Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen näkökulmasta

Indonesian poliisi hävitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - lähiseutu pöllyissä

Ensimmäistä kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksipäästöt eivät

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Uniketju - 13

Hviduri

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
    • Hviduri
Vs: Uniketju
« Vastaus #180 : 25. Joulukuuta 2011 klo 02:13 »
  • Tykkää (0)

• Juuri näin :) kontrollia saa mukavasti kun oppii tunnistamaan, että mikä tekee unesta unen

TheEastGirl, mie vahingossa unohdin kirjoittaa tuohon lainauksen jälkeen mittään :D mutta niin, mie nukahdan helposti mielikuvituksella :) kannattaa kokeilla vajoamista omaan maailmaan!

Kiitos ^^ Pitää opetella

satuin vilkasemaa tänne,nii oli pakko tulla vastaamaa :D mutta juurikin tota mielikuvituksella ja omaan maailmaan vajoamista tarkotin myös :) ku käy nukkumaa ja tietää,et nyt näkee painajaisia,nukkuminen ahistaa muute vaa tai on unettomuutta nii alan ajattelemaan jotain okein mukavaa asiaa tai kuvittelemaan jotain mukavaa tapahtumaketjua,ja jos se painajainen/ahistus/unettomuus yrittää tulla läpi,nii jatkaa vaa sinnikkäästi ton hyvän asian aattelemista. Ja hyvin usein sitte nukahtaa siihen hyvään asiaan :]

muoks,ku asiaa alkaa paremmin miettimään,nii ei toi kyllä oikeen unettomuuten auta,mutta muuhun kyllä ^^

Mä oon tota mielikuvitusta käyttäny tohon unettomuuteen vielä nuorempana ja kirjan lukemista.
    Sen jatkon luomista tai omia maailmoja.
    Tosin ne ei nykyiseen ongelmaan auta.. mukavia ne on.. mutta puskee vaan läpi  :-X
    Kirjattu
    We lay in bed day after yesterday

Newbie

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #181 : 25. Joulukuuta 2011 klo 02:19 »
  • Tykkää (0)

• ^juu,kirjan lukeminen auttaa joskus ja lievimpinä aikoina (:

mutta,miun on nyt pakko mennä nukkumaan tai ainakin yrittää,joten hyviä ja kauniita unia teille<3  toivottavasti saatte hyvin nukutuks (:

Kirjattu
    ''Tää systeemi perustuu kilpailuun,entä jos ei jaksais enää kilpailla? En myöskään jaksais enää istuu paikallain,eikä runoilija venaa esimiehelt ohjeita. Meidän kahleet vaanii valepuvuissa,todistukset,odotukset,palkankorotukset. Totuus Länsimaisissa itsemurha luvuissa. Tää on Happy Meal-versio todellisest onnesta.  ''

Konna

• Vieras
    « Vastaus #182 : 25. Joulukuuta 2011 klo 10:35 »

kannattaa kokeilla vajoamista omaan maailmaan!
    Aivojen käpyrauhasessa erittyvällä DMT:llä on ilmeisesti jokin yhteys uneen ja uniin. En sitten tiedä, tekeekö juuri se joskus unista niin psykedeelisiä. Sen erittymisen määrä voisi ehkä selittää myös erot eri ihmisten unien psykedeelisyysasteessa?

En tiedä johtuuko DMT:stä vai mistä, mutta itselläni alkaa joskus juuri ennen nukahtamista mielikuvitus villiintyä ja tulla kummia (ja hauskoja) ajatuksia ja fiiliksiä. Juuri tuota vajoamista omaan maailmaan. Kun sitä ilmenee, niin tietää, ettei uni ole kaukana. Ja sitä voi jossain määrin ohjailla. Eli jos tietoisesti vajoaa syvemmälle omaan maailmaan, niin nukahtaa nopeasti ja jos tietoisesti "nousee pinnalle" niin onkin täysin hereillä.
    Kirjattu

Nefi-

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #183 : 25. Joulukuuta 2011 klo 17:51 »
  • Tykkää (0)

