Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen näkökulmasta

Indonesian poliisi hävitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - lähiseutu pöllyissä

Ensimmäistä kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksipäästöt eivät

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Avautumista - 67

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi
Vs: Avautumista
« Vastaus #990 : 26. Maaliskuuta 2021 klo 18:33 »
  • Tykkää (5)

• Luin nupun ja Suttenkoitsun viestejä tästä ja "Henkisesti inspiroivia videonpätkiä" -aiheesta, tässä omat kommentit, koska viestejä on raportoitu:

En halua asettua keskustelun yläpuolelle tuomariksi ja sensuroida viestejä, jos ne eivät riko sääntöjä. Säännöt löytyvät täältä:
    https://hipit.fi/foorumi/tiedotteet/keskustelupalstan-saannot/

Ensimmäinen sääntö on hyvä nostaa uudelleen esiin:
    1. Kunnioita toisia. Hipit.fi:n foorumi on tarkoitettu monenlaisille ihmisille, joilla kaikilla on oikeus tuntea olonsa mukavaksi. Heidän mielipiteensä saattaa kuitenkin erota omista mielipiteistäsi, joten kunnioita toimillasi muita keskustellessasi foorumilla.

Myös muistutus "Kynttilän valossa" -keskustelualueen kuvauksesta, jonka perusteella omaa kirjoitustyyliään voi muokata tunnelmaan sopivaksi:
    "Kuutamo kajastaa ikkunasta, ja keskustelijat ovat kokoontuneet yhteen juttelemaan ajatuksista, näkökannoista, maailman olemuksesta ja mieltä askarruttavista asioista.

Tunnelma on syvällinen, mutta avoin. Tervetuloa peremmälle. Jos maistuu, ota teetä että keksejä, ja liity seuraan. :)"
    http://hipit.fi/foorumi/kynttilan-valossa/ohjeet-kynttilan-valossa/

Tiedostan kuitenkin, että pelkkä ohje ei välttämättä tähän riitä, koska harvapa sitä varmaan lukee/muistaa. Mutta aina voi toivoa. :)

Sen miettiminen, miten toisilla olisi mahdollisimman miellyttävä olla foorumilla ja foorumin ulkopuolisessa elämässä, uskon olevan hedelmällinen tapa suhtautua asioihin. Asioista saa olla eri mieltä, mutta kritiikkiä voi esittää monin tavoin. Joillain tavoilla oma kritiikki voi tulla kuulluksi paremmin, mutta en halua alkaa opastamaan tai sensuroimaan mitään sanamuotoja. Jokaisella on oikeus kirjoittaa ja olla tyylillään. En halua luoda foorumista paikkaa, jossa minä tai kukaan muukaan määrittelee oikeanlaisen tavan kirjoittaa, ja muut tavat eivät ole sallittuja.

Haluan, että foorumilla saa myös olla oma epätäydellinen itsensä, vaikka se johtaa myös ongelmiin ja ristiriitoihin nyt ja jatkossa. Se antaa kuitenkin mahdollisuuden kehitykseen, kun kukaan ei tule väliin ristiriitatilanteisiin ja ratkaisemaan asioita. Oman kokemukseni mukaan ristiriitoja ja omasta mielestä vaikeita ihmisiä tulee aina vastaan. Mitä enemmän ristiriitoja välttelee, sitä vaikeammaksi elämä muototuu, koska aina jostakin nousee se uusi ristiriita hetken päästä. Joskus on parempi siirtyä eteenpäin, joskus taas on hyödyllistä yrittää selvittää asioita.

Foorumi saa muotoutua, vuodesta, kuukaudesta, päivästä ja tunnista toiseen sellaiseksi, jollaiseksi me foorumilaiset päätämme sen luoda, tietoisesti ja tiedostamattamme.
    « Viimeksi muokattu: 26. Maaliskuuta 2021 klo 19:42 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #991 : 26. Maaliskuuta 2021 klo 19:17 »
  • Tykkää (0)

• En olisi julkaissut viestiä, jos hän ei olisi sanonut että laita koko viesti, vaikka tiesinkin että ei sanojaan tarkoita.

