Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen näkökulmasta

Indonesian poliisi hävitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - lähiseutu pöllyissä

Ensimmäistä kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksipäästöt eivät

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Häpeä - 1

Kurre

• Vieras
Häpeä
« : 31. Heinäkuuta 2015 klo 14:59 »

Kuinka paljon häpeätte asioita?

Millaisissa tilanteissa alkaa yleensä hävettää?

Miten käsittelette häpeää?

Itsellä tuo aika kausittaista. Välillä on sellaisia kausia, joina hävettää ihan kaikki mitä on ikinä tehnyt ja haluis mennä vaan maan alle, toisinaan taas ymmärtää ihan hyvin, ettei munailuilla ole hirveesti väliä, ellei niistä ole koitunut jotain vahinkoa tai muuta. Yleensä häpeä tuntuu linkittyvän siihen, miten paljon ajattelee itseään ja samaistuu omaan maineeseensa/siihen millaisena muut sinut näkevät.
Kirjattu

Topi

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Vs: Häpeä
« Vastaus #1 : 05. Elokuuta 2015 klo 23:44 »
  • Tykkää (0)

• Häpeä on negatiivinen tunne, joka painaa kehossa aivan uskomattomalla voimalla, kuten kaikki muutkin negatiiviset tunteet.  Häpesin tänään. Hetken. Kuitenkin aina tällaisten pahalta tuntuvien fiilisten painaessa palaan ajatukseen siitä, kuinka luon itse itselleni todellisuuden. Jos tunnen pahaa oloa tänään, enkä päästä siitä irti, tulee paha olo olemaan myös huomenna (tai jossain lähitulevaisuudessa). Ajatusmaailmassa toisto on mielestäni ratkaisevaa. Se mihin keskittyy eniten ja toistuvasti,  tulee olemaan itselle totta tässä fyysisessä maailmassa. Joten kysymys kuuluu: mitä tein eilen, menneessä, mikä rakensi maailmani tähän hetkeen niin, että nyt häpeän?

Vedät häpeää puoleesi, siis häpeän tunnetta. Mielenkiintoista kun sanoit sen olevan kausittaista. Oli kyseessä itsensä sisällä oleva tunne tai itsensä ulkopuolella havaittu tilanne tai asia,  se tulee elämän kulussa toistumaan, jos siitä ei päästä irti.

Häpeä, viha, mikä tahansa, kokeilkaa keskittyä itse tunteeseen, ei tunteen kohteeseen, jos tämä kuulostaa järkevältä. Taisi olla Tolle, jolta bongasin tämän ajatuksen. Olen itse pyrkinyt irrottamaan tunteen itsestäni, ja tarkastelemaan sitä sen jälkeen. On helpohkoa siirtää riesana oleva fiilis sivuun kun sitä katsoo noin.

Menni

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 20. Elokuuta 2015 klo 17:24 »
  • Tykkää (0)

• Topi puhuu viisaita. Joku suuri ajattelija on sanonut samansuuntaisesti, että "tunne ei koskaan ole oikea tai väärä, mutta tunteen takana on ajatus, joka voi olla oikea tai väärä." Eli häpeäkin on varmasti sellainen tunne, joka nousee enemmän tai vähemmän vääristyneistä ajatusrakennelmista. Tyyliin "Mokasin." (vaikka kukaan muu ei edes ajatellut sinun mokanneen ja monien mittarien mukaan pärjäsit jopa vähintäänkin kohtuullisesti...)

Itse en todellakaan ole häpeästä vapaa. Mutta olen huomannut, että usein häpeämäni asiat ovat tavalla tai toisella kytköksissä siihen, että itsetuntoni ei aina ole parhaimmillaan ja monesti lähden liikaakin pohtimaan, mitä muut ajattelevat minusta tai sanomisistani / tekemisistäni. Ja usein kuvittelen toisten mielipiteet ihan väärin...

Häpeän kyllä sitäkin asiaa, mitä useimmiten häpeilen  ::) Usein hävettää oma kroppa. Vaikka se nyt on just sellainen, kuin se tässä vaiheessa elämää kuuluukin olla. Ei täytä ehkä nykyajan kauneusnormeja, mutta tehtävänsä täyttää hyvin.
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 20. Elokuuta 2015 klo 18:02 »
  • Tykkää (1)

• Häpeä on ollut enemmän tai vähemmän iso osa elämääni pitkän aikaa. Se on jännää, että miten mielessä voi olla tietynlaisia vinoutumia, mitkä kumpuavat huonoista kokemuksista ja pelosta sekä ahdistuksesta. Itsensä vertaaminen muihin on turhinta mitä voi tehdä ja silti sitä tekee, jotkut vaan liiallisuuksiin asti. Omalla kohdalla häpeän tunne kumpuaa pitkälti omasta riittämättömyyden tunteesta ja täydellisyyden tavoittelusta. Ehkä en ole kokenut saavani tarpeeksi hyväksyntää erilaisuuteni vuoksi. "Miksi en ole sitä tai tätä tai miksi näytän tältä". Lopulta se tunne on vain illuusiota, mutta se voi olla hyvin vangitseva ja tietyt asiat vain vahvistavat sitä.

