Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Harielin päivittäinen meditaatio - 4

Hariel

• Hippi
  • Poissa Poissa
  • Human 3.33
    • Galactic Expansion
Vs: Harielin päivittäinen meditaatio
« Vastaus #45 : 05. Elokuuta 2015 klo 00:23 »
  • Tykkää (1)

• Vko. 29

Ma: ~15 / ~15 min. (Unohtui katsoa tarkat ajat, mutta molemmat n. 15 min)
    Ti: 16 / 17 min.
    Ke: 17 / 12 min.
    To: 14 / ~12 min.
    Pe: 0 / ~15 min. Aamulla lievä krapula. (Kävin edeltävänä iltana parilla, mutta meditoin ennen sitä)
    La: 12 / 19 min. Iltameditaationa tein yhden Bashar-kanavoinnin lopussa olleen holotope-meditaation. Ohjattu meditaatio, jonka aikana katsottiin eri valoissa välkkyvää fraktaalikuviota. Oli hyvä kokemus.
    Su: 16 / 0 min. Illalla muut tekemiset meni meditaation edelle.
    ---
    Yht. 3 h

Ei ole tullut kirjoiteltua aiheesta, mutta tälle viikolle voisin laittaa jotain mietteitä.

Tässä vaiheessa, kun on meditoinut monta vuotta, niin tapahtuu aika lailla ne samat asiat joka kerta. Kun tarkoituksena on "olla havainnoivana tietoisuutena", niin kyseessä on itse asiassa aika yksinkertainen asia. Ei tapahdu vaikutelmaa "henkisellä tiellä etenemisestä" tai valaistumisen lähestymisestä. Täytyy vain ylläpitää kykyä päästä "havainnoivan tietoisuuden tilaan", ja siihen auttaa päivittäinen meditaatio.

Meditaatiotekniikastani ja meditaation tasoista olen kirjoittanut ensimmäiselle sivulle. Tekniikka on pysynyt lähes samana, ainoastaan pieniä muutoksia.

Pari vuotta (2013-2015) työstin "huikeaa olemassaolon tunnetta". Koin hyvin kokonaisvaltaisesti olevani olemassa ja se tuntui huikealta. Nyt olen jokseenkin tottunut tuohon tilaan/tunteeseen, joten kokemukset ei ole enää niin voimakkaita.

On kuitenkin muutama asia, joita tällä hetkellä meditaatioon liittyen työstän:
    - enemmän mielen hiljentämistä ja asioiden ajattelusta luopumista (tärkeät asiat kyllä muistuvat mieleen myöhemmin)
    - enemmän ajatusten hallintaa (meditaation aikana se tarkoittaa lähinnä lempeää ajatusten ohjailua)

Jotkut saattavat yhdistää ajatuksettoman tilan valaistumiskokemukseen, mutta kyseessä on mielestäni enemmänkin ohimenevä valaistumiseen liittyvä huippukokemus. Mieli luo ajatuksia samaan tapaan kuin esim. pallea hengittää tai sydän sykkii. Ajatukset ovat vain pieni osa ihmisen tietoisuudesta/tietoisuudessa, ja valaistuminen on syvemmällä tietoisuudessa tapahtuva asia, joten valaistuneessa tilassa voi aivan hyvin ajatella. (Valaistuneessa tilassa ajattelu kuitenkin on luonteeltaan aika erilaista kuin valaistumattomassa tilassa).

Monet valaistuneet saattavat hengailla aika ajatuksettomissa tiloissa, mutta itse tykkään ajatella niitä näitä pitkin päivää. Teen sen tietysti fyysiseen kehoon ankkuroituneena ja nykyhetkessä pysyen ja tiedostan, että ajatukset ovat virtuaalisia ("vain ajatuksia"), eivät niin todellisia. (Mutta toki minulla on ajatuksettomammat "zen-hetkeni" myös :) )

Tässä kuussa minulla tulee täyteen 7 vuotta (jokseenkin) säännöllistä meditaatiota, ja 4 v 3 kk (lähes) päivittäistä. :) 2010-2011 oli n. vuoden tauko, "ei kannattanut". Mindfulnessia olen tehnyt myös kohta 7 vuoden ajan, vaihtelevalla intensiteetillä ja oli tosiaan tuo vuoden tauko. Mindfulnessia teen "lähes koko ajan", mutta se on nykyisin aika sellaista kevyttä ja tapahtuu kaiken muun ohessa.