Ja toiseksi hän on itse poistellut viestejä joihin mä olen sit vastannut ja sit on jäänyt vaan se vastaus. Ei ole musta rehellistä ja reilua käytöstä jos ei voi pitää viestejään tai seisoa sanojensa takana. Mä olen myös kuullut että asiaa on puitu myös muualla, missä mä en ole ollut läsnä, niin kyllä se kaikki vaikuttaa.

Mä en suostu ottaa tästä jotain roiston mainetta,. Ja musta on epäreilua että ei voisi suoraa aina näyttää niit kohtia mitkä vaivaa, vaan että, joo.

No mä luotan että tääl jengi osaa kans nähdä asioita useammalta kantilta. Kunnioitukseen oon kyllä pyrkinytkin, mutta en voi sille kans mitään jos mun sanoja väännellään johki mitä en ole sanonut/tarkoittanut. Ja musta se on ollut ihan nähtävä juttu, että siks oon pitänyt kans tilannetta yllä.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #992 : 26. Maaliskuuta 2021 klo 19:50 »
  • Tykkää (0)

• En olisi julkaissut viestiä, jos hän ei olisi sanonut että laita koko viesti, vaikka tiesinkin että ei sanojaan tarkoita.

Tarkka quote:
    Jos meinaat tuoda julki täällä jotain yksityisistä viestintää, niin ole hyvä ja kopioi sitten koko viesti samantien tänne, äläkä irrota vain yhtä kohtaa siitä. :) Ei ole kovin hyvän tavan mukaista tuommoinen, jollet tiennyt... Yksityiset viestit on muutenkin tarkoitettu yksityisiksi, eikä niistä ole tarkoitus jutella täällä julkisesti. Jos sulla on jollekin jotain asiaa ja haluat jutella henkilökohtaisista asioista etkä yleisistä aiheista, niin laita mieluummin yksityisviestiä. Luulin, että homma oli selvä ja sovittu ja olis voinut jo antaa olla.

Totta. Pahoittelut Suttenkoistu, en paneutunut tähän tarpeeksi, vaikka viestin luinkin. Tuon kohdan voi ymmärtää monella tavalla, ja ymmärsin sen lukiessani toisin, koska sanamuoto on monisävyinen.

Poistin yksityisviestikommentin alkuperäisestä viestistäni. Viesti raportoitiin syystä: "Julkaisi yksityisviestin foorumilla", enkä lukenut keskustelua läpi tarpeeksi tarkkaan.

Ja toivottavasti ei tullut sellainen fiilis, että yritän sinulle tai nupulle kummallekaan antaa syypukin asemaa. Mun kommentit ovat kirjoitettu siksi, että viestejä raportoitiin, enkä halunnut mitään poistaa tai keskusteluun muuten puuttua, mutta jonkin kommentin halusin kirjoittaa, jotta viestien raportoija tietää minun nähneen raportit.
    « Viimeksi muokattu: 26. Maaliskuuta 2021 klo 20:06 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Sombu

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #993 : 26. Maaliskuuta 2021 klo 22:27 »
  • Tykkää (3)

• Omaan silmään tässä riidassa ei ole ollut roistoja. Näyttää enemmän siltä, että molemmat osapuolet ovat halunneet tulla kuulluksi ja ymmärretyksi, mutta ovat sen sijaan kokeneet jotain muuta, ehkä väärinymmärrystä ja torjuntaa. Tämä on tietysti vain minun tulkintani, ja tiedän ettei kukaan kysynyt sitä. Halusin kuitenkin osallistua keskusteluun, ettei kukaan kokisi, että on yksin kaikkia vastaan. Meidän muiden käyttäjien hiljaisuus voi tuntua siltä, kuin oltaisiin jollain puolella, mutta voi olla, ettei vain osata sanoa mitään tai saatetaan ajatella, ettei tämä kuulu minulle. Kaikki eivät ole välttämättä edes seuranneet keskustelua.

