Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Vapaa rakkaus, parisuhde vai joku muu? - 12

nikkelimies

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
  • Hei kaikille! :)
    • Lelukaupat
Vs: Vapaa rakkaus, parisuhde vai joku muu?
« Vastaus #165 : 27. Elokuuta 2019 klo 17:54 »
  • Tykkää (0)

• jokainen tallaa tyylillään, kunhan kaikki ovat onnellsia. itse olen alkanut erakoitumaan viime vuosina, ja olen ollut ihan fine omissa oloissani  ;D
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #166 : 19. Marraskuuta 2019 klo 06:39 »
  • Tykkää (1)

• Oooh. Erakoituminen kuulostaa niin hyvältä.

Mä kaipailen jotain vapautta parisuhteista ja siten elämä ehkä tuntuu toisaalta hyvältä ja toisaalta ei. Mulla on parisuhde joka ei oikeastaan ole parisuhde. Mutta en mä jaksa siitä edes ajatella. Se on kuin maton alle lakaistu asia vaikka joka päivä elellään jonkinlaista perhe-elämää omissa oloissa kai. Ei se haittaa ja kai näinkin voi elää, mutta haittaa se silti ja ei näin voi elää :D

Ei voi käsittää.....on miten sen käsittää. Yms. hämäävää. Luultavasti mä tykkään tästä näin ja joku päivä huomaan paljon iloa ja hyvää. Voi olla että omat pelot vaan tekee ikävyyksiä kaiken suhteen. Enpä tiedä. Mitenköhän tää näin meni..
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #167 : 23. Marraskuuta 2019 klo 10:55 »
  • Tykkää (0)

• Mutustelen tässä, että mulla on ollut aika rajoittunut käsitys rakkaudesta ja parisuhteesta ja itsestäni. Mä en ehkä osaa selittää kovinkaan hyvin, mutta musta on luonnollista ja mukavaa rakastua tai ystävystyä mielessäni moniin ihmisiin ja välittää vaikka täällä foorumilla siitä että mitä teille kaikille kuuluu... Tekee hyvää välittää ilman että siihen kuuluis liikaa jotain leimautumista ja rinnastumista toiseen, kun koen että individualismi on myös tärkeää ja jopa tarpeellista, ainakin omalle hyvinvoinnille. Kai se on omanlainen taito ylläpitää ihmissuhteita niin että pysyy ns. vapaus siinä. Jos mun avopuoli olis täällä foorumilla niin ei mua yhtään haittais jos se lukis tätä, mutta häntä ei ihan kauheesti kiinnosta mun jutut . Ehkä mulla on vapaa suhde ihmisiin, mutta kotiin on valikoitunut jokin kiinteän rauhallinen ja vapaa suhde. Tässä asiassa on mulle vielä paljonkin pohdittavaa.
    « Viimeksi muokattu: 23. Marraskuuta 2019 klo 13:57 kirjoittanut Kävelen »
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #168 : 23. Marraskuuta 2019 klo 14:03 »
  • Tykkää (1)

• Mä korjasin tuohon aiempaan viestiin että vapaa ihmissuhde muihinkin päin..ja ainakin tunteissa. Musta tuntuu hyvältä ihastua, mutta tavallaan antaa sen olla enemmän vaan tunne ja ilo siitä että toinen on olemassa ja arvostaa jotain yhteyttä....mutta musta se on vähän haastavaa kuitenkin lähteä etenemään minkään suhteen, koska pitäis olla niin samalla aallonpituudella ihmisenä, muuten voi tulla ongelmia.

Nojoo, ei semmonen yksinäisyys ja rauhallinen elämä huono asia ole myöskään.
    Kirjattu

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • Dianthus deltoides
    « Vastaus #169 : 30. Marraskuuta 2019 klo 12:16 »
  • Tykkää (2)

