Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Vapaa rakkaus, parisuhde vai joku muu? - 13

Omppu

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
Vs: Vapaa rakkaus, parisuhde vai joku muu?
« Vastaus #180 : 28. Huhtikuuta 2020 klo 15:23 »
  • Tykkää (0)

• Suurin rakkaus on Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan ja ihmisen rakkaus Jumalaa kohtaan eli Agape. :)

On hienoa jos parisuhteessa pystyy toteuttamaan romanttisen rakkauden muotoja, mutta ehdottoman rakkauden näkeminen parisuhteissa tuntuu olevan jotenkin harvinaista nykyään. Ihmisrakkaus on tavallaan itsekästä ja minäkeskeistä, ihmiset etsivät aina vaan sitä "hullaantumista" joka pistää aivokemian sekaisin ja kropassa on niin kutkuttava kipinöivä tunne. Eikä siinä sinällään mitään, kahden ihmisen välinen rakkaus on kyllä hieno asia. Olen romantikko joten en halua luopua ajatuksesta, että ihminen olisi kykeneväinen ilmentämään rakkauden syvimpiä muotoja maan päällä. Tulee kyllä tosiaan mieleen, että onko tämä suomen kieli hieman rajoittunutta tuon rakkauden kuvailemisen suhteen.
    « Viimeksi muokattu: 28. Huhtikuuta 2020 klo 15:24 kirjoittanut Omppu »
    Kirjattu

Lalalalunanana

• Vieras
    « Vastaus #181 : 28. Huhtikuuta 2020 klo 15:28 »

Rakkaus on laaja ja monipuolinen ilmiö, mutta suomen kielessä sille on vain yksi sana, rakkaus. Kreikkalaisilla puolestaan on 8 eri sanaa rakkauden eri laaduille. On olemassa universaalia rakkautta joka säteilee kaikkialle eikä sitä voi rajoittaa yhteen kohteeseen, mutta toisaalta voi olla myös olemassa romanttista rakkautta, joka kohdistuu vain yhteen ihmiseen. Nuo eivät mitenkään sulje toisiaan pois, ja molemmat voivat jopa olla olemassa samanaikaisesti.

Niin no toki tämä aivan. Mutta sitten on vähän hassu asettaa kysymys että vapaa rakkaus vai parisuhde, koska mun mielessä niissä molemmissa on kyse nimenomaan romanttisesta rakkaudesta, ja sellaisen kautta itse ainakin vastasin tähän aiheeseen ja siitä oma näkemysenikin koostuu suhdejutuissa. Kai se niin on että kukin tekee mitä sydän sanoo, niin kuin Suttenkoistu sanoi. Mun mielestä ihmisellä voi olla vain yksi kumppani kerrallaan, niin että kaikilla on aidosti hyvä olla. Tai sitten niiden kaikkien tulee olla jotain ultraspirituaalisia ihmisiä jotka elää jo ihan eri levelillä... Mutta toki joku kokee asian sitten eri tavalla. :)

Ja parhaimmillaan parisuhteessakin voi olla monia eri rakkauden muotoja, en itse koe sitä mitenkään jähmeäksi tai rajoittuneeksi. Musta syvin rakkaus on sitä että on lojaali ja loppuun asti toisen kanssa, ei ehkä kevyin ja helpoin rakkauden tie ja toki tällöin toisen tulee olla oikea ihminen siihen. Yhdessä ihmisessäkin riittää kyllä loppuelämäksi tutkittavaa. Mutta se nyt on että mikä toimii kenellekin, kunhan rakastaa niin ettei satuta muita. Tai itseään. Itse tykkään eniten romanttisesta rakkaudesta pragman kera.
    « Viimeksi muokattu: 28. Huhtikuuta 2020 klo 15:34 kirjoittanut Lalalalunanana »
    Kirjattu

K3ttu

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #182 : 22. Syyskuuta 2020 klo 08:23 »
  • Tykkää (0)

• https://youtu.be/wI3IwhON8IY

Teal Swan summaa ajatukseni aiheesta aika hyvin. Avioliitto on jees, polyamoria on jees. Avioliittoon voi paeta itseään, polyamoriaan voi paeta itseään. Avioliitossa voi kasvaa, polysuhteessa voi kasvaa. Ei oo mitään yhtä oikeaa kaavaa, joka pätee jokaiseen ihmiseen.
    Kirjattu

Ivi-Jo

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #183 : 23. Syyskuuta 2020 klo 02:36 »
  • Tykkää (1)