Tämä on todella mukava foorumi, jonka käyttäjäkunta vaikuttaa fiksulta, herkältä ja hyväntahtoiselta. Sen takia tuntuu surulliselta, kun täällä on kitkaa, vaikka se toki kuuluu elämään. Minusta on kuitenkin ollut mukavaa lukea nupun ja Suttenkoistun ajatuksia muissa aiheissa. Toivon, että he ja muutkin käyttäjät voisivat tuntea olonsa hyväksytyksi ja turvalliseksi foorumilla.
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #994 : 27. Maaliskuuta 2021 klo 06:55 »
  • Tykkää (0)

• On varmasti näyttänyt ja tuntunut ikävältä ihan jokaisesta. On myös niin että ihan kaikkien kans vaan ei voi synkata välttämättä koskaan. On kiva jos tähän tulee joku päätös vaan, vaikka sitten ajan kanssa, koska mä en ole todellakaan halunnut nuppua täältä häätää vaikka oon kysynyt että mitä se meinaa ja miksi, mutta joo, en vaan ole kohdeyleisö.,niin joko pitäis antaa olla, tai sit voi hyväksyä sen että joku ilmaisee erimielisyyttään,.. ja jos itse ilmaisee erimielisyyttä tai mitä ikinä, niin kans olis kyllä kiva että sekin on ok. Ja kaikki on ok. Aika absurdi juttu, ja mua ei naurata kyl yhtään. Paitsi nyt vähän, kun sanoin ettei naurata.

On tuntunut että on ajatunut sellasseen tilanteeseen mistä tavallaan huvittais juosta karkuun, mutta ei vaan voi, koska sit vaan asia ehkä toistuisi.

Anteeksi ihan kaikilta epämiellyttävistä kitkaisista tunteista, mut joo. Mulle tää oli kuitenki myös oleellinen juttu puida. Niin että kiitos myös.
    Kirjattu

nuppu

• Vieras
    « Vastaus #995 : 31. Maaliskuuta 2021 klo 14:32 »

Omaan silmään tässä riidassa ei ole ollut roistoja. Näyttää enemmän siltä, että molemmat osapuolet ovat halunneet tulla kuulluksi ja ymmärretyksi, mutta ovat sen sijaan kokeneet jotain muuta, ehkä väärinymmärrystä ja torjuntaa. Tämä on tietysti vain minun tulkintani, ja tiedän ettei kukaan kysynyt sitä. Halusin kuitenkin osallistua keskusteluun, ettei kukaan kokisi, että on yksin kaikkia vastaan. Meidän muiden käyttäjien hiljaisuus voi tuntua siltä, kuin oltaisiin jollain puolella, mutta voi olla, ettei vain osata sanoa mitään tai saatetaan ajatella, ettei tämä kuulu minulle. Kaikki eivät ole välttämättä edes seuranneet keskustelua.

Tämä on todella mukava foorumi, jonka käyttäjäkunta vaikuttaa fiksulta, herkältä ja hyväntahtoiselta. Sen takia tuntuu surulliselta, kun täällä on kitkaa, vaikka se toki kuuluu elämään. Minusta on kuitenkin ollut mukavaa lukea nupun ja Suttenkoistun ajatuksia muissa aiheissa. Toivon, että he ja muutkin käyttäjät voisivat tuntea olonsa hyväksytyksi ja turvalliseksi foorumilla.

