Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Miten osata surra? - 1

keltainen

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
Miten osata surra?
« : 11. Huhtikuuta 2012 klo 21:48 »
  • Tykkää (0)

• (Mielestäni suru kuuluu olennaisena osana rakkauteen, sillä miten voi rakastaa, jos ei osaa käsitellä rakkauden kääntöpuolta. Siksi tämä osio eikä esimerkiksi lekuri-osio.)

Minä olen viime aikoina todennut, että olen äärimmäisen huono suremaan. Olen viimeisen kuukauden aikana itkenyt useamman kerran KYMMENEN SEKUNTIA kerrallaan. Jotenkin en vain osaa antaa itselleni lupaa surra, vaan olen kuin en olisikaan ja vasta saatuani jonkun muistutuksen surun aiheesta, itken tosiaan sen naurettavan kymmenen sekuntia, minkä jälkeen olen taas normaali ja jopa äärimmäisen iloinen. Pelkään, mitä lopulta tapahtuu, kun pitkän aikaa patoan kaiken näin typerästi.

Ainoa asia, jota olen suremisen eteen tehnyt, on kirjoittaminen, mutta niin kauan kuin käytän enemmän energiaa asioiden naamiointiin ja kaunokirjalliseen julkituontiin, en voi ehkä sanoa harrastavani mitään terapeuttista kirjoittamista, vaikka siinä toki sellaisiakin rippusia on.

Osaatteko auttaa ja antaa hyviä neuvoja?

Kirjattu

Annika

• Vieras
    Vs: Miten osata surra?
    « Vastaus #1 : 11. Huhtikuuta 2012 klo 22:15 »

En osaa neuvoa mutta voin kertoa omasta tilanteestani hieman...

Itselläni on samankaltainen ongelma. Minä en osaa olla "heikko". Olen aina joutunut olemaan se vahva perheen pää, joka jaksaa aina. Tämän takia en myöskään osaa/uskalla surra.
    Loppujen lopuksi en enään uskaltanut olla yksin, koska pelkäsin, että alan ajattelemaan niitä surullisia asioita.
    Nyt käyn terapiassa viikottain ja opettelen olemaan yksin uudestaan, opettelen myös rentoutumista ja suremista...
    Ei ole helppoa kymmenien vuosien jälkeen mutta tiedän, että se on tehtävä.
    Kirjattu

keltainen

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 08:27 »
  • Tykkää (0)

• Minulla on ehkä vähän toisinpäin, että en halua olla ihmisten kanssa, koska en halua näyttää olevani heikko. Sitten olen jonkinlainen puoliminä, eli periaatteessa olen läsnä ja hymyilen, mutta kuitenkin olen paljon hillitympi versio itsestäni ja ajatukseni saattavat olla koko ajan muualla. Enkä halua selitellä ihmisille, että en oikeasti ole näin kylmä ja hiljainen, vaan sille on syynsä.

Yksin olen nykyään niin harvoin, etten halua "tuhlata" aikaa suremiseen, vaan silloin teen vaan kaikkia kivoja asioita, joita en voi/halua tehdä muiden läsnäollessa. 
    Kirjattu

Auroravalon

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 09:21 »
  • Tykkää (0)

• Olen vasta aikuisella iällä tajunnut, miten tärkeää on käydä läpi kaikki tunteet, myös suru.

Ennen vanhaan oli esim. itkijänaisia, jotka itkivät päiväkausia hautajaisissa. Monesti luullaan, että he teikivät sen ikäänkuin muiden puolesta, mutta luulenpa, että se oli kään kuin esi-itkentää, johon muiden oli helppo yhtyä. Itku ja nauruhan on tarttuvaa.

Nykyään itketään elokuvien ääressä. Itse olen kokenut hyvin puhdistavana itkeä elokuvan mukana. Itku tulee herkissä kohdissa, mutta huomaankin itkeväni omia asioitani, vanhoja itkemättömiä juttujani, enkä niinkään sitä elokuvaa - sehän on vain elokuva!  ;)

Ja oli minullakin aika, jolloin itku ei vain tullut, ei sitten millään, vaikka kuinka oli surua ja itku tuntui kurkussa ja koko kehossa, mutta silmät pysyivät kuivina. No, sellaista voi sattua, kun ihminen venytetään liian tiukalle.

