Chia-siemenet

chia-siemenetMitä saadaan kun yhdistetään suuri proteiini-, mineraali- ja antioksidanttipitoisuus sekä hyvä rasvahappokoostumus? Superfood nimeltä Chia-siemenet, jotka ovat ovat yksi maailman ravintorikkaimmista ruuista. Tätä superfoodia ovat käyttäneet ravinnoksi Asteekkisoturit valmistautuessaan taisteluun ja Hopi-intiaanit ovat nauttineet chia-siemeniä valtavan pitkillä vaelluksillaan Amerikan halki, Arizonasta Tyynen valtameren rannalle.

 

Chia-siemenien ravintosisältö

Chia-siemenet sisältävät paljon paljon omega6 -rasvahappoa, ja erityisen paljon omega3 -rasvahappoa. Erityisen tärkeää on siemenissä oleva todella suuri omega3 -pitoisuus. Nykytietämyksen mukaan omega3- rasvahapon saanti on erityisen tärkeää, sillä ruokavaliomme sisältää liian paljon omega6- rasvahappoa, jota pidetään yhtenä suurimmista syistä nykyajan ravinnosta johtuviin sairauksiin. Chia-siemenissä omega-3:a on 100 grammassa jopa 17 grammaa!

Vaikka chia-siemenet sisältävät paljon rasvahappoja, ne eivät silti sisällä juuri lainkaan kolesterolia. Cleveland Clinicin mukaan chia-siemenet päinvastoin nostavat hyvän kolesterolin (HDL) määrää, ja alentavat pahan kolesterolin (LDL) määrää.

Vegaanille ja kasvissyöjille siemenet ovat yksi parhaista proteiininlähteistä, ja samaan joukkoon kuuluvat myös chia-siemenet, jotka ovat myös gluteiinittomia. Ne sisältävät myös suuren määrän kalsiumia, jota luut ja hampaat tarvitsevat kasvaakseen ja pysyäkseen terveinä, sekä ehkäisemään osteoporoosia. Kalsiumin lisäksi ne sisältävät myös fosforia ja mangaania, joita kalsiumin tapaan tarvitsevat luut, mutta myös muihin tarkoituksiin, kuten solujen uusitumiseen ja auttamaan joidenkin tärkeiden ravinteiden imeytymistä.

Chica-siemenien ravintokoostumuksen nyky-ihmiselle hyödyllinen ominaisuus on vielä se, että ne täyttävät ja vievät näläntunteen pois nopeasti. Se johtuu siementen sisältämästä aminohaposta, tryptofaanista, jota löytyy esimerkiksi myös kalkkunasta.

Chia-siemenien käyttö

Chian siementen käyttö on helppoa samaan tapaan kuin useimpien superfoodejen, niitä voi käyttää sellaisenaan esimerkiksi keitoissa, leivonnaisissa tai smoothieissa. Halutessaan siemeniä voi liottaa vesilasissa, jolloin ne imevät itseensä vettä ja alkavat muodostaa geeliä. Näin esimerkiksi smoothien koostumusta voi kätevästi muuttaa, liottamalla siemeniä haluamansa ajan, kunnes koostumus on sopiva.

Lähteet: USDA, Huffington Post, Chris Kresser, Self, WedMD
Kirja: Christopher McDougall: "Born to Run: A Hidden Tribe, Superathletes, and the Greatest Race the World Has Never Seen"

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Arvostelu 4.50 (6 Ääntä)

You have no rights to post comments

Chia-siemenet - 4.5 out of 5 based on 6 votes