Sinänsä lohduttavaa että joku ymmärtää, mutta asia olisi ehkä eri jos muut olisivat oikeasti olleet täysin passiivisia kun on tiettyjä asioita puitu, siis täysin hiljaa, eikä tuon tykkää -napin kautta omalta osaltaan osallistuneet ja tehneet näin selväksi omaa puoltaan. Mutta ihan sama mulle, ei kuulkaa kiinnosta.
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #996 : 31. Maaliskuuta 2021 klo 17:39 »
  • Tykkää (1)

• ^eihän ne (ketä liekään) välttämättä siitä tykännyt että mä kritisoin tai olin vastakkainasettelussa sun viestiin nähden,, vaan ylipäätään vaikkapa siitä että vähän kyselin lisää siitä mitä sä kelaat? Kun ei voi tietää milloin jengi painaa tykkäyksiä.....Ite tykkäilen yleensä jos joku juttu inspiroi tai resonoi. Joskus jää painamatta siltikin, ja joskus painaa vähän sattumanvaraisemmin.
    Ei kellään varmaan sua vastaan henkilökohtaisesti mitään ole. Musta sun esille ottama aihe ja tapa käsitellä sitä vaatii tietynlaista elämänkatsomusta (ehkä),että osaa hiffaa ja arvostaa? Tääl foorumilla nyt kuitenki on porukkaa laidasta laitaan.
    Kirjattu

nuppu

• Vieras
    « Vastaus #997 : 07. Huhtikuuta 2021 klo 21:26 »

Mua jäi viel kummittelee yks juttu mut pisti tääkin silmään niin sanonpa nyt tähänki

Ja toiseksi hän on itse poistellut viestejä joihin mä olen sit vastannut ja sit on jäänyt vaan se vastaus. Ei ole musta rehellistä ja reilua käytöstä jos ei voi pitää viestejään tai seisoa sanojensa takana. Mä olen myös kuullut että asiaa on puitu myös muualla, missä mä en ole ollut läsnä, niin kyllä se kaikki vaikuttaa.

Vähän turhaan syyttelet epärehelliseksi tai epäreiluksi, kun muutenkin pyörin forkal aika pitkään ja poistanut sen aikana varmaan sata tai tuhat muutakin viestiä, ja ihan muista syistä, kuin etten "voi seistä sanojeni takana" tms. Tuos keissis oon poistanut siksi, jos oon ajatellut et mun viestit on ollut jotenkin turhan hyökkääviä tai sua (tahattomasti) provosoivia, tai muuten huonosti esitetty, minimoidakseni konflikteja ja et sais sen kuran loppumaan jne saavuttaisi rauhan. Ja poistithan siekin (varmaan koska mäkin poistin mun viestit siitä ketjusta, mutta silti), mm. sen mis sanoit jotain sen tapaista ettet sä ainakaan kaipaa mua, mut ehkä joku muu tykkää jne vähän ihmeellistä, mistä tuli kyllä selkee tuntu että oli ehk jotain henkilökohtaista ongelmaa. Mä voisin osaltani kyl sanoo mikä kaikki tuntu epäreilult meiningilt tääl mut ehk parempi olla vaa hiljaa. :)

Ootas etin nyt sen yhen toisen viestin mikä mul jäi vaivaa ilmeisesti kun tuli mieleen ku ei uni tullu...

Ppps. Ja kiva kuulla että vuotaa monesta paikkaa yksityisviestintä täällä...
    « Viimeksi muokattu: 07. Huhtikuuta 2021 klo 23:36 kirjoittanut nuppu »
    Kirjattu

nuppu

• Vieras
    « Vastaus #998 : 07. Huhtikuuta 2021 klo 21:35 »

Musta myös toi sun yksityisviesti oli outo. Me kaikki nähdään toisistamme asioita,mitä itsestämme ei nähdä. Ja mä en halua yksityisviestejä sulta koska musta tuntuu että sä et näe mua ja mä en taas selkeästi osaa nähdä sua ja mä en vaan halua enää edes yrittää, koska joo mä olen loukkaantunut joistain tietyistä sävyistä miten sä joskus mulle vastaat, ja sitä on ollut jo kauan.

