Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)


Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Vapaus - 1

Johnnyboy92

  • Hippi
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1583
Vapaus
« : 15. Joulukuuta 2013 klo 01:56 »
  • Tykkää (0)

  • Mitä se on?

    Mutta me olemme kaikki vapaita tässä ja nyt. Kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa. Laki on vain byrokraattisen koneiston mielipide sinusta. Lakeja voi rikkoa jos haluaa eikä pelkää.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

    femkeeno

    • Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 12
    Vs: Vapaus
    « Vastaus #1 : 28. Joulukuuta 2013 klo 20:05 »
  • Tykkää (0)

  • nyky-yhteiskunnassamme kaikki on sallittua kunhan ei jää kiinni
    Kirjattu
    jeih! leikitään patsasta

    Auringon

    • Kukkaishippi
    • ****
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 474
    Vs: Vapaus
    « Vastaus #2 : 10. Huhtikuuta 2017 klo 21:47 »
  • Tykkää (0)

  • Musta vapaus on unta.  Vessanpönttöön voi heittää kaikki ällässdee ripit ja muut mutta kun päräyttää esim butaani kaasua eetteriä henkeen koittaa hetkeksi vapaus  :sydamia2 :sydamia2 :sydamia2 Mä en tiedä mitä se oli kun nuorena nukutettiin niin näin norsuja - oisko ollut esim morfiinin ja etterin yhteis vaikutus (siis tyrä leikkauksessa - kaaduin tulinjalkaan leikkiessäni )

    Vapautta voi olla monenlaista - jonkun mielestä vapaus koitta kun vankilan portit aukeaa toiselle se koitta kun vihkisormuksen kiristys raukeaa. Vapaus ja vankeus ovat vissiin pari.
    Kirjattu

    Lanoo

    • Vieras
    Vs: Vapaus
    « Vastaus #3 : 28. Toukokuuta 2018 klo 15:55 »

    Ihmisiä on yhdessä kaksi. On objekti joka itkee kärsimäänsä pahaa, ja subjekti joka itkee tekemäänsä pahaa. Katkeruuden ja katumuksen väliin piirtyy hiuksenhieno ero, joka määrittää vapauden. Kaikki mitä puhutaan vapaudesta riippuu siitä kumpi heistä on vapaa toisensa kontrollista. Objekti unelmoi tulevansa huomatuksi sellaisena, josta pidetään. Kaikki unelmat ja pelot ovat objektin ominaisuuksia. Katumuksesta syntyy vapaus, kiitollisuudesta syntyy vapaus. Katkeruudesta ja ahneudesta syntyy orjuus. Subjektille fyysinen olemus on ennemmin tämä kuin minä.

    Ja viittaan yhä aiempaan. Maailmankaikkeudessa jota ei havainnoida ei aaltoliikkeellä ole hiukkasluonnetta, ja jokainen aistikokemus materiaalista on henkilökohtainen projektio. Siitä joka havaitsee ohenee pelkkä kuva, hänestä tulee havaittu. Maailman uhri. Tämä on the fall from the grace, armosta putoaminen. Sillä jos hänellä olisi armoa niitä kohtaan jotka ovat tehneet väärin hänelle, hän säilyisi havainnoijana.

    Hyvin harvoin ihminen kulkee maailman läpi tulematta koskaan objektiksi, tai edes pyrkii pysyttäytymään hengen vapaudessa. Objekti on se identiteetti, jota kahlehtii sekä sosiaaliset että poliittiset kahleet. Hän on paikoillaan maailmassa. Subjekti on turha, siinä sanan merkityksessä missä turha tarkoittaa vapaata. (onko tämä tuoli turha teille, onko se vapaa). Ketulla on kolonsa, linnulla on pesänsä mutta ei ole ihmisen pojalla minne päänsä laskea. Jos hänelle olisi tarve ja tarkoitus, hän ei voisi olla vapaa.

