Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Tänään - 201

Epilä Phoenix

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
Vs: Tänään
« Vastaus #3000 : 12. Kesäkuuta 2017 klo 21:32 »
  • Tykkää (0)

• ^^ Ompun kirjoitus tuossa yllä olisi voinut olla oma kommenttini.
    Kirjattu
    Hymyile! Se hämmentää ihmisiä.

muukorento

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3001 : 12. Kesäkuuta 2017 klo 21:34 »
  • Tykkää (0)

• Tänään tuli 38 vuotta täyteen. Jossain se kirpasee. Jotenkin nykyään synttärit on enemmän tutkiskelua. Kokoomuksesta; moni äänestää sitä mitä haluaisi olla; huolimatta siitä, mikä olisi kannattavaa tässä hetkesssä. Iästä; lokerointi on paha; vuosista riippumatta me kohdataan täällä samoja asioita, kokemus muuttuu ja muuttaa, luo ennakkoasetemia, tunnemuistoja. Asiat on pysyvät samanlaisina, iän  myötä yhä vaikeampia kohdata, helpompia poistyönnettäviä, mutta ihan samoja ja kokemus on joka hetki uusi.
    Kirjattu

mariau

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3002 : 13. Kesäkuuta 2017 klo 21:12 »
  • Tykkää (0)

• Saatiin sit Uusi vaihtoehto tonne politiikan saralle... Jännää. ;D
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #3003 : 13. Kesäkuuta 2017 klo 22:26 »
  • Tykkää (0)

• Saatiin sit Uusi vaihtoehto tonne politiikan saralle... Jännää. ;D

Harvoin luen uutisia näin paljoa, mutta tänään piti vähän seurailla mitä tapahtuu.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss. <3

fårad

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3004 : 13. Kesäkuuta 2017 klo 23:58 »
  • Tykkää (0)

• Musta on aika kummallista että tuollee voi tehdä,,onkohan noil tyypeil oikeesti viel jotain uskottavuuttakin keskenään/äänestäjiinsä? Uskooks ne itse itseensä? Jotenkin niin outoo meininkiä koko homma  ???
    Kirjattu

Epilä Phoenix

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3005 : 14. Kesäkuuta 2017 klo 01:55 »
  • Tykkää (1)

• ^ Tällä poliittisella sekoilufarssilla voi olla se myönteinen vaikutus, että ihmiset tulevat tietoisiksi siitä, ettemme oikeasti elä missään demokratiassa vaan kaikki on lähinnä teeskentelyä ja teatteria.
    Kirjattu
    Hymyile! Se hämmentää ihmisiä.

Omppu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3006 : 14. Kesäkuuta 2017 klo 03:13 »
  • Tykkää (0)

• Nyt hallitukseen jäivät siis mietopersut ja näpäytetty Halla-Aho jäi omilleen rasistisiipensä kanssa. Mikään tuskin muuttunee ja köyhien kyykytys jatkunee siinä missä rikkaat jatkavat rikastumistaan, vatuloidaan vaan.
    Kirjattu

mariau

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3007 : 18. Kesäkuuta 2017 klo 23:32 »
  • Tykkää (0)

• Lääkepuolesta tiedän vähemmän, mutta esim. ketiapiini on voimakas nukahtamislääke, joka ei aiheuta riippuvuutta tai vieroitusoireita. Vaikuttaa koko yön, ts. on "unta ylläpitävä" lääke. Miinuksena on, että unet saattaa venähtää ja seuraavana päivänä voi olla pieni lääkepöhnä. Ei mikään paras mahdollinen vaihtoehto, mutta mielummin itse ottaisin ketiapiinin kuin valvoisin yön yli. Ehkä tätä kannattaa kokeilla, jos nuo yrtit/luontaistuotteet eivät toimi riittävästi. (Voi olla muitakin hyviä lääkkeitä, mutta minulla ei ole siitä tietoa)

Vanha kommentti mut pisti niin paljon silmään kun hain täältä tietoa tosta tryptofaanista kun muistelin et olit Hariel kertonut siitä täällä niin mietin että mistä sitä sais parhaiten hinta-laatusuhdetta ajatellen ja missä muodossa yms kun niitä oli vaikka minkälaista purkkia tarjolla kun googlailin ja hinnat vaihteli aika paljon ymsyms niin törmäsin nyt tähän kun oli samassa viestissä tryptofaanijuttujen kanssa, mutta niin, niin haluisin vaan jakaa yleisesti oman kokemuksen ketiapiinista...

