Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Metsät - 2

Kari Luoto

• Vieras
Vs: Metsät
« Vastaus #15 : 06. Marraskuuta 2012 klo 11:55 »

Aluksi yksi tanka ja sitten kolme vapaamuotoista runoa metsästä.

kuusikkokirkon
tuuliurut huokaavat
hiljaista fuugaa
soivat avarat taivaat
metsän sammalhämärään

.............................................................

metsässä maleksiessa
sattuu tämän tästä
että jokin puu kutsuu minua
hetkeksi istahtamaan juurelleen
puutkin voivat joskus olla
seurankipeitä
ja minä poden syyllisyyttä
kun en jouda joka kuusen juurella istuksimaan

.................................................................................

metsässä ei ollut menninkäisiä tänäänkään
olen nähnyt niitä usein kirjoissa
en koskaan metsässä
kerran näin pahvisen nallekarhun
se heilutti minulle tassuaan
yritti kai liftata minun matkaani
tämä tosin tapahtui kaupungissa

.................................................................................

istun kuusen alaoksakodassa
kitara sylissä odottelen menninkäisiä tulevaksi
täällä niiden pitäisi asustaa
ainakin satukirjojen mukaan
tuntevatkohan ne bluesia
tuntevat varmasti jos niillä on naisia
jos tulemme juttuun
muutan metsään
ei ole ihmisten joukossa hääviä
elämäntapamenninkäisen elämä
« Viimeksi muokattu: 06. Marraskuuta 2012 klo 12:01 kirjoittanut Kari Luoto »
Kirjattu

Sateenropina

• Vieras
« Vastaus #16 : 05. Syyskuuta 2015 klo 18:58 »

Metsät on kyllä ihania! <3 mutta samalla mä pelkään niitä, varsinkin vähän pimeämmällä, joten mulla on vähän ristiriitaiset tunteet niitä kohtaan :D
En varmaan koskaan uskaltaisi mennä yksin.. mutta ystävien kanssa jos ollaan jollain retkillä päivällä käyty niin on tullut nautittua. Siellä tuoksuu ihanalta ja on niin rauhallista.
Kirjattu

Brooks

• Hippi
  • Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 05. Syyskuuta 2015 klo 20:31 »
  • Tykkää (0)

• Minusta taas on mukavaa liikkua metsässä iltaisin.

Oikeastaan metsät ovat turvallisia paikkoja. Paljon turvallisempia kuin kaupungit.

Minä rakastan kaikenlaisia metsiä, mutta ehkä sittenkin eniten tuollaisia länsi- ja keskieurooppalaisia, joissa kasvaa jaloja lehtipuita. Ja aina parempi, jos ne sijaitsevat vuorilla tai meren rannalla.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Bethaelis

• Vieras
    « Vastaus #18 : 07. Syyskuuta 2015 klo 20:37 »

Metsässä aika kuluu niin ettei edes huomaa. Tänäänkin koko päivä oltiin luokan kanssa metikössä sateessa ja aika meni kuin siivillä mm. tutkaillessamme jäärien kotikuusia joista tikkakin joskus jäljistä päätellen käynyt niitä napsimassa. ^^ Löytyi myös hevosmuurahaisten pesä josta palokärki on hakenut evästä. :)

Metsä kertoo paljon omasta monimuotoisuudestaan kun osaa kiinnittää tiettyihin asioihin huomiota. Itse pidän enemmän "harvemmasta" metsästä, jonne pääsee enemmän valoa ja lämpöä ja näin metsän lajien kirjo on myös huomattavasti laajempi kuin aivan umpimetsän lajikirjo olisi. :) Täysin lunnonmukainen metsä taas on upea mahdollisuus löytää erikoisempia ja vaativampia hyönteis- ja kääpälajeja. :D Metsiä on monenlaisia ja jokainen niistä kätkee erilaista elämää. <3
    Kirjattu

gemma

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #19 : 08. Lokakuuta 2015 klo 10:04 »
  • Tykkää (0)

• Metsät! <3
    Avohakkuita seuranneet taimikot ja pusikot on ikäviä, mutta oikeastaa kaikenlaiset muut metsät on viehkeitä. Synkät kuusikot, joissa on hämärää, neulasmatto, eikä juuri aluskasvillisuutta. Kallioiset männiköt, sammalta ja jäkälää.

