Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen näkökulmasta

Indonesian poliisi hävitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - lähiseutu pöllyissä

Ensimmäistä kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksipäästöt eivät

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Yhdessä mutta erikseen? aka teknologian vaikutus ihmissuhteisiin. - 1

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
  • Dianthus deltoides

http://www.ted.com/talks/sherry_turkle_alone_together.html

Sherry Turkle puhuu tekstarien, twiittaamisen ja ylipäätään online-yhteyksien vaikutuksesta ihmissuhteisiin. Iso osa mitä Turkle sanoo kuulostaa aika järkeenkäyvältä. Jos tähän nopeasti kokoan muutaman ajatuksen:

Apparaatit tarjoavat Turklen mukaan meille mahdollisuuden kontrolloida hyvin tarkasti se mihin kiinnitämme huomiomme.
Ihmiset (ja ihmissuhteet) halutaan pitää lähellä ja saatavilla, mutta samalla sopivan kaukana - kontrolloituina. Yhteys kännykän, tekstarin, facen tms kautta on annosteltavissa itselle sopivaan määrään (toisin kuin jos olisit tekemissä elävän ihmisen kanssa). Turkle myös toteaa IRL-keskustelun olevan monelle jo kauhistus - sehän tapahtuu reaaliaikaisesti, eikä ole mitään mahdollisuutta rauhassa muokata mitä aikoo sanoa eikä myöskään deletoida mitään. Eemailit, blogipostaukset yms - niissä me voidaan Turklen mukaan olla juuri niitä ihmisiä joita me haluaisimme olla. Mutta. Ei toista ihmistä voi oikeasti oppia tuntemaan pelkkien tviittausten tai tekstareiden perusteella ja no, ihmisyyten nyt ylipäätään pitäisikin kuulua tietty vaikeus, mokat ja ennakoimattomuudet. "Human relationships are rich, messy and demanding. And now, we clean them up with technology." eli että ihmissuhteet nyt ovat, paitsi rikkaus, niin sotkuisia ja aika vaativia ja nyt me sitten halutaan tehdä niistä siistejä ja helppoja teknologian avulla. Esim sosiaalisiksi kehitetyt robotit ovat aina vaan suosituimpia, koska halutaan jotenkin se kaikki kumppanuuden etu ja ihanuus helpolla, ilman ystävyyssuhteen vaatimuksia (esim vastavuoroisuutta).

Toinen Turklen pointti on että koko ajan ihmisten keskuudessa yleistyy tunne siitä että on yksin ja ettei kukaan kuuntele. Feisbuukissa meillä kyllä saattaa olla niin ja niin monta automaattista "kuuntelijaa", mutta eihän se ole todellakaan sama asia kuin että joku istuu vieressä ja kuuntelee. Pitää ylipäätään itse olla aktiivisesti jakamassa kaikenlaista ja toisaalta tykkäilemässä ollakseen olemassa. Turklen mukaan olemme yksinäisiä, mutta samalla pelkäämme intiimiä yhdessäoloa. Pelkäämme olla yksin pienintäkään hetkeä - tartumme välittömästi kännykkään tms, koska useimmat eivät enää osaa olla yksin vaan ovat välittömästi yksinäisiä. Siinä tulee minusta esiin tämä internettiin liittyvä yhdessäolemisen, hm, saisinko härskisti illuusio? Ajatus siitä, että kun on täällä online ei ole yksin, no ei tavallaan kai olekaan, mutta Turkle (joka on siis nettiyhteisöjä yms 15 vuotta tutkinut psykologi) pelkää että juuri tämä lopulta eristää meitä vielä enemmän muista ihmisistä - ja niistä oikeista sosiaalisista kontakteista, joita ihmiset (edelleenkin) tarvitsevat.

Omassa elämässä onneksi sentään preferoin kyllä edelleen naamatusten käytyjä keskusteluja (ja mulla on onneksi niihin kivasti myös riittänyt hyvää seuraa), mutta minnen olekaan diginatiivi :(.

