Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Olisiko Suomi valmis kasvispitoisempaan ruokaan? - 2

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
Vs: Olisiko Suomi valmis kasvispitoisempaan ruokaan?
« Vastaus #15 : 12. Marraskuuta 2019 klo 13:07 »
  • Tykkää (0)

• Joo, mä en ole varmaan vuosiin käyttänyt soijarouhetta, kun siit soijasta välillä jengi valittaa niin paljon. Kyllähän siitä saa tehtyä kans, jos näkee vähän vaivaa.. Mut mulla tulee käytettyä nyhtistä tai härkistä joskus, mut useimmiten vaan papuja.

Mä löysin syksyllä luomui kuivapapuja mitkä oli vaan 50 senttiä pussi, kun päiväys oli mennyt. Niitä on viel muutamia pusseja jemmassa. Niist on tullut tehtyy eniten semmost paputahnaa blenderissä:eli öljyä, keitettyjä papuja, vähän suolaa ja jotain kauramaitoa jos kone ei surraa, sen jälkeen ravintohiivahiutaleita kunnolla sekaan ja sit vaan leivän ym. päällisenä.. ja ruokiin mukaan yms.. Pavut ja herneet on sellainen vakioaines juuresten ja tomaattimurskan kanssa, että köyhäkin pärjää. Parsakaali on sellainen kuningasaines  :) . Noi "korvikkeet" on aika hintavia ja toki prosessoituja myös. Mutta ihan kivoja kuitenkin olemassa.
    Kirjattu

Sininen evä

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #16 : 12. Marraskuuta 2019 klo 14:15 »
  • Tykkää (0)

• Parsakaalii tuli kliseisesti naskalina väistettyä. Aikuisena ottanu varovaisesti haltuun sitä, sehän onki aika jees. En kyllä vielkään ihan lämpee vetisestä parsakaalista samoin ku vetisestä kukkakaalista. Raakana kukkis on ihan syötävää kyl.
    Kirjattu
    Toivossa on hyvä elää, rauhassa vielä parempi

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #17 : 13. Marraskuuta 2019 klo 10:54 »
  • Tykkää (0)

• Joo sen parsakaalin pitää olla semmost aika napakkaa. Sitä kun keittää ja näkee että väri alkaa syvetä vihreenvehreeksi, niin sit se on just hyvä. Myös keitinliemi tulee juotua hyvällä mielellä. Ruskeeks keitetty pehmee parsakaali on ihan eri juttu.
    Kirjattu

Sininen evä

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #18 : 13. Marraskuuta 2019 klo 13:49 »
  • Tykkää (0)

• Okei, en olekkaan tainu vielä keitellä parsaa. Oon kuullottanu voissa ja sit viskannu pataan.
    Toi parsaliemi rupes kiinnostaa, joo. Mitenhän jos keittäs riisit siin liemessä, miltähän maistuu?
    Pakko joskus kokeilla. En tiedä sitten skulaako samalla lailla porkkana/lanttujen
    keitinveden kanssa? Ja tosiaan voihan sitä lientä kokeilu mielessä lurautella vaikka mihin safkaan vaan.
    Kun joskus tuli tehtyä joululaatikoita, sinne on tullut vähä lorautettua keitinvettä, en muusta tiedä.

Syteen tai saveen, eipä siinä tule paljoa menetettyä, korkeintaan onnistumisen iloa. Kiitos vinkistä.
    Kirjattu
    Toivossa on hyvä elää, rauhassa vielä parempi

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #19 : 15. Marraskuuta 2019 klo 16:07 »
  • Tykkää (0)