Vielä statseihin liittyen, "miksi meditoin niin lyhyesti":
    - Kun pääsee syvään meditaatioon muutamassa minuutissa, niin harjoitukseen ei tarvitse käyttää niin paljoa aikaa
    - Meditaatio on voimallinen mieleen vaikuttava tekniikka, joten kohtuus ja terve varovaisuus siinäkin :)
    - Saan tuosta määrästä riittävät terveys-/hyvinvointivaikutukset (parempi keskittymiskyky, ajatusten hallinta, lisääntynyt kyky käsitellä tunteita, mielenrauha ja lievät ekstaasitilat jne)
    - Minun tapauksessani meditaation teho ei liity yksittäisten kertojen pituuteen vaan niiden säännöllisyyteen (aamuin/illoin)
    « Viimeksi muokattu: 16. Elokuuta 2015 klo 19:40 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #46 : 16. Elokuuta 2015 klo 23:07 »
  • Tykkää (0)

• Vko 29. Terveydellisistä ja muista syistä jäi kertoja välistä, mutta joka päivä tuli meditoitua vähintään kerran.

Ma: 0 / 13 min. Unet venähti, joten ei aamumeditaatiota.
    Ti: 15 / 0 min. Illalla päänsärkyä...
    Ke: 16 / 0 min. Illalla juhlimassa. :) (Selvin päin)
    To: 0 / 11 min. Unet venähti, joten ei aamumeditaatiota. Illalla päänsärkyä, joten lyhyemmin.
    Pe: 0 / 11 min. Aamulla kipeä olo, joten ei meditaatiota.
    La: 12 / 16 min.
    Su: 0 / 12 min. Aamulla kipeä olo, joten ei meditaatiota.
    ---
    Yht. 1 h 46 min

Viime viikon kirjoituksesta jatkaen: Olen nyt alkanut tuomaan lisää ajatuksettomuutta elämääni, Eckhart Tollen opetusten inspiroimana. Tässä hän puhuu aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=91SUZT-WfGY . Mutta mitään totaalis-ajatuksettomuutta en ole luomassa, mieli on hieno "laite" ja olisi outoa jos sitä ei käyttäisi. Jos on kiitollisia, inspiroituneita jne ajatuksia tai hyvät pohdinnat meneillään, niin mitä väärää siinä olisi? Olen ajatteleva ihminen. (Toki myös tietoisuus ajatusten takana)
    « Viimeksi muokattu: 16. Elokuuta 2015 klo 23:20 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #47 : 17. Elokuuta 2015 klo 06:24 »
  • Tykkää (1)

• Kitos taas päivityksistäsi. Varsinkin tuo aiempi, pohdiskelevampi ja kertovampi oli lukijalle kiinnostava. :)
    Harkitsen edelleen oman vastaavan päiväkirjan perustamista, mutta en ole vielä löytänyt aikaa tai riittävää motivaatiota sille.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #48 : 30. Elokuuta 2015 klo 19:53 »
  • Tykkää (0)

• Vko. 30: Maanantaiaamuna 16 min meditaatiota, loppuviikko kipeänä, joten ei meditaatioita. Vko 31 koko viikon kipeänä, ei meditaatioita.

Päänsärkyä on ollut ja fyysistä väsymystä / kipeyden tuntua... Muistuttaa flunssan mukana tulevaa väsymystä/kipeyttä, mutta ilman muita flunssan oireita. Yritän tässä parannella itseni kuntoon...

Vaikka en ole meditoinut, niin henkisesti on mennyt ihan hyvin ja asiat ovat sujuneet. Olen pysynyt läsnäolevana enkä ole joutunut egotripille tai valaistumattomaan tietoisuudentilaan. Sen verran on ollut eroa, että on ollut vähemmän "kosmista" ja on sellainen tavallisempi/ihmismäisempi olo... kun säännöllisesti meditoidessa tuntee olevansa enemmänkin jonkinlainen nykyhetkessä oleva tietoisuuskenttä... (Toki aistin/koen tietoisuuteni nytkin, mutta sellaisesta tavallisemmasta perspektiivistä).