Kirjoitin sulle yksityisviestin juuri siksi, että mun mielestä sun viestit oli aika ikäviä ja jotenkin jatkuvasti hyökkääviä jne, ja että olisi voinut sopia ja puida asian, eikä vääntää julkisesti jotain mikä menee selkeesti henkilökohtasuuksiin, mutta sinä halusit sitten täällä julkisesti riidellä asioista. No, toivottavasti olet nyt onnellinen... Jännä ettei ennen miittiä tai miitissä ollut mitään ongelmaa... Vaik joo toki siel ei mistään uskonnosta&politiikasta edes juteltu. :D Ja ite tuun irl yleensä "kaikkien kanssa toimeen" (ja jos tiedän etten tule niin helposti suosiolla välttelen), vaikka harvoin puoltuttujen tai edes tuttujen kanssa on läheskään täysin aito itsensä - kuten ihmisten kanssa jotka aidosti tuntee kunnolla ja voi rauhassa olla... Mikä on harvinaista. Puhumattakaan ruudun välityksel lähes tapahtuvasta kommunikoinnista - myönnän, et helposti loukkaannun ja ärsyynnyn kaikesta ja tyyli muuttuu semmoseks murmur... Face to face en toisaalta kyllä edes puhuisi tämmöisistä asioista, jollen olisi varma että on järkevää ja inspiroivaa jne jutustelua. Tää foorumi on vaan ollut hyvä paikka purkaa asioita ja jotenkin kuvitellut et voisi jutellakin jostakin painavemmistakin asioista täällä, mut onpahan opittu et ei kannate, kun en vissiin osaa enkä jaksa kunnolla. Tai jotain. Jooh, whatever...

Ps. Tää ei vielkään kyl ollut se oikee juttu... :D
    « Viimeksi muokattu: 07. Huhtikuuta 2021 klo 23:40 kirjoittanut nuppu »
    Kirjattu

nuppu

• Vieras
    « Vastaus #999 : 07. Huhtikuuta 2021 klo 22:06 »

Meil vaan oikeesti on eroja näkemyksissä, oli se sit uskonnollinen/henkinen/eläinoikeudellinen aihe, niin aika usein, jotain eroa vain on.

Tämä. Kun sä et edes täysin tiedä mun henkilökohtaisia ajatuksia tai näkemyksiä esim. eläinoikeudellisista aiheista. Se, jos viittaat poliisikoirakeskusteluun ja siihen viestintään, niin öö. Mä olen hyvinkin samoilla linjoilla vegaaniajatusten kanssa ja mulle eläinten oikeudet on yksi tärkeimpiä asioita tässä maailmassa. On kuitenkin sitten eri asia olla esim. joku tyypillinen vegaaniaktivisti jolla on joku utopistinen tavoite siitä, että syömällä vegaanisesti ja suhtautumalla kielteisesti eläintenpitoon ja kaikkeen (yleensä myös ihmisiin jotka ei ole vegaaneja ja kehtaa vielä pitää villasukkiakin jne), korjataan kaikki. Siitä johtui hieman turhautunut vastaukseni, kun toi aihe on niin monikerroksinen... En väitä, että olisit edellämainitun kaltainen, mutta mua ärsyttää suunnattomasti vastaukset, joita ei perustella, koska usein se kertoo siitä, että ei edes kunnolla ymmärretä tilannetta (justii joku tyyliin "maidon tehotuotanto pitää kieltää Suomessa koska se on kamalaa eläinrääkkäystä!!1 ((t. syön todella ekologista soijajuustoa))" -> check esim. hyvinhoidetut pihattonavetat?? HUOM. Ei silti tarkoita etteikö maidontuotannossa olisi epäeettisyyttä! Mutta just toi että kyse on myös siitä et täytyy Suomenkin säilyttää omavaraisuus ruoantuotannossa ja sitä ei kertaheitolla voi kaikkea muuttaa esim. härkäpapuviljelyksi... Ja että kaikilla ei ole oikeanlaista käsitystä maidontuotannosta - ei se ole joka paikassa samanlaista). Olishan se ihanaa, jos tää maailma olis sellainen, missä jokainen eläin saisi elää arvokasta ja luonnollista elämää rauhassa ilman, että sitä hyötykäytetään/riistetään jne. Ja se, jos ei tarvittaisi poliisikoiria... Jos kuitenkin ottaa kaikki elämän ja maailman realiteetit huomioon, niin niitä eläinten oikeuksia ja asemaa yhteiskunnassa sekä maailmassa täytyy monesti parantaa ns. systeemin sisältä käsin ja asteittain. Ja kuten sanoin, niin Suomessa ei edes esim. rajavartiolaitoksen koirat (ja tuskin suurin osa poliisienkaan) mitään kurjinta elämää elä, että jos on valmis allekirjoittaa kiellon työkoirilta/poliisikoirilta niin samaan syssyyn voisi myös allekirjoittaa vastaavan koirienpitokiellon tavallisille kansalaisille - koska osa niistä ei ymmärrä juuri mitään koirista. Vaikka se varmaan onkin monen äärivegaanin unelma, et ei olis koiriakaan kellään, mut just toi et no miten niiden kaikkien miljoonien kulkukoirien oikeudet esimerkiksi jne. Huoh. Ei koiriakaan napinpainalluksella poisteta tästä maailmasta (eikä omasta mielestä ikinä edes saisi, koska koirat ovat yhtiä ihanimpia olentoja maapallolla, vaikka ehkä niille olisi tavallaan osalle ainakin valitettavasti armollisempaa päästä pois täältä, parempaan paikkaan..?) Olen puhunut. Turhaan edes yritän selittää varmaan ja en todellakaan halua enempää näistä jutella, mutta oman mielenrauhan vuoksi halusin oikoa. Se vaan just, että en missään vaiheessa sanonut, että mun mielestä poliisikoirat toteuttaa parasta mahdollista eläinoikeudellista ajatusta, mutta ymmärrän kyllä miksi niitä on, ja senkin, että niidenkin koulutuksessa ja hoidossa on edistytty nykyaikaisten tutkimustiedon mukana jne. Ja paikkansa oli esim. poliisikoira Lexillä tässä maailmassa.

