Pidän kyllä surkeana sitä nykyaikaista ylisensitiivisyyden ja korrektiuden kulttuuria mikä vaikuttaa olevan levinnyt aika lailla kaikkialle. Ihmiset vaikuttavat usein loukkaantuvan ja pahoittavan mielensä kaikesta kritiikistä. Etenkin tämä pätee moniin oman sukupolveni (80-luvun lopulla ja 90-luvn alussa syntyneisiin) edustajiin. Ei voi oikein mitään sanoa suoraan kun täytyy pelätä että toinen loukkaantuu. Ja huumorintajuttomuuskin on aika yleistä, etenkin jos kyse on itsestä...Onkohan se jotenkin ylisuojelevan kasvatuksen vai narsistisen selfie-kulttuurin syytä?
Ai, itse taas olen sitä mieltä, oman kokemukseni perusteella, että yhä nykyäänkin maailma on aika kylmä ja kova paikka, jossa tunteitaan ei aina saa ilmaista tarpeeksi vapaasti eikä toisaalta toisten tunteitakaan aina huomioida. Nykyäänhän kieltämättä puhutaan yhä enemmän kaikenlaisesta herkkyydestä aika julkisestikin, mutta paljonpa sen huomioimiseksi käytännössä on vielä tehtävää. Ehkä se olen sitten vain minä, mutta minusta tuntuu monissakin tilanteissa, että monillakin on tapana laukoa harkitsemattomasti sanoja muiden tunteita huomioimatta ja että esimerkiksi työelämä edellyttäisi jonkinlaista kovuutta. Erityisesti miespuolisille tämä asia on hankala, koska kulttuurissamme tuntuu olevan tänä päivänäkin melkoisen yleistä oudoksua miehen herkkyyttä. Mutta tietysti jos on suorasanainen ja todella vahva persoona, niin kai senkin ymmärtää, jos joidenkin loukkaantumisen liian pienestä ärsyttää. Kaikenlaisten persoonien huomiominen nyt on aina omanlaisensa haaste. Ja kyllä herkkyydestä haittaakin voi olla, en voi kiistää sitä, etteikö herkkyys toisinaan voisi johtaa liialliseen hienovaraisuuteen ja joidenkin tosiasioiden kiertelyyn. Mutta onpa herkkyydestä hyötyäkin: monesti herkkä ihminen on myös hyvin empaattinen ja hyvä aistimaan toisen tunteita.
Mutta itse alkuperäiseen kysymykseen. Olen siis melko herkkä ihminen itse. Halusin sitä tai en, niin pyrin luonnostani välttämään ylenmääräistä konfliktia. Vaikka minäkin arvostan rehellisyyttä, niin sopivin kohtelu olisi minun näkökulmastani sellaista, että asioista puhuttaisiin rehellisesti eikä turhia vaiettaisi tai vääristeltäisi asioita, mutta tehtäisiin se kunnioittavalla tavalla, toisen tunteet huomioiden. Oma lähestymistapani ihmisiin on siis aina melko varovainen, mutta pyrin kuitenkin rehellisyyteen, omalla varovaisella tavallani. Epärehellisyyden koen vääräksi ja monesti vahingolliseksi.
Minusta on hyvin voimauttavaa olla sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat halukkaita jakamaan näkemyksiään reippaasti ja avoimesti, mutta kaikenlaista töykeyttä ja liiallista suorasanaisuutta välttäen. Ja tietysti muiden näkemyksiä pitää pyrkiä kunnioittamaan. Vaikka toisen näkemyksiä ja mielipiteitä olisikin mahdotonta hyväksyä, voi niitä yrittää ymmärtää ja olla ystävällinen, mutta suoranaisia epäasiallisuuksia tai loukkauksia ei tietenkään tarvitse sietää.