• Mun ihmissuhteet ovat muuttuneet aika paljon viime vuosina. Aikaisemman pölyisen (polyamorisen) elämäntavan jälkeen kökötän melkolailla heteronormatiivisessa monosuhteessa. Vähän hämmentävää. Ei oo mikään tietoinen ratkaisu tämä eikä ees sovitusti monoilua. Mulla saisi olla muita suhteita, mut jotenkaan ei nappaa. Ei vaan oo tarpeeksi voimia tai jaksuja pyörittämään ohessa vielä jotain toistakin suhdetta tai paria.  En kaipaa deittailua ja siihen kaikkeen liittyvää säätöä enkä tykkää noista tindereistä yhtään. Ainoa mitä mä pölyajoista ja deittailuista kaipaan joskus ihan vähäisesti on se kohta kun alkaa tutustua johonkuhun, tiedettäkö oppia tuntemaan jotain tyyppiä, sen menneisyyttä ja elämää ja inasen ehkä ihastua jo. Aidosti enemmän mä kaipaan sitä, et ehtis nähdä ystäviä enemmän ja viettää heidän kanssaan aikaa ym. Mut sen lisäksi että oon itse vähän liian väsynyt ja kaukana ystävistäni ni myös mun parhaimmat ystävät ovat kaikki jotenkin tosi kuormittuneita; kiireisiä & väsyneitä. Joskus mietin hetken verran et onko musta tullu iän myötä hetsku ja mono, mut taitaa liittyä enempiki olosuhteisiin.
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #170 : 03. Joulukuuta 2019 klo 03:35 »
  • Tykkää (0)

• Oon niin pähkäillyt tätä, että lopulta....Mä en vaan ole mitään. Mä en jaksa säätää, en jaksa ajatella että tääkään, mitä on, olis mitään. Mä rakastan vain elää ja olla ja mennä ja pärjäillä.
    En halua ajatuksissa määrittää itselle lokeroa.
    Kirjattu

vanhasielu

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #171 : 10. Joulukuuta 2019 klo 20:56 »
  • Tykkää (1)

• Itse ajattelen tällä hetkellä, että avoin suhde voisi olla paikallaan. Että luottaa toiseen ja rakastaa, mutta ettei omista toista millään tapaa. En tiedä voiko tämä onnistua. Meinaan sitten, kun tunteet tulee lujaa peliin, niin pelkään tuntevani mustasukkaisuutta toista kohtaan, vaikken haluaisi. Mutta jos itsellä on myös muita seksikumppaneita, niin kai se voisi toimia. :3
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #172 : 13. Joulukuuta 2019 klo 18:47 »
  • Tykkää (1)

• Musta olis kiva jos olis joku IRL paikka kuten tää foorumi, missä kaikki vaan vois hengata ja jutella ja olla vapaasti. Ehkä mulla on ollut semmosta lauman kaipuuta enemmän kuin henkilökohtaisia ihmissuhteita. Sitä jotenkin höperöityy kun on aina samat kuviot...Ja töissä kaikilla on kiire ja jotenkin kasautuu paineita..Musta silloin jää vähän kapeeksi tää ihmisyys ja sen kokeminen, kun ei ole semmosta harrastusta/kaveripiiriä tms. missä jakaa rauhallista ja inspiroivaa ja luovaa aikaa ja tekemistä. En mä tiedä voisko just joku harrastus rikastaa elämää siten miten tarkoitan.

Tää foorumi on ihan tarpeeksi varmaan semmost mitä tarkoitan, jotain inhimillistä kontaktia, tai jotain sinne päin. Pieniä kohtaamisia. Ei mulla taida olla aikaa tai voimia muuhun.
    Kirjattu

missä

• hukkunut massoihin
    • Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • seison paikallani ja odotan
    « Vastaus #173 : 17. Joulukuuta 2019 klo 13:07 »
  • Tykkää (0)

• tulee paha olo
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #174 : 18. Joulukuuta 2019 klo 03:45 »
  • Tykkää (1)

• Minulla juuri loppui yhteisasuminen rajoittavassa ja muutenkin vaikeassa parisuhteessa. Itse suhde ei ole loppu ainakaan vielä, mutta saa nähdä miten menee jatkossa. En usko vapaisiin suhteisiin, mutta se on vain oma henkilökohtainen näkemykseni. Minulle yksi kumppani on tarpeeksi ja melkein liikaa, eikä libidoni ole niin suuri että jaksaisin mitään suurempia seikkailuja tuolla saralla.

Ymmärrän jos jotkut haluavat kokea itseään seksuaalisena olentona enkä tuomitse niin kauaa kun ei satuta muita, tosin ei itsenkään satuttaminen ole kovin hyväksi ja on aika paljon näyttöä siitä, että suuret määrät (seksi)kumppaneita eivät ole hyväksi ihmiselle tai sielun kehitykselle. Kun kasvaa toisen ihmisen kanssa intiimisti ja pitkään niin se on jotain hyvin merkityksellistä.