Suruun ja suremiseen auttaa oma aika ja oma rauha. Jos saa viettää rauhassa omaa aikaa kotona tai metsässä kävelyllä tai missä nyt tykkää, voi käsitellä tunteitaan joko aivan tietoisesti ja tarkoituksella, tai sitten vain olla ja antaa tunteiden ja ajatusten pulputa pintaan omaa tahtiaan ja elää ne läpi.

Jos yksinolo ahdistaa, niin sitten olisi varmaan parasta jakaa suru, jos se vain on mahdollista. Kyllä läheisiä ja ystäviä voi "rasittaa" tälläisillakin asioilla, kunhan sitä ei tee jatkuvasti!

Minä en ehtinyt surra isäni kuolemaa, kun elämässä oli niin paljon muutakin kaaosta, mutta hautajaisissa itkin aivan hillittömästi, se tuntui oudolta. Tunsin jotenkin syyllisyyttäkin siitä, etten osaa surra, mutta olen sitten vuosien aikana kuitenkin surrut pikkuhiljaa suruni pois.

Suru katkenneesta ihmissuhteesta on itseasiassa vaikeampaa surra kuin kuolema. Ainakaa minä en ole kyennyt niitäkään kunnolla suremaan, mutta aika tekee kuitenkin tehtävänsä ja jossain vaiheessa suru on jo pienentynyt sen kokoiseksi, että sen voi käsitellä. Tai voi vain todeta, että kaipaan häntä yhä (kaipaan kaikkia exiäni, kaikissa on paljon hyvää!), mutta aika on korjannut paljon enkä enää koe tarvetta muuttaa surua vihaksi (näinhän aika usein taitaa käydä!?)

tässäpä aamun ajatusta....  :)
    Kirjattu

Annika

• Vieras
    « Vastaus #4 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 10:56 »

Kiitos Orgidea :)
    osasit hyvin aukaista tämän asian ja sait minut hetkellisesti itkemään kun luin kirjoitustasi....

aika parantaa tässäkin asiassa, kunhan itse on valmis siihen.
    Minulle on ollut nyt todella rankka opetella olemaan "heikko" ja myöntää se vielä läheisillekin.
    Itsellänikin kaikki juontaa siitä kun äiti kuoli ja isä hylkäsi meidät, joka siis tapahtui 20 vuotta sitten. KOskaan en ole voinut asiaa surra ja käsitellä kunnolla kun olen huolehtinut sisarusten jaksamisesta ja selviämisestä...
    Mutta nyt on minun aikani toipua vihdoinkin tapahtumasta  :)
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #5 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 11:16 »

^^ Oli kyllä hirvittävän mukavasti kirjoitettu.
    Kirjattu

Auroravalon

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 16:50 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos Orgidea :)
    osasit hyvin aukaista tämän asian ja sait minut hetkellisesti itkemään kun luin kirjoitustasi....

Kiitos! Jyvä juttu, minä kun luulin kirjoittaneeni kuivasti!  ;)

Lainaus
    aika parantaa tässäkin asiassa, kunhan itse on valmis siihen.
    Minulle on ollut nyt todella rankka opetella olemaan "heikko" ja myöntää se vielä läheisillekin.
    Itsellänikin kaikki juontaa siitä kun äiti kuoli ja isä hylkäsi meidät, joka siis tapahtui 20 vuotta sitten. KOskaan en ole voinut asiaa surra ja käsitellä kunnolla kun olen huolehtinut sisarusten jaksamisesta ja selviämisestä...
    Mutta nyt on minun aikani toipua vihdoinkin tapahtumasta  :)

Kuulostaa todella rankalta! Asioiden sureminen ja käsitteleminen on myös avain anteeksiantoon, joka taas vapauttaa sinut menneisyyden kahleista! Mutta tärkeintä on ottaa ja antaa itselle aikaa, näitä asioita ei voi kiirehtiä. Ehkä tärkeintä on prosessi, ei se lopputulos! Tsemiä!  :sydamia
    Kirjattu

keltainen

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 18:45 »
  • Tykkää (0)