Ketiapiinihan siis kyllä auttaa nukahtamaan aivan varmasti, sitä kyllä nukkuu syvästi ja takuulla aamuun asti, ja jos on oikeesti semmonen tilanne et vaihtoehto on valvoo kokoyö (tai öitä) putkeen ja olla sit jossain puolpsykoosin rajamailla tai ottaa ketiapiinia sisältävää lääkettä niin joo, tottakai kannattaa ottaa siinä tapauksessa ketiapiinia jos se on ainoo apu nukahtamiseen, mut ite suosittelisin kyllä kokeilemaan jotain muita vaihtoehtoja jos vaan mitenkään mahdollista... Sehän ei varsinaisesti mun tietämyksen mukaan oo nukahtamislääke vaikka mm. sitä siihenkin käytetään pienempinä annostuksina, vaan kyseessä on psykoosilääke eli ei varmasti mitään lempeetä tavaraa...

Ite söin sitä nuorempana masennusoireisiin (joihin kyllä kuulu pitkäaikanen käsittämätön unettomuus) koska en voinu syödä tavallisia masennuslääkkeitä koska oli pieni epäilys et ois voinu ollu kaksuuntasta tyyppiä niin ne ois sit vaan laukassu manian tms. Mulla tuli haittavaikutuksina ihan törkeen zombinen olo, varsinkin jos joutu yöllä kesken unien heräämään jostain syystä (jonkun ulkopuolisen herättämänä, aika epätavallista kait yleensä mut esim kerran mut oli "pakko" herättää joskus aamuneljältä ja mut piti oikeesti nostaa ylös ja olo oli ihan hirvee) tai jos oli aikanen herätys aamulla tms niin oli kyl todella nihkeetä. Lisäks jäin niihin vähän koukkuun, mikä hidasti ja vaikeutti lopettamista, en siis vaan osannu enää nukkuu ilman sitä vaikka yritin vähentää annostusta asteittain, oli aika vaikeeta päästä eroon niistä kun pelkäsin sitä univajeen kertymistä ja sen seurauksia, mist tuli vähän semmonen kierre et kesti aikansa päästä irti siitä. Lisäks luin joskus muistaakseni semmosta et sen lääkityksen sais vaan kerran elämässä alottaa ja lopettaa, koska vaikuttaa niin vahvasti aivoihin tms. Tosta on monta vuotta kun lueskelin noita juttuja niin en mee vannoo faktaks, mutta yleisesti muistan et oli aika kriittistä suhtautumista esim. Ketipinoriin mitä ite jouduin syömään. Haittavaikutuksia oli kans yleisesti mainittu lääkeselosteessa aika paljon, osa harvinaisempia kuin toiset mutta silti... Ainoo mihin se oikeestaan autto oli se et sai kyl sammutettuu valot päästä illalla, muuten lähinnä vaan puudutti kaikki tunteet jne. Jajoo, en nyt tiiä mitä lääkettä tarkalleen ottaen tarkotit ketiapiinilla, et onks jotain parempia vaihtoehtoja sit jne. ja varmasti jokaisella vaikuttaa omalla tavallaan noi. :) Ite sanoisin vaan tänäpäivänä jyrkän ein jos tarjottais jotain tommosta neuroleptiä univaikeuksiin tai muuhun "pienempään" vaivaan. Enkä ees tajuu miks sitä mulle määrättiin, koska sitä ei vissiin sais alle 18-vuotiaat käyttää ja olin hyvällä tsägällä jopa viistoista kun lääkäritäti mulle sen reseptin kirjotti...  ??? Vaikka söinkin murto-osan siitä annoksesta mitä esim skitsofreniapotilaat mutta silti vähän mietityttänyt jälkeenpäin oliko niin hyvä juttu kuitenkaan, mut enhän mä sillon osannu niin paljoo kyseenalaistaa kun olin niin nuori ja otin kaiken avun vastaan mitä tarjottiin. Enkä nyt sano et kenenkään ei kannata kokeilla ketiapiinia univaikeuksiin, mut halusin vaan kertoo et on aika voimakas joo ja voi ainakin tiettyinä annostuksina aiheuttaa riippuvuuttakin. Fyysisiä vieroitusoireita ei kyllä muistaakseni tullut, mut muuten oli kyl haastavaa. Varmasti hyvä semmoseen akuttiin juttuun, mut pidempiaikases hoidossa lähinnä vaan just semmonen vähän huono laastari, ainakin mun mielestä... Et ei ainakaan ihan ekana vaihtoehtona kannata kokeilla jos ois jotain miedompaakin ainetta tarjolla. Ja sitä ei kai suositella syötäväks alle 200 mg annostuksia per päivä paitsi tilapäisesti kun alottaa/lopettaa lääkitystä, mikä on kans vähän kinkkistä.

