Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)


Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Ruokavalio - 5

Johnnyboy92

  • Hippi
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1583
Vs: Ruokavalio
« Vastaus #60 : 02. Tammikuuta 2013 klo 21:13 »
  • Tykkää (0)

  • Olen päättänyt ruveta muuttamaan ruokavaliotani ekologisempaan suuntaan. Pyrin myls vähentämään lihatuotteiden syöntiä. Mitä vinkkejä antaisitte? Miten syödä mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittaen ja terveellisesti?
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

    dark avenger

    • Vieras
    Vs: Ruokavalio
    « Vastaus #61 : 04. Tammikuuta 2013 klo 02:57 »

    Miten syödä mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittaen ja terveellisesti?
    Terveyden kannalta tärkeintä on olla onnellinen, tai jos ei oo onnellinen ei oo mitään hyötyy olla terve. Syö siis sitä mistä tulee henkisesti viaton ja tahraton olo. Vähä on hyvästä ja yltäkylläisyydessä ei oo kunnioitusta eikä onnea vaan turhautunut tyhjyys. Ei kannata prosessoida ruokaa liikaa eikä liian vähää, myös maustamalla voi pilata täydelllisenkin ruoka-aineen maun.
    Ympäristön kuormitus on monimutkanen juttu, suomessa saa vaan yhtä satoa vuodessa, ja jossain unkarissa jo kaks. Tarkottaa sitä että peltopinta-alaa ei kannattais suomessa olla ollenkaan, koska sen hyötysuhde on niin vähänen sen aiheuttamaan ympäristökuormaan nähden. Omavarasuus on silti ihan viisasta, eikä maailmaa voida ihan puhtaan ekologian varaan rakentaa. Kuljetukset nostaa tuotteen ekologista jalanjälkeä tosi vähän vaikka ruoka tuotais brasiliasta jos sitä vertaa muihin mahdollisiin juttuihin, kuten esim. kasvihuoneen sähköihin, tuholaistorjuntaan, lannotteisiin, mahd. pakastamisiin etc.
    Jos dyykkaa roskista jo poisheitettyä ruokaa, niin tavallaan syö ympäristön kuormitusta vähentävällä tavalla, mut toisaalta tollanen ruoka on hyvä muistaa siunata puhtaaks. (tai pyrkiä puhdistamaan jollain toisella tavalla sitä informaatiojälkeä jonka roskaks luokitteleminen on elintarvikkeeseen jättänyt. Ehkä pyytää siltä anteeks, ja sanoa että vahingossa se oli sinne roskiin joutunu, ja moittia poisheittäjiä. tms.)
    Kirjattu

    Mihemi

    • Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 5
    Vs: Ruokavalio
    « Vastaus #62 : 13. Helmikuuta 2013 klo 16:06 »
  • Tykkää (0)

  • Mä oon kasvisyöjä, joka syö kalaa, kananmunia ja riistaa. Aloin kasvissyöjäksi marraskuussa 2011, jolloin söin eläinkunnan tuotteista kananmunaa ja riistaa. Kalan syömisen aloitin uudestaan viime jouluna, mutta syön pääsääntöisesti vain ei-liikakalastettuja kaloja. Pääasiassa pyrin syömään eettisesti ja ekologisesti.

    Asun vielä kotona ja äiti ostaa ruokamme, mutta kasvissyönti on hyvin onnistunut. Nyt on kylläkin helpompaa, kun syön taas kalaa kuin aikaisemmin kun en syönyt. Mä saan päättää aika paljon, mitä meille ostetaan, jos oon mukana ostoksilla.
    Kirjattu

    Sammakko

    • Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 61
    Vs: Ruokavalio
    « Vastaus #63 : 30. Kesäkuuta 2013 klo 23:52 »
  • Tykkää (0)

  • Olen lakto-ovo-vegetaristi eettisistä (ja vähän ekologisistakin syistä), mutta vaikka nyt käytän munaa ja maitoa ruokavaliossani, tulen luultavasti karsimaan nekin pois myöhemmin. Mua vaan mietityttää: Miten vegaanit saa proteiinia? Joo, saahan sitä vaikka mistä, mutta tarkoitankin niitä tiettyjä: isoleusiini, leusiini, lysiini, metioniini jne. Saako noita myös kasvisruoasta? (jotenkin mulla on käsitys, että noita saa vaan lihasta & kasvisruoasta saa vaan jotain muita aminohappoja, mutta ei kaikkia)
    Sitten B12-vitamiini. Sitähän ei vegaanit saa. Tutkin asiaa ja sain tietää että purkista saatava B12 on bakteeriperäistä. Onko se ihan "turvallista", onko jotain mitä siinä pitäis huomioida, kun mahdollisesti alkaa vegaaniks?
    Kirjattu

    Jushka

    • Hipahtava
    • ***
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 141
    Vs: Ruokavalio
    « Vastaus #64 : 01. Heinäkuuta 2013 klo 21:23 »
  • Tykkää (0)

  • Mä olen viime vuosina ruvennut tekemään enemmän kasvisruokaa. Johnnyboylle terkkui, että kannattaa käyttää öljyä hyvin ruoanlaitossa ja vaikka juustoja, jos syöt maitotuotteita, niin se saa alkuun sen rasvan, mitä kaipaa lihasta.
    Itse tein tänään melkein onnistuneen soijapalakastikkeen luomu-kanliemikuutiolla ja mausteilla.
    Kirjattu
    Ei elämääsi voi määritellä kukaan, se on kirjoitettava itse.