    Tähden valo etsii avaruuden reunoilta ikuista valtakuntaa, ja näkee siitä heijastuksen siinä missä alkaa romahtaa takaisin sen mukana. Se on asioiden manifestoitumista tapahtumahorisonttiin. Materiaalinen todellisuus jossa kenenkään ei kannata tulla miksikään niistä jotka ovat nimetty, ei yhteiskunnan jäseneksi, mieheksi tai naiseksi, huomatuksi.

    Minä kirjoitin suurimmasta onnesta.
    « Viimeksi muokattu: 28. Toukokuuta 2018 klo 15:59 kirjoittanut Lanoo »
    Kirjattu

    Babylon post

    • Vieras
    Vs: Vapaus
    « Vastaus #4 : 20. Tammikuuta 2020 klo 22:18 »

    Mitä se on?

    Mutta me olemme kaikki vapaita tässä ja nyt. Kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa. Laki on vain byrokraattisen koneiston mielipide sinusta. Lakeja voi rikkoa jos haluaa eikä pelkää.

    Kysymys vapaudesta on paljon monisärmäisempi.

    Aikoinaan Hitler ajatteli että ihmisen tehtävä on vapauttaa villipeto itsessään kaikista moraalin kahleista, että elämme sodankäynnin maailmassa, ja se joka ei uskalla taistella ei ansaitse elää. Moraali oli hänen mielestään vain juutalaisten keksimä rajoite. Mutta filosofisesti varteenotettavampi ajattelija, englantilainen Hobbes, joka 1600-luvulla sisällissodan runtelemassa englannissa muodosti omaa maailmankuvaansa sopimusetiikasta on tullut yhtä lailla väärinymmärretyksi. Hän kirjoitti kirjan jossa vertasi yhteiskuntaa Leviathaniin.
    Leviathan on raamatussa, Jobin kirjassa mekaaninen hirviö, jonka Jumala nostaa merestä, sen tarkoitus on asettaa voimastaan ylpistyneet jumalat, ihmiset ja pedot takaisin ruotuunsa. Hobbes pitää tätä sopimusetiikkana, joka kesyttää ihmisessä luonnon raivottaren niin että kykenemme sivistyneeseen yhteiskuntaan. Hobbesin kriitikot jotka eivät ole ymmärtäneet ideaa kritisoivat häntä kovasti siitä että kuolemanpelko ei ole ainoa motiivi ihmiselle pidättäytyä viidakon laista, vahvimman oikeudesta kaikkeen. Samalla hän puolustaa kuninkaan suvereniteettia argumentoimalla demokratiassa valtaan valitun ryhmän vain lisäävän korruptiota ja heikentävän mahdollisia neuvoja ja pahentavan nepotismin määrää. Tämä näkyy nykyisessä hallituksessamme mm. avustajien ja lobbarien määrässä.

    Jos joskus on seurannut muurahaisten elämänmenoa heidän keossaan, on ollut vapaa. Vapaa suhteessa muurahaisiin. Pelkkä tarkkailija joka nauttii luonnon suuresta sinfoniasta vailla omaa etua tai haittaa siitä mitä katselee. Vailla poliittista agendaa, tuomitsematta tai hyväksymättä muurahaisten tekoja. Oikeastaan Hobbesin tai Hitlerin ajatuksiin voisi yrittää suhtautua tästä vapauden aspektista käsin. Alienaatio on vapautta. Monet ihmiset ajattelevat että heillä on aatteita tai usko tai tunteita. Oikeastaan aatteilla, uskolla tai tunteilla on ihmisiä ja ne riepottelevat heitä.

    Jos meille tapahtuneet asiat ehdollistavat meitä ja teemme niihin perustuvia valintoja, olemmeko vapaita. Ajattelen että ihmiset ovat pisaroita historian suuressa aallossa, jossa on vaikea nähdä liikuttaako aalto näitä pisaroita vai pisarat aaltoa. Mitä on vapaus? Vain rakkaus on vapaa.