(pahoittelen sit mahdollisia kielikukkasia ynnä aivopieruja, kauhian nopiasti nakuttelin keskustelun ajatuksia suomehkoksi :))
Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi

Asiat jotka nykyään häiritsevät sosiaalisessa kanssakäymisessä kavereiden kanssa, liittyvät todellakin teknologiaan. Enää ei ole tarvetta lähteä käymään jotta voisi vain jutella. Kuulumiset voi vaihtaa netissä. Ja netissä kilpailet yhden ihmisen huomiosta. Samaan aikaan hän voi jutella useiden kavereiden kanssa yhtä aikaa, katsoa kissavideoita ja suunnitella ensi kesän festarikiertuetta. Ja sitten tuntuu että ei kukaan ei kuuntele. :D Mulle on kerran loukkaannuttu siitä, etten ollut lukenut tämän ihmisen Facebookpäivityksiä. Tämä tarkoitti sitä, ettei minua kiinnosta mitä hänelle kuuluu.

Olen ollut monesti jo kirjoittamassa viestiä hippimiitistä, mutta sitten en keksi mitä kirjoitan. Ei mulla ole mitään ihmeellistä tarjottavaa. Voin keittää teet ja soittaa musaa, mutta siinä se. Minua kiinnostaisi vain hengata ihmisten kanssa. Ajan kanssa löytyy varmasti tekemistäkin, mutta en välttämättä edes halua tehdä mitään. Jos vain kaikki voisivat olla kuin kotonaan, saisi tylsistyä tai olla hiljaa. Saisi vaan tulla käymään hengaamaan. Ketään ei tarvisi viihdyttää. Kaikki tulisivat siksi, että haluaisivat vaan tulla käymään ja näkemään ihmisiä. Ei pelkoa siitä, onko seura hyvää tai tylsistyykö, mennään vaan oleilemaan. Ja jos alkaa tylsistyttää, voi ottaa vaikka kannettavan mukaan ja chatata netissä, osallistuen keskusteluun muutaman kerran illan aikana. Tai juoda teetä ja olla omissa oloissaan. Ei helkkari, tää kuulostaa tosi hyvältä. :D Tajuatteko mitä tarkoitan? Olisitko kiinnostunu kuvaillusta hengaamisesta?

Ja vielä tuli sellainen oivallus, että taidan lopettaa toisten kuulumisten lukemisen Facebookista sekä lopettaa ihmisille soittelemisen/chattailun/viestittelemisen kuulumisten kyselyä varten. Ehdotan tästä lähtien näkemistä, ja vaihdan kuulumiset kasvotusten.

Kiitos Ketoneilikka kun aloitit tämän aiheen. Se sai oivaltamaan.

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa

Olisitko kiinnostunu kuvaillusta hengaamisesta?

Todellakin! :)
Kirjattu
"Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

aurakas

• Vieras
Vs: Yhdessä mutta erikseen? aka teknologian vaikutus ihmissuhteisiin.
« Vastaus #3 : 24. Tammikuuta 2013 klo 18:18 »

Ei helkkari, tää kuulostaa tosi hyvältä. :D Tajuatteko mitä tarkoitan? Olisitko kiinnostunu kuvaillusta hengaamisesta?
Todellakin! :)

kuulostaa just parhaalta :D
Kirjattu

Colourflower

• Vieras
« Vastaus #4 : 24. Tammikuuta 2013 klo 19:01 »

