Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Tänään - 206

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
  • Dianthus deltoides
Vs: Tänään
« Vastaus #3075 : 15. Tammikuuta 2018 klo 17:38 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos Lammen Pe <3!
    Joo Lahden huudeilla olen, voin laitella tarkempia koordinaatteja yv:nä.
    Ehdottomasti tuun miittiin jos sellaisen järjestät ja kunto vaan sallii. Ei olisi ainakaan matkan pituus esteenä :).
    Kirjattu

viima

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3076 : 16. Tammikuuta 2018 klo 16:05 »
  • Tykkää (0)

• Oho, hauskaa :)
    Mulla ajatus raaistumisesta oli aika impulsiivinen "nyt mä teen sen", jonka pohjalla toki pitkään kytenyt aikomus. Taustalla on ollut kymmenisen vuotta vegaanina, ja joskus kokeilin melko raakaakin vegeilyä, mutta viime vuosina on tullut jotenkin mätettyä liikaa ja mentyä epäterveellisempään moodiin tässä ruokavaliossa.

Olosuhteet muuttu tukemaan raaistumista tässä blenderihankinnan myötä ja sain joku aika sitten puolisolta vinkin että on olemassa "vegan ketogenic diet" joka vois auttaa turvonneen väsähtäneeseen oloon ja sain tämmösen pyramidin. Vegeketo ei siis ole sinänsä raaka dieetti, mutta helposti tuo raa'aksikin taipuu. Meen siis toisin sanoen fiilisten ja mahisten mukaan ja vilkailen pyramidia myös varmaan silloin tällöin.

Päämäärä mulla oikeastaan on muuttaa suhtautumista ruokaan niin, että se olis lähtökohtasesti ravintoa tarpeen mukaan ja mahdollisimman terveellistä. Käytännös esim. tänään söin parit tofupalat, mitä muksun lautaselle jäi ja join matéta ja kahvia, jotka eivät olleet raakaa. Aattelin jatkaa näin, että välttelen kypsennettyä ja yritän tehdä terveellisiä valintoja ruokaostoksissa :) . Totaalisen totalitaarista raakailua en varmaan jaksa alkaa toteuttamaan, vaikka semmoseen on toisaalta joskus ollut taipumusta ja siihen tää lopulta saattaa mennä  ;D

Tervetuloa foorumille viima!

Mielenkiintoselta vaikuttaa toi vegeketo. Totaalinen raakadietti on aika vaikea ainakin mulle pitää, helposti alkaa lipsumaan, joten päätin yrittää tällaista pehmeää alkua. Onks sulla näkyny jotain vaikutuksia terveyden tai muun suhteen? Ja kiitos!
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #3077 : 16. Tammikuuta 2018 klo 17:49 »
  • Tykkää (0)

• Ilmeisesti täysraakailijat on tosi harvassa, useimmat on esim. 80-90% raakaravinnolla. Se on ehkä käytännöllisempi ja helpompi toteuttaa.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss. <3

Lammen Pei

• Vieras
    « Vastaus #3078 : 16. Tammikuuta 2018 klo 19:14 »

Joo, sateenvaari ja Ketoneilikka :)  pitää kehitellä miitti-idistä, en ole vielä jutellut puolisolle siittä.

Viima, hyvin on sujunut. Muksun jämälautaselta oon nyt esim. tänään muutamat makaronit syönyt, mutta aikalail 95% raakaa. Tänään oli eka päivä, että piti lähteä täältä Lahdesta Helsinkiin käymään luennoilla ja päivään sisältyi mm. 12 km pyöräilyä tuolla pakkasessa, mutta matka taittui ihan hyvin. Ilman vastatuulta, ylämäkee ja lumituiskua pyörä kulki toki huomattavasti keveämmin :D . Olo on musta yleisesti energisempi mitä ennen ja on mahdollisesti helpompi keskittyä.

Välillä sitä kattelee leipäpussin tai tattaripastan tai tofun päälle että äh. Haluun nyt kuitenkin aloittaa raa'asti ja ottaa mukaan muuta sitten jos vaikkapa smoothiet ja salaatit ei millään vie nälkää tai tyydytä. Luulen että tämmösis muutoksissa on alkuun aina vaikee katkaista tottumuksia, niin haluun repästä ja totuttaa kehoa nyt tähän ja sitten ehkä paremmalla tuntemuksella vertailla ja fiilistellä muutakin.

