Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen näkökulmasta

Indonesian poliisi hävitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - lähiseutu pöllyissä

Ensimmäistä kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksipäästöt eivät

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Kirjat - 1

aurakas

• Vieras
Kirjat
« : 26. Huhtikuuta 2013 klo 13:15 »

ketjua hippiäisten ihastuksille ja miksei vihastuksillekin kansien välissä  ;D millainen kirjallisuus iskee, mikä teos on jäänyt mieleen, kuka kirjailija iskee aina ja muuta olennaista.

Itse luen tätä nykyä romaaneja harvinaisen vähän, mutta erityisen hyvin kolahtaneita teoksia, vuosienkin takaa, ovat Mikael Niemen Populäärimusiikkia vittulajänkältä, Narnia, Kiran Desain Hulabaloo Hedelmätarhassa ja Italo Calvinon paroni puussa :D kaksi edellistä pyörivät vieläpä aika samoissa teemoissa, tai ainakin paikoissa... Myös Sofi Oksanen ansaitsee maininnan, jotenkin upeaa kieltä eikä lukemista voi lopettaa, vaikka kertomus olisi kuinka ahdistava.
Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: Kirjat
« Vastaus #1 : 26. Huhtikuuta 2013 klo 19:29 »
  • Tykkää (0)

• No omia suosikkeja romaanikirjailijoista on ainakin Jack Kerouac, Henry Miller, Allen Ginsberg, William S. Burroughs, Hemingway, Camus ja Charles Bukowski.

Faktaa kirjoittavista arvostan eniten Noam Chomskyä, Slavoj Zizekiä ja Naomi Kleinia.

Pidän melko vapaasta ja sääntöjä halveksivasta kirjotustyylistä. Helvettiin kaikki säännöt, kirjoittaminen on intohimoa eikä mitään matematiikkaa! Arvostan rehellisyyttä, rehevyyttä, ja suorasanaisuutta, siitä parhain esimerkki lienee häpeilemätön Bukowski. Mutta kyllä pitää olla hieman utopistisuutta, kauneutta ja haaveilua.

Inhoan useimpia dekkareita tai Da Vinci-koodi-tyylisiä Hollywood-tyylisiä turhakkeita

Suosikkiteoksia on varmaan Kerouacin "Matkalla", Bukowskin "Vanhan likaisen miehen juttuja", Camus'n "Sivullinen", Millerin "Kravun kääntöpiiri" ja Hemingwayn "Jäähyväiset aseille".

Tässä yksi Bukowskin runo miehen itsensä lukemana:

Charles Bukowski (dinosauria, we) Small | Large
    « Viimeksi muokattu: 26. Huhtikuuta 2013 klo 20:08 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

JazzDj

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 26. Huhtikuuta 2013 klo 22:37 »
  • Tykkää (0)

• Jännitys- ja kauhukirjallisuus.
    « Viimeksi muokattu: 26. Huhtikuuta 2013 klo 22:39 kirjoittanut JazzDj »
    Kirjattu

Hypocrite

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 27. Huhtikuuta 2013 klo 10:42 »
  • Tykkää (0)

• Voi, kirjat ja lukeminen.

Luen hyvin pitkälti mitä tahansa, ja olen ihan avoin suosituksille. Luen loppuun vaikken pitäisikään, tuntuu pahalta jättää kirja kesken.

Suosikkikirjani kautta aikojen saattaa hyvinkin olla Anthony Burgessin Kellopeliappelsiini. En osaa selittää sen viehätystä, en vain koskaan kyllästy siihen.
    Hyllystäni valtaosan kuitenkin vie Stephen King, jonka kirjoja mulla päänsisäisen kirjanpitoni mukaan on noin 30 kappaletta. En mitenkään tavoitteellisesti kerää niitä, mutta uusimmat julkaisut ostan aina, ja divareista ja kirppiksiltä keräilen niitä sitä mukaa kun löydän. Kielellisesti nero mies.

Uusin innostukseni on scifi, ja nimenomaan "hard scifi", ja siitäkin lähinnä avaruusmatkailua koskevat teokset. Koska en ole oikein ymmärtänyt 2001: Avaruusseikkailu -elokuvaa, luin samannimisen kirjan ja ihan uusi, kiehtova genre avautui. Avaruus on vuosikaudet ollut intohimoni kohde, mutten ole innostunut fiktiivisestä kirjallisuudesta siinä kohtaa. Arthur C. Clarke sai kuitenkin kaiken kuulostamaan niin aidolta ja todelliselta, ettei fiktiivisyys ollut ollenkaan huono juttu. Lukaisin sitten putkeen useamman Clarken kirjan, nyt pitäisi lähteä vähän laajentamaan kirjailijavalikoimaa.

