Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Vapaa rakkaus, parisuhde vai joku muu? - 6

Jushka

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
Vs: Vapaa rakkaus, parisuhde vai joku muu?
« Vastaus #75 : 26. Maaliskuuta 2014 klo 22:47 »
  • Tykkää (0)

•   En voi muuta tähän sanoa kuin amen! Gemma, Erakkorapu ja Jhonnyboy;) olen samaa mieltä kanssanne. Tuntuu, että niin monet miehet (varsinkin) haluavat olla "vapaita", mutta eivät ottaa vastuuta suhteistaan.
    Kirjattu
    Ei elämääsi voi määritellä kukaan, se on kirjoitettava itse.

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #76 : 26. Maaliskuuta 2014 klo 23:03 »
  • Tykkää (0)

•   En voi muuta tähän sanoa kuin amen! Gemma, Erakkorapu ja Jhonnyboy;) olen samaa mieltä kanssanne. Tuntuu, että niin monet miehet (varsinkin) haluavat olla "vapaita", mutta eivät ottaa vastuuta suhteistaan.

Pahoittelen jos tämä vaikuttaa sovinismilta, mutta oman elämäni perusteella vaikuttaa siltä että naiset ovat niitä jotka haluavat olla eniten "vapaita"... Aika monen naisen olen kuullut valittavan parisuhteessa elämisen rasittavuudesta ja kaipuudesta "vapauteen". Johtunee ehkä siitä että naisen on paljon helpompi saada seksiä.

Sen sijaan miehet joita tunnen (mukaanlukien itseni) ovat enemmän vakavien parisuhteiden perään. Eikä miehet mitenkään ihaile mitään "pelaajia" tai pick-up artisteja, vaan halveksivat heitä.
    « Viimeksi muokattu: 26. Maaliskuuta 2014 klo 23:05 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Erakkorapu

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #77 : 26. Maaliskuuta 2014 klo 23:55 »
  • Tykkää (1)

• Pahoittelen jos tämä vaikuttaa sovinismilta, mutta oman elämäni perusteella vaikuttaa siltä että naiset ovat niitä jotka haluavat olla eniten "vapaita"... Aika monen naisen olen kuullut valittavan parisuhteessa elämisen rasittavuudesta ja kaipuudesta "vapauteen". Johtunee ehkä siitä että naisen on paljon helpompi saada seksiä.
    Kyllä mää uskon että naisilla tekkee aika palijon se että niitten biologinen rooli on lähinnä saaha mies nussiin niitä ja sitten kasvattaa lapsia, missä taas miehen rooli on aikalai kaikki muu, siitä lähtien että niitten rooliin on läpi historian kuulunu naisten kurissa pitäminen. Musta tuntuu että se meni varmaan silleen että ihminen huomas jostain metsäpalosta että hei vittu, tulta, kätevää, hallitaampa tuota, ja ehkä naisissa nähtiin sellanen saman tyylinen tuli joka sitten päätettiin sekin ottaa hyötykäyttöön alistamalla naiset silleen. Kyllähän sitä on kompensoitu vitusti runoilla ja lauluilla ja muutenkin taiteella ja vaikka millä suurilla rakkaudenosoituksilla ja naisista on tehty tollanen jumaloitu homma mutta onkai se silti tavallaan alistamista. Nii että en tiijä kumpaa sukupuolta pitäs syyttää enempi siitä että sellanen huorameininki on nykyään niin pop.

Eikä miehet mitenkään ihaile mitään "pelaajia" tai pick-up artisteja, vaan halveksivat heitä.
    No eiköhän tuo nyt riipu ihan miehestä. Jokku ihailee koska haluais ite olla samanlaisia, toiset halveksii koska haluais ite olla samanlaisia, ja jokku niinku minä halveksuu siks koska hei jos jollain paskoilla vitun pick-up tekniikoilla saat joltain muijalta pillua niin ei oo kovin kummonen muija, eli oisko kannattanu pittää mulukku housussa ja olla levittämättä tuota yliseksuaalisuuden ilimapiiriä :D Mutta jokanen tehköön mitä ne tahtoo, on se musta kyllä loppujen lopuks tavallaan siistiä että vielä nykyaikanakin on olemassa tuollasta vitun porukkaa jotka jaksaa nussia ympäriinsä.
    Kirjattu

Jushka

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #78 : 27. Maaliskuuta 2014 klo 18:11 »
  • Tykkää (0)