Sit hmm joskus oli joku väittely kotieläinpihoistakin, et pitäis kieltää. En usko et on noin mustavalkoinen juttu, koska esim. moni lapsi ja miksei aikuinenkin voi siellä oivaltaa tärkeitä asioita ja saada ensimmäisen sekä ehkä elämänsä ainoan kosketuksen lehmään, ja tulla sitä kautta ymmärrykseen miten hieno eläin on kyseessä ja tajuta eläimen itseisarvon ja sitä kautta kiinnostua eläintuotannon ongelmista ja tulla päätökseen olla syömättä lihaa ja/tai maitotuotteita jne. Eli oppii kunnioittamaan eläimiä, kenties tulee jopa niiden suojelijaksi. Mutta sit joo, onhan kotieläinpihojen elänten elämä stressaavaa koska paljon vieraita ihmisiä ja lapsia jne, mut verrattuna sit muuhun maailmaan niin aikas hyvin niistä pidetään huolta - ja saavat elää aika poikkeuksellista elämää kun harvassa paikassa kotieläimiä pidetään enää vain lemmikkeinä, vaan lähes kaikki on niitä vain tuotantoa varten olevia ja eläviä. Ja osa kotieläinpihoista ottaa paljon rescuetapauksia, ja osa yrittää elvyttää suomalaisia uhanalaisia kotieläinrotuja (esim. kyyttö) jne.

Kaikki ookoo ja näin, ollaan kyl monesti silti varmasti eri mieltä noin yleisesti elämän asioista ja on täynnä väärinymmärryksiä kaikki kommunikointi, mut mulle se nyt on tavallaan ihan sama ja fine kun ei voi kai mitään enää, en vain itse halua loukata ketään mutta en myöskään tulla loukatuksi, eli varmasti parempi joo et meiän välil on vähän etäisyyttä. :)
    « Viimeksi muokattu: 08. Huhtikuuta 2021 klo 00:46 kirjoittanut nuppu »
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #1000 : 08. Huhtikuuta 2021 klo 01:20 »
  • Tykkää (0)

