Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)


Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

Nukahtaminen ja herääminen - 1

Vihreäkaupunki

  • Hippi
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2509
    • Blogi
Nukahtaminen ja herääminen
« : 20. Kesäkuuta 2011 klo 06:37 »
  • Tykkää (0)

  • Pienempänä muistan kuinka oli vaikea saada unta, oli yritettävä rauhoittua sängyssä, jotta saisi unen. Useasti unen saamiseen meni varmasti puoli tuntia ellei tuntikin, mutta olo oli yleensä virkeä mennessä nukkumaan.

    Nykyään asetun jossain vaiheessa iltaa sängylle, eikä monesti ole edes tarkoitus mennä nukkumaan. Sitten "sammun" sängylle aika helposti ja herään joskus aamukuudelta, aamukahdeksalta. :D On kummallista että vaikka itse ei tee mitään sen eteen että unirytmi pysyisi järkevänä, keho suorastaan pakottaa nukkumaan. Ja herään yleensä 6-8 aikaan, vaikka yleensä tarvitsisi herätä vasta yhdeksältä. Eipähän tarvitse laittaa kelloa herättämään.

    Miten teillä nukkumaanmeno onnistuu? Oletteko virkeitä kun menette sänkyyn ja onko nukkumisenne suunniteltua, vai sammutteko sängylle tai jonnekin muualle jossain vaiheessa iltaa?
    « Viimeksi muokattu: 20. Kesäkuuta 2011 klo 10:27 kirjoittanut vihreäkaupunki »
    Kirjattu

    Colourflower

    • Vieras
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #1 : 20. Kesäkuuta 2011 klo 12:12 »

    Minä en valitettavasti sammu ikinä mihinkään, en edes humalassa. :) Nukkumaan menen sitten, kun olen riittävän varma, että kaikki tekeminen, mitä sinä päivänä haluan tehdä, on tehty.
    Kirjattu

    odonata

    • Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 83
    • Hui hai Hippi!
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #2 : 20. Kesäkuuta 2011 klo 23:10 »
  • Tykkää (0)

  • Ennen oli pakko herätä aikaisin aamutallille, ja  työ oli fyysisesti raskasta (joskin vaihtevaa ja antoisaa) silloin iltatallin jälkeen kaatui sänkyyn ja nukkui kuin tukki kunnes oli taas aika herätä.

    Nykyisin ei uni tahdo tulla houkuttelematta, tai tuleehan se jos lääkkeisiin turvautuu. Uni- tai nukahtamislääkkeitä en käytä, mutta kipulääkkeet-ja lihasrelaksantit... Kyllä niillä nukahtaa, mutta usein herää jo ennenkuin kukko puol viideltä aloittaa kieukumisen. No, sitten lasken koirat ulkona käymään ja palaan vielä huilailee tunniksipariksi... Haaveilen että joskus saisi nukuttua vaikka 8 tuntiaputkeen  :tutimaan
    Kirjattu
    Minä en ole mieli, äly tai ajatus,
    en myöskään korvat, silmät, suu tai iho.
    En ole taivas enkä maa, en tuli enkä ilma,
    Minä olen ikuinen autuaallinen tietoisuus-henki.

    Shankara

    Homotiainen

    • Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 38
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #3 : 21. Heinäkuuta 2011 klo 13:01 »
  • Tykkää (0)

  • Itse olen aina ollut huono nukahtamaan (kuten isäni ja veljeni), ennen lääkkeitä nukahdin yleensä kahden tunnin pyörimisen jälkeen, todella väsyneenä jo puolessa tunnissa.
    Nyt tahtoisin lääkkeistä eroon että pääsisi kehon puhdistamaan, onko ihmisillä vinkkejä nukahtamisen suhteen.
    Ja nämä perusvinkit jota kaikkialla jaetaan on kokeiltu.
    Kirjattu
    Taistelu rauhan puolesta on samaa kuin naiminen neitsyyden puolesta.