• Unettomuus on vaivannut minua toisinaan paljonkin. Pahin virhe minkä tein, oli syödä unilääkkeitä. Niiden avulla onnistuin sumentamaan todellisuuteni, en muistanut uniani ja sitä kautta menetin paljon luonnollisesta kehitysprosessista. Unettomuus viittaa aina johonkin alitajuiseen, joka voi toki myös olla tiedostettua. Jos vaikkapa elämäntapasi estävät hyvää yöuntasi, onhan elämäntavoillasi jokin syy miksi toimit siten. Omalla kohdalla on auttanut meditointi ehkä parhaiten mutta myös moni muu. Esim. säännölliset iltarutiinit, illalla ei rasvaista ja raskasta ruokaa, vehnää, sokeria tai kahvia, kannattaa välttää kofeiinia muutenkin jos on uniongelmia (etenkin jos on nainen), huoneen tuulettaminen ennen nukkumaanmenoa, itsensä rasittaminen (käy lenkillä, hyppii ja pomppii aivan miten sattuu, joku urheilu) jota kautta myös mieli rauhoittuu, miettii mitkä asiat pyörivät mielessä iltaisin voimakkaimmin, ne voi kirjoittaa vaikka ylös ja havaita että niiden pohdiskelu iltaisin ei hyödytä mitään, sillä et silloin voi tehdä niille mitään. Yrteistä olen havainnut hyviksi kauranversouutteen, kärsimyskukka, rooibos, sitruunamelissa, ahomansikka (marjat ja lehdet), kehäkukka, laventeli (tipat, eteerinen, kukat), ruusun terälehdet, vadelmanlehdet, kamomilla, kanervan kukat, joista viimeisimmät ainakin rauhoittavat mieltä.
    Kannabiksen olen havainnut huonontavan unenlaatua, joten itse en sitä käyttäisi tässä vaivassa.

Unet <3 Olen tällä hetkellä melko uppoutunut omaan unimaailmaani ja sen syvempään merkitykseen; mitä se kertoo minusta ja asioista joita tulisi oppia, käsitellä ja hyväksyä. Jotkut unet ovat niin syvääluotaavia että niiden merkitystä täytyy miettiä monta päivää. Toiset unet taas liittyvät lähinnä senhetkiseen tilanteeseen ja hetkellisiin ristiriitoihin. Jotkut unet ovat jopa niin pitkiä, kuin elokuvia, niissä on pysyvä juoni tai tarina, saatan liikkua viidessä tai useammassakin paikassa ja tilanteessa saman aiheen tiimoilla. Unisieppari ja unien ylöskirjaaminen on syventänyt unia hurjasti.

Painajaiset etenkin viestivät jostakin mielen prosesseista. Todennäköisesti olet kieltänyt mielessäsi jotakin, vaikka persoonallisuuden piirteen. Esim. näet unta että juokset pakoon jotakin hahmoa ja putoat pakokauhuissasi johonkin rotkoon. Silloin täytyisi pohtia ketä juokset pakoon, sillä se voi symboloida jotakin sinun tukahduttamaasi tunnetta kuten vaikkapa vihaa, jota et koskaan oppinut ilmaisemaan tai jos juokset pakoon jotakin naista, ehkä juokset pakoon feminiinisen minäsi haavoittuvuutta. Monesti kiellämme itsessämme asioita, joita emme ole oppineet mahdollisesti vanhemmiltamme tai jostakin muualta käsittelemään näitä puolia.
    Huonot unet etenkin kannattaa kirjoittaa ylös, varsinkin jos niistä tahtoo eroon. Niihin voi palata myöhemmin, ylöskirjaaminen helpottaa niiden muistamista.

Unimaailma on mitä parhain ja täydellisin paikka tutkiskella omaa itseä ja ihmisyyttä. Lopulta kun pääsee etenemään kipeistä solmukohdista (joita toki tulee vähän väliä esiin), on ihanaa vain fiilistellä unien upeutta. Ja oman itsensä moniulotteisuutta!
    Nyt olen alkanut kokemaan unissani paljon rakkautta ja näkemään kaikkea hurjan kaunista, auringonnousuja huurteisessa pellossa, vesimaailman salaisuuksia, kynttilöiden liekkejä rakkauden ympäröimänä.

