Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Minkälainen kohtelu antaa teille hyvän mielen? - 1

Rauhan Toveri

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
Minkälainen kohtelu antaa teille hyvän mielen?
« : 22. Maaliskuuta 2015 klo 19:51 »
  • Tykkää (0)

• Nyt olen utelias ja haluan tietää, minkälaisesta kohtelua tykkäätte saada. Miten hyvä ystävä kohtelee sinua? Minkälaisesta seuranpidosta tykkäätte? Oletteko iloisia, kun kesällä meette ystävien kanssa ulos pussikaljalle katsomaan kaupungin menoa vai haluatteko mennä jonkun kanssa shoppailemaan, vai haluatteko tehdä hyvää ruokaa ystävien kesken ja katsoa hyvä elokuva?
    Kirjattu

Varjotar

• Vieras
    Vs: Minkälainen kohtelu antaa teille hyvän mielen?
    « Vastaus #1 : 22. Maaliskuuta 2015 klo 21:11 »

Riippuu tottakai aina siitä, mikä kullekin parhaiten sopii ja fiiliksestäkin.
    Kunnioittavasti sellaisena kuin toinen on, tullaan vastaan kaikessa puoleenväliin, eikä kaveria jätetä, ikinä.
    Kirjattu

elämännälkäinen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 09. Elokuuta 2015 klo 06:22 »
  • Tykkää (0)

• Kunnioittava, kuunteleva ja arvostava kohtelu antaa hyvän mielen. Aktiviteettaja joita mieluusti ystävien kanssa teen on retkeily, melonta, elokuvat, hyvän lukukokemuksen jakaminen, rauhallinen jutustelu, kävely, neulominen yhdessä (välillä uppoutuu molemmat hiljaisuuteen keskittyen omaan puuhaansa ja välillä keskustelu pulppuaa kiivaammin), rannalla tai metsässä nuotion ääressä syvällisiä pohdiskellen.
    Kirjattu
    Kun tietää mikä on tarpeeksi, on rikas

amelia

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 09. Elokuuta 2015 klo 10:39 »
  • Tykkää (2)

• Olen vähän erakko-luonteinen, mutta kaikkein luontevimmin kanssakäyminen jonkun kaverin kanssa sujuu kävelylenkillä. Ajatukset tuulettuu ja keksii parhaiten juteltavaa kun on liikkeessä. Jos joku on minun kotona tai olen itse jonkun muun kotona niin on paljon varautuneempi olo! Mieluiten siis ulkona puolueettomalla alueella..:D Jos kyseessä taas on oma puoliso niin sitten kaikki kanssakäyminen on mukavaa. Tai joku muu tosi läheinen ihminen, vaikka sisko. Usein koen vieraampien kanssa kaikki sosiaaliset tilanteet jotenkin epämukaviksi ja jälkeenpäin kaduttaa jos kertoo itsestään jotain henkilökohtaista. Kivampi kuunnella kun muut kertovat omia kuulumisiaan kuin kertoa itsestään.
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 12. Joulukuuta 2015 klo 22:20 »
  • Tykkää (0)

• Kunnioittava, vastavuoroinen ja myötätuntoinen kohtelu. Tykkään erityisesti siitä, jos toinen ihminen kykenee olemaan läsnä ja kohtaamaan toista ihmistä aidosti. Ja kun kohtaaminen tapahtuu vielä ilman mitään tuomitsemisia, ennakkoluuloja ja arvosteluja, niin wau. Luulen, ettei monetkaan ihmiseen tällaiseen kykene, ajanhenki on niin toisenlainen. Kaikki sarjat ja elokuvat opettaa ja kannustaa jo pieniä lapsia ja teinejä kohtelemaan toisiaan paskamaisesti. Ja tietty se "mitä isot edellä, niin pienet perässä", pätee myöskin, eli aikuisilta ja ylipäätään toisilta ihmisiltä opimme miten toisia kohtaan käyttäytyä. (Ja miten itseämme kohtaan käyttäytyä.) Jos aikuinen sanoo lapselle, ettei saa haukkua muita, mutta itse kuitenkin haukkuu muita ja lapsi kuulee tämän, niin ei se oikein ole toimivaa kasvatusta.
    « Viimeksi muokattu: 12. Joulukuuta 2015 klo 22:23 kirjoittanut Mooses »
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 13. Joulukuuta 2015 klo 12:32 »
  • Tykkää (0)