• Mä olen myös todella yksiavioista tyyppiä luonnoltani. Silloin kun olen jonkun kanssa suhteessa niin mulla on vahva tarve olla vain sen yhden rakastetun kanssa, ja tarve sille että hän on myös samanhenkinen. Ja että kommunikaatio pelaa, se edesauttaa uskollisuutta varmaan eniten molemminpuolisesti - siis nimenomaan sitä ettei pettäminen ja valheet houkuttele niin paljon, kun kommunikaatio on avoin eikä tarvitse pelätä ja varoa toista. Mun yksiavioisuuttani on vahvistanut entisestään erityisesti uuvuttavaksi käynyt työskentely näiden aiheiden: pettämisen, valehtelun, seksiaddiktioiden ym. parisuhdeongelmien parissa. (Tiedän kyllä että moniavioisuus eettisesti toteutettuna ei ole sama asia!)
    Kaikki tyylillään ja kaltaistensa parissa siis, toivottavasti. :)
    Irtosuhteet ei myöskään ole mun juttuni, siihen vaikuttaa aika paljon mm. moninaiset menneisyyteni asiat, mutta myös todellakin ihan vaan luonteeni, ja myönnän että nykyään myös kristillisyyteni tukee minäkuvaani tuossa. Olen kiinnostunut siis intiimimmästä suhteesta vain rakastuneena turvallisessa parisuhteessa, noin on aina ollut enemmän tai vähemmän, nykyään eniten. :-)
    Kaikenlaisiahan meitä tosiaan maailmaan mahtuu. :) Kunnioitus muita (ja itseä) kohtaan lienee tärkeintä!
    Kirjattu

Hermit of Think-Follow

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #184 : 23. Syyskuuta 2020 klo 10:41 »
  • Tykkää (2)

• Juu, samoin yksiavioinen ilmoittautuu. Jos on se yksi ja hänen kanssaan on kaikki oleellinen kunnossa, varsinaiset rakkauden ja läheisyyden pyyteet kohdistuvat häneen eivätkä keneenkään muuhun. Toisaalta en näe mitään ongelmaa siinä, että muidenkin kanssa on läheisiä suhteita. Seksiä tai romantiikkaa useamman kanssa en kuitenkaan ymmärrä.

Ei-monogaamisia suhteita en tuomitse, joskin pidän hankalana sellaista ihmissuhdekuviota, jonka osapuolet eivät ole tasa-arvoisia; tyypillisenä esimerkkinä "yksi alfa, joka pyörittää kahta luuseria", lainatakseni erään tuttavan sanoja.
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #185 : 23. Syyskuuta 2020 klo 17:36 »
  • Tykkää (0)

• Itsekin olen ehdottomasti yksiavioinen siten, että koen hyvinkin romanttisesti asiat ja parisuhde on sellainen joka on kahden ihmisen juttu, toivottavasti kestäen mahdollisimman pitkään tai jopa lopun elämää (sanoinhan jo olevani romantikko). Avioliittoon en oikein usko, varsinkaan tässä yhteiskunnassa joka on täysin romuttanut sen pyhän imagon. Joo, kyllä kihloihin voi mennä jos tarpeeksi vakavaksi etenee asiat. En vain koe tuota laillistamista jotenkin erityisen tärkeänä, mutta ehkä omalla kohdalla on vapaudenkaipuu niin vahva ja myös pelko siitä, että tulee jotenkin omistetuksi.

Oma eka ja ainoa parisuhde joka tuossa päättyi oli niin raastava ja henkisesti raskas, että mietin sitä kykenenkö tai jaksanko koskaan enää parisuhteeseen hypätä jos sellainen on mahdollista. Olisi täysin typerää sanoa, että se on naisten tai edes kumppanini vika täysin, koska sekä miehet että naiset voivat kärsiä kaikenlaisista käsittelemättömistä mielen ongelmista jotka vaikuttavat parisuhteisiin ja mustasukkaiseen sekä omistushaluiseen käytökseen niin vahvasti.

Ehkä olen vaan jotenkin pettynyt rakkauteen jos sitä nyt oikeasti edes olen kokenutkaan. Pettynyt myös ihmisiin tavallaan ja luottoa on aika vaikeaa rakentaa uudelleen, koska aina on sitten se pelko että toinen satuttaa ja ehkä jopa hyväksikäyttää jos uskaltaa avautua niin herkällä tavalla toiselle. Sydämensä avaaminen toiselle ihmiselle on pyhä asia ja jos sitä väärinkäytetään niin se sydän(chakra) ainakin hetkeksi vaurioituu ja ehkä sulkeutuukin hieman, koska se haluaa suojella itseään elämän ja rakkauden kolhuilta. Toki kärsimys ja kipu ovat oleellinen osa elämää, mutta ihmiset usein rakentavat tapoja elämäänsä minimoidakseen kivun tuntemisen. Jotkut pakenevat voimakasta elämänkipuansa päihteisiin tai seksiin. Kuka mihinkin.