Muttajoo ps. kiitos tosta tryptofaanivinkistä, se vaikuttaa ihan hyvältä enkä ois ilman tätä foorumia tajunnu ko ainetta.  :peukku
    « Viimeksi muokattu: 19. Kesäkuuta 2017 klo 00:01 kirjoittanut mariau »
    Kirjattu

fårad

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3008 : 18. Kesäkuuta 2017 klo 23:59 »
  • Tykkää (1)

• Tryprofaania (5-htp) oon joskus tilannut iherbistä..veikkaan että sielt saa halvimmalla, vaikka se on nykyään melkoista säätöä niiden postikulujen yms. kanssa kyseises puljussa.
     :) itekin oon kelaillu kyseistä ainesta viimeaikoina, kun on stressaillut. ..mut ehkä tää stressi menee itekseenkin, kun pääsen kenttäkurssista ja siihen liittyvästä säädöstä.
    Kirjattu

mariau

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3009 : 19. Kesäkuuta 2017 klo 00:03 »
  • Tykkää (0)

• Tryprofaania (5-htp) oon joskus tilannut iherbistä..veikkaan että sielt saa halvimmalla, vaikka se on nykyään melkoista säätöä niiden postikulujen yms. kanssa kyseises puljussa.
     :) itekin oon kelaillu kyseistä ainesta viimeaikoina, kun on stressaillut. ..mut ehkä tää stressi menee itekseenkin, kun pääsen kenttäkurssista ja siihen liittyvästä säädöstä.

Okei kiitos, täytyykin katella sieltä sit!  :)
    Kirjattu

Auringon

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3010 : 19. Kesäkuuta 2017 klo 04:08 »
  • Tykkää (1)

• Vaikka söinkin murto-osan siitä annoksesta mitä esim skitsofreniapotilaat mutta silti vähän mietityttänyt jälkeenpäin oliko niin hyvä juttu kuitenkaan, mut enhän mä sillon osannu niin paljoo kyseenalaistaa kun olin niin nuori ja otin kaiken avun vastaan mitä tarjottiin.

Mitään nyt itseaineista tietämättä heitän kyllä tähän, että tavallaan vihaan "avunantajia". Ainoa mitä tarvitaan on rakkautta rakkautta rakkautta!