Mites sulla, oletko havainnut jotain eroa aiempaan ihan jo sillä, että raakaa on enemmän?
    « Viimeksi muokattu: 16. Tammikuuta 2018 klo 19:16 kirjoittanut Lammen Pei »
    Kirjattu

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3079 : 16. Tammikuuta 2018 klo 20:48 »
  • Tykkää (0)

• Ilmeisesti täysraakailijat on tosi harvassa, useimmat on esim. 80-90% raakaravinnolla. Se on ehkä käytännöllisempi ja helpompi toteuttaa.

Tunnut olevan kartalla yleensä vähän kaikessa "erikoisuuksiin" liittyen joten ole hyvä ja selitä tyhmälle :) tämä raakaveganismitouhu, kiitos. Vähä kuuklettelin ja kattelin, mutta oon ihan pihalla. Voiko esim tälläsellä ruokamäärillä http://raakavegaaniblogi.blogspot.fi/2014/02/raakavegaanin-ruokapaivakirja.html ihan oikeesti joku elää ? Jos lähtisin koittaan niin tuupertuisin alta aika yksikön (juu otan toki huomioon, et kyseessä eri sukupuolija esim henkilö painii ihan eri painoluokassa kuin minä, mutta ymmärrät varmaan mitä ajan takaa, i hope so). Mistä tällä touhulla oikeen saadaan tarvittava ravinto ?
    Kirjattu

Lammen Pei

• Vieras
    « Vastaus #3080 : 16. Tammikuuta 2018 klo 21:03 »

Saanko mäkin vastailla jotain? Tuosta kommenteista näkyi, että toi bloggaaja yrittää pudottaa painoaan, niin ehkä siksi on karsinut esim. pähkinöitä... Proteiinia noissa kolmen päivän kasviksissa & hedelmissä ei erityisesti kerry... jotkut ovat toisaalta sitä mieltä, että ei sitä tarvitse niin kertyäkään, ja että on huijausta koko prodebisnes.

Vähän ehkä turhan ykspuoliselta noi kolme päivää vaikutti omaan silmään...mutta ollaan yksilöitä, eli ehkä toi sitten hänellä toimii. Se kans, että tuohonhan tottuu. Ainakin mulla on tänään tullut nopeammin täysi olo, eikä ole mennyt esim. täyttä kannullista enää smoothieta "kuin kankkulan kaivoon". Päivän reissun ja urheilusuorituksen jälkeen tosin vetäsin pari kulhollista kasviksia ja yli puol litraa proteiinijauhetäytteistä, energia- ja raakakaakaopitoista smoothiee :D

Yks etu raakaravinnossa lienee, että ns. antiravinteita ei niin tule.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #3081 : 16. Tammikuuta 2018 klo 21:53 »
  • Tykkää (0)

• En siis ole mikään aiheen asiantuntija :) , mutta olin itse yhdessä vaiheessa pari vuotta lakto-ovo-vegetaarisella 80-90% raakaravinnolla. En laskenut kaloreita ja muutenkin aika "fiiliksellä" koostin ruokavalioni (intuitiivisesti ja kehotietoisuutta kuunnellen). Vaikuttimina oli Olli Postin Nutrix-kirja ja joogien ruokavalio. Toimi itse asiassa erittäin hyvin ja verenkuvassakin oli kaikki kohdallaan, paitsi natriumit oli kahdesti alhaalla (todnäk. johtuen runsaasta nesteiden saannista ja vähäisestä suolansaannista). Mutta tuollainen ruokavalio kävi turhan kalliiksi, joten vaihdoin takaisin tavallisempaan (ja halvempaan) kasvisruokavalioon.

