Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

puutarha - 2

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
  • Dianthus deltoides
Vs: puutarha
« Vastaus #15 : 02. Helmikuuta 2013 klo 10:36 »
  • Tykkää (0)

• ^Melko reipasta! Mä tässä vasta mietin et pitäis varmaan hankkia uusia tomaatin siemeniä ja paprikoita kun kohta tarttis kylvää. Sit jos vielä jaksais vähän basilikaa ja korianteria yms herkkuyrttejä tuupata kasvamaan myös. Harkitsen myös vakavasti että jospa sitä tänä vuonna repäisisi ja hankkisi kasviraukoille jonkun kasvilampunkin, joka vuosi olleet niin pieniä ja surkeita  ;D

...Jonain vuonna mä vielä ehdinjaksan esikasvattaa kukkasiakin JA suunnitella tarkasti mitä kylvän ja minne :).
    Kirjattu

metsähiiri

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #16 : 03. Helmikuuta 2013 klo 12:36 »
  • Tykkää (0)

• Meillä on ihan kohtuullinen piha, ja siellä taitaa olla vattuja/mansikoita/marja puskaa ja jotain. Itseä ei ole vielä ikinä oikein kiinnostanut nuo jutut. Korkeintaan sen verran, että haluaisin yrttejä ja ruoka-aineksia, joita ei kaupasta saa. (korianteri, pillisipuli tms.)
    Kirjattu
    “Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.”

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #17 : 03. Helmikuuta 2013 klo 20:31 »
  • Tykkää (0)

• Kuten japanilaiset sanovat:

Kaikki, paitsi puutarhanhoito on turhaa. Eikä sekään ole niin kovin tärkeää.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Tinde

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #18 : 28. Maaliskuuta 2013 klo 12:43 »
  • Tykkää (0)

• Mulla on tämän kevään ekat taimet jo kasvamassa: amppelitomaattia, sitruunabasilikaa ja safloria. Amppelitomaatteja olen kasvattanut varman viitenä kesänä ainakin, nyt ois tarkoitus rakentaa sellainen kasvikaappi yläkerran parvekkeelle, että saisivat enemmän lämpöä ja kypsyisivät aiemmin. Minä kerään muutamista kypsistä tomaateista siemenet talouspaperin päälle talteen, annan kuivua ja siitä palastelen multaan seuraavana keväänä. Omavarista siementuotantoa siis :)

Ja suo saflori on värikasvi, sen kukista saa keltaista väriainetta. Jos onnistuu kasvatus, niin värjään niillä villalankoja.
    Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #19 : 30. Maaliskuuta 2013 klo 11:10 »
  • Tykkää (0)

• kuullostaa hyvälle, Tinde :) itsellänikin on pieni ajatus, jos rakentelisin kasvikaapin vanhoista talon ikkunoista. Saa vaan nähdä miten onnistuu, kun muistaakseni tuo vanhat ikkunat ovat aika kookkaita. Täytynee tehdä niistä varmaan joku pienen kasvihuoneen tyyppinen ratkaisu takapihalle
    Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #20 : 07. Huhtikuuta 2013 klo 10:51 »
  • Tykkää (0)

• Kävin eilen vanhempieni luona leikkaamassa heidän omenapuunsa. Se oli todella mukavaa, kun pääsin auttamaan ja tekemään ensimmäisiä puutarhatöitä.

Nyt odotan suurella innolla että lumet sulaisivat ja pääsisin leikkaamaan takapihamme marjapensaita.

Talkoot:
    Toukokuun lopulla ajattelimme pitää hippityyliin talkoot pihallamme. Ystävät tulevat auttamaan meitä huonossa kunnossa olevan pihamme kanssa. Laitetaan nuotio tulille ja ihmiset voivat tuoda nyyttikestityyliin jotakin syötävää ja juotavaa. Oltaisiin koko päivä ulkona hyvällä mielellä ja positiivisella asenteella <3

uudistetaann pihalaatoitus, istutettaan pensaita ja puita, kylvettään nurmikkoa, nautittaan kesän henkäyksestä.