Kevyttä mindfulnessia teen edelleen lähes koko ajan, ja onhan sekin eräänlainen meditaation tai meditatiivisen olemisen tekniikka.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #49 : 30. Elokuuta 2015 klo 20:29 »
  • Tykkää (1)

• Kirjoitin ajatuksettomuudesta kahdessa tämän sivun ensimmäisessä viestissä... Edelleen jatkoa.

Henkinen opettaja Nithyananda (mm. http://www.nithyananda.org) opettaa, että ajattelu pitäisi pystyä lopettamaan, samaan tapaan kuin kehon kanssa lopettaa vaikka kävelyn tai käsien liikuttelun. Hän myös opettaa, että kun ajattelee vähemmän, niin seuraa enemmän toimintaa.

Ajattelun lopettaminen olisi kieltämättä hyvä tietoisuustaito, ja aionkin tutkiskella/opetella asiaa edelleen... (Se olisi helpompaa, jos voisi myös meditoida :( ).

Haluan tähän kuitenkin tarkentaa, että valaistuakseen ei tarvitse hallita mieltään täysin, ja valaistuneessa tilassa voi aivan hyvin ajatella.

Minulla on täydellisen mielen hiljentämisen kokemus vuodelta 2009, meditoituani ja oltuani henkisellä polulla hieman alle vuoden. Ajatuksettomuus kesti n. 4 tuntia ja ajatuksia tuli vain hetkellisesti, jos tarvitsi esim. puhua ihmiselle tai hakea puita nuotioon, sitten palasin takaisin ajatuksettomaan tilaan. Mutta tämä on pitempi tarina ja kerron sen täällä ehkä myöhemmin, tai sitten en... Pidän tuota ohimenevänä huippukokemuksena, ja valaistuminen on myös "kiinnittymättömyyttä mihinkään tilaan", myös ajatuksettomaan tilaan.
    « Viimeksi muokattu: 30. Elokuuta 2015 klo 20:32 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #50 : 06. Syyskuuta 2015 klo 22:45 »
  • Tykkää (0)

• Vko. 32.

...
    Ke: 0 / 10 min.
    ...
    Pe: 0 / 17 / 17 min. Meditoin päivällä ja illalla.
    La: 0 / 17 / 14 min.
    Su: 0 / 15 / 15 min.
    ---
    Yht. 1 h 35 min

Tämänkin viikon kipeänä, mutta pystyi kuitenkin meditoimaan joitakin kertoja.

Tuli muutamana (ehkä kolmena) päivänä kuunneltua eroon tupakasta -hypnoosiäänitettä, kesto 20 min. En kuitenkaan merkannut sitä meditaatioiksi, koska äänitteen mukana mentiin vähän erilaiseen tilaan. Hypnoosissa mentiin syvään ja rentoutuneeseen tilaan, ehkä vähän horrosmaiseenkin, kun taas meditaatiossa mennään enempi tilaan, jossa ollaan valppaana ja "hereillä".

Olen siis tosiaan tiistaista asti ollut kokonaan ilman röökiä, kuudes päivä meneillään. :) Hieman huvittuneena olen itseäni ja tilannetta tarkastellut ja ihmetellyt, miten voi olla niin vaikeaa olla polttamatta tietyn kasvin lehtiä. :) Nikotiini-korvausvalmisteita olen käyttänyt apuna, mutta hyvin vähän - tarkoitus on hankkiutua nikotiinista eroon melko nopeasti. Meditaatio muuten auttaa röökin lopetukseen tosi hyvin. Vielä on hieman vieroitusoireita, mutta ovat helpottamaan päin.

Tupakoimattomuus vaikuttaa sitten meditaatioihin, varmaankin positiivisesti. Tupakointi saattaa kyllä lisätä keskittymiskykyä, mutta toisaalta se myös aiheuttaa sellaista mielen tason rauhattomuutta.