Nähkää ihania unia!  :sydamia
    Kirjattu
    Saniaispuita ja sammakoita,
    peikkoja, keijuja, päivänkakkaroita.
    Sinun sydämestäsi pulppuilevat monet lähteet.

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #184 : 25. Joulukuuta 2011 klo 20:44 »

Unimaailma on mitä parhain ja täydellisin paikka tutkiskella omaa itseä ja ihmisyyttä. Lopulta kun pääsee etenemään kipeistä solmukohdista (joita toki tulee vähän väliä esiin), on ihanaa vain fiilistellä unien upeutta. Ja oman itsensä moniulotteisuutta!
    Nyt olen alkanut kokemaan unissani paljon rakkautta ja näkemään kaikkea hurjan kaunista, auringonnousuja huurteisessa pellossa, vesimaailman salaisuuksia, kynttilöiden liekkejä rakkauden ympäröimänä.

Ihana lukea tällaista! <3

Itse olen hyvin tila-ihminen ("spatiaalinen" ihminen), olen ollut sitä pienestä lapsesta saakka. Niinpä yksi hyvin toistuva ja mielenkiintoinen unieni sisältö on paikat ja tilat. Ne ovat selvästi tätä maailmaa, samaa todellisuutta jossa elän, mutta jollakin mielenkiintoisella, vahvasti lapsen tajuntaan ja maailmaan yhdistyvällä käänteellä. (Huonoa suomen kieltä, mutta en nyt osaa kuvaavammin ilmaista.) Näen unissa esimerkiksi näkymiä lapsuuteni Oulusta – sillä erotuksella ettei juuri sellaisia paikkoja, kuin niissä näkyy, ole ikinä ollut olemassakaan, vaan niissä yhdistyy piirteitä mahdollisesti useistakin olemassaolevista paikoista, jotka mieleni on alitajuisesti kytkenyt yhteen. Tampereen ja Oulun yhdistelmiä on esiintyy myös, samoin vastaavia hybridejä Helsingistä sekä maaseutunäkymiä, joita ei sellaisinaan löydy mutta joiden elementit ovat luultavasti kietoutuneet yhteen useista havaintokohteista samassa "muistin lokerossa". Edelleen noihin uniin liittyy se jännä tunne, että tämä paikka ja tässä oleminen juuri nyt todella merkitsee jotain. Aikuisten maailmassa voimakas läsnäolo hetkessä ja paikassa on melko väheksyttyä, ja pidänkin unieni näkemistä ja ymmärtämistä yhtenä avainsyynä, miksi en ole koskaan täysin ajautunut irti lapsen tajunnasta.
    Kirjattu

ras_taa

• Vieras
    « Vastaus #185 : 28. Joulukuuta 2011 klo 19:34 »

Mä näin jotain ihan outoo unta. Olin metsässä, ja siel oli tosi seesteinen tunnelma, oli ihan hiljaista. Edes puut ei humissu. Sit yht'äkkii sininen liekehtivä peura hyppeli mua vastaan ja kaikki sen ympäril loisti sinist valoo..
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #186 : 07. Tammikuuta 2012 klo 12:25 »

Huh, unien uni! Olen ollut herättyäni aivan innoissani. Itse asiassa kävi niin, että kun olin herännyt ja hieman jäsentänyt unta päässäni, näin myös asiaan liittyvän pienen jatkounen. Mutta nyt ensin siihen alkuperäiseen:

The Beatles esiintyi Suomessa. Kaupunki oli minusta Oulu ja paikka jossain vanhassa teollisuuskiinteistössä. Joko lava oli sisätiloissa mutta valtaosa yleisöstä ulkona ("avattu seinä"?) tai sitten lava oli ulkona syvän katoksen alla ja sosiaalisia tiloja sisällä. Ennen keikkaa minä ja yksi tai useampi tuttavani lähdimme seikkailemaan rakennuksen jännittäviin sisätiloihin (mikä muistutti seikkailuamme Porin Cotton Clubilla partiolaisten tapahtumassa 90-luvun alussa). Sitten kuitenkin alkoi tulla selväksi, että bändi oli nousemassa lavalle, joten suunnistimme lähemmäs lavaa. Jäimme kuitenkin johonkin hassuun sisätilaan, josta kuulimme musiikin ja näimmekin lavalle. Siellä oli monia muitakin ihmisiä, mutta järkkärit (muistini mukaan ulkomaalaiset) häätivät meidät pois kun olimme väärällä puolella lavaa. Niin show pääsi alkamaan. Taisi olla ilmaiskonsertti. :)

On hankalaa sanoa, olivatko herrat kuolleet kitaristit Lennon ja Harrison oikeasti miehistössä, mutta Beatles se oli ja ajankohta suunnilleen nykypäivä. Mukana oli myös useita kovan luokan vierailijamuusikoita, joista kukin päästettiin hetkeksi esiin.

Bändi aloitti settinsä 90-luvun comeback-biisillä, joka unessa ei kuitenkaan ollut Free as a Bird vaan jokin Traveling Wilburys -tyyppinen menopala. Sen nimi oli Hang the Rock tai jotain sinnepäin. Jatkoksi kuultiin alkuperäistä Beatles-materiaalia, luultavasti ainakin Come Together ja I Feel Fine. Muutamien lisäkappaleiden jälkeen soitto kuitenkin taukosi teknisten ongelmien takia. Katko venyi pitkänlaiseksi, ja koska ulkona oli märkä vesisadeilma ja iso osa yleisöä oli taivasalla, ihmiset rupesivat häipyilemään. Lopulta meitä oli Beatles-konsertin jatkoa odottamassa vain muutama kourallinen. ::) Minulla on lisäksi tunne, että viimeiseksi ennen taukoa oli kuultu ihan muuta kuin Beatles-musaa ja esiintyjänä taisi olla J.J. Cale kitaroineen. Sekin kai hämäsi yleisöä.

No, lopulta Beatles aloitti uudelleen ja lavalla kaikui muiden muassa vanha kunnon She Loves You. Ihmisiä ilmestyi taas monin verroin kuuntelemaan. Jossain vaiheessa lavalle nousi reggaen ihmekaksikko Sly & Robbie esittäen muunnelmaa jostain Chuck Berryn biisistä. Se ei tällä kertaa haitannut tunnelmaa, vaan aloimme yleisössä koota jotain laajaa ihmisketjua tai -piiriä, jossa sitten heiluimme musiikin tahtiin. Valitettavasti tässä kohtaa tapahtui sellainen asia kuin herääminen, joten keikan mahdollinen loppuhuipennus jäi kokematta. :)

Myöhemmässä jatkounessa asiaan ilmiselvästi sotkeentui pian järjestettävä Tampere Beatles Happening. Tässä unenpätkässä Suomen eturivin artistit soittivat tribuuttikonsertissa Beatlesia. En muista sen tarkemmin muuta, kuin että Egotripin Knipi oli lavalla, öh, alkoholin vaikutuksen alaisena. :D
    Kirjattu

Keijukainen

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #187 : 14. Tammikuuta 2012 klo 09:23 »
  • Tykkää (0)

• Näin viime yönä tosi huvittavan kummallista unta.. Itse tapahtumista en oikeestaan muista mitään mutta kuulin koko ajan biisin joka oli näitten yhdistelmä

miyavi - senor senora senorita

Sexy sax man serenade (prank feat. Sergio Flores)

Ja unessa naureskelin ja ihmettelin ääneenkin et mitä hemmettiä tää on :D
    Kirjattu
    "Halusin olla keijukainen. Tyttö, jota kukaan ei voinut omistaa, ei omaksi ottaa eikä unohtaa. Halusin olla luonnonraikas, hauraanvahva ja riippumaton. Enkä taakaksi kenellekään."
    -Manuela Bosco-