Minun sosiaalinen elämäni painottuu kyllä arkipäivisin pitkiin puheluihin toisella paikkakunnalla opiskelevan naisystävän kanssa. Muut ihmiset, joiden kanssa puhun, löytyvät lähinnä kirjaston tiskiltä tai enintään kaupan kassalta. ???
Kirjattu

ushnark

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa

Kokeilin tossa kans olla ilman facebookkia jonkun aikaa ja iha hyvin se meni :D ihmiset alko enempi soittelemaan ja tekstailemaan mitä aijemmin ja tuli tehtyä enemmän asioita kuin vaan istuttua koneella juttelemassa , tosin huono puoli oli se että oli vaikeampaa tutustua ihmisiin kuin esim, facebookin välityksellä. mutta suosittelen kaikille suuuresti!  :D
Kirjattu

keltainen

• Hipahtava
  • Poissa Poissa

Tajusin todella hyvin, mitä Vihreäkaupunki tarkoitti! Olen aina rakastanut tuollaista yhdessäoloa ilman mitään paineita mistään. Siksi esim. krapulapäivät ovat aina olleet paljon enemmän minun mieleeni kuin itse bileet. Krapulassa ihmiset on rentoja ja vaan hengailee eikä koko ajan tarvitse niin paljoa tehdä sitä ja tätä ja valokuvata jokaista hetkeä tai jakaa sitä facebookissa.

Ihmissuhteiden siirtyminen digitodellisuuteen on tosi pelottavaa, mutta samalla on vaikea vetää raja oikeaan kohtaan. Olen tutustunut yhteen elämäni tärkeimmistä ihmisistä digimaailmassa ja yhä edelleen suurin osa yhteydenpidostamme tapahtuu tekstareitse ja facebookissa. Aina jos mietin jotain netinkäytön rajoittamista ajattelen, kehen nyt jään tutustumatta. Toisaalta ihmisiinhän voi tutustua myös irl-maailmassa. Se vain on niin paljon vaikeampaa. Vai olenko minä tosiaan jo totuttautunut helpompaan vaihtoehtoon?

Älypuhelimet ovat kyllä nyt jo ongelma. Monesti on sellainen tilanne, että istutaan jossain porukalla ja yli puolet näprää puhelinta. Se on jotenkin tosi hälyttävää, koska miksi pitää silloinkin keskittyä niihin muihin ihmisiin siellä sosiaalisessa mediassa, kun ympärillä on oikeita ihmisiä?
Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa

Netti on hyvä renki, mutta huono isäntä!

On kyl menossa monessa mielessä överiksi kaikki teknologiahärvellys. Just toi älypuhelinjuttu on sitä shittiä. Pitääkö sitä v*tut aina katsoa facebookkia? Jopa silloin kun on vaikka kavereiden kanssa baarissa?!

Kirjattu
"Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Colourflower

• Vieras
« Vastaus #8 : 20. Helmikuuta 2013 klo 23:01 »

Älypuhelimet ovat kyllä nyt jo ongelma. Monesti on sellainen tilanne, että istutaan jossain porukalla ja yli puolet näprää puhelinta. Se on jotenkin tosi hälyttävää, koska miksi pitää silloinkin keskittyä niihin muihin ihmisiin siellä sosiaalisessa mediassa, kun ympärillä on oikeita ihmisiä?

Allekirjoitan jyrkästi. :) Onneksi omassa lähimmässä piirissäni tällaista ei harrasteta.
Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa

http://www.truth-out.org/opinion/item/14624-shooters-transformed-by-new-era-of-virtual-dehumanization

Kiinnostava juttu mikä osaksi sivuaa aihetta.

"What happens to a society in which human lives are routinely reduced to "packets of information?" The questions become even more interesting when we consider the ways in which a billion plus people on Facebook alone are actively participating to one degree or another in the process of "packeting." "
Kirjattu

Kukka

• Vieras
« Vastaus #10 : 27. Helmikuuta 2013 klo 11:43 »

