Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Jeesustelu - 1

Colourflower

• Vieras
Jeesustelu
« : 11. Huhtikuuta 2012 klo 00:22 »

Ajattelin kirjoittaa tällaisesta hiukan ehkä kiusallisesta aiheesta meille hipahtaville ihmisille. Kun pääsiäisen aikana tuli naureskelluksi sanalle "jeesustella" ja käytetyksi sitä ihan 'omassa' merkityksessä ("mennäänkö jeesustelemaan hangen päälle" ;)), aloin ajatuksissani miettiä esimerkkiä tilanteeseen sopivasta puheenvuorosta, jolla siis tuota jeesustelua voisi vielä monipuolistaa. Vähän pöhköä sinänsä, mutta nyt kun tulin pitkästä aikaa hippifoorumille, tuntui että täältähän noita esimerkkejä löytyisi pilvin pimein. (Anteeksi.) Eli siis, selkokielisemmin jatkaen...

...kuinka usein syyllistymme siihen, että olemme itse muka aivan hirmuisen korkeamoraalisia ja syyllistämme kanssaihmisiämme (tai asetamme itsemme heidän yläpuolelleen), koska he eivät elä niin kuin me? Vaikka itsekin vain seuraamme elämän toistaiseksi uskottavinta ohjenuoraa, jonka perustelut ovat luokkaa Voima-lehti tai osastoa "musta tuntuu"...?

Ajattelemisen aihetta! 8)
Kirjattu

Hviduri

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
    • Hviduri
Vs: Jeesustelu
« Vastaus #1 : 11. Huhtikuuta 2012 klo 00:41 »
  • Tykkää (0)

• Luulempa että suuri osa hipeistä harrastaa myös tätä välillä, vaikka
    eihän se nyt ole mitenkään tarpeellista, mutta eihän siitä nyt hirveen helposti kuitenkaan pääsi eroon.
    Tässähän menee taas hyvin jos ajattelee, että kaikki ovat tasa-arvoisia.

Itsekin varmaan harrastan tätä välillä, mutta eroonkin siitä voi päästä.
    Sitä odottaessa voi pitää pään kylmänä ja pitää kyseisen asian omana tietonaan.
    Kyseenalaistaa saa ja pitää  ;D

Tosin en ymmärtänyt Voima-lehti ja "musta tuntuu"..? asiaa.
    « Viimeksi muokattu: 11. Huhtikuuta 2012 klo 00:43 kirjoittanut Hviduri »
    Kirjattu
    We lay in bed day after yesterday

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #2 : 11. Huhtikuuta 2012 klo 11:27 »

Tosin en ymmärtänyt Voima-lehti ja "musta tuntuu"..? asiaa.

Tarkoitin, että moni on ymmärtävinään koko ilmiön, kun Voima-lehti, Vihreä lanka, jokin uskottava blogi tms. on kuvannut sitä yhdeltä kantilta. Tai, että muuten vain miettii asioita itsekseen ja luulee ymmärtävänsä koko ilmiön, vaikka on ajatellut sitä aika kapealta pohjalta.
    Kirjattu

Konna

• Vieras
    « Vastaus #3 : 11. Huhtikuuta 2012 klo 17:57 »

...kuinka usein syyllistymme siihen, että olemme itse muka aivan hirmuisen korkeamoraalisia ja syyllistämme kanssaihmisiämme (tai asetamme itsemme heidän yläpuolelleen), koska he eivät elä niin kuin me?
    Minä ainakin myönnän pitäväni moraaliani keskimääräistä korkeampitasoisena. :D En kuitenkaan syyllistä ketään, vaikka olisi kuinka moraaliton, sillä ei kukaan vapaasti valitsisi huonoa elämää, jos tietäisi paremmasta. Olen vain kiitollinen siitä, että olen tajunnut valita elämälleni jokseenkin hyvän suunnan, ja koitan auttaa muitakin siinä, jotta kaikilla olisi kivempaa. Jeesustelua tai ei, sama se minulle. :)
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 11. Huhtikuuta 2012 klo 20:31 »
  • Tykkää (0)

• Niin, onhan sitä tälläkin foorumilla suhtauduttu aika kielteisesti esimerkiksi rikkaisiin ja poliitikkoihin.

Ihan tavallinen ihminen se on hippikin, ja ihmiset puolestaan pohjimmiltaan samanlaisia. Kaikilla on varmaankin tarve nähdä oma elämänsä mielekkäänä, oli elämäntapa millainen tahansa.