    Vihreäkaupunki

    • Hippi
    • *****
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 2517
      • Blogi
    Vs: Ruokavalio
    « Vastaus #65 : 02. Heinäkuuta 2013 klo 16:17 »
  • Tykkää (0)

  • Olen lakto-ovo-vegetaristi eettisistä (ja vähän ekologisistakin syistä), mutta vaikka nyt käytän munaa ja maitoa ruokavaliossani, tulen luultavasti karsimaan nekin pois myöhemmin. Mua vaan mietityttää: Miten vegaanit saa proteiinia? Joo, saahan sitä vaikka mistä, mutta tarkoitankin niitä tiettyjä: isoleusiini, leusiini, lysiini, metioniini jne. Saako noita myös kasvisruoasta? (jotenkin mulla on käsitys, että noita saa vaan lihasta & kasvisruoasta saa vaan jotain muita aminohappoja, mutta ei kaikkia)
    Sitten B12-vitamiini. Sitähän ei vegaanit saa. Tutkin asiaa ja sain tietää että purkista saatava B12 on bakteeriperäistä. Onko se ihan "turvallista", onko jotain mitä siinä pitäis huomioida, kun mahdollisesti alkaa vegaaniks?


    Aihe oli minulle entuudestaan tuntematon, mutta seuraavaa löysin:

    Lainaus
    Proteiinit

    koostuvat aminohapoista, joista osan elimistön täytyy saada ravinnnosta valmiina lihassa, kalassa, maidossa ja munissa on kaikkia ihmisen elimistölle välttämättömiä aminohappoja

    kasvikunnan tuotteissa, soijaproteiinia lukuun ottamatta, on yleensä niukasti yhtä tai useampaa välttämättöntä aminohappoa

    yhdistelemällä sopivasti eri kasviproteiinin lähteitä, erityisesti viljavalmisteita ja palkokasveja, saadaan lopputulokseksi hyvänlaatuinen proteiiniseos

    lakto(-ovo)vegetaarisessa ruokavaliossa hyvälaatuinen proteiini saadaan suoraan maitovalmisteista ja munista

    vegaaniruokavaliossa on erittäin tärkeää korvata eäinkunnan tuotteet palkokasveilla, siemenillä, pähkinöillä ja soijavalmisteilla

    Lähde: http://www.kasvikset.fi/Suomeksi/Asiakkaille/Ravitsemus/Kasvisruoka/Hyvin_koostettu_kasvisruokavalio

    B12:ta liittyvää kysymystä en täysin ymmärtänyt. :) En ole kuullut että tarvitsisi huomioida muuta kuin sen, että B12:ta saa vegaanina. B12:ta saa myös ilman eläinperäisia ainesosia.

    RuutiSipuliina

    • Vieras
    Vs: Ruokavalio
    « Vastaus #66 : 22. Heinäkuuta 2013 klo 00:08 »

    Täydellinen aminohappokoostumus on mm. soijapavussa, hampunsiemessä, lupiinissa ja kvinoassa. Lopuista kasvikunnan tuotteista kaikki aminohapot saa yhdistelemällä monipuolisesti eri ruoka-aineita, kuten aiemmissa kommenteissa jo todettiinkin. B12 on aivan turvallista ottaa tablettina, sitä on myös lisätty joihinkin kasvimaitoihin.

    Itse olen siis vegaani. Olin sekasyöjä 23-vuotiaaksi asti, siitä eteenpäin vuoden muna-maito-vegetaristi ja nyt olen ollut puolisentoista vuotta vegaani. Syyt veganismiin ovat ekologiset ja eläineettiset, eivät niinkään terveydelliset...syön tällä hetkellä aivan liikaa herkkuja ja ylipäätään liikaa. Ruokavalioni koostuu täysjyväviljatuotteista kuten leivästä, puurosta ja pastasta, erilaisista pähkinöistä ja siemenistä, kasviöljyistä, pavuista, linsseistä, kikherneistä, tofusta, seitanista, tempehistä, soijarouheesta, -suikaleista ja -hiutaleista, lupiinijauhosta, kvinoasta, perunasta, marjoista, hedelmistä, sienistä, vihanneksista.. Pitäis käyttää oikeesti enemmän niitä vihanneksia terveyden kannalta. Juustot, jäätelöt, maitosuklaat, kermat, jogurtit ja maidot voi kaikki valmistaa kasviperäisistä aineksista. Pihvejä, makkaroita yms. ihanaa rasvamättöä saa tehtyä helposti tofusta tai seitanista.
    Kirjattu

