Vegaani tai kasvissyöjä - saatko tarpeeksi jodia?

Useat tutkimukset ovat antaneet viitteitä siihen, että vegaanien ja kasvissyöjien jodin saanti on liian vähäistä. Riippuen tutkimuksesta jopa 50-80 % vegaaneista ja vegetaristeistakin 25 % saa liian vähän jodia. Myös sekasyöjistä noin kymmeneksellä jodin saanti on liian vähäistä.

Jodi on osa kilpirauhashormoneja (tyroksiini ja trijodotyroniini), ja siksi välttämätön hivenaine kaikille eläimille ja ihmisille. Ihminen ei pysty jodia itse tuottamaan, joten tarvittava määrä on saatava ravinnosta. Ongelmalliseksi asian tekee Suomen maaperän pieni jodipitoisuus, jonka vuoksi struuma olikin ennen yleinen vaiva maassamme. Eläinkunnan tuotteita syövillä tilanne on kuitenkin parempi, sillä 1940-luvun lopulla ruokasuolaan alettiin lisäämään jodia, ja sitä lisätään myös eläinten rehuihin. Kuitenkaan tuolloin ei varmasti osattu aavistaa kasvissyöjien ja vegaanien tilannetta myöhemmin, joilla jodinsaanti voi edelleen jäädä liian pieneksi.

Jodin hyväksikäyttöön elimistössä vaikuttavat goitrogeenit, jotka ovat aineita mitkä estävät jodin hyväksikäyttöä. Niitä on esimerkiksi pähkinöissä, bataatissa, hirssissä, soijassa, kaalissa ja kassavassa. Eli tämä vaikuttaa hankaloittavasti asiaan niin kasvissyöjillä kuin vegaaneilla.

Jodia pitäisi saada Suomalaisen ravintosuosituksen mukaan noin 150 µg päivässä, ja jatkuva yli 600 µg saanti on haitallista. Lapsilla jodisuositus on pienempi (6-11kk, 50 µg -> 6-9v, 120 µg) ja raskaana olevilla hieman suurempi (raskaana olevat 175 µg, imettävät 200 µg).

Merilevät, tabletit ja suola

Jodin lähteitä ovat eläinkunnan tuotteiden lisäksi myös esimerkiksi jodioitu suola, mutta koska suomalaiset saavat liikaa suolaa, sen lisäämistä ruokaan ei voi suositella. Sen sijaan merilevät sisältävät paljon jodia, joten ne kannattaa ottaa mukaan ruokavalioon. Kuitenkin on syytä tarkistaa etukäteen levän sisältämän jodin määrä, koska osa levistä sisältää niin paljon jodia, että yliannostus on mahdollinen. Apteekeista on saatavilla myös merilevätabletteja, joista näkee suoraan tabletin sisältämän jodimäärän.

 


Lähteet:

 http://www.vegaaniliitto.fi/vegaia/2007/talvi/jodi.html

http://www.tohtori.fi/?page=5530281&id=8066926

http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/vajaatoiminta.html

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Arvostelu 0.00 (0 Ääntä)

You have no rights to post comments