En ole ihan varma, onko tämä oikea paikka kumppanin hakuun, mutta luulen ja toivon niin, vaikka olenkin "erilainen" - mm. lähestyn eläkeikää ja uskon tieteeseen. Eihän noita asioita tarvitse pelätä!
Olen aikoinani opiskellut psykologiaa, sosiologiaa ja kasvatustiedettä. Tunnen myös filosofiaa, juridiikkaa ja lääketiedettä. Elämäntapaani kuuluu omaehtoinen meditaatio, pohdiskelu itseni ja ympäristön kehittämiseksi, virittelyt ja näpertely. Henkisyyttä on monenlaista - meditaatio, jooga, metsässä tai kadulla käyskentely, keskittyminen johonkin asiaan tai tekemiseen.
Miettiessäni vaihtoehtoa rahataloudelle ja kilpailulle törmäsin matkan varrella käsitteeseen "itsenäiset saarekkeet". Voisi luoda pysyvän yhteisön, jossa vallitsisi toisenlaiset säännöt ja arvot. Yhteisö ei rakentuisi kulutuksen (esim. asuminen), vaan tuotannon pohjalle, joka mahdollistaisi jäsenilleen peruskulutuksen: asumisen, elintarvikkeet ja arvojensa mukaisen elämäntavan luostarityyppisessä kokonaisuudessa. Perustamisvaiheen jälkeen pitäisi neljän tunnin päivittäinen työaika riittää.
Nämä asiat siksi, että olen yhtä kuin nämä ajatukseni etsiessäni kumppania rinnalleni - tai useampiakin. Olen fyysisesti normaali (180/75) seniori mies. Sukupuolta tärkeämpää ovat ajatukset ja arvot, vaikka naiskumppani tuntuisikin hyvältä - iällä ei väliä. Asun yksikseni vanhassa suojellussa talossa Tampereen keskustassa kymmenettä vuotta, asukkaat vaihtuilevat - heitä kiinnostaa eniten talon sijainti keskustassa, ei vaihtoehtokuviot, kiireettömyys tai henkinen kasvu. Olisitko sinä valmis tuotannon, asumisen, vapaa-ajan ja henkisyyden yhdistämiseen esittämäni pohjalta? Tuotanto voi olla kasvihuoneita, aurinkokeräimiä tai -kennoja, pientuulivoiman tai maalämmön rakentamista tai näihin liittyviä palveluja, ylipäänsä mitä tahansa kestävän kehityksen mukaista, teknologiaakaan kavahtamatta.
Kirjasin joitakin arvoja alle kuvaamaan eri asioiden ajankohtaista tärkeyttä + merkein. Nämä kuvaavat minua, ajatuksiani sekä "luostarimaista" yhteisöä, jota alkaisin luoda kumppanin tai useamman kanssa. Pakosti ovat abstrakteja lyhyessä esityksessä, suluissa vähän konretisointia:
yhteisö
+++ syntyvaiheessa puuhamiehiä ja -naisia (rahoitus, tuotanto, miljöö)
+++ keskinäinen kunnioitus (ystävällisyys, hyvänsuopaisuus, myötätunto)
+++ itsensä kehittäminen (vähäinen kulutus, toiseuden kohtaaminen, ilo)
+++ kestävän kehityksen mukainen tuotanto (tuuli-,maa-, aurinkovoima)
++ rauhallisuus ja kiireettömyys (laiskottelu, mietiskely, harrastukset)
++ avoin informaatio (tiedonkulku, tunteet, asiallisuus)
++ polyamorisuus (muovautuvat suhteet, harjoitteet, "yhtä perhettä")
++ innostus (rikastava vuorovaikutus, toiveet, innovaatiot)
+ yksinkertaiset ja selkeät säännöt (oman tilan pyhyys, yhteiset tilat)
+ satelliitit (uusien yhteisöjen luominen, yhteistyö)
+ yhdessä tekeminen (yhteisruokailut, talkoot, tapahtumat)
+ eriytyminen (vaihtuva hallinto, osakulttuurit ja ryhmät, mukavuudet)
Kenenkään ei pidä olla "valmis", vaan kehitys on prosessi. Jokainen on juuri nyt "täydellinen" omassa historiassaan. Tuomme mukanamme ennakkoluuloja ja tunteita, joita jalostamme henkisen kehityksemme myötä. Myös luostari on prosessi.