    Helmeri

    • Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 4
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #4 : 23. Heinäkuuta 2011 klo 03:57 »
  • Tykkää (0)

  • Itsellänikin on ollut vaikeaa nukahtaminen ja vieläkin tuppaa. Nykyään koetan mennä nukkumaan ennen kuin pää lähtee ylikierroksille, sillä yleensä tämän jälkeen saattaa joutua odottamaan unta aamuun asti. Joskus kun ei meinaa nukahtaa, on mukava hörppäistä teetä tai poltella luonnon omaa unilääkettä. Myös aamulla itsensä kiskominen sängystä on usein vaikeaa, mutta hommattuani herätyskellon, joka koettaa arvioida univaiheet ja herättää sopivalla hetkellä, on useammin päässyt ylös kömmittyä ylös :)
    Kirjattu

    Colourflower

    • Vieras
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #5 : 23. Heinäkuuta 2011 klo 12:41 »

    Viime yönä nukuin noin kolme ja puoli tuntia. Nukahdin myöhään, heräsin aikaisin ja valvoin välilläkin. Olen teoriassa ihan kohtuuhyvä nukkuja, jos saan olla omassa rauhassa, mutta asunnon tuulettaminen viileäksi oli mahdotonta viime yönä ja tässä seuraus.
    Kirjattu

    Torstai

    • Hipahtava
    • ***
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 111
    • Roar
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #6 : 21. Marraskuuta 2011 klo 02:01 »
  • Tykkää (0)

  • Minulle nukahtaminen on helppoa, minun tarvitsee vain ottaa mukava asento ja kuten minulla on tapana joskus vajota mielikuvitusmaailmoihini niin sängyssäkin näin teen ja huomaamattani olen unessa :) Herääminen on hankalaa minulle, laitan siis herätyskelloja kaksi ja toisen kauas että on pakko nousta
    Kirjattu
    Jokainen tuntee laulun sen, jokainen kuulee sävelen, poluilta suuren tyhjyyden. kun löytää viimein rakkauden.

    Peacemaker

    • Kukkaishippi
    • ****
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 383
      • Valokuvat
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #7 : 28. Marraskuuta 2011 klo 02:56 »
  • Tykkää (0)

  • Herään aamuisin puoli seitsemältä töihin. Nukkumaan käyn joskus 2-3 välissä yöllä. Outoa vaikka tiedän, että tarvitsen unta enemmän mutta mieli pysyy virkeänä aamuyön tunneille saakka, eikä aamulla hirveästi edes väsytä.
    Kirjattu
    The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present.

    Varjotar

    • Vieras
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #8 : 19. Maaliskuuta 2015 klo 20:11 »

    Mä oon ollu aina supervaikee tyyppi mitä tulee nukahtamiseen. Pyörin sängyssä tunnin, ehkä useammankin, kun päässä liikkuu liikaa kaikkea. Nukun vaihtelevasti sitten hyvin tai miten sattuu, riippuu monesta tekijästä. Herkkäuninen oon, eli pitää olla hiljasta ja turvallista.
    Heräämään oon huono, varsinki pakotettuna. Nukun mielelää pitkää ja jos herään itekseni, oon todennäköisesti hyvällä tuulella heti.
    Kirjattu

    Samppa

    • Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 71
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #9 : 09. Kesäkuuta 2015 klo 14:55 »
  • Tykkää (0)

  • Joskus 2007 tai 2008 mulle tuli ensimmäistä kertaa unihalvaus yöllä. Säikähdin, kun heräsin, enkä pystynyt liikkumaan. Moneen vuoteen en tiennyt, millä nimellä tuommoisia kohtauksia kutsutaan. Tuntuu ahdistavalta, kun tulee tuommonen.
    Kirjattu

    LittleSun

    • Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 10
    • I'm enough.
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #10 : 20. Elokuuta 2015 klo 13:27 »
  • Tykkää (0)

  • Talvisin ja kesäisin unentarve vaihtelee. Talvella 9h unta on paras, kesällä riittää 7h (muttei joka yö, välillä pitää saada enemmän nukuttua).
    En nukahda helposti, ja siinä auttaa melatoniini. Se saa ajatukset pysähtymään ja mielen hiljaiseksi, ja muutenkin olon tosi uneliaaksi ;D Sillonkin kun nukuttaa kovasti, häipyy väsymys kokonaan kun oon maannu sängyssä 5min..   :\ Viikonloppusin en käytä melatoniinia, koska sillon voi hyvin valvoo ja rauhassa nukahtaa omaan tahtiin. Mulla vaan unentarve on suuri ja iso osa hyvinvointia, niin siks pakko ottaa melatoniinia että pysyn kunnossa ... kuosissa : )

    Herääminen on hyvin helppoo valosana aikana, mutta talvella taas vaikeempaa kun tuntuu ettei mikään määrä unta riitä :D Toisinaan otan päikkärit, kun vaan sammun sohvalle telkkaria kattoessa. Mutta vaan toisinaan, en edes joka viikko.  :tutimaan
    Kirjattu

