Keskustelupalstojen hyvä puoli on siinä, että voi kirjoittaa pitempiä juttuja ja ajatuksen kanssa. Facebookin läpänheitto ei ainakaan minua kovin paljoa innosta, vaikka naamakirjassa olenkin.
Olen jossakin määrin aktiivinen vain parilla, kolmella keskustelupalstalla. Ohjenuoranani on aina ollut se, että kirjoitan vain sen, minkä voisin sanoa kenelle tahansa kasvosta kasvoihin. Mielestäni se on aika hyvä periaate. Tunnen joitakin palstalaisia henkilökohtaisesti, enkä usko toveruutemme siitä kärsivän, vaikka täällä foorumilla olisimmekin joistakin asioista eri mieltä. Itse olen hippifoorumilla siksi, että täällä on veljiä ja siskoja, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista. Minulle erityisen tärkeitä ovat rauha, tasa-arvo, luonto, kansanvalta, ihmisoikeudet ja monet muut, joista esittelyketjussa olen kertonut. Sehän ei kuitenkaan tarkoita, että me olisimme kaikista asioista yksimielisiä. Minulla esimerkiksi on tieteellinen maailmankuva ja sikäli eroan aika monista palstalaisista. Mutta keskustelufoorumithan ovat nimen omaan olemassa mielipiteenvaihtoa varten.
Väittelyyn lähden kuitenkin aika harvoin. Ajattelen niin, että eiköhän useimmiten yksikin viesti riitä kertomaan, mitä mieltä jostakin asiasta olen. Eikä minulla ole hirveää tarvetta saada taivutettua muita ihmisiä kannalleni.
Mitä palstan tietynlaiseen kriittisyyteen tulee, niin siltä ei kai voi välttyä, kun asialla ovat etupäässä vaihtoehtokulttuurista ponnistavat ja sellaisina kaiketikin aika tiedostavat ihmiset. Olen tosin huomannut olevani monessa asiassa toisinajattelijan roolissa, koska historioitsijana tarkastelen asioita aika pitkässä perspektiivissä. Niinpä olen pyrkinyt tuomaan esiin sitä näkemystä, että epäkohdistaan huolimatta nykyinen länsimainen hyvinvointiyhteiskunta on ihmiskunnan historian vaurain, tasa-arvoisin, rauhanomaisin, kansanvaltaisin ja suvaitsevaisin. En myöskään ajattele, että olisi rikos olla rikas tai että poliitikot olisivat jotenkin huonoja ihmisiä.
Vierastan myös sellaista ajattelutapaa, että hipit - tai vaihtoehtoihmiset - olisivat jollakin tapaa suvaitsevaisempia, enemmän omilla aivoillaan ajattelevia, enemmän hetkessä eläviä, positiivisempia ja monella muullakin tapaa parempia kuin ne muut, Babylonin pimeydessä vaeltavat ja oravanpyörässä rimpuilevat . Emme me ole. Ihmiset ovat pohjimmiltaan samanlaisia, he vain tekevät erilaisia valintoja, eikä kukaan pysty sanomaan, onko yksi tapa parempi kuin toinen. Mutta ehkä tämä foorumi omalla tavallaan kertoo juuri siitä, että hipit todellakin ovat ihan tavallisia ihmisiä, samanlaisia kuin kaikki muutkin, omine inhimillisine heikkouksineen ja vahvuuksineen.
En allekirjoita ajatusta, että tänne pitäisi kirjoittaa vain positiivisia ja iloisia viestejä. Ajatellaan vaikkapa sitä, että esittelyjen perusteella täällä on monia, joilla on tai on ollut elämässään kaikenlaisia ongelmia, ja he ovat ilmaisseet ilonsa siitä, että he ovat löytäneet yhteisön, jossa heidät otetaan vakavasti ja jossa he tuntevat olevansa tervetulleita. Mutta miten käy silloin, jos jokin asia painaa mieltä tai pelottaa ja haluaisi kertoa siitä jo(i)lleku(i)lle, muttei uskalla, koska pelkää häiritsevänsä niitä, jotka haluavat vain fiilistellä? En tuntisi oloani kovin levolliseksi, jos niin kävisi.
Lopuksi haluaisin mainita vielä yhdestä asiasta. Tämä ei ole kohdistettu kehenkään kirjoittajaan erityisesti, mutta se on aika yleinen ilmiö kaikilla keskustelupalstoilla ja ansaitsee siksi tulla mainituksi. Foorumilla kuin foorumilla käy aika ajoin niin, että joku jäsen ilmoittaa jäävänsä sivuun, koska jokin asia keskustelupalstalla häiritsee häntä. Minusta tällainen on jotensakin epäkohteliasta keskustelupalstan muita käyttäjiä kohtaan, koska hehän tavallaan joutuvat syyllistetyiksi. Jotenkin tällainen ei vaan tunnu hyvältä. Jokainenhan tietää, että keskustelupalstoilla on suuri vaihtuvuus: vanhoja lähtee ja uusia tulee tilalle, jotkut käyvät vain vilkaisemassa ja joistakin tulee melkeinpä ikuisuusjäseniä. Ei siinä sen kummempaa.