Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Vk:n Päivittäinen meditaatio - 2

Hariel

• Hippi
  • Poissa Poissa
  • Human 3.33
    • Galactic Expansion
Vs: Vk:n Päivittäinen meditaatio
« Vastaus #15 : 30. Syyskuuta 2014 klo 22:28 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos vinkeistä! Pitää koettaa. :)

En ymmärrä, mitä tarkoitat? :)

Niin... Kun siulla on noin paljon noita keloja ja kaikkea. Ne eivät välttämättä ole niin tarpeen. Periaatteessa meditaatiossa pitäisi "astua ulos" mielestä.

Hyvään meditaatioon voi kuulua sellainen kepeys ja "fiilistely", ilman että se haittaa harjoituksen laatua.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #16 : 30. Syyskuuta 2014 klo 22:43 »
  • Tykkää (0)

• Niin... Kun siulla on noin paljon noita keloja ja kaikkea. Ne eivät välttämättä ole niin tarpeen. Periaatteessa meditaatiossa pitäisi "astua ulos" mielestä.

Hyvään meditaatioon voi kuulua sellainen kepeys ja "fiilistely", ilman että se haittaa harjoituksen laatua.

Tarpeen minkä kannalta? Astua ulos mielestä?

Aivan, olen samaa mieltä. Mutta tilanne on hieman sama, kuin sanoa stressaantuneelle ihmiselle, että kannattaa ottaa rennommin. :D Ensin ihmisen on ymmärrettävä miten stressi vaikuttaa häneen, ja sitä kautta ymmärrettävä että vähempi stressi olisi hänelle hyväksi. Tämän jälkeen ihmisen on ymmärrettävä millä tavalla stressi muodostuu, ja miten sitä voi lievittää, jotta hän voi tehdä jotakin asialle. Tähän prosessiin tarvitaan ajattelua, koska sanat ja sanojen mahdollistama ajattelu on ihmisen paras työkalu maailman hahmottamiseen. Tämän vuoksi tutkin asiaa paljon, koska en ymmärrä, mitä tapahtuu. Kun en ymmärrä mitä tapahtuu, en tiedä miten toimia, eikä minulla ole motivaatiotakaan muuttaa asiaa.

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #17 : 30. Syyskuuta 2014 klo 23:09 »
  • Tykkää (0)

• Tarpeen minkä kannalta? Astua ulos mielestä?

Aivan, olen samaa mieltä. Mutta tilanne on hieman sama, kuin sanoa stressaantuneelle ihmiselle, että kannattaa ottaa rennommin. :D Ensin ihmisen on ymmärrettävä miten stressi vaikuttaa häneen, ja sitä kautta ymmärrettävä että vähempi stressi olisi hänelle hyväksi. Tämän jälkeen ihmisen on ymmärrettävä millä tavalla stressi muodostuu, ja miten sitä voi lievittää, jotta hän voi tehdä jotakin asialle. Tähän prosessiin tarvitaan ajattelua, koska sanat ja sanojen mahdollistama ajattelu on ihmisen paras työkalu maailman hahmottamiseen. Tämän vuoksi tutkin asiaa paljon, koska en ymmärrä, mitä tapahtuu. Kun en ymmärrä mitä tapahtuu, en tiedä miten toimia, eikä minulla ole motivaatiotakaan muuttaa asiaa.

Tuo tutkijan asenne kuulostaa kyllä ihan terveeltä. Asioita onkin hyvä tutkiskella ja pohdiskella.

Stressaantuneelle ihmiselle voi myös sanoa "makaa piikkimatolla, käy välillä luonnossa" yms. käytännöllisiä neuvoja.

Taisi olla Mooji joka sanoi, että "vaikka mieli sanoisi mitä tahansa, astu huomaamattomasti ulos takaovesta".

Mutta tärkeintä lienee, että jatkat säännöllisesti harjoitusta. Etenet tietysti parhaaksi katsomallasi tavalla.

(Jos aiheesen liittyvä informaatio kiinnostaa, niin voin suositella Oshon kirjaa "Meditaatio on...". Se on aika lyhyt kirja, tiiviisti kirjoitettu ja hyviä ajatuksia. Itselle siitä kolahti erityisesti nuo keveyteen liittyvät ajatukset, joista mainitsin aiemmin)
    « Viimeksi muokattu: 30. Syyskuuta 2014 klo 23:11 kirjoittanut Hariel »
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #18 : 12. Lokakuuta 2014 klo 22:15 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos vinkeistä Hariel. :)

On tullut meditoitua toisinaan vaihtelevia määriä.