Rauhoittavaa vaan istuskella kivellä tai reppujakkaralla, kuunnelle ääniä ja katsella ympärilleen.. Siinä kun aika hissukseen on, kohta oravat ja muutkin eläimet saattaa jatkaa puuhiaan ja näyttäytyä. Nyt syksyllä pudonneiden lehtien kahinaa, kylmänraikas ilma.

:)
    Kirjattu

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #20 : 15. Lokakuuta 2015 klo 19:11 »
  • Tykkää (2)

• Eihän mikään ole mukavempaa kuin heitää eväät reppuun, reppu selkään ja lähtee tekeen pieni kierros korvessa. Mitä vähemmän asutusta lähellä sen parempi. Pienikin kierros, edes muutama tunti, riittää kummasti virkistämään mieltä. Hommasin tuossa sellasen pienen risukeittimen, sillä kiva keitellä kahveet tai muuten vaan lämmitellä ruokaa, paistaa makkaraa tms. Vielä kun joskus pääsis kunnon kierrokselle tuonne pohjoseen niin ai ai, se ois hienoo. Viime aikoina oon alkanu haaveileen, et onnistuis muuttaan tuonne lappiin vaikka  vuodeksi. Näkis sen koko vuoden kiertokulun. Siellä kun on vielä kunnon 4 erillistä vuodenaikaa.
    Kirjattu

gemma

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #21 : 16. Lokakuuta 2015 klo 09:14 »
  • Tykkää (0)

• :) Gabriel, mullakin on risukeitin. Semmonen pieni, titaania. Täytyy kehitellä siihen parempi tuulensuoja; nyt tuntuu, että lämpöä karkaa liikaa... Tai sit tuo on mallina hiukan tehoton ja kestää aika kauan saada edes litra vettä kiehumaan. Mietin toista malliakin tai tuusata itse säilyketölkeistä joku kokeeksi.

Ihmistä ei ole luotu kokoaikaiseksi tietokeneen jatkoksi tai näin hektiseen maailmaan muutenkaan. Hermo lepää kun istuu jossakin luonnossa taikka kävelee vaihtelevassa maastossa. Edes välillä. Sää on varustelukysymys vaan. :)
    Kirjattu

amelia

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #22 : 19. Lokakuuta 2015 klo 16:20 »
  • Tykkää (0)

• Mulla oli just yks aika outo metsäkokemus. Olen kotoisin maalta ja paljolti myös saaristossa viettänyt aikaa. Siellä olen samoillut ja retkeillyt metsissä ihan pikkutytöstä alkaen. Nyt kuitenkin muutin keväällä pääkaupunkiseudulle ja huhhuh että on metsäkokemukset muuttuneet. Viimeksi kun olin metsässä käymässä niin siellä oli nukkumassa eräs hyvin huumaantuneessa mielentilassa ollut päihdeheppu joka etsi sieltä juna-asemaa... Ohjasin oikeaan suuntaan. Mut ärsyttää kun metsässä törmää koko ajan muihin ihmisiin ja junat ja lentokoneet ja autot ja niiden humina kuuluu vaikka menisi miten syvälle metsään. Sitten taas esim. Nuuksioon en uskalla yksin lähteä kun siellä on kuulemma jtn naisten ahdistelijoita.  :( Ikävä omia tuttuja ja rauhallisia metsiä.  ;D
    Kirjattu

Kirjaton hylly

• Vieras
    « Vastaus #23 : 19. Lokakuuta 2015 klo 20:42 »

Oon käyny aika paljon Nuuksiossa yöpymässä, ensimmäisen kerran kuulen että siellä ahdisteltaisiin naisia. Nykypäivänä voi kyllä kaikki olla mahdollista, ikävä homma jos näin on :-\
    Kirjattu

Rooooo

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #24 : 20. Lokakuuta 2015 klo 17:40 »
  • Tykkää (0)

• On kyllä harmi, miten kaupunkien lähimetsiin ne autojen äänet kuuluu. Oikeestaan kuuluu, vaikka asuis maaseudulla. Tai ainakin porukoiden luona kuuluu, vaikka on 5 kilometriä lähimpään siwaan.