Kuitenkin mielestäni vapaus pitäisi ilmetä siinä suhteessa itsessään. Ihmisen pitäisi olla vapaa omana itsenään ilman, että joku yrittää omistaa ja vahtia sekä vaatia eri asioita. Onko se muka rakkautta? Ei minun mielestä. Rakkaus on sitä, että todella välittää toisesta sellaisena kun hän on. Kunnollinen kumppani toki saattaa motivoida ja kannustaa toista tulemaan entistä paremmaksi versioksi itsestään eikä viedä häntä alas.
    « Viimeksi muokattu: 18. Joulukuuta 2019 klo 03:47 kirjoittanut Omppu »
    Kirjattu

Diddy Kong

• Vieras
    « Vastaus #175 : 27. Huhtikuuta 2020 klo 23:12 »

Mitä mä voin sille ketä rakastan, tai siis miten mä voisin valita ketä rakastan.

Mä vaan yritän nyt kärsiä ja unhoittaa.

Rakkaus on kai vähän sellainen sana siinä kontekstissa et sillä pyritään korostamaan sitä että joku on henkilökohtaisen objejtiivisesti erittäin erityinen mulle. Ikään kuin vain yksi vois olla.

Esko Rahkosella on enemmän rahkeita puhua rakkaudesta.
    https://www.youtube.com/watch?v=3rU-mua9NCc
    Kirjattu

Lalalalunanana

• Vieras
    « Vastaus #176 : 28. Huhtikuuta 2020 klo 09:17 »

Otsikosta voisi ajatella, että parisuhde on jonkinlainen vankila, jossa rakkauteen ei sisälly vapaus... Nojoo. :D

Mun näkemyksen mukaan jos rakastaa jotakuta, niin ei siihen enää mahdu muita sivuun. Toki jokaisella on oma näkemyksensä ja kokemuksensa rakkaudesta, mutta mun näkemyksen mukaan kun rakastaa jotakin, niin sitä toimii niin että haluaa olla vain sen yhden kanssa eikä satuta toista. Eli on mm. uskollinen.

Jos joku löytää jonkun joka on täysin sujut sen kanssa, että molemmilla on useampia kumppaneita, ja suhde olisi oikeasti täysin terve ja tasapainoinen, sekä semmoinen että molemmat voisivat kasvaa siinä aidosti, olla sekä itselleen että kaikille muille tunteistaan rehellisiä, niin mikä ettei, mutta en jotenkaan näe tuollaista realistisena. Sitten täytyisi vielä löytää ne ulkopuoliset kumppanit, jotka on myös samoilla linjoilla. Teoriassa ok, mutta käytännössä en usko toimivan niin, ettei ketään sattuisi. Ja musta tuollainen ei ole yhtään romanttista. Ja itsellä on ainakin niin vahvasti ytimessä se, että minä olen se ainoa nainen enkä jaa rakastettuani. On ihan hieno ajatus, että rakkaus on vapaata ja kuuluu kaikille eikä sitä voi rajoittaa jne, mutta musta ihmisen on parempi harjoittaa rakkautta niin, että se on kahden ihmisen välinen asia. Voihan sen ajatella niin, että vaikka joissain uskonnoissa on monia jumalia, niin loppujen lopuksi ne ovat kuitenkin vain se yksi; eli on vain yksi. Ja täten ihmiselläkin olkoon vain yksi. Ehkä vähän kaukaa haettu vertaus, mutta ehkä joku saa kiinni.

Parisuhteessa rakkaus on vapaata, mutta kahden ihmisen välillä. Musta mikään ei oo tämmöisessä maailmassa kauniimpaa kuin se, jos jotkut oikeasti sanovat rakastavansa toisiansa ja seisovat sanojensa takana, kasvavat yhdessä läpi koko elämän. Musta parisuhteessa toinen on kuin elämä tai suhde omaan itseen, ei se aina ole helppoa tai kivaa, on paljon muutoksia ja kaikkea, mutta sitä vaan on. Ja se palkitsee. Koska rakkaus.

Uskon myös, että jos ihminen haluaa kasvaa henkisesti tai edes pitää huolta energioistaan, niin pitää vähän huolta siitä kenen kanssa on. En edes usko, että seksi pelkän seksin takia tekee hyvää kenellekään.

Mun vastaus siis on: terve parisuhde jossa molemmat rakastavat toisiaan ja tuntevat itsensä vapaiksi ja ovat omasta tahdostaan uskollisia toisilleen läpi elämän.