Itse en ole myöskään koskaan harrastanut yhden yön suhteita enkä voisi kuvitella sellaiseen lähteväni. Mielestäni seksi toisen ihmisen kanssa on turhaa jos ei ole mukana syvempiä välittämisen tunteita. En perusta eläimellisyydestä, mutta en tuomitse myöskään ihmisiä jotka seuraavat alempaa luontoaan. Jokainen tekee niin kuin tekee oman moraalinsa ja halujensa mukaan.

Toki omalla kohdalla tuo libido ei ole mitenkään erityisen voimakas joten varmaan siitäkään syystä en koe seksiä mitenkään tavoiteltavan kaltaisena asiana. Se joko tulee osana pakkausta tai sitten ei tule ollenkaan, koen seksuaalisuuden ilmentämisen oikeana parisuhteessa ja silloin sen voi päästää voimakkaastikin valloilleen. Ei toki tarvitse teeskennellä, kyllähän varmaan lähes kaikille miehille kelpaisi random seksi ihan vaan sen takia, että saisi tyydytettyä lihallisia himoja. Muiden ihmisten kokeminen objekteina on vaan outo ajatus minulle. Itse koen sen vaan niin, että pidemmän päälle se olisi raskasta sielulle enkä tahdo itseäni alistaa sellaiselle toiminnalle.
    « Viimeksi muokattu: 23. Syyskuuta 2020 klo 17:47 kirjoittanut Omppu »
    Kirjattu

Offtopic

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #186 : 25. Syyskuuta 2020 klo 22:36 »
  • Tykkää (1)

• Paras on ihmisen yksin, mutta helpompi maksaa velkansa rikostoverinsa rinnalla. Olla yhtä taivaan tähtien kanssa ja vaeltaa vailla kotia, ja elää siellä missä rakkauden Jumala on ikuisesti läsnä. Joku toinen ajatteli itsekseen että siinä missä olemme takertuneet menneisyyteen ja siinä missä kiiruhdamme eteenpäin emmä koskaan pääse edes tähän. Niin syvälle tähän että voimme tanssia sitä yhdessä maailmamme laitaa vasten ja melkein oikeasti koskettaa. Vain kaikkein korkein välissämme joka meidät täältä vapauttaa, toisistamme. Vankimielisairaala sairaille sieluille, planeetta, project babylon. Holografipainajainen ja kuolema yksin vieraassa ja syrjäisessä paikassa kaukana rakkaiden luota. Oudot ihmiset, vanhat ystävät tosiaan, onneksi kuu pysyy taivaalla vaiti.

Köyhyydessä me elämme emmekä ehdi huomaamaan miten värit katoavat ja nurmikko lakkaa hengittämästä. Vasen käsi tappelee oikeaa vastaan ja me kaikki hukumme itkemättä jääneisiin kyynelehin. Kyllä minä mielelläni olisin jäänyt nukkumaan rauhassa rakkaani viereen, mutta rauhan aikana ihmisistä ei kasva ihmisiä. Ne pettymykset ja nöyryytykset joista selviytymisen kautta kasvaminen tapahtuu harvoin löytävät luo. Minä juon tämän myrkyn rakkauden maljana ja tunnen kuinka ajatteluprosessini kuivuu kuin polyuretaani ohimolohkoja vasten ja hiljaisuudessa huudan Jumalan nimeä.

Maa on jo viileä ja lehdet tunnustavat keltavihreitä värejä, pian on talvi. Jää jäälle kanssani katsomaan aurinkoa aamupäivän ajaksi ja valkaise nämä saastuneet muistot. Varkaan kädet ja valehtelijan suu.
    « Viimeksi muokattu: 25. Syyskuuta 2020 klo 22:39 kirjoittanut Offtopic »
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #187 : 26. Syyskuuta 2020 klo 18:12 »
  • Tykkää (0)

• Kahvi on just tänään mun rakkauden lähde. Olin aamupäivän ilman, ja sit siemailin vasta viideltä parit kulaukset, ja jo on sosiaalisesti rakastava olo taas  ;D

Kaikki ihmissuhteet mulla enemmän tai vähemmän off. Paitsi noh, oma lapsi rakastaa mua äitinä ja se tuntuu yhdeltä tärkeimmistä asioista, vaikka mun mieli on niin paljon kaikenlaisessa muussa kiinni. Pitää kai kestää vähän yksinäisyyttä nyt ,ja ehkä jopa aina. Onneksi siitä itkeminenkin tuntuu hyvältä. Jokin siinä rakkaudessa ja kaipuussa on että se vaan todella kuuluu tähän ihmiselämään.  En mä tajuu miten mä voisin olla rakastamatta  :sydamia2
    Kirjattu