•  Samaa mieltä olen, että riippuu ihan miehestä, mutta korostan vielä sitä, että miehille nyt on vaan ns. hyväksytympää nussia ympäriinsä vielä tänäkin päivänä. Nainen saa helposti huonon maineen, mies taas kovan jätkän maineen. En kuitenkaan menis paheksumaan kenenkään käytöstä, ellei satuta jotakuta. Kukin taplaa tyylillään.
    Samoin tää puuma-keskustelu, eli nainen, joka on kiinnostunut ikäistään nuoremmista miehistä: ennen ei semmosesta edes puhuttu, että onhan se hyvä, että se on nyt jo melkein sallittua noin yleistäen, mutta silti; miksi nainen ei saisi olla kiinnostunut nuoremmista mieheistä, kun miehet ovat aina olleet kiinnostuneet nuoremmista naisista :)
    (Jos tää meni vähän of topic, niin siirtäkää vaan muualle :)
    Kirjattu
    Ei elämääsi voi määritellä kukaan, se on kirjoitettava itse.

gemma

• Vieras
    « Vastaus #79 : 27. Maaliskuuta 2014 klo 18:26 »

Rakkaus ja seksi on elämän suola, mutta samalla yks vaikeimpia asioita. Mä en oo vapaa mustasukkasuudesta, hylkäämisen pelosta ja epävarmuudesta. Ehkä se on vähän helpottanut tän pitkän suhteen aikana... Mut avaamalla sielus, eikä pelkät reidet, altistuu jotenkin mahdollisuudelle haavoittua syvästi. En mä pysty ottamaan tätä kovin kevyesti. Ehkei tarviikaan, menen rikki, jos menen. Mut muittenkin kohdalla toivois, että samankaltaset kohtais... ettei ihmiset särkis toisiaan. Että suhteen kaikilla osapuolilla olis samat toiveet rakkaus/seksisuhteen suhteen.

Totta on kans, että pitkässä suhteessa kyllä joutuu ittensä takia polvilleen siinä mielessä, että kohtaa oman raadollisuutensa. Mä luulin itestä kaikkea ylevää ja oon saanu huomata, etten ookaan niin "hieno" ja täydellinen ihminen. Se katoo aika tehokkaasti, kun räkä poskella itkee, ettei musta oo tähän... Mut musta tää on kannattanu, huumori on auttanu ja toisaalta se tuttuus toisessa tuo turvaa, vaikka mun puolisosta ainakin löytyy jatkuvasti uusia puolia. :)

Ja jos elämässä haluaa vaihtelua, ei kai pakko oo ihmisiä ympärillään koko ajan vaihtaa. Mulle riittää itelle oudon musiikin kuuntelu, jollakin keikalla käynti, matka lähikaupunkiin, joku elokuva... Tai siis yleensä, että välillä tekee asioita ihan eri tavalla, vaikka menis termospullon kanssa lähimetsään kahville ja tekemään luonnoksia tai valokuvaamaan. Mutta ehkä mä oon "tylsä" siinä mielessä, että en tarvii mitään ihmeellistä. ;)
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #80 : 27. Maaliskuuta 2014 klo 18:58 »
  • Tykkää (2)

• Samaa mieltä olen, että riippuu ihan miehestä, mutta korostan vielä sitä, että miehille nyt on vaan ns. hyväksytympää nussia ympäriinsä vielä tänäkin päivänä. Nainen saa helposti huonon maineen, mies taas kovan jätkän maineen. En kuitenkaan menis paheksumaan kenenkään käytöstä, ellei satuta jotakuta. Kukin taplaa tyylillään.
    Samoin tää puuma-keskustelu, eli nainen, joka on kiinnostunut ikäistään nuoremmista miehistä: ennen ei semmosesta edes puhuttu, että onhan se hyvä, että se on nyt jo melkein sallittua noin yleistäen, mutta silti; miksi nainen ei saisi olla kiinnostunut nuoremmista mieheistä, kun miehet ovat aina olleet kiinnostuneet nuoremmista naisista :)
    (Jos tää meni vähän of topic, niin siirtäkää vaan muualle :)

Noinhan se on että patriarkaalinen yhteiskunta suhtautuu edelleen pakkomielteisesti ja kieltäen naisen (vapaaseen) seksuaalisuuteen ja käytökseen. Naisten seksuaalisuutta on tukahdutettu vuosisatoja. Nyt meininki on ilmeisesti vapautumassa, mutta millä tavalla? Mediassa naiset esitetään yhä useammin hyperseksuaalisina "sankareina". Samaan aikaan trendi on myös se että miehen seksuaalisuutta demonisoidaan tai vähätellään. Onko tässä tapahtumassa mitään muuta kuin roolien vaihto?