    Sammakko

    • Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 61
    Vs: Ruokavalio
    « Vastaus #67 : 22. Heinäkuuta 2013 klo 01:11 »
  • Tykkää (0)

  • Entäs rauta ja C-vitamiini?
    Kirjattu

    RuutiSipuliina

    • Vieras
    Vs: Ruokavalio
    « Vastaus #68 : 22. Heinäkuuta 2013 klo 18:29 »

    Rautaa saa kyllä tarpeeksi, kun syö monipuolisesti täysjyväviljoja, papuja, linssejä, pähkinöitä, siemeniä jne. C-vitamiini auttaa raudan imeytymistä, ja vegaanit saavat jopa keskimääräistä enemmän C-vitamiinia ruuasta kuin sekasyöjät, koska syövät keskimäärin enemmän tuoreita kasviksia, eivätkä käytä lehmänmaitotuotteita, joiden runsas käyttö puolestaan hidastaa raudan imeytymistä. C-vitamiinia saa syömällä monipuolisesti vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Talviaikaan hyviä C-vitamiinin lähteitä ovat muun muassa juurekset, idut, hapankaali, marjat ja hedelmät.
    « Viimeksi muokattu: 22. Heinäkuuta 2013 klo 18:30 kirjoittanut RuutiSipuliina »
    Kirjattu

    Johnnyboy92

    • Hippi
    • *****
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 1583
    Vs: Ruokavalio
    « Vastaus #69 : 22. Heinäkuuta 2013 klo 19:22 »
  • Tykkää (0)

  • Taidan olla jotenkin outo kun mun elimistö pärjää hyvin vaikken nyt kovinkaan paljoa kiinnitä huomiota ruokavalioon. Ainoa mitä teen on se että koitan välttää valmisruokia ja liikoja lisäaineita.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

    Lanoo

    • Vieras
    Vs: Ruokavalio
    « Vastaus #70 : 10. Huhtikuuta 2018 klo 01:34 »

    Taidan olla jotenkin outo kun mun elimistö pärjää hyvin vaikken nyt kovinkaan paljoa kiinnitä huomiota ruokavalioon. Ainoa mitä teen on se että koitan välttää valmisruokia ja liikoja lisäaineita.
    Joo, oon kans syönyt melkein vegaanisesti sen mitä oon viimeisen viidentoista vuoden aikana syönyt, enkä ikinä kiinnittänyt huomiota vitamiineihin tai ylipäätään hengissäselviämiseen. Luulin pitkään että elämä päättyy kuitenkin kuolemaan, että maa on planeetta jossain tyhjässä loputtomuudessa. Nyt epäilen että miljardien epäonnistuminen jossain ei tarkoita että se olisi mahdotonta. Ihmiset antavat helposti periksi. Vältän ruokavaliossa kaikkea mistä seuraa huono karma, mutta muusta syystä.
    Kirjattu

    Lammen Pei

    • Vieras
    Vs: Ruokavalio
    « Vastaus #71 : 22. Huhtikuuta 2018 klo 22:56 »

    Mä käytän paljonkin huomiota ravinteisiin, etenkin lapselle annan joka päivä multivitamiinit kun ollaan vegaaneja, kunhan vaan on kaapissa niitä. Ja oon ollut huomaavinani, että jos on loppunut, enkä ole ostanut jotain vitamiineja ja antanut sille, niin helpommin sitten tulee flunssaa. ...mutta voi toki olla että kuvittelen vain, tai ehkä mä olen opettanut meidät riippuvaisiksi niihin....
    Kirjattu

    Kaulaliina

    • Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 1
      • Lainavertailu
    Vs: Ruokavalio
    « Vastaus #72 : 24. Syyskuuta 2018 klo 13:13 »
  • Tykkää (0)

  • Nykyään on saatavilla hyvin "lihankorvikkeita", joita voi käyttää ruoanlaitossa lihan tapaan. Maku on vain joskus vähän jauhoinen, eivätkä välttämättä toimi, jos tarvitsee pitkää kypsennystä. Kastikkeissa toimii ehkä parhaiten, jos pyörättää ensin öljyssä ja keittää sitten kastikkeen ja lisää sitten loppuvaiheessa mukaan sen lihankorvikkeen. Itse olen lisännyt kasviksia ja marjoja ruokavalioon, mutta tulee myös syötyä lihaa ja kalaakin.
    Kirjattu