Kaupungin metiköissä ei myöskään ihan hirveesti kehtaa hullutella, tosin nykyään kyllä enemmään. Lähinnä makoilen Kaupin metsissä, ei sen ihmeempää, mutta voi näyttää härölle jostain lenkkeilijästä, jos paikalle sattuu:D Porukoiden luona maalla pääsee sitte oikeen vaikka joogaamaan tai tanssimaan. Joskus poltan suitsukkeita ja fiilistelen vaan. Musiikin kuuntelu on myös mahtavaa, ja luo erilaisia tunnelmia (kun vaihtelee esim. black metallista johonkin mystiseen chill outtiin).

Kerran ku tulin Tampereelta porukolle maalle ja painuin metsään samantien, iski siinä iltahämärtyvässä lähimetsässä niin se tyhjyys ja rauha. Mieleen tuli vaan, että "jaaha, pyhä lepo".
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #25 : 24. Marraskuuta 2015 klo 21:53 »
  • Tykkää (0)

• Metsät on kyllä ihania! <3 mutta samalla mä pelkään niitä, varsinkin vähän pimeämmällä, joten mulla on vähän ristiriitaiset tunteet niitä kohtaan :D
    En varmaan koskaan uskaltaisi mennä yksin.. mutta ystävien kanssa jos ollaan jollain retkillä päivällä käyty niin on tullut nautittua. Siellä tuoksuu ihanalta ja on niin rauhallista.

Kyllä metsiin uskaltaa yksinkin mennä. Tuo varmaan johtuu sulla siitä, ettei metsät ole sulle kovin tuttuja, et ole viettänyt niissä niin paljoa aikaa. Itse olen käynyt metsissä suurimmaksi osaksi itsekseni, etenkin aikuisiällä. Tietty järkeä kannattaa käyttää siinä miten niissä metsissä kulkee. Aloittaa vaikka jostain lähi luontokohteista, kulkee merkittyjä luontopolkuja, eikä poikkea kovin pitkälle poluilta, jos ei tunne metsää yhtään ja ole varma tekemisistään.

Mitä enemmän metsissä pyörii, sitä tutuimmaksi ne käy ja oma olo muuttuu niissä varmemmaksi. Puhelinta kannattaa pitää mukana turvallisuutta tuomassa. Kattoo vaan, et siinä on tarpeeksi akkua ennen, ku lähtee. Ja jos iltaa kohti meinaa mennä, niin sitten taskulamppukin, jos ei kulje valaistuilla pururadoilla yms. Itsellä kulkee välillä myös puukko ja kyypakkaus mukana, jos oikein varta vasten meinaan mennä metsiin samoilemaan. Asun sellaisella seudulla, jossa on paljon kyykäärmeitäkin. Mua ei oo koskaan vielä purrut, mutta oon niitä nähnyt reissuillani ja tykkään välillä kulkee paljain jaloin metsissä/kallioilla ja istua sekä maata siellä aika vapaasti, niin siks ei tiiä vaikka kyy joskus sattuisikin häiriintyyn mun tekemisistä huomaamattani niin, että tulis ja puraisis. Sit mulla on myös pieniä muovipussejakin usein repussa mukana, jos keksinkin kerätä sieltä esim. jotain syötävää mukaan kotiin tuomisiksi. Ja jos niin meinaa tehdä, niin sitten pitää olla luonnon antimet jotenkin tuttuja, jotta osaa kerätä sieltä ei myrkyllisiä, ihmiselle syötäväksi kelpaavia juttuja.