    Tantra on edelleen sitä vasemman käden vapautta, josta Hitler uneksi. Se on yhteisön normien rikkomista. Selibaatissa elävissä kasvissyöjien yhteisöissä se syntyi. Sen tarkoitus oli vapauttaa yksilö yhteisön kurista käyttämällä huumeita, syömällä lihaa ja nussimalla. Nykyään poliittinen eliitti pyrkii irtaantumaan yhteisön normeista yksilöiksi suvereeniin vallankäyttäjien luokkaan rikkomalla moraalisia normeja, jotka ovat paljon väljemmät kuin näissä buddhalaisissa yhteisöissä. Tästä johtuen valtaa havittelevat luokat kuningashuoneissa ja katolisessa kirkossa ja hollywoodissa ja kaikkialla minne kerrostuu valtaa, harrastavat haureutta jota kansa ei pysty edes kuvittelemaan tai käsittelemään. Woe beyond to the bastards!

    Uskonto on vallankäyttäjien keino rakentaa se sisäinen poliisi jonka otteesta hitler ja hipit uneksivat vapautuvansa. Hitler oli absolutisti kasvissyöjä, hipit olivat usein sekakäyttäjiä, joille huumeet ehkä tarkoittivat sellaista operaatio mindfuckia, jonka tuloksena sisäinen poliisi ja kaikki sosiaalinen normisto meni liian sekaisin. Vapautta on monenlaista.

    Mutta meillä babylonissa Zarathustralaisessa astrologiassa ajatellaan että tähdet ohjaavat ihmisen elämää ja kohtaloa, ja koko elämän pyrkimyksenä on saavuttaa vapaa tahto. Irrottautua tähtien sanelemasta kohtalosta. Puhumalla hyviä sanoja, tekemällä hyviä tekoja ja ajattelemalla hyviä ajatuksia. Ajatellaan että kristinuskon korrektein pointti oli siinä, että ihmisen syntymistä maailmaan ilmentää kaksi asiaa. Häpeä alastomuudesta, oman paljastumisensa tiedostaminen ja vielä enemmän hyvän ja pahan erottaminen. Nämä kaksi asiaa ovat ne, joiden takia ihminen voi rikkoa luonnon neitseellisyyden eri tavalla kuin mikä tahansa eläin. Miksi ihminen ei ole tekoineen ja toimineen enää osa luontoa.

    Vielä henkilökohtaisena mielipiteenä sanon, että eivät kaikki jotka näyttävät ihmiselta koskaan selviä kuudenteen päivään asti. Eivät kaikki meistä vallitse eläintä sisällään, eivätkä kaikki edes hanskaa tätä valkeutta joka on tullut meidän unettoman unemme keskeltä meidät paljastamaan.

    Vain rakkaus on vapaa ja rakkaus toimii kaikessa sen mukaan mikä on oikein. Se joka ei rakasta ei tiedä mikä on oikein.
    Kirjattu

    Babylon post

    • Vieras
    Vs: Vapaus
    « Vastaus #5 : 20. Tammikuuta 2020 klo 23:25 »



    Eli tässä hobbesin kirjan kansikuva joka ilmentää suvereenia leviathanin päänä. Tähän asemaan pyrkivät vallan sokaisemat Stalinit ja Hitlerit, eikä kyse ole pelkästä vertauksesta, vaan sellaisesta maailmankatsomuksesta jossa yhteiskunnan muodostavat ihmiset ovat ikään kuin soluja jotka muodostavat yhden tietoisen yksikön jolla on oma päämääränsä, josta vain tämä pää saattaa tulla tietoiseksi.