• Nykyään itketään elokuvien ääressä. Itse olen kokenut hyvin puhdistavana itkeä elokuvan mukana. Itku tulee herkissä kohdissa, mutta huomaankin itkeväni omia asioitani, vanhoja itkemättömiä juttujani, enkä niinkään sitä elokuvaa - sehän on vain elokuva!  ;)

Olen muuten todennut ihan saman asian, että harvoin itken oikeasti sitä elokuvaa! Pitääkin etsiä joku itkettävä elokuva, jos pystyisin sen kautta itkemään tätä toistakin juttua. Elokuvan vain pitää käsitellä jotain ihan päinvastaista kuin oma suruni. Olen nimittäin törmännyt suruni aiheeseen viime aikoina useastikin, mutta jotenkin se saa minut vain vetäytymään tiukemmin kuoreeni sen sijaan, että alkaisin itkeä sarjan henkilöiden mukana tai puolesta.

En ymmärrä sitä, että samaan aikaan tiedän, että minun pitäisi surra ja ihmiset varmasti ymmärtäisivät sen, mutta samaan aikaan pidän sitä jotenkin väärän ja pelkään, että läheisiäni vaan alkaisi ärsyttää, jos taas avautuisin heille samasta aiheesta, joka on kaihertanut mieltäni jo yli viisi vuotta.
    Kirjattu

Annika

• Vieras
    « Vastaus #8 : 12. Huhtikuuta 2012 klo 19:33 »

En ymmärrä sitä, että samaan aikaan tiedän, että minun pitäisi surra ja ihmiset varmasti ymmärtäisivät sen, mutta samaan aikaan pidän sitä jotenkin väärän ja pelkään, että läheisiäni vaan alkaisi ärsyttää, jos taas avautuisin heille samasta aiheesta, joka on kaihertanut mieltäni jo yli viisi vuotta.

Juuri näin!
    Itsellänikin kun tilanteen alkulähteestä on jo 20 vuotta niin musta tuntuu, että ihmiset eivät pysty käsittämään miksi mun pitäis vieläkin jauhaa niistä tapahtumista ja surra niitä vaikka todellisuudessa en koskaan ole edes vielä surrut ja käynyt läpi niitä tapahtumia kunnolla
    Kirjattu

keltainen

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 13. Huhtikuuta 2012 klo 10:00 »
  • Tykkää (0)

• Juuri näin!
    Itsellänikin kun tilanteen alkulähteestä on jo 20 vuotta niin musta tuntuu, että ihmiset eivät pysty käsittämään miksi mun pitäis vieläkin jauhaa niistä tapahtumista ja surra niitä vaikka todellisuudessa en koskaan ole edes vielä surrut ja käynyt läpi niitä tapahtumia kunnolla

Minä pelkään joutuvani sinun tilanteeseesi, joten siksi olisi hyvä surra nyt, kun tilanne on vasta pahimmillaan ja minulta tavallaan odotetaankin suremista.

Mutta ei minulla ole aikaa olla surullinen! Nyt kerrankin voisin itkeä silmät päästäni, mutta minulla on parin tunnin päästä tentti, johon pitäisi vielä kerrata, enkä todellakaan pysty keskittymään mihinkään. Ahdistavaa tämä tällainen.
    Kirjattu

keltainen

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 26. Huhtikuuta 2012 klo 20:07 »
  • Tykkää (0)

• Minä en kyllä todellakaan hallitse tätä suremista. Mitä se edes tarkoittaa? Kuinka paljon on oikeus surra? Kuinka monta tuntia päivässä? Kuinka monta viikkoa? Kuinka monta kuukautta? Onko muilla ihmisillä velvollisuus ymmärtää? Onko minulla velvollisuus olla tartuttamatta suruani muihin?

Pääni on täynnä kysymyksiä. Niin niin niin paljon kysymyksiä.