Mutta joo, off topic...
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

keltainen

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #81 : 01. Huhtikuuta 2014 klo 06:22 »
  • Tykkää (0)

• ^Todellakin on roolit vaihtumassa, jos typerästi teen päätelmiä lähipiirin perusteella. Lähes kaikki lukioaikaiset naispuoliset ystäväni harrastavat paljon irtosuhteita, ovat sitoutumiskammoisia ja pistävät pelin poikki heti kun suhde uhkaa mennä liian syväksi. Samaan aikaan en tunne ainuttakaan miestä, joka eläisi samoin. Kaikki miespuoliset ystäväni etsivät pitkää parisuhdetta ja vaikka irtosuhteita harrastaisivatkin, niin tosi paljon vähemmän kuin naiset.

Meinasin sanoa, ettei toi nyt niin off topic ole, mutta onhan se, koska ei irtosuhteissa ole kyse rakkaudesta. Tai tavallaan voi olla, muttei ollenkaan samalla tavalla kuin pitkässä suhteessa. Eri asia, jos niitä irtosuhteita on pitkän ja syvän parisuhteen ohella.

Onpa muuten hassua, miten aloitusviestissä sanon, etten usko vapaaseen rakkauteen. Ehkä minun kannattaa jaksaa uskoa siihen, että jonain päivänä ihmiset ymmärtävät minua, kun olen itsekin alkanut ymmärtää itseäni ja antaa elämälle mahdollisuuden sellaisena kuin se haluaa eteeni asettua. Tämä piristi kyllä päivää! Olen viime aikoina ollut kovin ahdistunut siitä, että muut kuin päivittäin kanssani tekemisissä olevat haluavat aina ihmetellä ja kyseenalaistaa ja  olen miettinyt, sopeutuuko maailma ikinä. Mutta kyllä se selvästi sopeutuu. Pikku hiljaa  :) Myös te hippiystävät jyrkissä mielipiteissänne. Ei enää harmita edes tulla luokitelluksi tosi pahasti sekaisin olevaksi kakaraksi.
    « Viimeksi muokattu: 01. Huhtikuuta 2014 klo 06:33 kirjoittanut keltainen »
    Kirjattu

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • Dianthus deltoides
    « Vastaus #82 : 01. Huhtikuuta 2014 klo 10:24 »
  • Tykkää (1)

• Tässä ois hyvin asiallinen ja kuitenkin myös itsensä-likoonpistävän-henkilökohtainen kirjoitus pölykuvioista: http://geekgirls.fi/wp/polyamoriaa-perheessa/
    Ehdottomasti kannattaa lukaista kaikkien tässä hiljattain kommentoineiden jos vain on teillä on sen verran aikaa. Asetelma on se useimpien paheksuma kaksi naista, silti tämä "miestäänjakava" vaimo näkee toisen naisen tuoneen elämään hirmuisesti hyvää, mm. saanut tästä naisesta itselleen hyvän luottoystävän, apua ja tukea vanhojen ihmissuhdeshittien käsittelyyn, ovat parantaneet kommunikaatiota jne. Aika karulta musta tuntui kun kirjoittaja kuvasi, miten omassa ystäväpiirissään jotkut olivat hänestä huolissaan ja vertasivat asemaa (ja asennetta) alistettuun ja hakuttuun aviovaimoon, niinkin että että henklö olisi alistettu&hakattu niin pahoin ettei enää edes kuinka huonosti häntä kohdellaan.