Kaikki ihmiset ovat lopulta kauniita (muutenkin kuin ulkoisesti) ja rakastettavia ja siksi minua surettaakin se, että moni pitää turhan usein huonona vaikka ovat hienoja ja herkkiä ihmisiä. Tähän maailmaan mahtuu niin paljon egoistisia urpoja, jotka eivät osaa hävetä mitään mikä tuntuu ihmeelliseltä, ehkä joidenkin pitää sitten tehdä se heidän puolestaan.

Tunne itsesi, arvosta itseäsi.
    Tuota mantraa pitäisi toistaa niin paljon, että se oikeasti uppoaa sinne kaaliin.
    Kirjattu

kuutio

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 17. Marraskuuta 2015 klo 22:01 »
  • Tykkää (0)

• Tuli yksi pointti mieleen ku kaikki puhuu häpeästä niin negatiivisesti! Entäpä tilanne jossa olet toiminut väärin, Tietenkin häpeä turhista asioista ei voi vaikuttaa kuin huonosti. Minulle itselleni HÄPEÄ on elämäni valtaava tunne tässä vaiheessa. Häpeän pahoja tekojani joten koitan tehdä tunteesta työkalua itseni muuttamiseen.

Tä häpeän määrä on ihan valtava! Mutta syystäkin! Ansaitsen sen ja se on läpikäytävä! hmm

Suurimmaksi osaksi en häpeä turhaan, jotain positiivista :D!
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 17. Marraskuuta 2015 klo 23:36 »
  • Tykkää (0)

• Itse olen lukenut kolme hyvää häpeä aiheesta kertovaa kirjaa, joita voin myös suositella muille. Ensimmäinen oli Ben Malisen "Häpeän monet kasvot". Tiedän Ben Maliselta löytyvän myös toisen häpeä aihetta käsittelevän kirjan: "Elämää kahlitseva häpeä", mutta sitä en ole lukenut. Toiset kaksi lukemaani "häpeä-kirjaa" olivat Brene Brownin "Uskalla haavoittua - Elä rohkeasti täydellä sydämellä" ja "En olekaan yksin - Totuus perfektionismista ja riittämättömyyden tunteesta". Näistä oli minulle apua joskus tulemaan tietoisemmaksi ja sinuimmaksi omasta häpeästäni. Nykyään häpeän ihan mielellään, se ei ole minulle niin ongelma, kestän sitä tunnetta ja minulle on mielenkiintoista saada tutkiskella häpeää itsessäni. Oikeastaan olen nykyisin kiitollinen häpeästäni, sillä olen ymmärtänyt kuinka tärkeä tunne se meille ihmisille on, jotta pysytään täällä telluksella jotenkin sovussa toistemme kanssa. On minulla edelleen sellaista turhaakin häpeää, kuten vaikka häpeää omasta ulkonäöstä, mutta tällaisien tunteiden ilmaantuminen kertoo minulle vain siitä, että pitää muistaa rakastaa itseään ja hyväksyä ihana itsensä sellaisena kuin on. Eli sen kanssa on vielä työtä.
    Kirjattu

Sombu

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 08. Huhtikuuta 2021 klo 12:48 »
  • Tykkää (0)

• Toiset kaksi lukemaani "häpeä-kirjaa" olivat Brene Brownin "Uskalla haavoittua - Elä rohkeasti täydellä sydämellä" ja "En olekaan yksin - Totuus perfektionismista ja riittämättömyyden tunteesta". Näistä oli minulle apua joskus tulemaan tietoisemmaksi ja sinuimmaksi omasta häpeästäni.

Nämä kirjat menevät lukulistalle. Olen katsonut Brené Brownin puheita YouTubesta, ja pidän niistä kovasti. Varsinkin tästä TED-puheesta:

https://www.youtube.com/watch?v=iCvmsMzlF7o
    The power of vulnerability
    « Viimeksi muokattu: 08. Huhtikuuta 2021 klo 21:21 kirjoittanut Sombu »
    Kirjattu