• Ok. Ehkä mua triggeröi kans se sun ajatus että susta vegaani on utopistinen. Mun mielipide ja pontti oli silti siellä se mitä sanoin. Ja sulla sai ja saa olla omasi.
    En enää palaile noihin juttuihin, aikaa on jo kulunut ja asiat on eteenpäin. ✌️👉
    Nyt itselle on ajankohtaista tää kevät, ja arki, ja sen sellainen. Kiva jos palasit foorumille ja jaksat kirjoitella omii juttujasi. Sopu sijaa antaa.
    Kirjattu

nuppu

• Vieras
    « Vastaus #1001 : 08. Huhtikuuta 2021 klo 10:18 »

Ok. Ehkä mua triggeröi kans se sun ajatus että susta vegaani on utopistinen. Mun mielipide ja pontti oli silti siellä se mitä sanoin. Ja sulla sai ja saa olla omasi.
    En enää palaile noihin juttuihin, aikaa on jo kulunut ja asiat on eteenpäin. ✌️👉
    Nyt itselle on ajankohtaista tää kevät, ja arki, ja sen sellainen. Kiva jos palasit foorumille ja jaksat kirjoitella omii juttujasi. Sopu sijaa antaa.

Ei mun mielestä vegaani ole utopistinen. En missään kohtii sanonut niin. Ymmärsit taas väärin... Useimmiten vaan tosi monesti ns. äärivegaanien mielipiteet ja ajatukset on, eikä niillä ilmeisesti ole sitä tietoa eikä ymmärrystä niin kovin paljoa realiteeteista ja siitä, miten asiat on ja miten niitä ihan oikeasti ja konkreettisesti voidaan muuttaa paremmiksi. Ja että pelkästään se, että syö vegaanisesti ja vastustaa kaikkea, ei aina konkreettisesti sit niitä kärsiviä eläimiä niin paljoa kuitenkaan aina auta. Vaikka tärkeitä juttuja veganismi ja kaikki siihen liittyvä aktivismi, auttaa omalta osaltaan, mutta just... Nii. Elämä.

Ja kiva mut en kylllä ajatellut palata, kun tulin vaan sen takii kun kummitteli toi yks juttu ja unohin vaan poistaa tunnukset. :D Elämä ilman foorumia on huomattavasti parempaa. 
    « Viimeksi muokattu: 08. Huhtikuuta 2021 klo 10:22 kirjoittanut nuppu »
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #1002 : 08. Huhtikuuta 2021 klo 18:30 »
  • Tykkää (0)

• Möh. Hän tuli, ja hän meni. Täällähän tää pysyy. Ja ihan varmasti ymmärrän paljon väärin ja ohi. En oikein jaksa olla avoin kaikille vaikutteille. Mulla on omat mielenkiinnon kohteet, joissa on musta kiva pitäytyä.

Ui vitsi kun osais nukkuu syvän levollisesti ensi yön ja mitähän sitten tähän viikonloppuun...varmaan jotain metsäistä meininkiä ja keväistä virittäytymistä. Lähellä on yks kiva pieni päiväkodin piha ja viikonloppuisin siel tuntuu melkein siltä kuin olis "oma" piha omakotitaloalueella.

Kerrostaloasumisessa on omat puolensa mutta joku semmone piha ja tuttu puutarha, mitä olis lupa vuosi vuoden perään kuokkia yms. olis jotain aika ihanaa. Partsin ämpäripuutarhasta vois kans saada ihan kivan, jos vain laittaisi aikaa ja vaivaa. Hmmm. Pieni metsäpuutarha on kans mahdollinen. Viime vuonna vein auringonkukkia läheiseen paikkaan, kun ne sai ripsiäisten vuoksi häädön ikkunalaudalta. Melko pian oli joku pupu popsinut kukat, joten niitä pitäis ehkä olla melkoinen määrä, jos niitä tykkää ihastella 🌻
    Kirjattu