Tuossa blogin ruokapäivässä ensimmäisenä minunkin silmiin pisti proteiinin puute (suorastaan olemattomuus). Rasvaa ei tule myöskään juuri lainkaan eikä viljoja ole ollenkaan. Väliaikaisessa painonpudotuksessa tällainen ruokavalio saattaisi toimia, mutta en suosittele pitemmälle aikavälille. Eli noita em. ainesosia olisi mielestäni hyvä nauttia lisää. Sokereita tuossa on aika överimäärä ja suurin osa ruokien energiasta tulee sokereista, mutta sokerien energia on nopeavaikutteista ja lyhytkestoista. Energiaa kannattaisi saada myös hitaammista ja pitkäkestoisemmista lähteistä? Jos syö noin paljon hedelmiä ja muuta sokerista, niin hammaseroosionkin riski kasvaa. Kannattaa hakea netistä tietoa hakusanalla hammaseroosio.

En käy tähän erittelemään mistä noita em. ravinteita voisi raakavegaani saada, mutta lähteitä kyllä löytyy.
    « Viimeksi muokattu: 16. Tammikuuta 2018 klo 21:56 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss. <3

viima

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3082 : 16. Tammikuuta 2018 klo 22:01 »
  • Tykkää (0)

• Joo, sateenvaari ja Ketoneilikka :)  pitää kehitellä miitti-idistä, en ole vielä jutellut puolisolle siittä.

Viima, hyvin on sujunut. Muksun jämälautaselta oon nyt esim. tänään muutamat makaronit syönyt, mutta aikalail 95% raakaa. Tänään oli eka päivä, että piti lähteä täältä Lahdesta Helsinkiin käymään luennoilla ja päivään sisältyi mm. 12 km pyöräilyä tuolla pakkasessa, mutta matka taittui ihan hyvin. Ilman vastatuulta, ylämäkee ja lumituiskua pyörä kulki toki huomattavasti keveämmin :D . Olo on musta yleisesti energisempi mitä ennen ja on mahdollisesti helpompi keskittyä.

Välillä sitä kattelee leipäpussin tai tattaripastan tai tofun päälle että äh. Haluun nyt kuitenkin aloittaa raa'asti ja ottaa mukaan muuta sitten jos vaikkapa smoothiet ja salaatit ei millään vie nälkää tai tyydytä. Luulen että tämmösis muutoksissa on alkuun aina vaikee katkaista tottumuksia, niin haluun repästä ja totuttaa kehoa nyt tähän ja sitten ehkä paremmalla tuntemuksella vertailla ja fiilistellä muutakin.

Mites sulla, oletko havainnut jotain eroa aiempaan ihan jo sillä, että raakaa on enemmän?

Tosi hyvin toi 95%. Mulla oli tänään raakapäivä eli en oo syönyt mitään kypsennettyä, mutta eilen tuli syötyä sipsiä ja se näky heti fiilksessä ja energiassa. Yleensäkkin on paljon luottavaisempi olo itseen. Paljon rauhallisempi mieli ja tuo keskittymiskyky on tosiaan parantunu huomattavasti. Mulla jos himoitsee jotain kypsennettyä, syön pari taatelia. Ainoa ongelma on taustalla hiipivä syömishäiriö, joka nyt nostaa päätään, kun keskityn siihen mitä syön.

Tarkotuksena olis nyt lisätä raakaa muutamaan päivään viikossa. Kehon totuttaminen kuulostaaa hyvältä. Tiukempaan suuntaan diettiä on aina vaikeampi vetää, mutta noin se just onnistuu.

Anteeks sekavasta viestistä, väsyttää.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #3083 : 16. Tammikuuta 2018 klo 22:04 »
  • Tykkää (1)

• (jatkoa aiemmalle viestilleni)

Tai no laitetaan vielä mistä ravinteita saa. Pähkinöistä ja siemenistä saa hyvin rasvoja ja proteiinia (kannattaa syödä monipuolisesti). Kasvisrasvoja on monenlaisia, niitä ei tarvine tässä luetella? Sitten on rasvaisia ruoka-asioita, kuten kookosmaito. Avokado on melko rasvainen kasvis. Viljoja voi saada esim. raakapuurosta. Ok, puurohiutaleet on yleensä käsitelty vesihöyryllä, mutta onhan tuo melkein raakaa. Raakaleipääkin on olemassa, mutta itse söin raakaravintokaudella ihan tavallista leipää.
    « Viimeksi muokattu: 16. Tammikuuta 2018 klo 22:09 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss. <3

Lammen Pei

• Vieras
    « Vastaus #3084 : 17. Tammikuuta 2018 klo 09:43 »

Viima, onko sulla siis joskus todettu jokin syömishäiriö, vai onko enempi oma huoli? Ehkä jos huolia herää, vois jutella jonkun terveydenhoitajan tai vastaavan kanssa?