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #188 : 18. Tammikuuta 2012 klo 13:23 »

Näinpä taas käsittämätöntä unta. Jossain oli alkamassa jokin happening, jota olin järjestämässä ja sitä varten minun täytyi käydä hakemassa vanhempieni kotoa jotain tarvikkeita. Törmäsin isääni, joka yllättäen sanoi: "Lompakosta löytyi tällainen, ota sinä." Katsoin ihmeissäni, sillä kysymyksessä oli 22 000 000 markan seteli. Ehdottomasti kyse oli markoista, sillä aloin heti laskea kuinka paljon se on euroissa. Totesin: "Älä nyt tällaista minulle, tällähän voi heti ostaa vaikka talon." En muista, sanoiko isä johonkin, mutta minulle se raha jäi.

Myöhemmin olin ilmeisesti menossa setelin kanssa pankkiin Tampereen Hervannassa ja mietin, että olin varmasti käsittänyt rahan suuruusluokan väärin ja otin siitä mielessäni parit nollat pois. Törmäsin siinä viereisen kirjaston tuttuun työntekijään (joka unessa sekoittui surrealistisesti Erkki Tuomiojaan), joka selitti: "Ei se ole niin vähän, vaan 22 miljoonaa miljoonaa miljoonaa." Kävi ilmi, että hän oli saanut jostain samanlaisen setelin.

Sitten aloin pohtia, mitä teen kaikilla rahoillani. Mieleen jostain syystä juolahti, että jollakulla läheisellä oli pieni maatila Pohjanmaalla ja siellähän voisi tietysti alkaa järjestää vuosittaisia jalkapalloturnauksia. Olin paikan päällä mittaamassa kenttien kokoa pohdiskellen, miten sinne saisi kaikki maailman huiput pelaamaan ja millähän joukkueilla, maittain vai seuroittain. Sinne jonnekin taisin jäädä miettimään... :)
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #189 : 23. Tammikuuta 2012 klo 13:38 »

Surrealistisin ja psykedeelisin yö vähään aikaan...

Uneni alkoi osuudesta, jonka keskiössä oli jokin vuosia sitten, nykyisestä poikkeavassa elämänvaiheessa kirjoittamani kirja, jolle ei ollut löytynyt kustantajaa. Se kertoi tytöstä, jonka nimi oli suurin piirtein 'Emelina' (käytän tästedes tätä nimeä) ja joka halusi pois sovinnaisesta kaupunkielämästä johonkin kukkaniityille. Puhuin kavereille, miten tärkeä myyttinen hahmo Emelina on ja osoitin kaverilla ollutta DVD-levyä, että tuo leffakin kertoo Emelinasta. Puhuin myös omasta elämästäni: kirjoitettuani Emelina-tarinan hukkasin elämästäni jonkin punaisen langan enkä ollut riittävän voimissani hyödyntääkseni kirjaa sen ansaitsemalla tavalla, mutta nyt olen taas täysissä voimissani ja pian asiasta kuuluu.

Sitten siirryttiin katsomaan elokuvaa, jonka olin ilmoittanut kertovan Emelinasta. Siinä ryhmä päähenkilöitä seurasi hylättyjä ratakiskoja hämärän ja sumun yltyessä. (Sivuhuom.: tämä osuus muistutti Blytonin klassikkotarinaa Viisikko salaperäisellä nummella). Lopulta saavuttiin jonkin rannalla sijaitsevan talon pihapiiriin. Päähenkilöt olivat etsimässä jotakin salaisuutta ja vaikka taloissa ei näyttänyt olevan minkäänlaista elämää, ilmassa oli pientä pelon ja uhan tuntua. Vähän aikaa etsittyään he päättivät majoittua erääseen piharakennukseen, johon pääsi sisään kellarinluukusta (tms). Siellä he tutkivat tarkoin kaikkia tiloja, jotka olivat kahdessa kerroksessa niin että varsinainen ulko-ovi sijaitsi kerrosten välitasolla.