Knasteria olen hieman poltellut, vähän korviketoimintona. Knaster on laillinen, poltettava yrttisekoitus, joka ei sisällä tupakkaa eikä nikotiinia. Huomaa taas olevansa erityisherkkä, kun saa siitäkin oloja. :) Selkeän rauhoittava vaikutus, hieman "dissosiaatiota" myös. Tuo on vihreää "special quality" -yrttisekoitusta, tarkoitus on kokeilla myös muita sekoituksia... Tuosta ei lähde samalla tavalla "tripille" kuin esim. pilvestä, mutta hyvää iltapolttelumatskua kuitenkin. :)

Meni välillä vähän aiheen vierestä, mutta olkoon. :)
    « Viimeksi muokattu: 06. Syyskuuta 2015 klo 22:48 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #51 : 23. Syyskuuta 2015 klo 16:53 »
  • Tykkää (0)

• Vko. 33 ma-iltana meditoin 16 minuuttia, loppuviikko meditoimatta, koska olin kipeä. Vko 34 ei ollenkkaan meditaatiota, koska kipeä...

Olen pysynyt edelleen täysin ilman röökiä :) , ja nikotiini-korvausvalmisteet lopetin n. viikko sitten. :) Knasteria olen poltellut 1-4 sätkää illan viimeisinä tunteina. Knasterista en ole huomannut fyysisiä vieroitusoireita, mutta kyllä siihen hieman sellainen tapa meinaa muodostua... Kunhan pääsen jatkamaan meditaatioita, niin täytyy ajoittaa nuo knasterit jotenkin niin, ettei niiden vaikutus haittaa meditointia.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #52 : 04. Lokakuuta 2015 klo 22:05 »
  • Tykkää (0)

• Viikkonumerot on jossain vaiheessa menneet vituralleen :P , mutta tässä kaksi viime viikkoa, viikkonumerot katsottu Googlen kalenterista...

Vko 39: kipeänä, joten ei meditaatiota. Vko 40: maanantaina meditoin 0 / 10 / 10 min, joista keskimmäinen oli Heaven on Earth -nettiradiossa tullut ohjattu meditaatio (www.12radio.com). Ei muita meditaatioita, koska kipeä. :(

On ehkä ollut ihan hyvä tutkiskella mitä tapahtuu, jos ei meditoi päivittäin. On mennyt edelleen melko hyvin ja olen kyllä pysynyt läsnä oikeastaan kaikissa tilanteissa. On tuntunut, että olen enemmän henkilö ja vähemmän tietoisuus, kun säännöllisesti meditoidessa on tuntunut, että olen enemmän tietoisuus ja vähemmän henkilö. Se tietoisuus on kuitenkin todellisempi.

En kirjoita enempää, koska aiemmissa viesteissä on ollut aika paljon asiaa.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #53 : 21. Lokakuuta 2015 klo 22:46 »
  • Tykkää (1)

• Vko. 41-42.

Oon edelleen ollut (fyysisesti) kipeä, mutta vointi on hieman parantunut. Useina päivinä olen tehnyt pelkästään manifestointiin liittyvät visualisaatiot, aamulla / illalla, mutta en ole meditoinut muuten. Näitä ovat kaikki 2-6 min ajat. Lasken ko. visualisaatiot meditaatioksi, koska ne tehdään meditatiivisesta tilasta käsin, tavallisesti ne ovat meditaationi alkupuolella.

Meditaatiotekniikoistani olen kirjoittanut ketjun ensimmäisellä sivulla.

Tässä selvitän, mitä "manifestointiin liittyvät visualisaatiot" tarkoittavat (kopioitu ketjun ensimmäiseltä sivulta). Tekniikka taitaa olla kirjasta Salaisuus (kirj. Rhonda Byrne), mutta en ole aivan varma...
    "Aamumeditaatiossa visualisoin mielessäni tässä vaiheessa ne asiat, jotka haluan tehdä/saavuttaa päivän aikana. En visualisoi koko prosessia, keskityn pelkästään lopputulokseen ja siihen, että asia olisi jo tehty/saavutettu. Virittäydyn myös niihin tunteisiin, jota haluan tapahtumiin liittyen kokea (kiitollisuus, rakkaus ...). Iltameditaatiossa visualisoin mielessäni päivän aikana tehdyt/saavutetut asiat, ja jos jokin asia on mennyt eri tavalla kuin olisin halunnut, niin visualisoin sen menneen toivotulla tavalla."