Itse olin nuori/lapsi ja valvoin usein läpi yön. Sen voin sanoa että ei välttämättä kannatta stressata jos ei nukuta vaan hoitaa jotenkin elämä, koska vanhempana kyllä varmaan nukuttaa jos nuorempana ei ja jos ei vanhempanakaan nukuta niin ei varmaan kannattas välittää - kaikki ei ole samanlaisia. Onneksi sain olla nuorena kuitenkin aika vapaa niinkun asustella rappukäytävissä ja tuhota puolikaupunkia siinä samalla eikä apua tarjottu! Se miksi ei apua tarjottu on sinäänsä sairasta sillä yleensä suomessa pakko autetaan ja en keksi muuta syytä kuin viran(ääliö)omaiset on rikollisia, sillä viran(rikollis)omaiset voivat yrittää tuhota yksilöitä aivan tahallaan. Myös kansan(meidän)tervehys on aika häilyvä juttu just niin kun vaikka noi nukkumis jutut ei välttämättä ole yksilön kannalta mitää vaarallisisa välttämättä, mutta kansan kannalta erilaisesta pitää tehdä samanlainen. Ihminen on vähän sukua koiralle ja kissalle jne ja musta ainakin voisi kattoa noissa nukkumisjutuissa miten he voivat. On erilaisia stressimekanismeja esim yksi yksilö saattaa nukkua vaan jos unissaan tietää jonkun olevan lähellä - toinen taas päinvastoin ja kaikkeen auttaa vain rakkaus rakkaus rakkaus! Sen olen pistänyt merkille että nää herskapiri supersekopäät ketkä selvisi sotahommista jne tuppas elää aika pitkään ja jos nyt näitä elossa olevia sota veteraaneja arvioi, niin he pääosin on juuri tätä em kastia. Aikanaan taisi soppatykki olla terästetty melkosella koktaililla ennen taisteluun lähtöä niin kaikki taisivat saada omansa halusi tai ei sillä se oli "kansantahto". No nukkumisesta niin ihan ilman kamojakin oon nuorena valvoskellut 80 tuntia jne ja jos kolmatta auringon nousua kattelee nukkumatta niin fiilis on vähän niinko sentin lyhyempi - onks muilla kokemuksia? lörpäkässä ei oikeen tunne sellasia fiiliksiä ite oon testannut vaan n viiden vuorokauden pulinoita, mutta isoisä kerto heidän vetäneen seitsemän vuorokauden syklejä eturintamassa ja mummo veti kolmen vuorokauden sykliä kolmen tunnin unilla vissiin jopa vuosia kenttä sairaaloissa ja sidontapaikoissa eläen 98vanhaksi ja reilusti vanhemmaksikin olisi varmasti päässyt jos ei olisi kaatunut rappusissa. Isovahemmat käsitykseni mukaan jatko valvomista sodan jälkeen melko pitkään ja luultavasti oli valvoskellut jo ennen sotiakin.

Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #3011 : 19. Kesäkuuta 2017 klo 14:03 »
  • Tykkää (1)

:)

Tryptofaani ja 5-HTP ei ole sama asia, molempia saa erikseen. Tryptofaani muuttuu aivoissa 5-HTP:ksi ja siitä melatoniiniksi ja serotoniiniksi.

Kun otatte noita niin muistakaa nauttia samalla B-vitamiinia ja jotain sokeripitoista (esim. mehua), nuo on tarpeen "synteesin" (en tiedä sopivampaa sanaa) kannalta.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss. <3

fårad

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3012 : 19. Kesäkuuta 2017 klo 23:30 »
  • Tykkää (0)

• Kiitti Hariel tarkennuksesta ja neuvoista! :) Nopeesti vain googlasin että oliks noi nyt sama vai ei, ja aattelin että tarpeeks lähellä :D mutta olikin sitten eroa. Onkohan noissa laadullista eroa käytön kannalta..?
    Kirjattu

mariau

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3013 : 19. Kesäkuuta 2017 klo 23:32 »
  • Tykkää (0)

• Mitään nyt itseaineista tietämättä heitän kyllä tähän, että tavallaan vihaan "avunantajia". Ainoa mitä tarvitaan on rakkautta rakkautta rakkautta!

Toi on niin totta! Rakkaus on paras lääke.  :sydamia

- - -

Löysin muuten nyt jostain googlen kätköistä nää mitä oli lainattu Wikipediasta mm. Tiede-foorumin ketiapiinikeskusteluun:

"Ketiapiinin pitkäaikaiskäyttö voi vahingoittaa pysyvästi aivojen nukahtamisesta vastaavia osia.

ja

Kaikkien antipsykoottisten lääkkeiden tavoin pitkäaikainen käyttö voi helposti aiheuttaa pysyviä aivovaurioita. Tästä syystä ketiapiinin tapaisten antipsykoottisia aineiden käyttö tulisi rajoittaa ainoastaan vakavien mielenterveyden ongelmien hoitoon."