Tätä varmaan voi hokea loputtomiin, mut elekee ihmiset olko niin kauhian valmiita tuomitsemaan monisuhteilua ja monirakkautta vaikka oisitte törmänneet karuihin kuvioihin. Hirmuisen monenlaisista kuvioista on kuitenkin kyse, esim omassa tuttavapiirissäni on paljonkin toimivia ja onnellisia monisuhdekuvioita, enemmän kuin niitä shittimäisiä. Vähän vaan epäilen, että niistä hyvistä ja toimivista ei niin paljon tarinat kierrä, varmaan siksi että a) perheelliset pölyilijät ovat usein aika lailla kaapissa ja b) ainahan ne kaikkein karuimmat tarinat leviää parhaiten.
    Enkä tällä väitä et kaikki on poly-sateenkaaren alla super-täydellistä, ihan varmasti on esmes niitäkin, jotka suorastaan pakenevat sitoutumistakammossaan ja ties missä häntäheikkimäisessä uus-poka-joka-ilta -levottomuudessa "vapaan rakkauden" otsikon alle, tai rankkoja mustasukkaisuuskohtauksia, tai joku kokee jäävänsä ajankäytössä koko ajan vähemmälle jne. Mut sit yhtälailla kyse voi olla vaikka kolmen kaikkien keskenään toisiinsa rakastuneen immeisen vuosia kestävä, muut suhteet poissulkeva valinta.
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #83 : 01. Huhtikuuta 2014 klo 19:45 »
  • Tykkää (1)

• Rakkaudella, rakkaudella ja seksillä ei ole mitään tekemistä keskenään.

Rakastaa voi, ilman että harrastaa seksiä.

Seksiä voi harrastaa, ilman että Rakastaa.

Rakkaus ei välttämättä tarkoita sitä, että seksi sujuisi. Puolestaan hyväkään seksi ei tarkoita sitä, että rakkaus olisi suhteessa lainkaan läsnä.

Kaikki muu on egon luomaa harhaa.

Hankalaksi tilanne menee sitten, kun osapuolista toinen rakastaa, ja toinen Rakastaa. Jos ihminen rakastaa, rakkaudella on aina kohde. Jos ihminen Rakastaa, kyseinen tunne on universaali ei tunne rajoja eikä haluja.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #84 : 05. Huhtikuuta 2014 klo 13:08 »
  • Tykkää (0)

• Omasta elämäntilanteestani johtuen olen miettinyt paljon sitä millaista rakkautta ja millaisia suhteita haluan. Alan hiljalleen tulla siihen lopputulokseen että romanttinen, kahden välinen rakkaus on se mitä kaipaan itse eniten elämääni.

Kirkasmielen mainitsema Rakkaus on minulle hiukan outo käsite. Tai siis tiedän kyllä mitä sellaisella "universaalilla Rakkaudella" tarkoitetaan, mutta en usko että se on ainakaan minulle mahdollinen. En vain näe miten voisin ohittaa egoni halut niin totaalisesti. Muutenkin jutut oman egon tuhoamisesta ja valaistumisesta alkavat tuntua minusta pelkiltä gurujen ym. puheilta vailla sisältöä. Toki jos niistä saa jotain iloa elämään, niin mikäs siinä. Mutta itse en saa. Itseä vain masentaa ajatus siitä että minusta tulisi egoton. Ehkä se on jotain takertumista, mutta entäs sitten? Miksi minun tulisi elää jonkun toisen oppien mukaan? Koska kyllä kaikki puheet "egon katoamisesta" ovat joidenkin ihmisten luomia rakennelmia. Puhetta kuin puhetta.

Ja ns.universaali rakkaus on jotenkin kylmä asia. Koska jos vain Rakastaa universaalisti, niin onko silloin yksilöillä ja persoonilla enää mitään merkitystä? Jos ajatellaan että ego on valhetta, niin sehän loogisesti tarkoittaa sitä että ihmiset ovat valhetta koska elävät egojensa kautta. Miten silloin voi rakastaa yhtään ketään? Voi vain tuntea jotain abstraktia "rakkautta" universumia kohtaan, mutta johonkin yksilöön ja uniikkiin persoonaan kohdistuva rakkaus käy mahdottomaksi.

On totta että romanttinen rakkaus tuo kärsimystä. Mutta onko se välttämättä paha asia? Eikö kärsimys ole juurikin eteenpäin vievä voima? Jos emme kärsisi koskaan, niin tekisimmekö mitään? Ja omasta mielestäni romanttinen rakastuminen toiseen ihmiseen ja hullaantuminen on ihana tunne, mitä en vaihtaisi mihinkään! Haluan tuntea polttavaa rakkautta ja intohimoa! Vaikka se tarkoittaisikin itsetuhoa ja menetystä. Voimakkaat tunteet ovat ne mitkä tekevät omasta elämästäni mielenkiintoisen. En halua paeta kokemuksia johonkin universaaliin passiivisuuteen.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #85 : 06. Huhtikuuta 2014 klo 17:32 »
  • Tykkää (0)

• ns. hyväntekeväisyyskin on sitten kai jotenkin kylmä asia. Koska jos vain lähettää rahallista tukea kehitysmaihin, niin onko silloin yksilöillä ja persoonilla enää mitään merkitystä?

