Unettomuus on vaivannut minua toisinaan paljonkin. Pahin virhe minkä tein, oli syödä unilääkkeitä. Niiden avulla onnistuin sumentamaan todellisuuteni, en muistanut uniani ja sitä kautta menetin paljon luonnollisesta kehitysprosessista. Unettomuus viittaa aina johonkin alitajuiseen, joka voi toki myös olla tiedostettua. Jos vaikkapa elämäntapasi estävät hyvää yöuntasi, onhan elämäntavoillasi jokin syy miksi toimit siten. Omalla kohdalla on auttanut meditointi ehkä parhaiten mutta myös moni muu. Esim. säännölliset iltarutiinit, illalla ei rasvaista ja raskasta ruokaa, vehnää, sokeria tai kahvia, kannattaa välttää kofeiinia muutenkin jos on uniongelmia (etenkin jos on nainen), huoneen tuulettaminen ennen nukkumaanmenoa, itsensä rasittaminen (käy lenkillä, hyppii ja pomppii aivan miten sattuu, joku urheilu) jota kautta myös mieli rauhoittuu, miettii mitkä asiat pyörivät mielessä iltaisin voimakkaimmin, ne voi kirjoittaa vaikka ylös ja havaita että niiden pohdiskelu iltaisin ei hyödytä mitään, sillä et silloin voi tehdä niille mitään. Yrteistä olen havainnut hyviksi kauranversouutteen, kärsimyskukka, rooibos, sitruunamelissa, ahomansikka (marjat ja lehdet), kehäkukka, laventeli (tipat, eteerinen, kukat), ruusun terälehdet, vadelmanlehdet, kamomilla, kanervan kukat, joista viimeisimmät ainakin rauhoittavat mieltä.
Kannabiksen olen havainnut huonontavan unenlaatua, joten itse en sitä käyttäisi tässä vaivassa.
Unet <3 Olen tällä hetkellä melko uppoutunut omaan unimaailmaani ja sen syvempään merkitykseen; mitä se kertoo minusta ja asioista joita tulisi oppia, käsitellä ja hyväksyä. Jotkut unet ovat niin syvääluotaavia että niiden merkitystä täytyy miettiä monta päivää. Toiset unet taas liittyvät lähinnä senhetkiseen tilanteeseen ja hetkellisiin ristiriitoihin. Jotkut unet ovat jopa niin pitkiä, kuin elokuvia, niissä on pysyvä juoni tai tarina, saatan liikkua viidessä tai useammassakin paikassa ja tilanteessa saman aiheen tiimoilla. Unisieppari ja unien ylöskirjaaminen on syventänyt unia hurjasti.
Painajaiset etenkin viestivät jostakin mielen prosesseista. Todennäköisesti olet kieltänyt mielessäsi jotakin, vaikka persoonallisuuden piirteen. Esim. näet unta että juokset pakoon jotakin hahmoa ja putoat pakokauhuissasi johonkin rotkoon. Silloin täytyisi pohtia ketä juokset pakoon, sillä se voi symboloida jotakin sinun tukahduttamaasi tunnetta kuten vaikkapa vihaa, jota et koskaan oppinut ilmaisemaan tai jos juokset pakoon jotakin naista, ehkä juokset pakoon feminiinisen minäsi haavoittuvuutta. Monesti kiellämme itsessämme asioita, joita emme ole oppineet mahdollisesti vanhemmiltamme tai jostakin muualta käsittelemään näitä puolia.
Huonot unet etenkin kannattaa kirjoittaa ylös, varsinkin jos niistä tahtoo eroon. Niihin voi palata myöhemmin, ylöskirjaaminen helpottaa niiden muistamista.
Unimaailma on mitä parhain ja täydellisin paikka tutkiskella omaa itseä ja ihmisyyttä. Lopulta kun pääsee etenemään kipeistä solmukohdista (joita toki tulee vähän väliä esiin), on ihanaa vain fiilistellä unien upeutta. Ja oman itsensä moniulotteisuutta!
Nyt olen alkanut kokemaan unissani paljon rakkautta ja näkemään kaikkea hurjan kaunista, auringonnousuja huurteisessa pellossa, vesimaailman salaisuuksia, kynttilöiden liekkejä rakkauden ympäröimänä.
Nähkää ihania unia!