Unessani liikuin vieraalla seudulla jossain pohjoisessa. Oikealle kääntyi pieni musta tienviitta "Eskimo". Ajoin jo kertaalleen ohi siitä, mutta mielessäni alkoi raksuttaa, eivätkö eskimot ole heimo joka elää alasti (!!!!!!). Palasin takaisin ja lähdin kiinnostuneena ajamaan pikkutietä, kunnes tuli ajo kielletty -kyltti. Pysäköin auton ja lähdin kävelemään. Vasemmalla puolella oli jyrkänne, ja siitä lähti jokin kutsuvan näköinen kulkukelpoinen reitti alaspäin. Lähdin tietenkin siitä ja kipusin alas paikkaan, johon ymmärtääkseni pikkutiekin olisi mutkan kautta päätynyt. Oikopolku?
Alhaalta löytyi baari, johon menin sisään. Ei siellä alastomia ihmisiä ollut, mutta jännä tunnelma, ikään kuin vieras kulttuuri. Baarimikko kysyi, mitä minulle saisi olla. Uteliaisuuttani tiedustelin jonkin tiukemman viinaksen hintaa. Baarimikko ei vastannut, vaan kaatoi sitä johonkin maljaan tai karahviin ja ilmoitti sen jälkeen ihan järjettömän hinnan. En minä sitä maksanut. Yllättäen jostain ilmestyi yksi teiniaikojen kaveri ja kaatoi maljasta/karahvista pari senttiä itselleen. Vähän siinä juteltuamme hän häipyi, ja kun minäkin aloin tehdä lähtöä, baarimikko ilmoitti, että se tekee sitten vitosen. Kerroin, että kaveri vain maistoi sitä juomaa, mihin mikko vastasi, että ihan sama, joka tapauksessa tämä maksaa vitosen. Siinä oli kuitenkin jotain yleistä hässäkkää, minkä turvin livahdin ovesta ulos miettien, ettei tähän baariin taida enää olla asiaa ja se siitä sitten.
Uni kuitenkin jatkui niin, että olin uudelleen ja toistamiseen baarissa tai sitten jossain tämän mainitun kaverin kämpillä lähdössä baariin tai vasta baarista tulleena. Kaveri kiskoi konjakkeja ja minäkin ilmeisesti hieman jotain väkeviä. Baariteema on hämmentävä, koska en ole vuosikausiin yhtään viihtynyt baarissa. Unessa esiintyvän kaverinkin olen nähnyt viimeksi 18 vuotta sitten.
Aamummalla käväisin hereillä, mutta nukahdin vielä sen verran, että ehdin lukea unessa lehdestä jonkin bändin haastattelua uuden albuminsa tiimoilta. Bändin jäsen selitti: "Sitten siinä on pari Pet Shop Boysin kanssa tehtyä biisiä. Pet Shop Boys on mukana siksi, ettemme kuulostaisi liikaa Stoogesilta." What???

Ymmärtääkseni tämä lukeminenkin tapahtui baarissa, kovasti samannäköisessä kuin se aiemman unen "eskimo"-paikka.