Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Uusimmat artikkelit

Ilmastonmuutos suomalaisen n?k?kulmasta

Indonesian poliisi h?vitti puoli tonnia marihuanaa polttamalla - l?hiseutu p?llyiss?

Ensimm?ist? kertaa 40 vuoteen maailmantalous kasvoi, hiilidioksip??st?t eiv?t

NASA: ilmastonmuutos minuutissa

Iso-Britannia: Aurinkoenergia kasvoi 94%, uusiutuva energia ohitti ydinvoiman

PMS-oireet ja menkat - 1

sateenvaari

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
PMS-oireet ja menkat
« : 26. Tammikuuta 2018 klo 12:54 »
  • Tykkää (0)

• Olen yleensä viikon ennen kuukautisia aika vihaisella tuulella - toisinaan myös poikkeuksellisen aikaansaava, mutta useimmiten vaan saamarin kärttyinen. Onkohan tähän mitään luonnollista helpotusta (tyylin jotain yrttejä), vai onko vain elettävä asian kanssa?

Vähän tämmöinen tyttötopic mutta miehetkin saa toki vastailla jos asiaan liittyvää tietoa :D samalla yleinen ketju kysymyksiin/pohdintaan/avautumisiin kaikesta mitä näihin naiseuden kiroihin nyt liittyy.
    Kirjattu

Galaktika

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    Vs: PMS-oireet ja menkat
    « Vastaus #1 : 26. Tammikuuta 2018 klo 19:38 »
  • Tykkää (1)

• Hmm googlailin vähän niin löytyi ainakin että vadelmanlehti, poimulehti ja ruusujuuri olis semmosia. Kuulemma on monenlaisia yrittejä käytetty kautta aikojen, joten luulis että löytyis joku yrtti joka helpottaa ja auttais just esim. äksyilyyn. :) Tosin pitäis ehkä eka selvittää että mistä se ärtyneisyys sitten tarkemmin johtuu. Osa noista oireista, esim. suklaanhimo voi johtua magnesiumin puutteesta.

Ite oon onneks päässy aika helpolla... Saatan ehkä joskus olla päivän pari tosi kiukkuinen ja välillä kaikki ihmiset ärsyttää, varsinkin tuntemattomat! Toi on aika huvittavaa kun muuten vastaavaa ei juuri esiinny... Parasta on vaan vältellä ihmiskontakteja ja purra huulta. Mutta läheisille kyllä kiukuttelen jos kiukututtaa. Aika lievää se kuitenkin on. Yleisempää on nykyään se että musta tulee jotenkin todella ylitunteellinen, liikutun ihan kaikesta mahollisesta ja itken todella pienistä asioista, välillä onnenkyyneliä ja sitten vajoon jonnekkin syväänsyvään masennusfiiliksiin ja sitten elämä onkin taas niin ihanaa ja sitten taas liikutunkin sen kauneudesta ja toi on tavallaan todella siistiä mutta toisaalta ei sitä päivää paria kauempaa jaksaisi. Mielialanvaihteluja siis. Ehkäpä siihenkin olis joku yrtti..? ;D

Ja ps. naiseuden kirous on kyllä niin kuvaava sana kuin olla ja voi.
    « Viimeksi muokattu: 26. Tammikuuta 2018 klo 19:41 kirjoittanut Galaktika »
    Kirjattu

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • Dianthus deltoides
    Vs: PMS-oireet ja menkat
    « Vastaus #2 : 06. Helmikuuta 2018 klo 18:06 »
  • Tykkää (1)

• kuulemma kalsium auttaa PMS-oireisiin yllättävän hyvin. Esimerkiksi lehmänmaito tai soijamaito, kauramaito ym johon on lisätty kalsiumia toimii. Mä kaipaan tyypillisesti ennen kuukautisia suklaata, joten tuun välillä ryystäneeksi maitokaakaot tai esim valmiita soijakaakaojuomia tms.
    Moni mun yrttejä tunteva tuttu vannoo poimulehden nimeen etenkin menkkakipujen ja PMS-oireiden kohdalla. Mä en oo itse huomannut kauhean selvää helpotusta, mut ongelma voi olla ihan siinä et se poimulehtiteen käyttö pitäisi olla kokoaikaista tai ainakin aloittaa hörppiminen muutama päivä ennen PMS-oireiden ilmaantumista. Mä hoidan menkkoihin liittyvää turvotusta yrttiteellä, jossa on siankärsämön kukintoja + kultapiiskua + peltokortetta sekä vaihdellen piparminttua tai sitruunamelissaa. Tepsii hyvin ja turvotus helpottuu tehokkaasti, mut peltokortteen kanssa pitää olla varovainen. Se on itsekseenkin potentiaalisesti vaarallinen munuaisille, etenkin jos on jo valmiiksi munuiasten kanssa pulmia. Lisäksi muut kortteet (lehtokorte, metsäkorte, kangaskorte) ovat reilusti myrkyllisiä ja valitettavan saman näköisiä. Täytyy siis tietää mitä nyppii tai muuten käy huonosti :(.

Mä oon huomannut, että ainakin mun kannattaa huolehtia ennen menkkoja siitä, että syön hyvin ja järkevästi enkä käytä alkoholia. Syvimmät pms-ärtsyt (tai masikset) mä oon saanu silleen, et söin epähuomiossa liian vähän ja sekin mitä söin oli turhan sokeri-sipsi-höttöpainotteisesti ja join vähän alkoholia. Ei ollu ees paljoa, mut ihan vaan muutaman siideri. Sama on käynyt muutaman kerran et on tullut ns. selväksi ett mun ei kannata yhdistää hormoniheittelyyn viel sit jotain sokeritasapainon heilumista ja serotoniinitasojen putoamista. Säännöllinen ja fiksu syöminen ja hiilarihöttöjen välttely on toki muutenkin ihan järkevää.
    Kirjattu