Tässä vaiheessa heräsin hetkellisesti lumiauran tultua viereiselle kadulle. Nukahdettuani uudelleen elokuva ilmiselvästi jatkui, vaikkakin kohtaus vaihtui. Ensin tuli väläys oudonnäköisestä oliosta jättämässä itsestään jonkin jäljen asuinhuoneiston lattialle ja poistumassa juuri ennen päähenkilöryhmän tuloa. Sitten näytettiin, kun päähenkilöt astuivat sisään huoneistoon ja löysivät kokolattiamatosta verta. Alettiin katsella ympärille, mistä voisi löytyä merkkejä verijäljen aiheuttajasta, jopa mahdollisia piilopaikkoja. Lopulta huomattiin verijälki myös ulkona kuistilla ja päähenkilöt siirtyivät pihalle. Pensaan takaa löytyi alaston tyttö, jolla ei ollut päätä, mutta joka silti oli elossa. Seurasi yhteydenottoja poliisille ja lääkäreille, sekä päätös että tyttö pidetään hengissä ja hänelle aletaan tehdä kokeita. Minulle katsojana oli koko ajan selvää, että tuo tyttö oli Emelina. (Herättyäni aamupäivällä järkeilin, että päätön tyttö symboloi sitä, kun nyky-yhteiskunnassa ihmiset opetetaan elämään ajattelematta itse.)
    Kirjattu

Newbie

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #190 : 24. Tammikuuta 2012 klo 01:49 »
  • Tykkää (0)

• viime yönä näin monia unia,mut ainut minkä selvästi muistan on se,että olin muutaman muun ihmisen kanssa laivalla (joku näitä hotellialuksia) ja oltii menossa vissii ruotsiin. Ja sitte siellä oli pari tuttua kalastajaa norjasta.. Ja mulla oli saluki O.o Ja nyt se saluki on ollu mulla päässä koko päivän eli varmaa nään tulevanaki yönä unta siitä... miks just saluki? ><

mutjoo,kyllä mie nään myös järkevämpiäki unia,niistä vaa harvemmi on mitää selvää muistikuvaa :D
    Kirjattu
    ''Tää systeemi perustuu kilpailuun,entä jos ei jaksais enää kilpailla? En myöskään jaksais enää istuu paikallain,eikä runoilija venaa esimiehelt ohjeita. Meidän kahleet vaanii valepuvuissa,todistukset,odotukset,palkankorotukset. Totuus Länsimaisissa itsemurha luvuissa. Tää on Happy Meal-versio todellisest onnesta.  ''

Anu-akka

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #191 : 12. Helmikuuta 2012 klo 08:29 »
  • Tykkää (0)

• ^ Ihana voimauni!
    Kirjattu
    Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #192 : 20. Helmikuuta 2012 klo 02:52 »
  • Tykkää (0)