Olen kovasti onnellinen siitä, että ihan muksuna vanhemmat lukivat meille lapsille paljon kirjoja, ja että se jäi minulle harrastukseksi. Moni tuttuni ei lue kuin pakosta, ja yhtään itseäni jalustalle nostamatta ja muita vähättelemättä olen useasti huomannut, että näillä lukemattomilla sanavarasto on paljon, paljon suppeampi kuin huvikseen lukevilla ihmisillä.

Nyt lähden kirjastoon.
    Kirjattu
    Herää ja kukoista, ulkona venaa psykedeelisen kaunis maailma.

tuulitukka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Burning in Water Drowning in Flame
    « Vastaus #4 : 08. Toukokuuta 2013 klo 04:27 »
  • Tykkää (0)

• Kirjat on kyllä yksi maailman parhaista asioista. Tosin näin kirjallisuutta yliopistossa opiskelevana olen todennäköisesti vähän puolueellinen. :D
    Mielestäni hyvä kirja voi olla monenlainen, tärkeintä on että se lukuhetkellä vaikuttaa sinuun jollain tavalla. Ja siksi omatkin suosikit vaihtelee niin paljon, kaikki riippuu fiiliksestä. Tosin pakko sanoa että ns. klassikot tuottaa itselle useimmin pettymyksen, vaikka ne sitten tuleekin luettua ihan vain sen takia että ne 'kuuluu lukea'.

Nuorempana pienellä paikkakunnalla kasvaneena käytännössä asuin kirjastossa ja rehellisesti sanottuna luin lähes koko kirjaston läpi, siihen pisteeseen että kirjoja piti ruveta tilaamaan naapuri kirjastoista. Fantasia on aina ollut lähellä sydäntä, samoin kuin sadut, siksi se on parasta pakoa todellisuudesta. Nyt vanhempana luen paljon runoja ja vaikka romaanien lukeminen omalla ajalla on jäänyt vähemmälle opiskeltavien teosten tieltä, niin nytkin on useampi kirja kesken. Tällä hetkellä sängyn vierestä löytyy Krishnamurtin Meeting Life joka on osoittautunut tosi mielenkiintoiseksi jos itsensä etsiminen tai filosofia kiinnostavat. Ja sitten olisi Bukowskin runokokoelma Burning in Water Drowning in Flame, kierolla tavalla aivan loistava. Ja opiskelun takia luetuksi tulemista odottelee myös Philip Rothin Human Stain.

Kirjoja tai kirjailijoita joiden tunnen tehneen vaikutuksen itseeni tulee mieleen jonkinverran, mutta siitäkin listasta osa olisi varmasti erilaisia jo huomenna miettiessä. Kuitenkin: Coelhon Veronica Decides to Die, Tolkien yleisesti, Mila Teräksen Sininen Huone, Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi, Waltarin Suuri illusioni, Arundhati Royn The God of Small Things, Brontën Jane Eyre ja listahan jatkuisi vaikka kuinka mutta näin keskellä yötä kirjoitellessa ehkä parempi pysähtyä tähän. :)

Tiivistettynä, kirjat on ihania.
    Kirjattu
    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.”

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #5 : 08. Toukokuuta 2013 klo 11:37 »

Inhoan useimpia dekkareita tai Da Vinci-koodi-tyylisiä Hollywood-tyylisiä turhakkeita

Da Vinci -koodi on lempikirjojani, melkein kaikkien aikojen listaykkönen. Se avasi minulle maailman, josta en aiemmin ymmärtänyt ollenkaan: länsimaiden salatun hengellisen historian. Asia on inspiroinut minua vuosien mittaan valtavasti ja inspiroi edelleen, joten ehkä tämäkin glorifioi sitä mistä homma minussa lähti liikkeelle, mutta toisaalta: luin Koodin aikanani yhdessä illassa, kun se oli minusta kerta kaikkiaan niin hyvä (520 sivua). Enpä muista tuota muutoin tapahtuneen.