Minulle riittää, että elän niiden arvojen mukaan, joita pidän tärkeinä.

Ei se tuomitse, joka ymmärtää. Ymmärtämisen kivijalat ovat tieto ja myötäelämisen taito.

En kuitenkaan usko, että ihmisten pitäisi kieltää luonnolliset tunteensa. Ihmisellä, kuten eläinsukulaisillaankaan, ei ole tarpeettomia tunteita; kaikilla on oma tarkoituksensa ja tehtävänsä evoluution pitkässä ketjussa. Jos siis joku tuntee vihaa, miksei hän voisi vihata, jos joku tuntee pelkoa, miksei hän voisi pelätä; kunhan hän vain voisi olla antamatta negatiivisille tunteilleen ylivaltaa niin, että tekisi sellaista, mitä joutuisi myöhemmin katumaan.
    « Viimeksi muokattu: 11. Huhtikuuta 2012 klo 21:56 kirjoittanut Brooks »
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Annika

• Vieras
    « Vastaus #5 : 11. Huhtikuuta 2012 klo 21:50 »

Minulle riittää, että elän niiden arvojen mukaan, joita pidän tärkeinä.

Ei se tuomitse, joka ymmärtää. Ymmärtämisen kivijalat ovat tieto ja myötäelämisen taito.

Mä komppaan tätä :)
    Kirjattu

Konna

• Vieras
    « Vastaus #6 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 13:17 »

^ Samoin!

En kuitenkaan usko, että ihmisten pitäisi kieltää luonnolliset tunteensa. Ihmisellä, kuten eläinsukulaisillaankaan, ei ole tarpeettomia tunteita; kaikilla on oma tarkoituksensa ja tehtävänsä evoluution pitkässä ketjussa. Jos siis joku tuntee vihaa, miksei hän voisi vihata, jos joku tuntee pelkoa, miksei hän voisi pelätä; kunhan hän vain voisi olla antamatta negatiivisille tunteilleen ylivaltaa niin, että tekisi sellaista, mitä joutuisi myöhemmin katumaan.
    Minäkään en usko, että mitään esiin nousevia tunteita kannattaisi kieltää -  itse ainakin pyrin päin vastoin tarkastelemaan niitä täysin avoimesti.

Silti minusta kannattaa kehittää itseään suuntaan, jossa viha, pelko, ym. "negatiiviset" tunteet eivät nouse niin helposti. Elämä muuttuu niin paljon helpommaksi itselle ja ympärillä oleville. :) Kyseiset tunteet ovat varmaankin olleet hyödyllisiä jossakin evoluution vaiheessa, mutta uskoisin, että niistä voitaisiin vähitellen luopua sitä mukaa, kun ihmiset oppivat elämään osana maailmaa ilman erillisyyttä.
    Kirjattu

Ankkadaami

• Vieras
    « Vastaus #7 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 16:48 »

Ainoa joka elää kanssasi koko elämäsi on sinä itse. Ihminen ymmärtää ainoastaan omat ajatuksensa ja järkeilynsä, harva edes ymmärtää että muutkin ihmiset järkeilevät tekonsa jollain tavalla. Omat teot tuntuvat monesti järkeilymmiltä kuin muiden. Ihminen osaa lukea vain omaa mieltään. Siksi kaikki mitä me ihmiset teemme tuntuvat meille itsellemme paljon järkevämmiltä, kuin muiden tekemiset.
    Jokaisella ihmisellä on tarve päteä, tuoda jotain hyvää puoltaan itsestään esille. Helpoin tapa siihen monesti on kyseenalaistaa muita, etsiä vertailukohde, jossa näkyy kuinka huono hän on siinä asiassa ja kuinka hyvä itse on siinä asiassa. Toisekseen, kun ihmisen tekosia aletaan tuomitsemaan, kerrotaan miten väärin hän tekee, niin etsitään se esimerkki, joka kertoo minkälaista tämän ihmisen elämä olisi, jos eläisi toisenlailla. Sitä käyttää helposti itseään esimerkkinä, koska kerran jos on tuomitsemassa, niin sehän tarkoittaa sitä, että tekee itse asian paremmin. Noista siirtyy helposti jeesustelun puolelle
     Jeesustelusta eroon pääseminen tarkoittaisi monelle sen itseytensä hylkäämistä. Alettaisiin miettiä miten muut asiat järkeilevät, mitkä heidän perustelunsa on, siinä unohtuu helposti sitten kokonaan itse. Jeesustelua voi yrittää vähentää, sitä voi yrittää supistaa pienempään, näkymättömämpään muotoon, mutta ei siitä kuitenkaan kannata kokonaan eroon päästä. Ihminen ei ole täydellinen, ja siksi ihmisen ei kannata tullakaan. Ihmisen pitää vain ymmärtää oma epätäydellisyytensä ja hyväksyä se, samalla kun hyväksyy muidenkin ihmisten epätäydellisyyden. 
    Huonon puolen, tässä tapauksessa jeesustelun, kanssa kannattaa menetellä kuin omalle silmälle epämiellyttävä esineen kanssa, jolla on kuitenkin tunnearvoa. Sitä ei kannata heittää pois, mutta se kannattaa laittaa jonnekin huomaamattomaan paikkaan.
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 17:03 »
  • Tykkää (0)