Olen tänään itkenyt asiasta X varmaan neljä tuntia ja silti keskustellessani siitä puhelimessa olin tyyneyden huipentuma. Söin popkornia ja vastailin puhelimeen kuin olisin ollut soittajan kanssa samaa mieltä siitä, että puhelu oli yhdentekevä muodollisuus. Vaikka oikeasti tunsin sisimmässäni kytevän surun, joka vain odotti hetkeä päästä valloilleen. Mutta mikä on se hetki?
    Kirjattu

Aliisa

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 26. Huhtikuuta 2012 klo 21:21 »
  • Tykkää (0)

• Minä olen opetellut suremista ja etenkin tunteiden ulos päästämistä. En lapsena juurikaan itkenyt muuten kuin kovasta kivusta johtuen tai jos jokin eläin kuoli...ja häpesin suuresti itkemistä. Itku oli heikkouden merkki. Vältän edelleen tietyissä paikoissa tunteiden päästämistä valloilleen. Itken vasta kun on sen aika omassa rauhassa.
    Suurin askel minulle oli se että itkin läheisen ja tuntemattoman nähden, romahdin eikä minua tuomittu. Sain olla heikko, sain päästää tunteen ulos...ja se oli helpottavaa ja parantavaa.

Olin parikymppiseksi asti ihan piinkova. En itkenyt kuin joskus yksin ja silloinkin hävetti. Nyt ei enää niin paljoa hävetä tosin myönnän että 2 kk sitten kun erosin exästä niin sitä itkin todella todella paljon ja sitä jatkuvaa itkua koitin selitellä...häpesin vähän kuitenkin. Koin sen niin että tuli liikaa kyyneliä niin "pienen" asian takia. Olen nyt kuitenkin jo sitä mieltä että jos itkettää niin on ihan ok itkeä ämpäritolkulla jos siltä tuntuu. Se oikeasti helpottaa. Ja jos ei kyyneleitä tule niin ei niitä kannata pakottaa...

Suremisesta en osaa sanoa muuta kuin että se on minusta eräänlaista aaltoilua. Alussa surun aalto on suuren suuri ja sitten se hiljalleen pienenee ja pienenee. Suru pitää surra oli se tapa mikä tahansa.
    Itse suren edelleen eroani vaikka koitankin olla niinkuin sydän olisi jo paranemaan päin. Ei se ole, ei vielä.
    Suren nyt "antaapalaa"-meiningillä. Teen kaiken mahdollisen mitä en ole aiemmin voinut tehdä tai ole uskaltanut tehdä. Se tunne että on elossa antaa voimaa. On ollut paljon parempi olla omissa nahoissaan.

En usko että surulle on aikarajaa, jokainen suree omaan tahtiinsa. Eikä suru tartu vaikka toisista hakeekin tukea. Minä itkin rakkaalle siskolleni useamman viikon ja eikä hän ollut moksiskaan, oli tukena ja antoi lisää paperia.  :)
    Kirjattu
    "I am the master of my fate:
     I am the captain of my soul."

Ankkadaami

• Vieras
    « Vastaus #12 : 24. Elokuuta 2012 klo 18:02 »

Ihminen kokee tunteet eri lailla kukin. Muiden ihmisten kanssa eläessä oppii kuvittelemaan, että tietynlaiset reaktiot ovat tiettyjä tunteita varten. Tietenkin se myös muokkaa ihmistä siten, että ne reaktiotkin alkavat olla tunteisiin sopivia. Kaikkihan sanovat aina, että ihmiset reagoivat eri tavoilla, mutta kun reagoimistapa poikkeaa paljon totutusta, aiheuttaa se hämmennystä. Silloin sen huomaa miten se ajatusmalli on muokkaantunut.
    Itse en itke paljoa suruja, vaan reagoin yleensä suruun mahansärkynä, joskus suru saa minut yökkimään. Ahdistustani itken paljon helpommin. Välillä se ahdistus saattaa olla ainoastaan itkua. Minusta ei muuten tunnu siltä, että ahdistavaa olisi, mutta en saa kyyneltulvaa loppumaan. Paras esimerkki omalla kohdallani siitä, miten reagointi voi paljonkin poiketa normista, on se, että rupean nauramaan monesti pelästyessäni tai kun minua karmii.
    Joskushan sitä tuli miettineeksi, että miten näin, mutta kun jutteli ihmisten kanssa, niin sitä alkoi huomaamaan, että välillä ne eri tavat reagoida voivat olla paljonkin normista poikkeavia. Tunteita on kuitenkin aika paljon, niin aika varmasti jokaiselta ihmiseltä löytyy ainakin yksi tunne, johon reagoi paljolti poikkeavalla tavalla. Välillä se reagointi on yksinkertaisesti passiivisuus. Sille ei mahda mitään.
    Varmasti  jokainen tänne kirjoittaneesta jollain tapaa siihen suruun reagoi. Ei se itku nimittäin sitä surua tee
    Kirjattu

keltainen

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 29. Elokuuta 2012 klo 19:26 »
  • Tykkää (0)