Nykyään tuota ei kumma kyllä enää löydy ainakaan suomenkieliseltä wikisivulta. Aikas myrkkyä se kuitenkin mun näkemyksen mukaan on... En nyt halua pelotella ketään joka miettii sopisko ketiapiini lääkkeksi itselleen mutta kehotan vaan punnitsemaan tarkkaan eri vaihtoehtoja, koska lääkärit kirjottaa tota aika kevyesti eikä kerro tarpeeks avoimesti sen haittapuolista, tai ainakaan mulle ei kerrottu, paitsi et voi tyyliin lihoo mut sillekin vaan naureskeltiin et eipä ois pahitteeks... Söin kyllä iltasin sen lääkkeenoton jälkeen paljon, olin aina jääkaapilla, mut en kyllä lihonu. Välillä mietin et onko toi ketiapiini syynä siihen et on itel välil vähän epämääräsen outo olo joskus jne varsinkin nyt kun taas lueskeli noita pidempiaikaisiakin sivuvaikutuksia... Nojoo tuskinpa mut toiste en tohon kyl koskis. Se ketiapiinista, oli vissiin jääny vähän patoutumii sitä kohtaan... :D

Tosta tryptofaanista taas... Apteekista löyty jotakin puhast l-tryptofaanijauhetta aika edulliseen hintaan mut käyttöohjeis ei oo mainintaakaan sokerista tai b-vitamiineista, sanotaan vaan et nesteen kera ja sit siinä ja monis muissakin vaihtoehdoissa mitä kattelin niin tarkotus käyttää vaan univaikeuksiin niin mietin onkohan ihan turvallista käyttää jos ois tarkotus saada vaan serotoniinituotantoo lisääntymään, kun nukun kyllä ihan kiitettävästi nykyään... Yhden toisen tuoteselosteessa mainittiin et sokeri tehostaa kyllä vaikutusta mut ei muuta... Hämmentävää. Pitäiskö toi b-vitamiini ottaa samaan aikaan kuin se sokeripitoinen juoma? Tehä semmonen cocktail siis?

Aloin kans miettii vaihtoehdoks sitä teaniinia kun toi tryptofaani hämmentää ainakin näin aluks liikaa... Pitäis perehtyy enemmän. Kokeilemallahan noi tosin selviäis mikä sopis ja toimis. :) Lähinnä haluisin vaan löytää jonkun luontaistuotteen mikä auttais semmoseen epämääräseen veemäiseen ahdistukseen mikä on täysin riippumaton ulkoisista tekijöistä mut jyrää esim kun on yksin illalla, luulis et just joku serotoniinitasoo nostava ja/tai rentouttava jeesais koska mitään selkeetä lähdettä ei oo niin varmaan vaan aivokemioista tms kiinni. Kuitenkin pakko blokata ajatukset ja yrittää keskittyä johonkin muhuun mikä auttaa toki hetkeks mut sit ku on aika siirtyy nukkumaan niin on taas lähtöpisteessä... Kukkauutteitakin vois toki kokeilla... Mitähän muuta vois keksii. :D Lihasjumit salee vaikuttaa kans jos on salaa jotain semmosii. Valeriaanaa, kamomillaa, humalaa... :D Toisaalt en haluis et ois sit sellanen ihan väsyny kokoajan ja ettei mee liian rennoks... :D

Tuntuu että menee liian avautumiseks ja et tää
    vois kuuluu ennemmin tonne lekuripalstalle?? :D
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #3014 : 20. Kesäkuuta 2017 klo 15:27 »
  • Tykkää (0)

• Kiitti Hariel tarkennuksesta ja neuvoista! :) Nopeesti vain googlasin että oliks noi nyt sama vai ei, ja aattelin että tarpeeks lähellä :D mutta olikin sitten eroa. Onkohan noissa laadullista eroa käytön kannalta..?

5-HTP vaikuttaa nopeammin ja tryptofaanilla saattaa tulla nukuttavia vaikutuksia vasta muutaman päivän peräkkäisellä käytöllä. Hintaeroakin voi olla, en ole tutkinut tätä kovin tarkasti, mutta muistelisin jossain nähneeni että 5-HTP olisi kalliimpaa.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss. <3