•  :D niiiiin. Siis juu. Ei mitään ihmeellisiä vinkkei tullut nyt kylläkään annettua. Väsynyttä ja nälkäistä jorinaa ehkä. Sitä vaan että kaikki ravinteet käyttöön vaan. Jokaisella varmaan oma maku. Mulla aika yksinkertainen. Mä tykkään monesta vihanneksesta puhtaasti sellaisenaan tai kevyesti keitettynä. Ehkä se on vähän semmosta mitä monikaan ei harrasta... Paitsi jotku syömään opettelevat taaperot.
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #20 : 15. Marraskuuta 2019 klo 17:23 »
  • Tykkää (0)

• En mä ehkä lopulta usko että kehitystä liiemmin tapahtuu.. Siis sellaista että esim. lihankulus notkahtais... vaikka Suomi olis kuinka valmis ikinä vaikka jopa täyteen kasvisravintoon. Ja tietenkin on. Se on valinnan ja priorisoinnin takana.

Olishan se hienoa että kasvikset ylipäätään huomataan paremmin,että niitä voi kokata eri tavoin. Toisaalta on myös mahdollista syventyä ja miettiä sitä että mikä saa ihmisen asettumaan käyttämään toista eläintä ravinnonlähteenään, kun siihen ei ole fyysistä pakkoa.

Ehkä joku päivä kasvissyöjät ei ole niin iso läppä. Kannattaa kokeilla miten hyvin pärjää ilman eläimen tuotteistamista.
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #21 : 16. Marraskuuta 2019 klo 11:09 »
  • Tykkää (0)

• Se on oikeesti niin että varmaan valtaosa sekasyöjistä kokee paineita syödä lihaa ja helposti sitten kasvissyöjä koetaan osaltaan painostavaksi. Mun varhaisin muisto siitä että epäilin lihansyöntiäni oli, kun mun veli toi metsältä jäniksen kotiin ja siin se rusakko oli verta vuotavana roikutettavana ja mä näin myös mun ehkä jonku 15-16 - vuotiaan veljen naamasta että se kauhistutti ja inhotti sitä,mutta pakko oli ottaa kuva "miehen työstä" tms.

Mä en suostunut syömään sitä jänistä, ja silloin äiti kauppas mulle soppaa että siinä on vaan possua. Siinä kohti mä aloin miettiä että vai niin. Mites ne possut.. Mutta silti (olin siis ehkä 8 tai 9 v.) ja silti mä jatkoin,mutta orastava omatunto alkoi soimaan ja kuitenkin olin ihan "tavis" melkein 10 vuotta siit eteenpäin ja vasta esimerkki miten poikaystävän sisko oli lakto-ovo ja miten poikaystävä silloin alkoi luopumaan lihasta jne.. Niin se vähitellen vaan kasvatti semmost eettis-moraalista polkua tähän päivään että oon ollut 10 vuotta ja ehk vähän enemmän vegaani ja mulla on 5 vuotias koko elämänsä vegaani lapsi.

Mä vaan jotenkin tiedän että ei se ehkä ole niin helppo muuttaa omat tavat ja perinteet ja kaikki, vaikka kuinka saattais pohjimmiltaan nähdä ja kokea surua ja hämmennystä siitä että siin lautasella itseasias makaa eläimen osa, joka ehkä olis halunnut sitä samaa vapautta ja elämisen iloa mitä ihminenkin. Mutta me ollaan toisaalta totuttu elämään näin, ja useimmat oikeuttaa sen mielessään, eikä ajattele että siinä olis mitään vialla. Mä en enää itse pysty sellaiseen. Must siinä vaan on vialla aika paljonkin ja mä toivon että muutkin vois luopua ainakin suurilta osin eläinkunnan tuotteistamisesta. Ihan jo itsensä vuoksi.
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #22 : 20. Marraskuuta 2019 klo 07:09 »
  • Tykkää (0)

• Videomateriaalia piilotetuista kameroista karjatiloilla, briteistä kaiketi:
    https://www.dismantledairy.org/?fbclid=IwAR1LPySp7-N2jB6q9vR-03aN0lM4Ijn63TcsbASZERXJTefGS5djoV_o7MA
    Kirjattu