Pari vuotta sitten mulle kävi niin, että eksyin yhteen mulle kylläkin jo tutuksi käyneeseen metsikköön, talvella, ku pimeä tulikin aikaisemmin, kuin osasin arvata, eikä mulla ollut taskulamppua mukana, ku uskoin kyllä tuntevani ne polut niin hyvin jo, että löytäisin hämärässäkin pois sieltä. Kyseessä ei siis ollut valaistu luontoreitti. Mutta ei siinä sit ihan niin käynytkään, vaan en totta tosiaankaan nähnyt siellä pimeässä metsässä kunnolla eteeni ja poikkesin vahingossa polulta ja tämän tajuttuani menin vähän paniikkiin ja aloin hädissäni juoksennella vähän ympäriinsä etsien sitä polkua. Tämä ei kannattanut, koska silloin menin vielä enemmän sekaisin siitä missä olen, eikä mulla ollut enää oikein mitään hajua siitä, missä se polku oli. Onneksi olin ottanut sentään puhelimen mukaan (tätä en ees aina tee, jos meinaan mennä johonkin luontopolulle vaan samoilemaan hetkeksi) ja siinä oli akkua sekä kenttiä, niin soitin sitten mummolle, joka soitti mun puolesta hätäkeskukseen ja hätäkeskuksesta soittivat mulle ja kertoivat laittavansa polisiisit etsimään mut sieltä. Pari tuntia siellä sain seistä ja odottaa poliisisetiä, jotka mut sieltä sit alku säätämisten jälkeen löysivätkin taskulappujensa ja poliisikoiransa kanssa. :D Kyseinen luontopolku alkoi niin vaikeasti selitettävissä olevasta paikasta, et siksi mun oli ihan hirveen hankala selittää niille poliiseille, et miten ne pääsee sille luontopolulle mistä mut löytää. Siksi siinä oli alkuun niin paljon kaikkea säätämistä. Poliist vei mut sit kotiin ja nuhtelivat mua, että " no niin (mun etunimi), mitäs me tästä nyt oikein opimme?" ja mä totesin, että kyllä todellakin opittiin. Ja ton jälkeen oonkin ollut tarkempi siitä, et mulla on aina taskulamppu mukana, jos meinaan mennä iltaa kohden metsään ja mielellään puhelinkin, päivälläkin, ku eihän sitä koskaan tiedä mitä siellä sattuu ja metsissä ei kuitenkaan kulje niin paljoa ihmisiä, eli aika yksin siellä on, eikä täten apua niin helposti saatavilla muista ihmisistä, jos jotain sattuu.  :peukku
    Kirjattu

Mooses

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #26 : 24. Marraskuuta 2015 klo 22:11 »
  • Tykkää (0)

• Lapsena ja teininä oon ollut myös paljon metsäretkeilemässä/-leireilemässä. Kerran kunnolla Lapissa vaeltamassakin. Ala-aste ikäisenä kuuluin partioon ja touhuttiin sieltä käsin luonnossa paljon. Lisäksi leikin lapsena yksin ja kavereiden kanssa lähi metsiköissä. Joskus pari-kolme vuotta sitten löysin luonnon/metsät uudestaan, useamman metsättömän vuoden jälkeen ja niihin oli ihan helppoa mennä, koska oli lapsuudesta tuo tuttu kokemus niistä taustalla. Keväisin ja kesäisin on ihanaa kulkea luonnossa, koska se tuntuu niin turvalliselta valoisuuden ja lämpimämpien kelejen vuoksi. Sekä luonto on mielestäni kauniimpaa keväisin ja kesäisin. Ihmisenä ollaan aika säälittäviä muihin eläimiin nähden luonnon armoilla ollessa, koska meillä ei oo kunnon turkkia, millä tarjeta siellä, ihokin on ohuempi, ku monella muulla eläimellä, eikä meillä ole sellaisia hampaita ja kynsiä joilla vastaan voisi pärjätä vaikka susille ja karhuille, jos uhkaisivat tulla ottamaan mittaa kanssamme.
    « Viimeksi muokattu: 24. Marraskuuta 2015 klo 22:13 kirjoittanut Mooses »
    Kirjattu

Maria

• Vieras
    « Vastaus #27 : 06. Maaliskuuta 2017 klo 00:02 »

Oon aina asunu kaupungissa ja liikkunu pääosin vaan semmosissa suht pienissä metsissä mitä löytyy lähiöiden reunoilta. Kesällä mökillä tulee onneks oleiltua pidemmän aikaa luonnon helmassa. Rakastan metsiä ja mulla olis haaveissa tehä joku noin viikon reissu vaikka Lappiin missä sais vaan olla rauhassa ja fiilistellä. Yksin ehkä kumminkaan uskaltais näillä erämiestaidoilla vielä lähteä. :D
    Kirjattu