Täysin samaa mieltä! Juuri tuo ärsyttää, että ihmiset vaihtaa kuulumisia facebookin kautta, mutta jos sitten yrittää kysellä jos nähtäisiin jossain vaiheessa ihan kasvotusten, niin sittenpä meneekin vaikeaksi. Ei löydy aikaa eikä olisi kuitenkaan mitään tekemistä ja vaikka mitä syitä. Vielä yläasteella ainakin minä vaan hengailin kavereiden kanssa, ilman mitään sen kummempaa tekemistä, juteltiin ja otettiin rennosti, mutta nyt niillä pitäisi aina olla jotain erityistä tekemistä. Siinä tulee itsellekin tyhmä olo, kun pelkää että toiset tylsistyy niin ei sitten viitsi enää kysyäkään ketään minnekään. Ja kun siihen lisää vielä sosiaalisten tilanteiden pelon, niin ei se ole helppoa olla ihmisten kanssa. Jotenkin ihmisten kanssa tulee usein tunne, että hiljaa olemisessa olisi jotain vikaa, ihmiset alkaa pitää sua outona  :-\

Itse olen päättänyt olla hankkimatta älypuhelinta  :) Mulla on ollut sama puhelin joku viisi tai kuusi vuotta ja edelleen toimii hyvin. Ehkä se puhelimen näprääminen ainakin joidenkin kohdalla saattaa johtua myös epävarmuudesta, siitä ettei välttämättä keksi mitään sanottavaa, niin pitää ainakin näyttää siltä että on jotain tekemistä.
Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa

Täysin samaa mieltä! Juuri tuo ärsyttää, että ihmiset vaihtaa kuulumisia facebookin kautta, mutta jos sitten yrittää kysellä jos nähtäisiin jossain vaiheessa ihan kasvotusten, niin sittenpä meneekin vaikeaksi. Ei löydy aikaa eikä olisi kuitenkaan mitään tekemistä ja vaikka mitä syitä. Vielä yläasteella ainakin minä vaan hengailin kavereiden kanssa, ilman mitään sen kummempaa tekemistä, juteltiin ja otettiin rennosti, mutta nyt niillä pitäisi aina olla jotain erityistä tekemistä. Siinä tulee itsellekin tyhmä olo, kun pelkää että toiset tylsistyy niin ei sitten viitsi enää kysyäkään ketään minnekään. Ja kun siihen lisää vielä sosiaalisten tilanteiden pelon, niin ei se ole helppoa olla ihmisten kanssa. Jotenkin ihmisten kanssa tulee usein tunne, että hiljaa olemisessa olisi jotain vikaa, ihmiset alkaa pitää sua outona  :-\

Mun mielestä toi että aina pitäisi olla jotain erityistä tekemistä kun tapaa ihmisen kertoo siitä että kuinka stressaavaa vapaa-aikakin on ja kuinka paljon ihmiset olettaa toistensa tekevän silloin. Vapaa-ajallakaan ei ole "hyvä" vaan rentoutua ja levätä, vaan aina pitää olla keskittynyt johonkin ja vaikka harrastaa jotain. Kertoo aika paljon siitä kuinka stressaantunut ja kiireinen yhteiskunta on. Aina pitäisi olla menemässä jonnekin.

Ja täällä Helsingissä ei ole mitään julkista sisätilaa missä voisi vaan viettää aikaa kavereitten kanssa ilmaiseksi. On kyllä kahviloita, ravintoloita ja baareja, mutta niissä joutuu aina ostamaan jotain. Ja yhä useammin myös julkisilla paikoilla hengailua rajoitetaan, ei ole yhtään outoa jos (aggressiiviset) vartijat häätää sut pois jostain vaikket tekisi mitään vaarallista tai haitallista. Julkisista paikoista uhkaa tulla yhä enemmän vain yritysten maksavien asiakkaiden yksinoikeus. Eniten tästä on haittaa juuri nuorille ja vähävaraisille, jotka maksullisuuden avulla häädetään pois ainakin kauppakeskuksista ja kaupungin keskustasta. Ehkä kyse on siitä että köyhät ja nuoret yritetään häätää pois turistien ja rikkaiden silmistä? Siivotaan "ihmisroskat" kuten se yksi tamperelainen kokoomuspoliitikko taisi sanoa... Yhteiskunta ei ole kovin tasa-arvoinen tässä suhteessa jos vähavaraisia syrjitään säännöllisesti kaupungeissa.

