Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Vapaa rakkaus, parisuhde vai joku muu? - 7

gemma

• Vieras
Vs: Vapaa rakkaus, parisuhde vai joku muu?
« Vastaus #90 : 07. Huhtikuuta 2014 klo 11:54 »

Rakkauteen kaiketikin kuuluu haluta hyvää toiselle ja tehdä asioita hänen hyväkseen. Mietin nyt läheisiä ihmissuhteita, hyväntekeväisyydessähän on jotenkin helppo olla oottamatta mitään vastineeksi.. Läheisissä suhteissa tää on ehkä vaikeampaa. Haluaa tehdä ja tekee asioita toisen eteen ja sit kuitenkaan se ei oo ihan pyyteetöntä, kun ainakin mulle tulee semmonen odotus, että siihen vastattaisiin jotenkin; lojaalisuudella tai olemalla vastaavasti jotenkin avuksi... Miten siis rakastaa ja tehdä hyvää uhrautumatta kuitenkaan ja odottamatta "korvausta"?

Tuntuu jotenkin, että tietty tasapaino olis suhteissa säilyttää. Mulla ainakin on muutama ihmissuhde mennyt piloille, että oon tehny liikaa toisen eteen ja sitten joutunut hyväksikäytetyksi ja lopulta ärtynyt kovasti. Aatellaan vaikka että joku ystävyyssuhde muuttuu kuin varkain jonkinlaiseksi terapiasuhteeksi pysyvästi. Se ei pitkässä juoksussa oo hyväksi kummallekaan. Siinä ei enää kaksi tasavertaista kohtaa. Enkä mä aattele, että kaiken pitäis koko ajan mennä tasan, mutta semmonen kohtuus ja se, että "hyvää" virtais kumpaankin suuntaan.

Ihanaa olis kun kaikki tekis hyviä tekoja sen verran kun pystyvät ja haluavat hyvillä mielin, sillä liika "uhrautuminen" helposti johtaa katkeruuteen. Ja toisaalta aina on ihmisiä, jotka alkaa ikävällä tavalla "roikkua" ja pyytää, jopa vaatia koko ajan jotain. Miten löytää tasapaino rakkauden hengessä? Joskus oon aatellu, että mun ois helpointa elää reppureissaajana vaihtaen paikkaa vähän väliä, kun läheiset ihmissuhteet tuppaa pitkittyessään aina mutkistumaan.  ;)
Kirjattu

keltainen

• Hipahtava
  • Poissa Poissa
« Vastaus #91 : 07. Huhtikuuta 2014 klo 20:28 »
  • Tykkää (0)

• Rakkauteen kaiketikin kuuluu haluta hyvää toiselle ja tehdä asioita hänen hyväkseen. Mietin nyt läheisiä ihmissuhteita, hyväntekeväisyydessähän on jotenkin helppo olla oottamatta mitään vastineeksi.. Läheisissä suhteissa tää on ehkä vaikeampaa. Haluaa tehdä ja tekee asioita toisen eteen ja sit kuitenkaan se ei oo ihan pyyteetöntä, kun ainakin mulle tulee semmonen odotus, että siihen vastattaisiin jotenkin; lojaalisuudella tai olemalla vastaavasti jotenkin avuksi... Miten siis rakastaa ja tehdä hyvää uhrautumatta kuitenkaan ja odottamatta "korvausta"?

Mulle tulee tästä mieleen suhteeni isoäitiini. Hänellä ei ole minulle mitään muuta annettavaa kuin rakkaus ja kiitollisuus. En odota saavani häneltä ylistystä siitä, että olen ihana lapsenlapsi, kun käyn kylässä. Ainoa kaipaamani "palkinto" auttamisesta on hymy hänen huulillaan, tieto siitä, että olen piristänyt hänen päiväänsä. Mielestäni siinä ollaan aika lailla rakkauden syvimmän olemuksen äärellä. Tietenkin jonkun mielestä tuo hymy voi tehdä auttamisestani pyyteetöntä, mutta olen ehkä eri mieltä.