• En muista kuinka kauan tämä on jatkunut, mutta nyt tulin paremmin tietoiseksi tästä ilmiöstä. Joskus yöllä, olen unessa mutta kuulen muistaakseni jonkin selkeästi erikoisen äänen ja havahdun hereille (oikeasti kuitenkin nukun). Joka kerta, ensimmäinen ajatukseni on ollut, nytkö se valtava henkinen valaistuminen tai uskoontuleminen tapahtuu. :D Sitten luulen avaavan silmäni, ja huoneen valaistuvan hieman harmaalla valolla sänkyni yläpuolelta. Tämän jälkeen yleensä yritän rauhoittaa itseäni, sillä minulla on uskomus etten voi täysin valaistua/höyrähtää jos pelkään. No, kuitenkin "näky" loppuu muistaakseni yleensä johonkin siihen tai laantuu nopasti. Kuitenkin tänään, uskoakseni omalla avustuksellani, seinään avautui pienehkö aukko, josta itselleni stereotyyppinen kristinuskon jumalan pää oli, tai yritti tulla huoneeseen. Pää oli tosin sininen niin kuin aukkokin, tarkemmin sanottuna pää ja aukko ovat jotakuinkin samalta näyttävää sinistä taivastekstuuria harvoine hattarapilvineen. Pää jäi sikseen, en muista hävisikö se. Mielestäni jo unessa tajusin että tämä pää vaikuttaa liian stereotyyppiseltä, pää on aivan kuin sen hahmon pää jonka olen kristinuskon jumalasta luonut, joka on täysi ripoff Zeuksesta. Kenties johtuen uskonpuutteestani tai jostakin muusta seikasta, aloin poikkeuksellisesti kuulla vääristynyttä puhetta. Ajattelin että nytkö se henkinen kokemus tai sanoma tulee (tämä ei siis ollut vitsi). Puhe oli ensimmäisen sekunnin hidastettua ja pelottavan vääristynyttä, jonka jälkeen C-kasettimaiseen tapaan ääni korjaantui ja tunnistin sen heti. Sehän oli eräs buddhalainen maallikko-opettaja, jonka lempeä ääni rauhoitti minua, olin jokseenkin peloissani. Hän ehti aloittaa "Hyvä [etu ja sukunimeni]", ja yritin rauhoittaa itseäni. Jostakin syystä uskon siihen, että sanoma tai henkinen kokemus ei voi tulla perille, jos olen liian pelokas. Loogista, koska jos alan pelätä tarpeeksi, herään unesta (vaikka luulenkin olevani hereillä). Puhe kuitenkin vääristyi nopeasti samaan tapaan kuin se oli alkanutkin. Sitten makasin muutaman minuutin samassa paikassa sängyssä silmät kiinni, rauhoittuen. Nämä episodit tuntuvat nyt jokseenkin huvittavilta, koska näen nyt niiden sisältävän vaikutteita Hollywoodista.

Nyt aloin miettimään, pitävätkö jotkin ihmiset tällaisia kokemuksia yhteytenä jumalaan tms.? Mielestäni olisi tärkeää huomata kuinka paljon tällainen näky tai enne pitää sisällään stereotypioita ja omia kuvitelmia asiasta. Toki jumalahahmo tai muu voi näyttäytyä kuvitelmasi muodossa, mutta itse esittäisin lähdekritiikkiä tapauksessa jossa uskonnollinen näky tms. vastaa liian hyvin omia mielikuvia asiasta.

Konna

• Vieras
    « Vastaus #193 : 20. Helmikuuta 2012 klo 12:46 »

^ Hahah, minäkin näin juuri pari yötä sitten jonkin hassun unen, jossa tiesin valaistuvani hetkellä millä hyvänsä. Pian kaiken täyttikin suuri valo ja olipa siellä Bodhidharmakin karvaisine naamoineen. :D Pitäisin kaikkia valaistumisunia- ja unelmia mielikuvituksen tuotteina, joihin ei kannata pahemmin takertua. Toki ne saattavat kertoa siitä, että on kaikilla mielen tasoilla päättänyt kulkea kohti valaistumista, mutta senhän pitäisi olla muutenkin selvä.  ;)
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #194 : 20. Helmikuuta 2012 klo 13:29 »

Itse en ole viime öinä nähnyt unia valaistumisista, vaan liikuskeluista aika mielenkiintoisissa ympäristöissä. Viime yönä liikuin joidenkin epämääräisiksi jääneiden seuralaisten kanssa metsäisillä vuorilla. Yhtäkkiä edessämme alkoi avautua todella upea näkymä johonkin laaksoon, jossa oli kauniita rakennuksia. Kävelimme eteenpäin ja huomasimme, että paikassa oli paljon muitakin rakennuksia ja se olikin kokonainen (suurikokoinen) kaupunki, eikä maisema avautunut vain laaksoon vaan edemmäs merelle. Mietimme, mihin kaupunkiin olimme tulossa, ja joku ehdotti: Barcelonaan. (Tämä ehkä yhdistyy siihen, kun olin viikonloppuna vanhempieni luona ja selostin heille Pyreneiden alueen – mukaan lukien Pohjois-Espanja – erityistä luonnetta keskiajan historiassa.)
    Kirjattu