Kannatankin talonvaltausta. Jos jokin talo on käyttämättä, niin tulee ihmisillä olla oikeus ottaa se haltuunsa. Olisi kiva nähdä enemmän talonvaltauksia ja "asiatonta oleskelua" julksilla paikoilla! Joten mennään vaan kaikki ulos ihan vaan oleskelemaan :)
« Viimeksi muokattu: 27. Helmikuuta 2013 klo 13:58 kirjoittanut Johnnyboy92 »
Kirjattu

Colourflower

• Vieras
« Vastaus #12 : 27. Helmikuuta 2013 klo 13:59 »

Mun mielestä toi että aina pitäisi olla jotain erityistä tekemistä kun tapaa ihmisen kertoo siitä että kuinka stressaavaa vapaa-aikakin on ja kuinka paljon ihmiset olettaa toistensa tekevän silloin. Vapaa-ajallakaan ei ole "hyvä" vaan rentoutua ja levätä, vaan aina pitää olla keskittynyt johonkin ja vaikka harrastaa jotain. Kertoo aika paljon siitä kuinka stressaantunut ja kiireinen yhteiskunta on. Aina pitäisi olla menemässä jonnekin.

Niinpä. :peukku

"Ihmisroska-asiasta" olen luonnollisesti myös kanssasi ihan samaa mieltä.
Kirjattu

Viljakaisla

• Uushippi
  • **
  • Poissa Poissa

Miksi pitäisi tavata kaupungilla? En ole koskaan ymmärtänyt, en jaksa lähteä jonnekkin (enkä varsinkaan maksaa siitä) joten olen aina kutsunut ihmiset kotiini. Nytkin mulla olisi tilaa vaikka muille jakaa (heh, sitähän ehdotin) ja pikkukämpässäkin mahtuu ihan hyvin. Vai ettekö jaksa siivota  ;)

Alkuperäistä aihetta komppaan sillä että omat fiilikset kyllä sanoo, että internetvaihto ei ole samalla tavalla tyydyttävää kuin "oikeiden ihmisten".
Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa

Tässä on viime aikoina ollut paljon esillä USA:n hallituksen harjoittama netin kokonaisvaltainen valvonta ja se on saanut mut ajattelemaan paljon sitä mikä on internetin ja sosiaalisen median kohtalo. Monessa mielessä tapahtumat ja tieto urkinnasta ovat vieneet uskoa internetiin. Ironisesti internetistä ennustettiin joskus ihmiskunnan vapauttajaa tyrannian eri muodoista, mutta miten kävi? Internetistä tuli tyrannien työkalu! Monessa mielessä kyseessä on epäonnistuminen.

Entä jos internet ja some on vain yksi vaihe ihmiskunnan historiassa? En pidä lainkaan epätodennäköisenä sitä että jahka internetin tietoturvariskit tulevat yhä laajemmin tietoisuuteen, luopuvat ihmiset sen käytöstä laajalti. Ehkä pian nähdään kuinka valtiot siirtyvät takaisin kyniin ja papereihin, koska se on turvallisempaa. Ja aktivistit hylkäävät netin valvonnan vuoksi (tätähän on jo tapahtumassa). Kenties monet alkavat ajatella että internet nykyisellään olikin virhe? Ehkei ole tulossa mitään "cyber-utopiaa" tai virtuaalitodellisuuksia, vaan kenties alamme mennäkin toiseen suuntaan? On mahdollista että netti on asia joka ei vain sovi ihmisille laajamittaisesti.

Ja ajattelen yhä voimakkaammin niin että kommunikointi netin välityksellä ei ole yhtä aitoa kuin fyysinen tapaaminen oikeassa maailmassa. Netti ei voi korvata vaikka kättelyä, halaamista tai seksiä. Ihmisten paikka on toistensa luonna, fyysisesti!
Kirjattu