Vko 41.

Ma: 0 / ~10 / 3 min. Keskimmäinen oli Kolme askelta runsauteen -nettikurssin lopussa tullut ohjattu meditaatio.
    Ti: 0 / 6 min.
    Ke: 2 / 0 min
    ...
    La: 4 / 0 min.
    Su: 5 / 5 min.
    ---
    Yht. 30 min

Vko 42.

Ma: 5 / 5 min.
    Ti: 5 / 8 min.
    ...
    To: 5 / 0 min.
    ...
    La: 4 / 0 min.
    ...
    ---
    Yht. 32 min
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #54 : 27. Lokakuuta 2015 klo 00:15 »
  • Tykkää (0)

• Vko. 43. Fyysinen vointi on parantunut sen verran, että olen päässyt jatkamaan meditaatioharrastusta. :) On tuntunut vaan todella hyvältä. Olen meditaation myötä ollut korkeammissa/paremmissa energioissa ja olen myös jaksanut tehdä enemmän asioita. Jaksamisvaikutus saattaa tosin olla myös fyysisen voinnin parantumisesta johtuvaa.

Ma: 0 / 12 min.
    Ti: 13 / 15 min.
    Ke: 15 / ~15 min.
    To: 20 / 16 min.
    Pe: 20 / 16 min.
    Su: 16 / 16 min.
    ---
    Yht. 2 h 54 min
    « Viimeksi muokattu: 27. Lokakuuta 2015 klo 01:07 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Konna

• Vieras
    « Vastaus #55 : 29. Lokakuuta 2015 klo 21:38 »

^Kiva kuulla. :)

Ihan uteliaisuuttani tahtoisin kysyä, että mitä meditaatiosi vaatii fyysisesti, kun et ole voinut sitä kipeänä tehdä?
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #56 : 30. Lokakuuta 2015 klo 13:39 »
  • Tykkää (0)

• ^Kiva kuulla. :)

Ihan uteliaisuuttani tahtoisin kysyä, että mitä meditaatiosi vaatii fyysisesti, kun et ole voinut sitä kipeänä tehdä?

Hyvä kysymys.

Miusta kipeänä ei kannata meditoida, koska se tuntuu epämukavalta ja siitä ei oikein saa samoja vaikutuksia kuin tavallisesti. Vähän samaan tapaan kuin ei kannata meditoida raskaan aterian jälkeen tai krapulassa.

Kipeänä on parempi vaikka mennä puistonpenkille istumaan. Siellä voi katsella ympärilleen, kuunnella ääniä ja havainnoida lempeästi mitä omassa olemuksessa tapahtuu. Silmät auki tai kiinni. (Puistonpenkillä istun aika usein aamukävelyllä käydessäni, mutta en ole kirjannut sitä näihin statseihin.) Kävelymeditaatiota voi tehdä ulkona liikkuessa.

Jos on vain hieman kipeä, niin siihen meditaatio voi auttaa. Kun pääsee harmoniseen tietoisuudentilaan, niin se voi vaikuttaa harmonisoivasti omaan biologiseen olemukseen (keho, mieli). Kehon/mieleen samaistuminen vähenee, jolloin on helpompi olla kipeiden olojen kanssa.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Konna

• Vieras
    « Vastaus #57 : 30. Lokakuuta 2015 klo 18:15 »

Ok, kiitos vastauksesta. :)

Fyysinen epämukavuus voi tosiaan vaikeuttaa "tiloihin pääsemistä". Itselleni meditaatio on kuitenkin ennen kaikkea todellisuuden havainnointia, ja "tilat" vain apuväline siihen. Jos olen kipeä, niin silloin sairauden aiheuttamat tuntemukset ovat itsessään osa todellisuutta, jota havainnoin. Mutta eri ihmisille meditaatio tarkoittaa vähän eri asioita - siksi onkin kiinnostavaa kuulla muidenkin näkemyksiä.