    Johnnyboy92

    • Hippi
    • *****
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 1583
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #11 : 20. Elokuuta 2015 klo 18:45 »
  • Tykkää (0)

  • Itse olen aina ollut aika huono nukahtamaan ja heräämään...Iltaisin en meinaa saada unta ja aamulla on sitten vaikea nousta. Mutta jos saan nukuttua noin 7-8 tuntia, niin on helpompi herätä. Mutta aika usein heräilen myös keskellä yötä, yleensä siinä neljän tai kolmen aikoihin aamuyöstä, mikä on ärsyttävää. Mutta yleensä pärjään kaikesta huolimatta ihan hyvin :) Tosin onhan se joskus hankalaa jos tulee valvottua useampana yönä putkeen.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

    Suttenkoistu

    • Kukkaishippi
    • ****
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 408
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #12 : 12. Helmikuuta 2020 klo 20:11 »
  • Tykkää (0)

  • Tänään taisin nähdä pilkahduksen uutisvirrassa hiilareiden tärkeydestä siinä että saa nukuttua, ja halusin tulla tänne sanomaan että Joo. Kannattaa syödä tarpeeksi että saa nukuttua. Siitä en osaa sanoa että mitä, mutta joskus, kun söin terveellisesti ja välttelin turhia pullia ja sen sellaista, niin mä olin ehkä vähän ylivirkeä ja tein helposti yöllä kaikkea muuta kuin lepoa ja unta.

    Vaan mikä vois olla terveellinen unettava iltapala? vai pitääkö silloin oppia nukkumaan uudella tavalla esim. meditaation kautta jotenkin tietoisesti, jos ei halua hiilareita yms. väsyttämään itseä? Onko muilla kokemusta?
    Kirjattu

    Ketoneilikka

    • Kukkaishippi
    • ****
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 331
    • Dianthus deltoides
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #13 : 12. Helmikuuta 2020 klo 22:09 »
  • Tykkää (0)

  • Mulla on nukkumisen kanssa ollut ongelmia jo aika kauan ja oon samaa mieltä eli huono syöminen vaikuttaa nukkumiseen. Iltapalaksi pyrin syömään riittävästi mutten liikaa, tyyliin jugutti ja mysliä + puolikas banaani tai 2 voileipää ja teetä (ei piristävää). Mut oon siinä käsityksessä et ylipäätään riittävä ravinnon saanti päivän aikana on tärkeää hyvien yöunien. Siis semmoinen perussetti että on tarpeeksi hyvälaatuisia hiilareita, proteiinia, hyvälaatuista rasvaa ja kasviksia. Kasvissyöjillä tai vegaaneilla voi aika helpostikin jäädä liian vähiin esim proteiinit tai kokonaisenergiansaanti. Myös anemia tai raudanpuute vaikuttaa nukkumiseen, suosittelen mittauttamaan ferritiin jossei se järkevä syöminenkään auta univaikeuksiin eikä oo tiedossa mitään muuta selkeää syytä kuten vaikkapa se että juo 6 mukillista kahvia päivässä tms.

    Kirjattu

    Hariel

    • Hippi
    • *****
    • Poissa Poissa
    • Viestejä: 1781
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    Vs: Nukahtaminen ja herääminen
    « Vastaus #14 : 13. Helmikuuta 2020 klo 16:37 »
  • Tykkää (1)

  • Yksi keino tehdä ruokavaliosta nukuttavampaa voisi olla tryptofaanipitoisten ruoka-asioiden lisääminen. Erityisesti vegaanien kannattaa tarkistaa saako ruoasta riittävästi tryptofaania.

    Tryptofaani on siis välttämätön aminohappo, joka muuttuu elimistössä 5-HTP:ksi ja siitä serotoniiniksi ja melatoniiniksi. Melatoniini on hormoni, joka edistää nukahtamista ja parantaa unen laatua.

    Tryptofaanisynteesiin tarvitaan myös sokeria ja B-vitamiinia, joten niitä olisi hyvä nauttia jonkin verran illalla.

    Tryptofaania saa myös ravintolisänä luontaistuotekaupoista, jauheena tai kapseleina. Pelkkää melatoniinia saa apteekista.

    Kannattaa vähentää valaistusta tuntia ennen nukkumaan käymistä, koska melatoniinia erittyy parhaiten hämärässä/pimeässä.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss. <3