Tein saman oivalluksen, kuin mitä tein ehkä noin vuosi sitten, mutta minkä olin jo unohtanut. Mieli ei tunnu osaavan ennustaa tulevaisuutta kovin hyvin. Se haluaa mukavia tuntemuksia mahdollisimman nopeasti, eikä oikein osaa simuloida tulevaisuutta sen pidemmälle. Mieli ei osaa arvottaa onnellisuutta ja mielihyvää eri tavoin. Ne ovat samanarvoisia, vaikka onnellisuus on todellisuudessa se minkä itse valitsisin. Onnellisuus kuulostaa jopa vähän tylsältä. :D Minulla on suuria vaikeuksia olla antamatta periksi mielihyvälle. Jatkan asiasta seuraavalla kerralla.

Vaikuttaa siltä, että liikunta on yllättävän tärkeässä roolissa meditaationi kannalta. Jos ei ole liikkunut, olo kehossa on jo valmiiksi epämukava, ja ajatus meditaatiosta tuntuu todella epämiellyttävältä. Liikunta myös jollain tavalla aktivoi, se tuo energiaa tarttua härkää sarvista.

Seuraavalla kerralla taas enemmän. :)

Joosef

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #19 : 12. Lokakuuta 2014 klo 22:41 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos vinkeistä Hariel. :)

:D Minulla on suuria vaikeuksia olla antamatta periksi mielihyvälle. Jatkan asiasta seuraavalla kerralla.

Useimmilla ihmisillä on kanssasi halu mielihyvään ja elämän helppouteen. Uskon, että tässä on myös yksi syy kohottaa eilintasoa, joka aiheuttaa maailman saastumista. On vaivattomampaa lähteä jonnekin omalla autolla kuin hakea aikatauluja julkiseen liikenteeseen ja kuluttaa tällaiseen matkaan runsaasti aikaa. Kun on se auto, on siinä hyvä olla myös ilmastointi, että ei olisi liian kuuma kesähelteellä, jne. On helpompaa puhdistaa jalkäkäytäviä koneellisesti lehdistä tai lumesta kuin haravoida/lapioida. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Useimmat tekniikan vempaimet helpottavat jotenkin elämää. Kaikki tämä on varsin inhimillistä. Ja kaikkeen tarvitaan rahaa ja lisää tuotantoa.
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #20 : 12. Lokakuuta 2014 klo 22:55 »

Oma meditaatio tapahtuu jotenkin yllättäen. Jonkin alussa. Olen aloittajan mieli.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #21 : 13. Lokakuuta 2014 klo 00:12 »
  • Tykkää (0)

• Vaikuttaa siltä, että liikunta on yllättävän tärkeässä roolissa meditaationi kannalta. Jos ei ole liikkunut, olo kehossa on jo valmiiksi epämukava, ja ajatus meditaatiosta tuntuu todella epämiellyttävältä. Liikunta myös jollain tavalla aktivoi, se tuo energiaa tarttua härkää sarvista.

Joogan jälkeen voi saada meditaatiossa hyvät kehoekstaasit. :) Ei edes välttämättä tarvitse meditoida heti joogan jälkeen, samana päivänäkin riittää.

Itselläni on nyt liikunnaton jakso meneillään, mutta olisi tarkoitus tuo jooga ottaa taas kuvioihin jossain vaiheessa... Meditoinut olen edelleen päivittäin (aamuin/illoin, lähes joka päivä molemmat), nytkin on meditaatiot sujuneet ihan hyvin, vaikka olenkin fyysisesti ollut hieman kipeä.

Miusta tuntuu että homma menee toisinkin päin, että kehokin saa meditaatiosta terveysvaikutuksia. Kun on sisäisen rauhan ja läsnäolon värähtelyssä, niin keho tykkää siitä. :)
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #22 : 14. Lokakuuta 2014 klo 22:09 »
  • Tykkää (0)

• Joosef, aivan. Ja Hariel, toki näinkin päin, kumpikaan ei voi toimia ilman toista. :)

Tekisi mieli kirjoittaa pitkästi, mutta koska tarvitsee mennä nukkumaan, yritän tiivistää viime päivien oivallukset lyhyesti muistiin.

Vosii sanoa, että yleinen mindfullness ei ole tukemassa harjoitusta, vaan toisin päin. Istuminen penkillä tukee harjoitusta, ja itse harjoitus on sitä kun ei istu penkillä.