• Rehellinen. Inhoan valehtelua ja haluan että ihmiset eivät tee sitä minulle. Olen sen verran vahva ja aikuinen ihminen että kestän kyllä. Ja mua ärsyttää se kun ihmiset kiertelee ja kaartelee, eivätkä ole rehellisiä. Mun mielestä rehellisyys ja avoimuus menee ylemmääräisen kohteliaisuuden edelle. Ja en halua että joku "suojelee" minua ja sen takia valehtelee. Sanoisivat pirulaiset vaan suoraan, niin ei syntyisi koko ajan väärinkäsityksiä!

Pidän kyllä surkeana sitä nykyaikaista ylisensitiivisyyden ja korrektiuden kulttuuria mikä vaikuttaa olevan levinnyt aika lailla kaikkialle. Ihmiset vaikuttavat usein loukkaantuvan ja pahoittavan mielensä kaikesta kritiikistä. Etenkin tämä pätee moniin oman sukupolveni (80-luvun lopulla ja 90-luvn alussa syntyneisiin) edustajiin. Ei voi oikein mitään sanoa suoraan kun täytyy pelätä että toinen loukkaantuu. Ja huumorintajuttomuuskin on aika yleistä, etenkin jos kyse on itsestä...Onkohan se jotenkin ylisuojelevan kasvatuksen vai narsistisen selfie-kulttuurin syytä?

Maailma on sellainen että pitää kyllä kestää sitäkin jos kaikki eivät kohtele itseä koko ajan kunnioittaen ja ihaillen. Ja en tajua miksi rehellisyys on muka huono asia. No kaipa olen vaan syntynyt jollekin petoksen ja valheiden aikakaudelle, missä teeskentely on suurimpia hyveitä.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

wilhonna

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 13. Joulukuuta 2015 klo 20:37 »
  • Tykkää (0)

• ^ Pienestä pitäen tarhassa, kouluissa jne. kritiikki useasti yhdistetään torumiseen miksi ihmisten tuntuu olevan aikuisenakin vaikea ottaa sitä vastaan, kait? Leikitään vain kahdella vaihtoehdolla jotta asiat olisi mukamas yksinkertaisia. Joko olet kiltti tai tuhma. Hyvä tai huono jne.

On vähän järkyttävää huomata työelämässäkin miten monet työnantajat ei välttämättä uskalla antaa huonoa palautetta koska työntekijä voi heittäytyä uhmaikäsen kakaran tasolle, syytetään muita ja sanotaan ittesä irti.. koskee tietysti myös monia työnantajia jotka vetävät hernettä nenään vaikka kuinka rakentavasti koittaisi keskustella :) Aivan kuin suurelta osalta ihmisiä puuttuisi terve itsetunto täysin mikä johtaa juuri tuohon ettei kestetä kuulla mitään "pahaa" ja toisaalta sitten ollaan suojelevinaan sitä toista kääntelemällä ja kaunistelemalla asioita. Kyllähän kritiikin ja vastaväitteenkin voi esittää aina suoraan JA kohteliaasti, ei nuo kaksi sule toisiaan pois.

Mistä pääseekin siihen mistä itelle tulee aina hyvä mieli ja minkä varaan hyvät ihmissuhteet perustuu, eli kyky osata kunnioittaa muita.