Muista, kahden yhtä toimintakykyisen ihmisen suhteista, en osaa sanoa. En usko, että pyytettömyys on niissä mahdollista. Kuten sanoit, jossain vaiheessa raja tulee vastaan ja suhde alkaa katkeroittaa jompaa kumpaa. Siksi en itse ajattelekaan, että pyytettömyys olisi joku tavoiteltava arvo. Minä ainakin myönnän, että toivon saavani läheisiltä ihmisiltä yhtä paljon tukea kuin heille annan, mikäli sellainen tilanne tulee eteen. Tärkeintä on vastavuoroisuus.
    Kirjattu

gemma

• Vieras
    « Vastaus #92 : 07. Huhtikuuta 2014 klo 20:50 »

Niin. En mäkään aattele, että pitäs jotenkin samaa tehdä "vastapalvelukseksi". Omastakin mummostani jäi hyvät muistot, semmosta aineetonta hyvää, elämän tuomaa viisautta. Jonkinlainen tasapaino on hyvä. Jos vaikka isovanhempiaan auttaa ja viettää aikaa heidän kanssaan, niin saa kuulla suvun historiaa, millaista on ollut elää siinä ajassa kun he nuoruutensa. Musta semmosessa virtaa sitä "hyvää" ja arvostusta kumpaankin suuntaan parhaimmillaan.

Ja onhan myös tärkeää rakastaa ja arvostaa itseään. Ehkä silloin on helpompi pitää puolensa ystävällisesti. Teen ite semmosia myötätunto/rakkaus-harjoituksia, vähän mitä täällä jossain oli metta-meditaatiosta. Vaikeaa on tietysti tuntea myötätuntoa jotain raivoavaa ihmistä kohtaan... ;)
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #93 : 07. Huhtikuuta 2014 klo 20:56 »
  • Tykkää (1)

• Jonkun yksittäisen etiopialaisäidin on varmaan vaikeempi ymmärtää et meidän mielestä sen lasten on parempi kuolla nälkään koska ne pidentää meidän sairaan systeemin elinikää. HJa tän sairaan systeemin kuoltua meille annetaan parempi systeemi.
    Empatiaa kognitiivisella tasolla. Pelastetaan koko maailma!
    George Carlin On Global Warming Scam
    George Carlin sanoo sen hauskasti.

Pakko jakaa, kun tuli vaan mieleen tämä tuosta videosta:
    r
    Small | Large

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #94 : 07. Huhtikuuta 2014 klo 22:00 »
  • Tykkää (0)

• Pakko jakaa, kun tuli vaan mieleen tämä tuosta videosta: http://youtu.be/3FFgVayrWjs

:D :D :D Päivän naurut.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

AuroraBorealis

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #95 : 15. Elokuuta 2014 klo 03:59 »
  • Tykkää (0)

• Sen verran tähän soppaan on oma lusikka heitettävä mukaan ja kertoa hieman omaa kokemusta asiasta.

Itse sekä mieheni käytämme suhteestamme nimitystä avoinparisuhde.

Olemme olleet naimisissa yli 20 vuotta (jo) ja tämä suhde on ollut tämän muotoinen likipitäin alusta alkaen.

Suhteemme alkoi sillä tyylillä, että katsotaan mitä tästä oikein tulee ja jos päädytään eroon niin sitten se on siinä.
    No ei se ihan ollut siinä. Vaan vajaan vuoden päästä oltiin jo naimisissa  ;D

Asiasta siis kukkaruukkuun... Kaikkihan alkoi fantasioista puhumisesta ja siitä sitten siirtyminen oli seuraavaan asteeseen elikkä etsintä kolmannelle pyörälle, aluksi. Noh sitä "vaihetta" kesti pari vuotta... välillä taukoa jne. Tuli harrastettua sitten sitä sun tätä seksin rintamalla, mutta aina yhdessä, ei koskaan erillään. Itse siis olen BI-seksuaali.

Sitten tuli vuosia taukoa tähän hommaan, kunnes viriteltiin hommaa jälleen tulille tossa muutamia vuosia sitten. alkoi "vakituinensuhde" ensin naiseen ja myöhemmin myös hänen avokkiinsa.... jota kesti sen parisen vuotta jälleen... Sitten alkoi tulemaan tällä pariskunnalla erinäisiä ongelmia omassa suhteessaan, joten he lopettivat "sekoilun" kuten itse asiaa ilmaisivat ts. ei kait kestänyt pää tahi sitten suhde ei meinannut kestää.