• ^Hyvin mietiskelty, Ankkadaami.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Annika

• Vieras
    « Vastaus #9 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 21:26 »

ankkadaami, hienosti sanottu ::)
    Tähän on vaikea enään lisätä mitään :D
    Kirjattu

Suttenkoistu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 04. Helmikuuta 2020 klo 13:14 »
  • Tykkää (0)

• Musta on hyvä ja säväyttävä läppä/oivallus, että Jeesus ei ollut kristitty. Ehkä lopulta Jeesus ei ehkä sillee myöskään 'jeesustellut' vaan se oli enempi se muu posse,.

Musta tuntuu että kannattaa viljellä "Musta tuntuu" sanoja vähän joka paikassa, siis käsittää aina se että itsekseen sitä lähinnä itselleen juttujaan kelaa ja toiselle on tärkeämpää oman kopan kelat. Mieltymykset ja elämässä käyneet kommervenkit kirjoittanee stooriimme omia kulmia ja ehkä se haittaa olla avoimesti omillaan juttuinensa. ♡
    Kirjattu

K3ttu

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 14. Lokakuuta 2020 klo 17:09 »
  • Tykkää (1)

• Ei se tuomitse, joka ymmärtää. Ymmärtämisen kivijalat ovat tieto ja myötäelämisen taito.

Ei vitsi just mietin tänään (näin 8v myöhemmin), kuinka paljon parempi paikka maailma olisi, jos ihmiset ymmärtäisivät toisiaan. No joo, ei auta muuta kuin olla, tai ainakin yrittää olla, se muutos jonka haluaa maailmassa nähdä. Ymmärtää myös ymmärtämättömyyttä. Toisaalta en tiedä, mitä se tekisi tilannekomiikalle, jos kaikki ois ihan et "joo joo kerro lisää, mä haluan tietää, miltä SUSTA tuntuu <3"

Mä välillä trollaan ihmisiä tahallisella jeesustelulla, ikään kuin mulla nyt ois mitään varaa jeesustella mistään. Joskus eli varmaan aika usein tulee jeesusteltua myös vahingossa, tai sitten projisoitua jotain omia torjuttuja puolia jeesusteluun. Esimerkiksi päihteiden suhteen mä olen huomannut, etten mä tuomitse niitä käyttäjiä, mä tuomitsen sen osan itseäni, jonka näen heissä. Ikävä kyllä tää tuomitseminen ei tee musta parempaa ihmistä. Se antaa hetkellisen hallinnan tunteen - "en ole niinkuin nuo", mutta mä en usko, että käyttäjä minussa, tai mikään muu korkeimman hyväni kannalta epäfunktionaalinen olemuspuoli, lähtee musta mihinkään tuomitsemalla. Ois parempi antaa myötätuntoa itselleen ja muille, nähdä varjonsa ja integroida se itseensä, antaa sen parantua sinä osana sinua, joka se todella on. Olen huomannut, että myötätunnon harjoittaminen muita kohtaan lisää sitä myös itseen, ja toisin päin, itsemyötätunto säteilee siihen, miten näkee muut, kaikessa ihanassa toiseudessaan ja samuudessaan.

Multa tais lipsahtaa muutama mututuntuma tähän kannanottoon, mutta köh köh, live and let live.
    « Viimeksi muokattu: 14. Lokakuuta 2020 klo 17:14 kirjoittanut K3ttu »
    Kirjattu