Mulla tässä on ollut pohjana avokadot, kookosmaito, raakakaakao ja proteiinijauheet, niin meininki on aika energistä ja täyttävää. Jos muodostaa raakaruokavalion enempi hedelmillä ja vähempienergisillä kasviksilla, niin energiansaantia ehkä kannattaa laskea jollain netin laskurilla. Samoin proteiinit voi laskea, jos niistä on huolta.

Jos haluaa reseptejä, niin täältä löytyy raakaravintovalmentaja Mea Salon blogi: http://hellatonkokki.blogspot.fi/
    Kirjattu

viima

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3085 : 17. Tammikuuta 2018 klo 16:54 »
  • Tykkää (0)

• Viima, onko sulla siis joskus todettu jokin syömishäiriö, vai onko enempi oma huoli? Ehkä jos huolia herää, vois jutella jonkun terveydenhoitajan tai vastaavan kanssa?

Joo on todettu. En oo tosin enää pariin vuoteen käynyt missään hoidossa. Avokadot on itelläki toiminu pohjana banaanien kanssa. Kiitos linkistä. :)

Kirjattu

Lammen Pei

• Vieras
    « Vastaus #3086 : 18. Tammikuuta 2018 klo 19:44 »

Mä en tiedä syömishäiriöistä juur mitään, mutta helpostihan ne voi kai uusiutua. Ei kannata varmaan ongelmoida ruoka-aineita liiaksi. Itekin tässä nyt sit "lipsunut" vähän ja pitänyt välipäivän :). Vaihtelu virkistää.
    Kirjattu

Galaktika

• Vieras
    « Vastaus #3087 : 18. Tammikuuta 2018 klo 21:15 »

Tänään pandat tuli Suomeen jeejee :)
    Kirjattu

Lammen Pei

• Vieras
    « Vastaus #3088 : 18. Tammikuuta 2018 klo 21:24 »

Pandoista luin just että Animalian kanta on, että ei hyvä - http://animalia.fi/2016/04/27/14213/. Monet ovat sitä mieltä että tää on Kiinan politikointia pohjoiseen päin...

Jotenkin sitä kuitenkin toivois ettei pandoille kävis ainakaan niinkuin Särkänniemen delfiineille.
    Kirjattu

Galaktika

• Vieras
    « Vastaus #3089 : 18. Tammikuuta 2018 klo 21:32 »

Pandoista luin just että Animalian kanta on, että ei hyvä - http://animalia.fi/2016/04/27/14213/. Monet ovat sitä mieltä että tää on Kiinan politikointia pohjoiseen päin...

Jotenkin sitä kuitenkin toivois ettei pandoille kävis ainakaan niinkuin Särkänniemen delfiineille.

Joo pandat kyllä nostaa tunteita ja Animalian kanta ei nyt oo mikään yllätys. ;D

Mun mielestä tällä pandajutulla on sekä positiiviset että negatiiviset puolensa. Toki niiden jälkeläisten sijottaminen luontoon on vissiin vähän epärealistista ja luonnonvarasen pandakannan vahvistamiseen ei voi tosissaan tässä ainakaan suoralta kädeltä vedota. Mutta saapahan uhanalaiset pandat huomiota ja se Suomen maksama vuokrasumma niistä menee kuulemma suojelualueiden rakentamiseen. :peukku

Ja no Särkiksen delfiineille kävi niin kuin kävi koska jengi alko niin rajusti boikotoimaan sitä ja yksinkertasesti rahat loppu niiden hoitamiseen. Toivottavasti tästä opittiin jotain.
    « Viimeksi muokattu: 18. Tammikuuta 2018 klo 22:48 kirjoittanut Galaktika »
    Kirjattu