Jack Kerouacin Matkalla kuulunee myös kärkikymmenikkööni. Sekin todella muutti minua aikanaan. Ihmiset ovat erilaisia, kun yhden suosikki ja inhokki mahtuvat toisella samaan kärkeen. Hyvä niin. :)
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 08. Toukokuuta 2013 klo 20:17 »
  • Tykkää (0)

• Da Vinci -koodi on lempikirjojani, melkein kaikkien aikojen listaykkönen. Se avasi minulle maailman, josta en aiemmin ymmärtänyt ollenkaan: länsimaiden salatun hengellisen historian. Asia on inspiroinut minua vuosien mittaan valtavasti ja inspiroi edelleen, joten ehkä tämäkin glorifioi sitä mistä homma minussa lähti liikkeelle, mutta toisaalta: luin Koodin aikanani yhdessä illassa, kun se oli minusta kerta kaikkiaan niin hyvä (520 sivua). Enpä muista tuota muutoin tapahtuneen.

Sinänsä kyllä kirjan aihe on ihan kiinnostava, mutta ikävän pinnallinen. Vähän raapaistaan gnostilaisuuden ja Opus Dein pintaa ja käydään läpi Jeesuksen lapsi-juttuja. Mutta ei mitään erityisen syvällistä tai mielenkiintoista. Olisi aiheesta saanut kyllä paljon paremmankin kirjan pienellä yrittämisellä. Vähän vaikuttaa siltä Brown kirjoitti koko kirjan rahastusmielessä. Varmaan arvasi että siitä saataisin tehtyä menevä jännärileffa...

Kirjassa mua häiritsee täydellinen luovuuden puute. Eihän Dan Brown oikeastaan itse keksinyt mitään muuta kuin Robert Langdonin ja pari muuta (tylsää) hahmoa. Kaikki muu oli jo aiemmin olemassa.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #7 : 08. Toukokuuta 2013 klo 22:10 »

Vähän raapaistaan gnostilaisuuden ja Opus Dein pintaa ja käydään läpi Jeesuksen lapsi-juttuja. Mutta ei mitään erityisen syvällistä tai mielenkiintoista.

Oletko lukenut Michael Baigentin ja parin muun vuonna 1982 julkaiseman kirjan Pyhä veri, pyhä Graal, johon DVK viittaa suoraan nimeltä? Se alkaa kertomuksella romaanista, joka herätti tämän kirjan tekijöille enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia. Minusta tuntuu, että Dan Brownin yksi merkittävä lähtökohta on ollut nimenomaan antaa vihjeitä ja vinkkejä, tosin vähän brutaalimmalla (ja amerikkalaisemmalla) tavalla kuin PVPG:ssä viitattu romaani. Minun kohdallani viittaus kyllä toimi: DVK:n lukeminen avasi portteja, PVPG avasi lisää portteja, ja lopputuloksena oli kokonaisvaltainen oivallus siitä, miten historian- ja uskontohistoriankirjat valikoivat nykyihmisille annettavaa informaatiota. Valaistuminen ja jälleensyntymäkö vain itäisiä, aasialaisia, buddhalais-tiibetiläis-hindulaisia ideoita? Pöh.

Vähän vaikuttaa siltä Brown kirjoitti koko kirjan rahastusmielessä. Varmaan arvasi että siitä saataisin tehtyä menevä jännärileffa...

Dan Brown on kaupallinen kirjailija, mutta DVK oli hänen ensimmäinen varsinainen suurmenestyksensä. Se oli myös hänen ensimmäinen suomeksi käännetty kirjansa. Aika moni seikka DVK:ssa kavaltaa, ettei siitä "pitänyt" tulla sen isompi menestys kuin Enkeleistä ja demoneista, joka julkaistiin alkukielellä kolme vuotta DVK:ta aiemmin.

Ex-työkaverini kirjastossa nimitteli DVK:ta nimenomaan elokuvakäsikirjoitukseksi. Hän ja minä poikkesimme kirjan lukijoina sikäli, että itse en ymmärrä ns. kirjallisuustaidetta ollenkaan samalla tavalla kuin hän. En siis osannut, tai osaa vieläkään, lukea kirjaa arvioiden kirjallisuustaiteellista korkeatasoisuutta, vaan enemmänkin "tehokkuutta", "tepsivyyttä" tai mitä muita kehnoja sanoja nyt keksisikään. Mitä taas itse elokuvallisuuteen tulee, Dan Brownin kirja oli paljon parempi ""leffa"" kuin DVK:sta oikeasti väsätty leffa. Sehän ei tehonnut eikä tepsinyt juuri nimeksikään.

