Ruotsista outoja liftauskokemuksia...
Yritin Tukholman pohjoispuolella saada kyytiä huoltoasemalla. Kaikki ruotsalaiset olivat menossa juuri toiseen suuntaan, muuten olisivat ottaneet kyytiin.
Sitten tuntien päästä tuli tankkaamaan pahan näköinen karju jollain jenkki pick-upilla. Kysyin ruotsiksi kyytiä, ja hän vastasi selkeällä suomenkielellä "Oot Suomesta?"
Sain kyydin Eskilstunaan.
Siellä sitten kyselin ruotsalaisilta kyytiä eteenpäin, kun olin Osloon menossa. Kaikki oli taas menossa just toiseen suuntaan. Kunnes paikalle ilmestyö karun näköinen lävistyksiä täynnä oleva irokeesipäinen karpaasi. Kysyin ruotsiksi kyytiä, ja vastaukseksi sain selvällä suomenkielellä, "no, Örebrohon asti pääset. Mä oon duunissa siellä."
Örebrossa pari päivää vietettyäni aloin matkata taas Osloa kohti, ja taas ruotsalaiset oli kaikki menossa ihan toiseen suuntaan. Sitten näin suomalaiset rekkarit, ja sain heti kyydin.
Taas olin huoltoasemalla kyselemässä kyytiä. Ruotsalaiset olivat - yllätys yllätys - taas menossa juuri toiseen suuntaan. Suomalainen nuori rekkakuski sanoi suoraan "juu, en ota kyytiin." Ainakin oli rehellinen, ja respektit siitä. Sitten kohdalle sattui virolainen Olavi, joka ajoi minut Osloon asti.
Ruotsalaisista jäi paha maku suuhun. Ainakin puolet ihmisistä valehteli menevänsä toiseen suuntaan, eivätkä voineet sitä suoraan sanoa. Oli ilkeä katsoa auton kaartavan juuri siihen suuntaan kuin ilin itsekin menossa, vaikka kuski oli vasta sanonut menevänsä aivan toiseen suuntaan.
Tottakai ihmisillä on oikeus olla ottamatta kyytiin, mutta tapa jolla se ilmaistiin oli jotenkin ... no joskus jopa loukkaavan tuntuinen. Suomalaisen suorasukaisuudessa on se hyvä puoli, että ei jää paska maku siitä valehtelusta.
Omasta suhteellisen vähäisestä kokemuksesta voin suositella liftaamista ainakin pohjoismaissa ja pohjoiseuroopassa, ja ainakin "uskottavan kokoisille" miehille.

Meinaan ihan turvallisuus syistä. En kokenut itseäni koskaan uhatuksi.
Ruotsissa tosin voipi olla parempi, jos olet hento rakenteinen mies, tai nainen. Ruattalaiset kun tuntuvat peljästyvän isokokoista miestä.