Aloin opiskelemaan, joten sen opiskelun ajan oli tauolla siis kolmannet pyörät jne. systeemit. Olin poissa kotoa pahimmillaan 15-16h/vrk:ssa. Valmistuin ennen aikojani.

Nyt on sitten meillä kuvioissa toinen pari, täysin saman henkisiä kuin itse olemme ja ollaan tapailtu puolisen vuotta. Vietetään iltaa nelistään, harrastetaan seksiä jne. Mutta aina ollaan samassa huoneessa ja vuoteessa. Tää sopii meille vallan hyvin. Mustasukkaisuutta ei ole ja homma pelittää kuin junan vessa ;)

Jotkut kutsuu tätä parinvaihdoksi, noh onhan se sitäkin, mutta kun emme ole koskaan kirjaimellisesti vaihdossa eli minä + toinen mies jossain muualla ja mieheni ja toinen nainen jossain muualla.

Antaa kaikkien kukkien kukkia, rikkaruohonkin ;)
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #96 : 15. Elokuuta 2014 klo 10:40 »
  • Tykkää (2)

• Viime aikoina oon alkanut tajuta sen että kuinka yleistä (ainakin nuorten aikuisten) keskuudessa avoimet suhteet ja kolmannet/neljännet/viidennet pyörät on. Muistan tässä yhden päivän jolloin hengailin muutamien kavereiden kanssa ja yhdessä vaiheessa tuli selville että oon ainoa porukasta joka ei ole osallistunut samoihin ryhmäpanoihin kun muut... Tuli vähän ulkopuolinen olo :D

Mutta kiinnostaisi kyllä kokeilla!
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

AuroraBorealis

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #97 : 16. Elokuuta 2014 klo 02:04 »
  • Tykkää (0)

• Muistan tässä yhden päivän jolloin hengailin muutamien kavereiden kanssa ja yhdessä vaiheessa tuli selville että oon ainoa porukasta joka ei ole osallistunut samoihin ryhmäpanoihin kun muut... Tuli vähän ulkopuolinen olo :D

Mutta kiinnostaisi kyllä kokeilla!

Tuo on varmaankin melkoisen ulkopuoliseksi tekevä asia, mutta meillä se on päin vastoin ollut... jos on jollekin kerrottu, niin ne on olleet ihan äimän käkenä :D

Ainahan voi kokeilla....
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #98 : 17. Elokuuta 2014 klo 11:53 »
  • Tykkää (1)

• Mun tulkintani ja kokemukseni on, että kun ihminen löytää sen oikean, tarve paneskella muita kuin puolisoa katoaa. Jos kuitenkin "se jokin" puuttuu, janoaa ja hakee sitä suhteen ulkopuolelta. Joskus se "jokin" voi olla jopa ihan geneettistä, eli on käynyt paska tsägä ja olet parisuhteessa ihmisen kanssa, joka liian samanlainen geneettisesti ja siksi haluat muita. Tämä ei ole edes tietoista, vaan olet viettiesi armoilla selittäen ne milloin millaisellakin filosofialla tai luonnonjärjestyksellä.

Ainiin, ja pakko sanoa, että aina on poikkeuksia ja kukin tavallaan. :)
    Kirjattu

AuroraBorealis

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #99 : 19. Elokuuta 2014 klo 17:20 »
  • Tykkää (0)

• Jos kuitenkin "se jokin" puuttuu, janoaa ja hakee sitä suhteen ulkopuolelta.