Kirjattu

SunRay

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 14. Joulukuuta 2015 klo 18:36 »
  • Tykkää (0)

• Rehellinen. Inhoan valehtelua ja haluan että ihmiset eivät tee sitä minulle. Olen sen verran vahva ja aikuinen ihminen että kestän kyllä. Ja mua ärsyttää se kun ihmiset kiertelee ja kaartelee, eivätkä ole rehellisiä. Mun mielestä rehellisyys ja avoimuus menee ylemmääräisen kohteliaisuuden edelle. Ja en halua että joku "suojelee" minua ja sen takia valehtelee. Sanoisivat pirulaiset vaan suoraan, niin ei syntyisi koko ajan väärinkäsityksiä!

Pidän kyllä surkeana sitä nykyaikaista ylisensitiivisyyden ja korrektiuden kulttuuria mikä vaikuttaa olevan levinnyt aika lailla kaikkialle. Ihmiset vaikuttavat usein loukkaantuvan ja pahoittavan mielensä kaikesta kritiikistä. Etenkin tämä pätee moniin oman sukupolveni (80-luvun lopulla ja 90-luvn alussa syntyneisiin) edustajiin. Ei voi oikein mitään sanoa suoraan kun täytyy pelätä että toinen loukkaantuu. Ja huumorintajuttomuuskin on aika yleistä, etenkin jos kyse on itsestä...Onkohan se jotenkin ylisuojelevan kasvatuksen vai narsistisen selfie-kulttuurin syytä?

Maailma on sellainen että pitää kyllä kestää sitäkin jos kaikki eivät kohtele itseä koko ajan kunnioittaen ja ihaillen. Ja en tajua miksi rehellisyys on muka huono asia. No kaipa olen vaan syntynyt jollekin petoksen ja valheiden aikakaudelle, missä teeskentely on suurimpia hyveitä.

Ehkä ne vaan pelkää sua ja sitä miten sä reagoit. Ne ei vaan koe oloaan riittävän turvalliseksi voidakseen ilmaista itseään avoimesti. [Tuo sun kirjoitus on ainakin musta aggressiivinen ja turhautuneisuuttaa huokuva. Se luo sellaisen olon, että on parasta harkita tarkkaan mitä sanoo.]
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 14. Joulukuuta 2015 klo 20:11 »
  • Tykkää (0)

• Ehkä ne vaan pelkää sua ja sitä miten sä reagoit. Ne ei vaan koe oloaan riittävän turvalliseksi voidakseen ilmaista itseään avoimesti. [Tuo sun kirjoitus on ainakin musta aggressiivinen ja turhautuneisuuttaa huokuva. Se luo sellaisen olon, että on parasta harkita tarkkaan mitä sanoo.]

Tämäkin. Ihmiset päättelee ihan liikaa asioita ja kuvittelee tietävänsä mitä toinen ajattelee. Ja en usko että kukaan pelkää mua, en ole sellainen tyyppi. Monesti toisaalta olen ehkä itsekin liiankin kohtelias...
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

SunRay

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 23. Joulukuuta 2015 klo 22:34 »
  • Tykkää (0)

• Jep. Pointtina mulla oli se, että oma mielikuva ja toisen mielikuva tilanteesta voi olla toisistaan täysin poikkeavat.
    Kirjattu

Maru71

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 24. Joulukuuta 2015 klo 22:57 »
  • Tykkää (0)

•  :sydamia
    Kun vastaan tuleva ihminen hymyilee minulle, tulee hyvä mieli, kun aamulla herätessä tiedän kaapissa olevan puurotarvikkeet ja kahviakin tulee hyvä mieli... Kun saa esim. kadulla auttaa jotain ihmistä ,voin jutella ja kuunnella jotain ihmistä ja hänelle tulee hyvä mieli että joku kuunteli niin minullekkin tulee hyvä mieli... rehellisyyttä saa nykyään hakemalla hakea ja aina kun kohtaan rehellisyyttä siitä tulee hyvä mieli... ihmisen mieli on niin laaja ja käytämme siitä niin pienen pientä osaa ja suurin osa ihmisistä käyttää sitä osaa rahan haalintaan ja unohdetaan toisen ihmisen kohtelu.
    Minulle tulee hyvä mieli ovea avatessa jollekkin kun kuulen sanan kiitos ja vaikka en kuulisikaan sitä sanaa ja kun minulle joku tekee samoin niin kiitän ja siitä tulee hyvä mieli...
    Toivotankin kaikille oikein hyvää aatto iltaa ja hyvää mieltä  :ow
    Kirjattu