Eihän Dan Brown oikeastaan itse keksinyt mitään muuta kuin Robert Langdonin ja pari muuta (tylsää) hahmoa. Kaikki muu oli jo aiemmin olemassa.

Robert Langdonkin oli jo aiemmin olemassa, Enkelit ja demonit -kirjan päähenkilönä. Minusta yksi DVK:n valtti on nimenomaan tässä: Dan Brown ei keksinyt uutta, vaan kierrätti tuntematonta vanhaa. Tosi on tarua ihmeellisempää.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 08. Toukokuuta 2013 klo 23:13 »
  • Tykkää (0)

• Jos haluaa oikeasti saada uutta näkökulmaa kristinuskoon ja Jeesukseen, niin suosittelen katsomaan videoita tältä sivulta:

http://www.youtube.com/user/GnosticMedia

Ja tämä:

The Pharmacratic Inquisition (2007) Small | Large

Kristinusko on jotain niin paljon enemmän ja älykkäämpää, mitä Suomessa opetetaan.
    « Viimeksi muokattu: 08. Toukokuuta 2013 klo 23:15 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

Peacemaker

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Valokuvat
    « Vastaus #9 : 02. Kesäkuuta 2013 klo 15:06 »
  • Tykkää (0)

• Tulee lueskeltua paljon kaikenlaista, romaaneista filosofiaan ja sieltä bändielämäkertoihin. Lähiaikoina eniten itseeni vaikuttanut teos on kyllä Alkemisti.
    Kirjattu
    The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present.

gemma

• Vieras
    « Vastaus #10 : 19. Heinäkuuta 2013 klo 19:03 »

Anthony de Mellon Havahtuminen on mullekin ollut tärkeä. Viimeksi luin Jantso Jokelinin esseekokoelman "Matkaopas ei-minnekään" ja tykkäsin. Tuli luettua myös Eeva Kilven "Kuolinsiivous", joka piirtää vähän kuvaa katkeroituneestakin ihmisestä vanhuudessaan.. Odottaneeko jotain, jota läheiset ei pysty/halua antaa..
    Kirjattu

annika

• Vieras
    « Vastaus #11 : 19. Heinäkuuta 2013 klo 21:21 »

Mä tykkään pitkälti lukea tositarinoita...
    Viimeisimpänä ovat olleet Riku Rinteen KK kuoleman kauppias ja Karin Mäkelän valkea voima. Aivan loistavia kirjoja molemmat
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #12 : 20. Heinäkuuta 2013 klo 10:33 »
  • Tykkää (0)

• Luen lähinnä henkistä kirjallisuutta ja rajatietoa. En tosin nykyisin lue paljoa, koska netistä (ja muualtakin) saa niin paljon informaatiota. Seuraavaksi ajattelin lukea Diana Cooperin kirjan Siirtyminen Kultaiseen aikaan vuonna 2032.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 02. Elokuuta 2013 klo 19:40 »
  • Tykkää (0)

• Mä tykkään pitkälti lukea tositarinoita...
    Viimeisimpänä ovat olleet Riku Rinteen KK kuoleman kauppias

Tämä kirja on kiinnostanut itseäni, mutta kirjastossa oli jonkunmoinen lainausjono, kun sitä viimeks kyselin, joten ehkä jossain vaiheessa.

Vähän asian vierestä : tässä asiantuntijan mainos kyseiseen kirjaan   :
    Andy McCoy Introduces KK - Kuolemankauppias Book Of Riku Rin Small | Large
    . Harmi vaan, että kyseinen herra on hukannut varmasti puolet lahjakkuudestaan kaman ansiosta.

By the way, onko tuo kirja kuinka Jeesustelua ?
    Kirjattu

annika

• Vieras
    « Vastaus #14 : 02. Elokuuta 2013 klo 20:56 »

Ei ole jeesustelua. Kirja kertoo avoimesti miten päähenkilöstä tuli tämä kuolemankauppias ja miten hän selvisi siitä.
    Suosittelen lukemaan. Olisin muuten omani voinut sulle luettavaksi antaa mutta muistin Juuri, että jätin sen canarialle....
    Kirjattu