Mikähän se jokin sitten mahtaa olla? ;) Koska meillä ainakin keskinäistä seksiä on aina ollut. Emme paikkaa sitä, että oltaisiin molemmat puutteessa... seksiä harrastetaan useita kertoja viikossa milloin milläkin tavalla, ettei ole kekseliäisyydestäkään puutetta :D

Mutta eiks se mee niin, että kukin taaplaa tyylillään. Kaikille ei sovi samat asiat.
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #100 : 19. Elokuuta 2014 klo 17:26 »
  • Tykkää (0)

• Mikähän se jokin sitten mahtaa olla? ;) Koska meillä ainakin keskinäistä seksiä on aina ollut. Emme paikkaa sitä, että oltaisiin molemmat puutteessa... seksiä harrastetaan useita kertoja viikossa milloin milläkin tavalla, ettei ole kekseliäisyydestäkään puutetta :D

Mutta eiks se mee niin, että kukin taaplaa tyylillään. Kaikille ei sovi samat asiat.
    Se jokin voi olla juurikin tuo geeniosasto... Että puoliso ei ole biologisesti perfect match, joka sitten pistää haluamaan sitä muualta. Mut tosiaan, aikuiset ihmiset tekee kukin niin kuin parhaaksi näkee. Hyväksyn kyllä täysin kaikki seksuaalisuuden muodot, jotka ei loukkaa ketään. :)
    Kirjattu

AuroraBorealis

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #101 : 19. Elokuuta 2014 klo 17:44 »
  • Tykkää (0)

• Sitten meillä on molemmilla geeniongelma ;) :D Noh kukaan ei satuta tässä suhteessa toistaan, salassa kun ei puuhailla yhtikäs mitään =)
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #102 : 19. Elokuuta 2014 klo 19:21 »
  • Tykkää (0)

• Sitten meillä on molemmilla geeniongelma ;) :D Noh kukaan ei satuta tässä suhteessa toistaan, salassa kun ei puuhailla yhtikäs mitään =)
    Juu, enkä todellakaan tarkoita, että tekisitte jotain väärin. Jos kumpikin diggaa, niin ei ne järvet soutamalla kulu. :)
    Kirjattu

gemma

• Vieras
    « Vastaus #103 : 19. Elokuuta 2014 klo 20:45 »

Mä luulen, etten ehkä osaa erottaa seksiä ja rakkautta... ja onko tarpeenkaan.. Siksi mulle ei kertakaikkiaan sovi tommoset "vapaat" suhteet tms. Olen kyllä (päihteissä) harrastanut seksiä muutenkin, mutta nykyään seksi on mulle parasta liittyessään rakkauteen. En osaa suhtautua siihen kuin hampurilaisella käyntiin tms. Sinänsä tietysti outoa nykymaailmassa.. Että mullakin voi olla lenkkikaveri, pelikaveri tai muita ystäviä, mutta seksin koen niin intiimiksi, että haluan jakaa sen vain yhden rakkaan ihmisen kanssa.. Vaikka nykyäänhän kaikki on "yhteistä", kun monet laittaa kaikki asiansa nettiinkin... ;)
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #104 : 19. Elokuuta 2014 klo 20:53 »
  • Tykkää (0)

• Mä luulen, etten ehkä osaa erottaa seksiä ja rakkautta... ja onko tarpeenkaan.. Siksi mulle ei kertakaikkiaan sovi tommoset "vapaat" suhteet tms. Olen kyllä (päihteissä) harrastanut seksiä muutenkin, mutta nykyään seksi on mulle parasta liittyessään rakkauteen. En osaa suhtautua siihen kuin hampurilaisella käyntiin tms. Sinänsä tietysti outoa nykymaailmassa.. Että mullakin voi olla lenkkikaveri, pelikaveri tai muita ystäviä, mutta seksin koen niin intiimiksi, että haluan jakaa sen vain yhden rakkaan ihmisen kanssa.. Vaikka nykyäänhän kaikki on "yhteistä", kun monet laittaa kaikki asiansa nettiinkin... ;)
    Saattaapi olla, että netti on valmennusta kollektiiviseen tietoisuuten, jossa mikään ei pysy salassa. Mit nyt lähtee jo sit ohi aiheesta, eli ei siitä sen enempää. :)

Ja se pitää lisätä, että voi muuten olla, että oikea rakkaus onkin yllättävän harvinaista tässä maailmassa. Kaikki kun ei löydä parisieluaan tässä inkarnaatiossa.
    Kirjattu