^Itse opiskelen ympäristötieteitä ja sitä kautta saamani käsitys maailman tilasta, tämän hetkisestä ja tulevasta, ei todellakaan ole saman suuntainen ko. tyypin kanssa. Nimenomaan luomuun ja metsien/luonnon tilaan olisi satsattava, sillä elämämme täällä rippuu niistä. Kaikki mitä meillä täällä on, on tavalla tai toisella peräisin luonnosta. Ihminen on lähtemätön osa luontoa, halusi hän sitä tai ei. Luonto/maapallo pärjää ilman ihmisiä, mutta ihminen ei pärjää ilman luontoa tai maapalloa. On todella vastuuntunnoton ja kypsymätön ajatus esim. sellainen, että ihminen voi elää perseillen ja ihan miten lystää, tuhota maapallon ja etsiä sitten avaruudesta toisen planeetan, johon muuttaa ja ilmeisesti jatkaa siellä sitten samaa rataa tuhoten taas ajansaatossa uuden planeetan. Ihminen on voimaton ja pieni otus luonnon, maapallon ja avaruuden rinnalla ja ihminen tulee jossain vaiheessa ihan varmasti häviämään tuhoamis taistelunsa. Teollisuuden ja teknologian jatkuva kehittäminen ja lisääminen ei missään nimessä ole ratkaisu, siitä olemme ikävä kyllä saaneet jo niin paljon näyttöä. Monia kasvi- ja eläinlajeja on kuollut sukupuuttoon, hengittämämme ilma ja syömämme ruoka on epäpuhdasta, jopa myrkyllistä ja aiheuttaa meille ennenaikaisia kuolemia. Positiivisia tulevaisuuden näkymiä voi olla monenlaisia, ei vain minkään huipputeknologian tai jonkun tietyn tyylisen sivistys tason nostamisia, vaan esimerkiksi vihreämpään, ekologiseen talouteen siirtymistä, joka väistämättä muuttaa myös koko ihmiskuntaa eettisemmäksi, tasa-arvoisemmaksi. Tuloerot ja elintasot tasoittuvat teollisuus- ja kehitysmaidenkin kesken, joka olisi tosi tarpeellista tai välttämätöntä maapallon pelastamiseksi. On hyvin epäeettistä, kylmää ja itsekästä ajatella, että kunhan meillä täällä Suomessa, länsimaissa ja teollisuusmaissa pysyy elintasot hyvinä, ei niillä muilla kurjemmin menestyvillä mailla ole mitään väliä, kun ei ne meitä kosketa. Hei, haloo, nekin siellä kärsivät ja kuolevat ihmiset ovat IHMISIÄ, ihan siinä samassa kuin mekin. Meistä jokainen olisi voinut syntyä johonkin kehitysmaahan, oman maamme sijasta, niin olisiko se silloin kivaa olla itse taistelemassa siellä jokaisesta hengen vedostaan, kun toisella puolen maapalloa, loppu peleissä ei ees niin hirveen pitkän matkan päässä, elää sikailevia, kapeakatseisia, omaan napaan tuijottelijoita, tuhlaillen ja aivot narikkaan heittäen, kehitellen vaan jotain huippu teknologioita ja miettien miten itse voisi voida paremmin ja rikastua vielä enemmän. Ei millään muulla väliä, kunhan minä itse voin hyvin ja ehkä oma perheeni ja muutama ystäväni, mutta muulla ei sit vittuakaan väliä. Oli Eskolta mielestäni tosi kylmiä, naisia halventavia ja ylipäätään ihmisiä, ihmisyyttä halventavia heittoja noi, että "hei, meillä naiset saa sentään avata pankkitilin, eikä meillä sodita, mutta sillä ei oo mitään väliä kuinka monia tuhansia ihmisiä kuolee jossain muualla päin maailmaa sodissa". <-- Taas tollaista omaan napaan tuijottelua, et kunhan mulla menee hyvin, niin se riittää mulle, muulla ei väliä. Ja eläkeläis Eskon on hyvä huudella tollaisia, kun ei oo itse täällä enää näkemässä sitä kaikkea haittaa mitä on luultavasti omilla elintavoillaan ollut täällä aiheuttamassa ja lisäksi näillä tällaisilla kylmillä ja kapeakatseisilla julistuksillaan, jotka tulee ajan saatossa oikeasti viemään ihmisiä tuhoon. Positiivisa tulevaisuuden näkymiä tosiaan on olemassa ja ihmisistä todellakin löytyy potentiaalia niihin, mutta ne ei ole teollisuuden ja teknologian kehitykseen ja lisääntymisen varaan laskettavissa tosiaankaan.