EDIT: Oikeastaan tuntuu vähän hölmöltä sanoa, että meditaatio on ennen kaikkea sitä tai tätä. Nyt havainnoin sitä, että tunnen itseni vähän hölmöksi. ::)
    « Viimeksi muokattu: 30. Lokakuuta 2015 klo 19:14 kirjoittanut ode »
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #58 : 31. Lokakuuta 2015 klo 12:37 »
  • Tykkää (0)

• Ok, kiitos vastauksesta. :)

Fyysinen epämukavuus voi tosiaan vaikeuttaa "tiloihin pääsemistä". Itselleni meditaatio on kuitenkin ennen kaikkea todellisuuden havainnointia, ja "tilat" vain apuväline siihen. Jos olen kipeä, niin silloin sairauden aiheuttamat tuntemukset ovat itsessään osa todellisuutta, jota havainnoin. Mutta eri ihmisille meditaatio tarkoittaa vähän eri asioita - siksi onkin kiinnostavaa kuulla muidenkin näkemyksiä.

EDIT: Oikeastaan tuntuu vähän hölmöltä sanoa, että meditaatio on ennen kaikkea sitä tai tätä. Nyt havainnoin sitä, että tunnen itseni vähän hölmöksi. ::)

Minullekin meditaatio on ensisijaisesti todellisuuden (lempeää) havainnointia. Voisi myös käyttää ilmaisua oleminen, "don't meditate, just be". "Tiloihin meneminen" tapahtuu prosessin sivutuotteena, jos tapahtuu.

On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että olemme aina jonkinlaisessa (tietoisuuden)tilassa. Elämästä tulee miellyttävämpää ja mielekkäämpää, jos otamme vastuun tilastamme ja alamme luoda positiivisia (harmonisia) tiloja negatiivisten (epäharmonisten) sijaan. Uskon myös, että tietoisuudentilamme manifestoituu fyysiselle tasolle asioina ja tapahtumina (vetovoiman laki), joten siinäkin mielessä omasta tilastaan on tärkeää pitää huolta.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Konna

• Vieras
    « Vastaus #59 : 01. Marraskuuta 2015 klo 13:04 »

On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että olemme aina jonkinlaisessa (tietoisuuden)tilassa. Elämästä tulee miellyttävämpää ja mielekkäämpää, jos otamme vastuun tilastamme ja alamme luoda positiivisia (harmonisia) tiloja negatiivisten (epäharmonisten) sijaan. Uskon myös, että tietoisuudentilamme manifestoituu fyysiselle tasolle asioina ja tapahtumina (vetovoiman laki), joten siinäkin mielessä omasta tilastaan on tärkeää pitää huolta.

Ehkä juuri tässä kohtaa tapamme ajatella meditaatiota ja todellisuutta vähän eroavat: minä en näe (muuta kuin korkeintaan väline)arvoa miellyttävissä tiloissa, enkä myöskään usko, että elämästä on mahdollista löytää varsinaista mielekkyyttä. Vetovoiman lakiinkaan en usko. Uskon vain siihen, että tulevaisuuden mielentilani riippuvat siitä, miten päätän elää nyt, ja että jotkin mielentilat ovat meditaation kannalta suotuisampia kuin toiset.

Siitä olen samaa mieltä, että omista mielentiloistaan on tärkeää ottaa vastuuta, ja että harmoniset mielentilat ovat yleensä hyödyksi.

Minulle todellisuuden havainnoimisen (meditaation) suurin hyöty on kuitenkin siinä, että sen myötä opin paremmin ymmärtämään todellisuuden luonnetta: että kaikki on pysymätöntä ja vailla itseä ja ettei mikään ilmiö tarjoa kestävää onnea. Kun tällainen ymmärrys kasvaa, niin ilmiöihin takertuminen vähenee ja vastaavasti tyytyväisyys syvenee. Lopulta takertuminen lakkaa kokonaan, ja juuri tuossa lakkaamisessa piilee se kestävä onni, jota on siihen asti turhaan etsinyt ilmiöistä.
    « Viimeksi muokattu: 01. Marraskuuta 2015 klo 16:12 kirjoittanut ode »
    Kirjattu