Aloittelevan (ja vähän kokeneemmankin) liftarin kannattaa tutustua Hitchwikiin (
http://hitchwiki.org). Siellä on hyviä vinkkejä sekä itse liftaamiseen että kaupunkikohtaisia vinkkejä liftauspaikoista.
Itse olen liftannut jonkin verran sekä yksin että kavereiden kanssa. Tapasin viitisen vuotta sitten eri yhteyksissä liftareita joilla oli aina hauskoja juttuja reissuilta, joten olihan sitä pakko itsekin kokeilla. Pari kertaa kuskin ajotyyli on vähän hirvittänyt, mutta muita pelottavia kokemuksia ei ole sattunut omalle kohdalle. Itse olen mies, mutta tunnen myös naisia jotka liftaavat yksin.
Kavereilla on ollut muutama hankalampi tilanne, mutta kaikki ovat lopulta päättyneet onnellisesti. Pitää olla jämäkkä jos esim. kuski alkaa lähennellä tai tehdä omituisia ehdotuksia - yleensä haluavat vain kokeilla kepillä jäätä ja harva uskaltaa edetä aikeissaan jos vastauksena on selkeä ja tiukka "ei".
Auringossa paistattelun romantiikkaa voi ajoittain himmentää se, että myös odottelu vilkasliikenteisen tien varrella pölyn ja pakokaasujen keskellä on osa liftarin arkea. Mutta parhaimmillaan liftaaminen on leppoisaa meininkiä, täynnä kivoja yllätyksiä ja mielenkiintoisia uusia tuttavuuksia. Ei kannata tehdä liian tarkkoja suunnitelmia ja varata aikaa reissuun.
Liftaamista voi myös kokeilla lyhyellä matkalla tutulla seudulla, jolloin on aina helppo palata takaisin julkisilla jos siltä tuntuu. Omat ensimmäiset liftausretket olivat Helsingistä Hämeenlinnaan (takaisin bussilla) sekä Helsingistä kaverin luo Riihimäelle ja takaisin. Kyydit tarjosivat venäläinen katutaiteilija, perulainen Suomessa asuva muusikko sekä nelihenkinen mustiin pukeutunut helsinkiläisseurue, joka oli 60-luvun amerikanraudallaan palaamassa Tampereelta rokkibileistä. Jostain syystä jäi paremmin mieleen kuin ne kerrat jolloin matkustin saman matkan junalla.

Omasta mielestäni ainakin Suomessa ja Länsi-Euroopassa liftareita näkyy nykyisin ihan liian harvoin. Ruuhkaa hyvillä liftauspaikoilla ei siis varmasti ole eli sinne vaan tien varteen kokeilemaan!
Lopuksi haluan vielä suositella lämminhenkistä artikkelia, joka käsittelee sekä liftaamista että yleisemmin sitä, miten kauniita asioita tapahtuu kun antaa niille mahdollisuuden tapahtua. "The Universe Is Conspiring to Help Us":
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=18463814 Arto