Talkoista kiinnostuneet voivat laittaa minulle yksityisviestiä, kaikki hyväntuuliset hipit ovat tervetulleita! Asumme pohjois-savossa, ja kerron lisää jos ajatus kiinnostaa :)
    Kirjattu

mtvester

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    • Syväekologiaa ja parempaa elämää
    « Vastaus #21 : 07. Huhtikuuta 2013 klo 19:47 »
  • Tykkää (0)

• Täälläkin alkaa hippikommuunissa tapahtua, vaikka ulkona vielä pyryttääkin... :)  Kaikenlaiset siemenet (porkkana, basilika, tilli, persilja, oregano ym.) laitettiin tänään munakennojen multiin esikasvatukseen. Kohti satoa!
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #22 : 05. Elokuuta 2013 klo 22:27 »
  • Tykkää (0)

• Punarevonhäntä, "rastatukkakukka":

Kirjattu
    The Art Of Brooks

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #23 : 10. Elokuuta 2013 klo 22:19 »
  • Tykkää (0)

• Gojipensas kukkii ensimmäistä kertaa. Se on nyt kaksivuotias. Saas nähdä, ehtiikö tehdä marjoja.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #24 : 17. Syyskuuta 2013 klo 15:06 »
  • Tykkää (0)

• Taas syksy saapui ja on aikaa tietokoneella olemiseen... Kesäkukat on jo mennyttä, mutta krysanteemi jaksaa sentään kukkia vielä pitkälle pakkasiin asti. Lehtien haravoimista, lyhtyjen asettelua ja ilman viilenemistä... se on syksy. Pihakalusteet pitäisi puhdistaa ja laittaa varastoon.

Kirjattu

Jushka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #25 : 17. Syyskuuta 2013 klo 22:00 »
  • Tykkää (0)

• Mä onnistuin jo alkukesästä tappamaan kukkani, mutta villiviini on levinnyt hurjasti parvekkeellani :)
    Kirjattu
    Ei elämääsi voi määritellä kukaan, se on kirjoitettava itse.

aventurine

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #26 : 13. Helmikuuta 2018 klo 22:47 »
  • Tykkää (0)

• Innokas puutarhaharrastaja olen. Intohimona erityisesti chilit, inkamarjat, tomaatit ja kurkut. Perus vihannekset, juurekset ja muut vastaavat siinä sivussa. Pensaat, puut, koristekasvit ja kaikenlaiset kukkaset. :) Niin, ja tietenkin viherkasvit.

Speciaalisti kiinnostaa nuo chilit, joita on tullut lukemattomat lajikkeet kokeiltua (erään tunnetun kotimaisen alan nettikaupan ansiosta; hyvä että Suomessakin on niin kattava mahdollisuus chilin kasvatukseen, eikä olla markettilajikkeiden varassa). Ei sitä uskokaan millaisia chilit oikeasti ovat. Värin, muodon, maun ja tulisuuden kirjo on vähintäänkin monipuolinen. Lempilajikkeeni ovat mietoja ja kuuluvat capsicum chinense ja capsicum baccatum lajeihin. Jotkut ovat kuin tulisia karkkeja. Herkullisia, voittavat kaikki makeiset mennen tullen. <3

Puutarhanhoito kehittää ihmistä monin eri tavoin, se on tullut todettua.
    Kirjattu

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • Dianthus deltoides
    « Vastaus #27 : 14. Helmikuuta 2018 klo 10:45 »
  • Tykkää (0)

• Mun tekis mieli laajentaa omaa puutarhaa ensi kesännä permakulttuurimeiningillä. Viime vuonna jotain väsäilin, tuli lähinnä todistettua et kumpuviljelmät ovat naapurin koirien mieleen, niistä oli tosi kiva kaivaa mun kumpuja ja kiskoa sieltä kaikki biojätteenomainen ryönä suihinsa (yök). Muutamia siemeniä hommasin jo lisää, harmiksen olen edelleen melkoisen kaukana omavaraisuudessa siementen suhteen. Yksi vuosi jätin porkkanoita kasvamaan toisen kierroksen et kukkisi ja saisin siemeniä, mut enhän mä pönttö sit enää muistanut miksi ne oli siellä :D. Ihmettelin vain hittookos mä tässä mitään puisevia porgandeja kasvattelen ja kiskoin ne veks alkukesästä tilaa viemestä. Tästä viisastuneena koetan laatia tarkemmat viljelykartat ja myös tsekata keväällä edellisvuoden suunnitelmat :D.

Tänäaamuna kattelin tällaista vähän jo vanhemman puoleinen videota tehomaatalouden haitoista ja permakulttuurin hyvistä puolista. 
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=8nLKHYHmPbo
    Kirjattu

Galaktika

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    Vs: puutarh
    « Vastaus #28 : 15. Helmikuuta 2018 klo 23:17 »
  • Tykkää (0)

• Mä aattelin vaan kasvattaa auringonkukkia ens kesänä. :) Jos jaksan ja kerkiin niin varmaan jotain muutakin saa aikaseks mut en aio ottaa mitää paineita... :)
    Kirjattu