    Agambenilla on varteenotettavia ajatuksia tähän liittyen, jotka kuvaavat homo saceria. Ostrasoitua, yhteisöistä karkoitettua ja yhteiskuntaan kuulumatonta lainsuojatonta henkilöä. Hänen yhteiskunnallinen kuulumattomuutensa tekee hänestä pyhän (sacer), pyhittää hänet. Täytyy ajatella että kaikki mille sanomme pyh, pyhittyy meille. Siitä tulee yhdentekevä. Pyhin arvoinen. Tästä syystä pyhä ihminen ei kelpaa uhriksi, hän on arvoton. Uhrin tarkoitus on osoittaa luopumista jostain, jonkun arvokkaan heittämistä pois. Pyhä on roska yhteiskunnalle, eikä ole mikään uhri jos hänet heitetään pois. Asemastaan johtuen hänen kanssaan ei juuri kukaan kuitenkaan halua olla tekemisissä, hän ei kuulu siihen rattaistoon ja kommunikaatioon joka määrittää muille tehtävän, merkityksen ja aseman ja hyväksynnän.

    Agamben oivaltaa germaanisen ihmissuden ja sudenpään yhtäläisyydet tämän roomalaisen homo sacerin kanssa oikein kiehtovasti. Siitä ehkä toiste.

    Lainaus käyttäjältä: EinoLeino
    Löysäläisen laulu

    Maantietä matkaa
    kirjaton, karjaton mies.
    Kruununkin kyyti
    liika ois hälle kenties,
    outoja hälle kun on
    isänmaa, kotipaikka ja lies,
    Puolue, perhe ja muu,
    verot, verka ja velka ja ies.

    Kuntahan, yhteiskuntahan
    kuulumaton,
    huonoin hän kansalaisista
    kaikista on,
    ellei hän kuulunekin
    elon varmemman valtiohon,
    jonka lie linnat ja maat
    liki taivahan auringon.

    Mutta hän laulaa! Kuulkaa,
    hän kulkeissaan
    hyräelee hymysuin
    kuin virsiä vierahan maan.
    On sanat sekavat. Soi
    sorasointuja lauluistaan,
    mutta ne näin huminoi
    korpehen kohisevaan:

    "Vei elon viima mun kukkani.
    Jäljelle jäi vain työ
    päivien päättymätön,
    sydäntuskani talvinen yö.
    Järjestykää, polot järjet,
    tai Taivahan leimaus lyö:
    Miekkoinen nainen ja mies,
    ens syksynä leipää ken syö.

    Vaan mua naurattaa,
    mua itkettää iki, ain,
    heikkous heltymätön
    sanan, vapauden vainoajain.
    Minkä he mahtavat?
    Pikkuisen piinata vain,
    pitkittää, mikä on
    kuitenkin täyttymys lain.

    Ken? Kuka haastaa?
    Tie, elo, totuus ja työ.
    Ympäri tauti ja talvi
    ja nälkä ja köyhyys ja yö.
    Sentään ma, ah, häpeäisin
    häntä, ken leipäänsä syö,
    kun isän, äidin ja lapsen
    ja kullankin kuolema lyö.

    Ah, rakas, rakkahin!
    Vieläkö kuulet sa mua?
    Murheeni huutaa
    kuin kaukaista huhuilua.
    Muistelen Sua
    kuin kaunista kadotettua.
    Tuntoni, tuskani määrää
    nyt kauas, kauas mun Sua!

    Mutta ne vaikka jo vie
    minut aallonkin ankaran taa,
    missä mun lempeni, lauluni
    korkea on kotimaa,
    minkä ne mahtavat?
    Konsana korkeimpaa
    eivät ne nähneet.
    Eivätkä nähdä ne saa."

    Maantietä matkaa
    kirjaton, karjaton mies.
    Maan vai taivahan laps?
    Tai helvetin hehkuun on ties!
    Outoja sulle kun on
    isänmaa, kotipaikka ja lies,
    puolue, perhe ja muu:
    on sulla sun itsesi ies.

    Kirjattu