Tuommoinen parisuhde vaatii molemmilta valmiutta ja tietoista tahtoa kehittää itseään ja tukea toista omassa kasvussaan parhaimmaksi versioksi itsestään. Ei se välttämättä helppoa ole, mutta kun ymmärtää syvemmin mistä on kysymys ja minne ollaan tähtäämässä niin sitä on kärsivällinen ja antaa anteeksi ja rakastaa, aina.

Ps. Ja lisättäköön vielä sekin, että itse uskon niin, että ihmiselle on tarkoitettu joku tietty henkilö. Matkaan voi toki mahtua elämän varrella muutama ihminen, jonka kanssa kulkea hetki, oppia tietyt asiat, saattaa karmaa loppuun jne., mutta uskon, että ihmisen henkisen kehityksen ja sieluntehtävien täyttäminen toteutuu parhaiten kun seuraa sitä mikä tarkoitettu. Eikä esim. sählää turhan kevyesti tai tee tyhjiä lupauksia tai muuta mistä koituu vaan turhaa lisäläksyjä ja karmaa jne. Uskon että on olemassa joku jonka kanssa on tarkoitus olla. Siksikin parisuhde on oma kantani. En usko että vapaalla suhteella saa ainakaan mitään syvällistä aikaan millään tasolla. Mutta kukin tyylillään. One love, miten kukin sen käsittää... :)
    « Viimeksi muokattu: 28. Huhtikuuta 2020 klo 10:29 kirjoittanut Lalalalunanana »
    Kirjattu

Diddy Kong

• Vieras
    « Vastaus #177 : 28. Huhtikuuta 2020 klo 12:12 »

Ps. Ja lisättäköön vielä sekin, että itse uskon niin, että ihmiselle on tarkoitettu joku tietty henkilö. Matkaan voi toki mahtua elämän varrella muutama ihminen, jonka kanssa kulkea hetki, oppia tietyt asiat, saattaa karmaa loppuun jne., mutta uskon, että ihmisen henkisen kehityksen ja sieluntehtävien täyttäminen toteutuu parhaiten kun seuraa sitä mikä tarkoitettu. Eikä esim. sählää turhan kevyesti tai tee tyhjiä lupauksia tai muuta mistä koituu vaan turhaa lisäläksyjä ja karmaa jne. Uskon että on olemassa joku jonka kanssa on tarkoitus olla. Siksikin parisuhde on oma kantani. En usko että vapaalla suhteella saa ainakaan mitään syvällistä aikaan millään tasolla. Mutta kukin tyylillään. One love, miten kukin sen käsittää... :)

Voi kuinka kivasti kirjoitettu.
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #178 : 28. Huhtikuuta 2020 klo 12:17 »
  • Tykkää (0)

• Mulla tuli tuosta mieleen, että ehkä me kaikki vaan nähdään aina vähän arvolatautuneesti,, Ja toki sen mukaan mikä resonoi parhaiten oman itsen kanssa...Ja silloin ei ole meidän ensisijainen tehtävä nähdä muiden puolesta mitä niillä voi olla...vaan ihan vaan puhtaasti mennä sen oman sydämen mukaan, että mitä meillä voi olla...koska mä esim. voisin ajatella että se just ei anna syvyyttä jos tavallaan mukavoituu siihen että on vaan ja ainoastaan yhden kanssa...vaan mulle "one love" avautuu erilailla. Nää nyt on tämmösii asioita mist voi aina puhua, mutta elämä saattaa näyttää toisinkin. Jokaisella oma stoorinsa.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Paikalla Paikalla
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #179 : 28. Huhtikuuta 2020 klo 14:37 »
  • Tykkää (0)

• Rakkaus on laaja ja monipuolinen ilmiö, mutta suomen kielessä sille on vain yksi sana, rakkaus. Kreikkalaisilla puolestaan on 8 eri sanaa rakkauden eri laaduille. On olemassa universaalia rakkautta joka säteilee kaikkialle eikä sitä voi rajoittaa yhteen kohteeseen, mutta toisaalta voi olla myös olemassa romanttista rakkautta, joka kohdistuu vain yhteen ihmiseen. Nuo eivät mitenkään sulje toisiaan pois, ja molemmat voivat jopa olla olemassa samanaikaisesti.

Seuraavan artikkelin lukeminen avaa tätä näkemystä.

https://greekcitytimes.com/2020/02/14/the-8-ancient-greek-words-for-love/
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss. <3