aiunkor

• Vieras
    « Vastaus #11 : 23. Tammikuuta 2016 klo 13:11 »

Mun piti oikein käydä lukemassa että miten ihmeessä tämmöseen aiheeseen on vastattu. Joo, hih, jotenkin oon unohtanut mitä odotan, on niin vakiintunut ystäväpiiri.

Olen hyvällämielen jo siitä mikäli jonkinlainen kunnioittava tasa-arvo ja ihmisoikeudet toteutuvat :D siitä on hyvä jatkaa. Mä tykkään että ihmiset ensisijaisesti keskittyvät omaan viihtymiseen, kyl sit kun toinen osaa viihtyä ja ite osaan viihtyä, ni helposti luonnostaan keksii jotain sopivaa tekemistä ja jutustelua tai leffaa tai ulkoiluu, mitä nyt milloinkin. Toisaalt musta on kiva miettiä valmiiks, että tarjoon vaik jotain ruokaa ja pyyän syömään, tai jos ite kyläilen, niin kyl tulee ihan yllättynyt ja upee olo, jos joku on vaivautnut miettimään mitä tämmöselle ruokarajoitteiselle eli vegaanille voi tarjota :) Semmosest en tykkää jos joku haluaa ratkoa mun omii elämän haasteita mun puolesta tai rupee psykologiksi. Mä tykkään just semmosest että kumpikin on vaan reilusti ihminen ja kertoo omii kokemuksii, ja niist sit saa jotenkin paremmin irti, puhtaan rehellisesti ollaan mitä ollaan ja kunnioitamme toisiimme sellaisinaan vaikka samaa mieltä ei kaikista asioista tarvitsekaan olla.
    Kirjattu

eetlaa

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 23. Tammikuuta 2016 klo 21:47 »
  • Tykkää (0)

• Kohtelen toisia kuten haluaisin itseäni kohdeltavan, pyrin olemaan ystävällinen ja oletan että muutkin on,
     kun tällainen (mukamas) "ylisosiaalinen" ihminen olen, niin tykkään kauheesti halia kaikkia.. (en toki kuitenkaan silleen että se toinen siitä ahdistuu, vaan esim. kun nään tutun niin halataan ja kun lähdetään pois niin halataan, siitä tulee mukava fiilis itselle ja toivottavasti sille toiselle myös :D ja tykkään käydä tosipaljon laulamassa karaokea(ja vaikka vaan istuskelemassa lähipubissa..) tulee tutustuttua uusiin ihmisiin  :)
    Kirjattu
    ~Rukkapeikkotakkutukka

Maapähkinä

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 24. Tammikuuta 2016 klo 15:26 »
  • Tykkää (0)

• Pidän kyllä surkeana sitä nykyaikaista ylisensitiivisyyden ja korrektiuden kulttuuria mikä vaikuttaa olevan levinnyt aika lailla kaikkialle. Ihmiset vaikuttavat usein loukkaantuvan ja pahoittavan mielensä kaikesta kritiikistä. Etenkin tämä pätee moniin oman sukupolveni (80-luvun lopulla ja 90-luvn alussa syntyneisiin) edustajiin. Ei voi oikein mitään sanoa suoraan kun täytyy pelätä että toinen loukkaantuu. Ja huumorintajuttomuuskin on aika yleistä, etenkin jos kyse on itsestä...Onkohan se jotenkin ylisuojelevan kasvatuksen vai narsistisen selfie-kulttuurin syytä?