• Onpa harmi, että huomasin tämän ketjun olemassaolon vasta nyt, koska olisin tarvinnut apua muutama päivä sitten. Tajusin nimittäin yhtäkkiä, että sisälläni velloo valtavasti vihaa, joka johtuu turhasta suremisesta. Joku voi nyt ajatella, ettei sureminen ole koskaan turhaa, mutta voin vannoa, että se oli. Ja kaikkein eniten hermoja raastavaa oli, että minulta meni pitkään oppia suremaan ja kun aloin oppia, asiat kääntyivätkin päälaelleen, eikä surulle enää ollut syytä. Lopulta sitä alettiin jopa vähättelemään ja sille alettiin naureskelemaan. Ei tietenkään suoraan minua kohtaan, mutta yleisesti meitä kaikkia kohtaan. Hetken olin varma, etten pääse siitä vihasta ikinä yli.

Mutta minä pääsin. Ja tässä olen iloisena tai vähintään sisäisen rauhan saavuttaneena (siis tämän asian suhteen, ei toki elämän yleensä).

Koko tämän ketjun synnyttänyt elämänvaihe oli kyllä jotain aivan uskomatonta ja käsittämätöntä. Niin käsittämätöntä, että minusta melkein tuntuu, kuin kaikki olisi ollut unta. Olikohan se?
    Kirjattu

2tails

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 10. Syyskuuta 2012 klo 17:09 »
  • Tykkää (0)

• Usein oon väärässä, en oo välttämättä kaikkein älykkäin ihminen, enkä tiedä miks kenenkään pitäis vaivautua lukemaan mun kirjotuksia, mutta niin kuin varpunen lentää, kirjoitan kuitenkin.

Ei kenenkään tarvitse osata sen enempää surra kuin iloitakaan. Jossain määrin ne aidot tunteet kai kääriytyy siihen helvetilliseen sisäiseen ahdistukseen, jonka takia sokeat sanoo näkevänsä. Tulee aika erota parhaasta ystävästä, ilon liekit haipuvat kuin aamun usva.
    Naurun alta on paljastunut todellinen kauhu, katse käy vakavaksi ja olemus mietteliääksi. Mitä minulle tapahtui? Elämä, oliko se kaikki totta? Mikä on totta, miksi valheen kahleet sitovat sydäntäni.

Kun on pitkään yksin, kommunikoimatta kenenkään kanssa, niin joutuu kasvotusten useiden sellasten tunteiden alle, jotka arkielämän tai sosiaalisen kanssakäymisen jyrän alla tukahtuu. Ei voi oikein meditoida sitä millasia tunteita mulla on, ellei meditaatiolla pyritä olemaan keskittymättä mihinkään ja antaa olemisesta syntyvän toiminnan sallimista.

Kun jossain vaiheessa alkaa epäillä jotain instituutiota tai kulttuurista rakennetta, ei enää pysty osallistumaan siihen samalla tavalla kritiikittömästi. Sit kun romanttinen rakkaus ei enää saa sydäntäni särkymään, se paljastuu aivopesun tulokseksi. Aivopesun, joka on tehty lapselle, jolle rakkaus siinä romanttisessa mielessä on luonteeltaan inhottava.

Sen jälkeen koko rakkaus-sana on tullut minulle ällöksi. Mutta raskaan surun kanssa sitä joutuu luopumaan niistä rakkaimista valheista joiden alta yrittää puhdistaa esiin totuutta. Suru näyttää olevan kuin silmukka kaulassa, joka pelastaa minut uudelleen valheiden hirsipuuhun. Eivät viisivuotiaat lapset ole kovinkaan katkeria siitä ettei heidän mieltään ole tahrittu parisuhde-avioliitto-indoktrinaatiolla.
    Kaikessa näyttää olevan kyse soidinmenoista.
    Kirjattu
    tr-tr-tr