No enpä nyt ihan tuota tarkoittanut. Mutta hyväntekeväisyyttä pidän tekopyhyyden huipentumana ja asiana joka vain pidentää sairaan systeemin elinikää.

Lainaus
    Ihmisen persoonaa voi rakastaa vaikka se olisikin valhetta. Rakastan elokuvia, vaikka niissä esitetyt jutut ovat ihan höpönlöpöä. Samalla tavalla kuin rakastaa tarinaa, jolla kirjailija ilmaisee ajatuksensa, voi rakastaa ihmistä universumin ilmauksena.

Eli rakastamasi ihminen on sinulle yhtä arvokas kuin jokin hyvä elokuva? Ja aika kylmää rinnastaa ihmisen persoona "höpönlöpöön"...

Lainaus
    Vaihtaisin kaikki kokemukseni universaaliin passiivisuuteen.

Miksi ihmeessä? Tiedätkö edes miltä universaali passiivisuus tuntuu? Vai onko tämä elämä mielestäsi niin vastenmielinen että haluaisit vain vaihtaa sen johonkin muuhun? Jos ajattelet noin, niin ehkä kannattaa vähän miettiä että elääkö elämää haluamallaan tavalla.
    « Viimeksi muokattu: 06. Huhtikuuta 2014 klo 17:34 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #86 : 06. Huhtikuuta 2014 klo 21:23 »
  • Tykkää (0)

• No enpä nyt ihan tuota tarkoittanut. Mutta hyväntekeväisyyttä pidän tekopyhyyden huipentumana ja asiana joka vain pidentää sairaan systeemin elinikää.

Voisitko perustella tarkemmin tätä ajatusta. Pitäisikö sitten heikkoja ja vähäosaisia jättää auttamatta?
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #87 : 06. Huhtikuuta 2014 klo 21:47 »
  • Tykkää (0)

• Voisitko perustella tarkemmin tätä ajatusta. Pitäisikö sitten heikkoja ja vähäosaisia jättää auttamatta?

Hyväntekeväisyydessä on se keskeinen ongelma että se ei pyri poistamaan köyhyyden ja kurjuuden syytä ja alkuperää. Hyväntekeväisyys lievittää vain joitakin sairaan systeemin oireita.

Epäoikeudenmukaisen systeemin elinikää pidentää se jos joitakin sen pahimpia oireita (kuten nälänhätiä ja köyhyyttä) hillitään jollain tapaa. Jos mitään hyväntekeväisyyttä ei olisi ja kurjuuden annettaisiin vain tapahtua, niin hajottaisi se koko järjestelmän. Nykyinen riistokapitalismi on oikeastaan täysin riippuvainen laajasta hyväntekeväisyysjärjestelmästä. Hyväntekeväisyys on lääke millä riistokapitalistinen järjestelmä hoitaa omaa mielenvikaisuuttaan.

Jos oikeasti haluaa taistella köyhyyttä ja muuta kärsimystä vastaan, niin tulee pyrkiä hävittämään järjestelmä mikä niitä aiheuttaa. Meidän tulisi antaa vain systeemin kuolla pois, eikä koittaa keinotekoisesti ylläpitää sitä.

Tässä filosofi Slavoj Zizek selittää asiaa hyvin:

https://www.youtube.com/watch?v=hpAMbpQ8J7g

« Viimeksi muokattu: 06. Huhtikuuta 2014 klo 21:53 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

laventelituuli

• Vieras
    « Vastaus #88 : 07. Huhtikuuta 2014 klo 06:46 »

Jonkun yksittäisen etiopialaisäidin on varmaan vaikeempi ymmärtää et meidän mielestä sen lasten on parempi kuolla nälkään koska ne pidentää meidän sairaan systeemin elinikää. HJa tän sairaan systeemin kuoltua meille annetaan parempi systeemi.
    Empatiaa kognitiivisella tasolla. Pelastetaan koko maailma!
    George Carlin On Global Warming Scam Small | Large

George Carlin sanoo sen hauskasti.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #89 : 07. Huhtikuuta 2014 klo 10:38 »
  • Tykkää (0)

• Jonkun yksittäisen etiopialaisäidin on varmaan vaikeempi ymmärtää et meidän mielestä sen lasten on parempi kuolla nälkään koska ne pidentää meidän sairaan systeemin elinikää.

Mietin tätä samaa.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3