisi tapahtua jo 80-luvulla). Ja niitä löytyi hyvin vinyyleinä.

Erityisimmät muistikuvani liittyvät Tampereen Tullikamarin vuoden 1993 (vai 1994) levymessuihin ja ensipiipahdukseen Järvenpään divari Kankaassa pari vuotta myöhemmin. Voi sitä kaiken etsimäni musiikkimateriaalin ylitarjontaa!! Kun sellaista koki silloin fyysisten äänitteiden kanssa, ei jokin Spotifykaan tunnu yhtään miltään. :)
    Kirjattu

Jannu

• Vieras
    « Vastaus #7 : 21. Maaliskuuta 2012 klo 21:16 »

Hmmm... pian levymessut kuulemma järjestetään täälläpäin...tiedäppä vaikka löytyisi harvinaista herkkua, John Lennonin vinyylejä :)
    Ja yleisin stereotypia vinyyleistä on se, että rahrahrahrah kun laitat neulan levylle. Itse suorastaan yllätyin, ettei ollut mitään taustaääniä, kun laitoin ekan vinyylini, AC/DC Back In Black:n soimaan...
    « Viimeksi muokattu: 21. Maaliskuuta 2012 klo 21:20 kirjoittanut Jannu »
    Kirjattu

Jannu

• Vieras
    « Vastaus #8 : 10. Kesäkuuta 2012 klo 21:56 »

Tuota nyt heräs semmonen kysymys noista levysoittimista että onko sille neulapainolle mitään ihanteita? Kun itsellä on tommonen suht halpa soitin missä ei ole semmosia hienouksia, mutta tässä neulanvaihdon yhteydessä rupesin miettimään... ja vaikuttaako se neulapaino paljoo? Tuntuu tuossa soittimessa neulapaino olevan siinä 2,5g-3,5g paikkeilla...
    Kirjattu

Greenfeel

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 13. Kesäkuuta 2012 klo 20:50 »
  • Tykkää (0)

• Olen aloitteleva harrastelija, innoitus lähti joskus isukin kautta, ukolla kun noita vinyylejä on sieltä nuoruusvuosilta kertynyt useita. Itse olen vasta muutaman saanut itselleni hankituksi, lähinnä tulee popitettua faijan laitteilla sen levyjä, sillä on muutenkin parempia lättyjä kuin mulla ;D
    Kirjattu

Jannu

• Vieras
    « Vastaus #10 : 05. Elokuuta 2012 klo 23:37 »

Apua! Voisiko joku auttaa kun jäi levy kirjaimellisesti kiinni soittimeen. Ei suostu lähtemään millään irti ja ei kehtaisi uutta soitinta saatika mint kunnossa olevaa levyä ruveta hajottamaan. Voisiko joku antaa neuvoa että miten tuon saisi irti???
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #11 : 06. Elokuuta 2012 klo 00:23 »

^ Eli siis: vinyylilevy levysoittimessa, keskireikä niin pieni että vaikka levyn sai paikoilleen, sitä ei saa siitä pois? Onpa itsellänikin joskus ollut tuollaista ongelmaa, vaikkei kovin pahaa. En muuta osaa suositella kuin levysoittimen viemistä levyineen hetkeksi johonkin kylmempään paikkaan. Sekä muovi (levy) että metalli (keskitappi) supistuvat kylmetessään, joten levyn pitäisi irrota helpommin. Pakastimeen survaisemista en suosittele, vinyylilevyt kun saattavat vahingoittua pakkasessa.
    Kirjattu

Peacemaker

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Valokuvat
    « Vastaus #12 : 09. Marraskuuta 2012 klo 00:59 »
  • Tykkää (0)

• Rahat se viä...  O0
    Kirjattu
    The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present.

Kaapro

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • Hullu se on.
    « Vastaus #13 : 25. Tammikuuta 2013 klo 13:51 »
  • Tykkää (0)

• Vinyylit ovat kyllä hieno keksintö. Itse olen syntynyt CD-aikakaudella - tai ainakin lapsuuteni oli hyvin pitkälti sellaista - ja menettänyt tuon kultaisimman vinyylikauden, mutta on ilahduttavaa huomata, että edelleen myös vinyylejä tuotetaan. Viime keväänä tuli ostettua mm. Watchmen-elokuvan sound track vinyylillä.

Kirpputori on itselleni ollut se vinyylikeräilijän taivas ja helvetti. Osa ihmisistä pyytää tajuttomia hintoja aikansa eläneiden yhtyeiden ja artistien levyistä, jotka eivät välttämättä ole lähellekään mitään keräilyharvinaisuuksia: saati sitten korvia hivelevää musiikkia sisältäviä. Paras löytöni toistaiseksi oli joulukuussa saada kirpputorilta CMX:n Musiikin ystävälliset kasvot -vinyyli alle eurolla, siinä, missä sen nykymyyntiarvo on varmasti yli kahdenkymmenen euron.
    Kirjattu

Jushka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 25. Tammikuuta 2013 klo 22:11 »
  • Tykkää (0)

• Ostan harvoin vinyylejä, tai cd:itä, mutta silloin kun löydän, löydän halvalla. Tällä viikolla tarttui kirppikseltä mukaan Janis Joplinin alkuperäinen Cheap Thrills ja Hasse Walli, Hassan Bah & Afro-line, sekä Manu Chaon suht uusi La Radiolina  :) Yhteensä 15 e! Oijoi tätä onnen huumaa  :D
    Kirjattu
    Ei elämääsi voi määritellä kukaan, se on kirjoitettava itse.