Ai, itse taas olen sitä mieltä, oman kokemukseni perusteella, että yhä nykyäänkin maailma on aika kylmä ja kova paikka, jossa tunteitaan ei aina saa ilmaista tarpeeksi vapaasti eikä toisaalta toisten tunteitakaan aina huomioida. Nykyäänhän kieltämättä puhutaan yhä enemmän kaikenlaisesta herkkyydestä aika julkisestikin, mutta paljonpa sen huomioimiseksi käytännössä on vielä tehtävää. Ehkä se olen sitten vain minä, mutta minusta tuntuu monissakin tilanteissa, että monillakin on tapana laukoa harkitsemattomasti sanoja muiden tunteita huomioimatta ja että esimerkiksi työelämä edellyttäisi jonkinlaista kovuutta. Erityisesti miespuolisille tämä asia on hankala, koska kulttuurissamme tuntuu olevan tänä päivänäkin melkoisen yleistä oudoksua miehen herkkyyttä. Mutta tietysti jos on suorasanainen ja todella vahva persoona, niin kai senkin ymmärtää, jos joidenkin loukkaantumisen liian pienestä ärsyttää. Kaikenlaisten persoonien huomiominen nyt on aina omanlaisensa haaste. Ja kyllä herkkyydestä haittaakin voi olla, en voi kiistää sitä, etteikö herkkyys toisinaan voisi johtaa liialliseen hienovaraisuuteen ja joidenkin tosiasioiden kiertelyyn. Mutta onpa herkkyydestä hyötyäkin: monesti herkkä ihminen on myös hyvin empaattinen ja hyvä aistimaan toisen tunteita.

Mutta itse alkuperäiseen kysymykseen. Olen siis melko herkkä ihminen itse. Halusin sitä tai en, niin pyrin luonnostani välttämään ylenmääräistä konfliktia. Vaikka minäkin arvostan rehellisyyttä, niin sopivin kohtelu olisi minun näkökulmastani sellaista, että asioista puhuttaisiin rehellisesti eikä turhia vaiettaisi tai vääristeltäisi asioita, mutta tehtäisiin se kunnioittavalla tavalla, toisen tunteet huomioiden. Oma lähestymistapani ihmisiin on siis aina melko varovainen, mutta pyrin kuitenkin rehellisyyteen, omalla varovaisella tavallani. Epärehellisyyden koen vääräksi ja monesti vahingolliseksi.

Minusta on hyvin voimauttavaa olla sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat halukkaita jakamaan näkemyksiään reippaasti ja avoimesti, mutta kaikenlaista töykeyttä ja liiallista suorasanaisuutta välttäen. Ja tietysti muiden näkemyksiä pitää pyrkiä kunnioittamaan. Vaikka toisen näkemyksiä ja mielipiteitä olisikin mahdotonta hyväksyä, voi niitä yrittää ymmärtää ja olla ystävällinen, mutta suoranaisia epäasiallisuuksia tai loukkauksia ei tietenkään tarvitse sietää.
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 07. Huhtikuuta 2017 klo 18:15 »
  • Tykkää (0)

• Se on jännää miten pienilläkin eleillä voi olla suurikin vaikutus. Yksi hymy, muutama sananen tai pieni ele voi suurestikin piristää päivää. Vastaavasti ihmisten pienet negatiivisetkin eleet voivat tuntua joskus pahalta ja se on tavallaan harmi vaikka eihän moisesta pitäisi todellakaan välittää. Arvostan rehellisyyttä todella paljon enkä pidä töykeydestä tai töykeistä ihmisistä. Ei se maksa vaivaa olla muille ystävällinen ja huomaavainen. Lopulta se kuitenkin palkkiutuu itselle moninkertaisesti. Vilpittömyys on hieno piirre ihmisissä.
    Kirjattu