Moni asia tuntuu epämiellyttävältä tehdä, mutta mikä on itse asiassa epämiellyttävää? Jos haluan vaikka tiskata tiskit, mikä osa tiskauksesta on epämiellyttävää? Onko lautasen ottaminen käteen epämiellyttävää? Tuntuuko lautanen jotenkin epämiellyttävltä? Entä tuntuuko tiskiainepullon puristaminen epämiellyttävältä? Entä tiskiharjan liikuttaminen? Tuntuu siltä, että epämiellyttävyys johtuu monesti, jollei aina, siitä, että mieli on ennakoi tulevaisuutta, ja reagoi tulevaisuuden mielikuvaan. Mutta jos mieli on täysin tässä hetkessä, harva asia tuntuu olevan oikeasti kovinkaan vastenmielinen, kun asiaa katsoo syvästi.

Tämän olen maininnut useamman kerran, ja mainitsen taas. Mieli ennustaa tulevaisuuden siis väärin. Se ei osaa arvata, miten mielen oma mieliala voi muuttua ajan saatossa. Tänään tuntui todella hankalalta lähteä kaupungille, mutta tiesin mielen innostuvan melko nopeasti, kun lähtee. Ja mieliala muuttui hämmästyttävän nopeasti, kun lähti, minuutissa jollei nopeammin. Joskus se tapahtuu sekunneissa. Jos mieli ei saakaan haluamaansa, omalla kohdallani mieli tuntuu tavallaan muovautuvan uuteen tilanteeseen siten, että se innostuu siitä, eikä jää voivottelemaan toista vaihtoehtoa.

Meditaation mielekkyyteen vaikuttaa moni seikka, kuin myös ympäristö, josta ainakin Hariel on maininnut. Suitsukkeilla ja musiikilla voi meditaatioympäristöstä luoda miellyttävämmän. Ja tähän liittyyä kämpän yleinen järjestys ja siisteys. Muistan, että silloin kun kämppä on mukavan siisti ja viihtyisä, se muokkaa mielialaa iloiseksi ja harmoniseksi, ja se kutsuu meditoimaan luonnostaan.

Tänään hoksasin, mitä tapahtuu kun todella rentoudun meditaatiossa. Sen jälkeen kun olen avautunut kokemukselle ja päästänyt jännityksestä irti jossakin paikassa, katson tuota paikkaa uudestaan, ja yritän katsoa syvemmin, onko tuossa paikassa jäljellä enää mitään jännitystä. Onko kehossa jäljellä enää yhtäkään jännityksen häivähdystä. Kuin näin kehoa menee läpi, ja tutkii poistyöntämistä sekä haluamista, keho ja mieli rentoutuu syvästi. Aion soveltaa tätä myös muuhun harjoittamiseen, koska luulen, että myös muissa harjoituksissa asian tarkasteleminen aina vain syvemmin voi paljastaa oman uskon asian laidasta vääräksi.

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #23 : 16. Lokakuuta 2014 klo 19:12 »
  • Tykkää (2)

• Jee! Olen ollut vähän harmissani siitä, että jotenkin kadotin "hallinnan" mieleeni ehkä pari kuukautta sitten. Tarkoitan tällä sitä, että aloin antaa entistä enemmän periksi mielihaluille, ja olin paljon niiden vietävissä. Nyt huomaan, että olen saanut kontrollin takaisin, ja paljon siihen johtavia oivalluksia onkin tässä listattu. Tärkein niistä, tai piste i:n päällä, vaikuttaa olevan se, että ymmärtää mielen kuvittelevan tulevaisuuden pahemmaksi kuin se todellisuudessa on.

Esimerkiksi nyt olisin halunnut löhötä sohvalla pitkän päivän jälkeen, mutta tiesin, että pitäisi tehdä salaattia. Salaatin teko tuntui todella uuvuttavalta ajatukselta, halusin vain rentoutua. Tiesin, että mieli liioittelee, ja se innostuu nopeasti toisesta asiasta kun vain sen huomio siirtyy seuraavaan asiaan. Tunnustelin taas, mikä tuntuu epämiellyttvältä, tällä kertaa salaatin teossa. Nousin pystyyn. Tuntuuko epämiellyttävältä? Vähän, mutta ei mitenkään ihmeelliseltä. Otan banaani käteen, eipä tässä, ihan normaalilta tuntuu. Pilkon banaania, eipä tässäkään kummempaa. Mutta kun mieli alkaa ennustamaan tulevaisuutta, silloin tilanteesta tulee monesti epämiellyttävä. Melko nopeasti mieli olikin innoissaan, kun se oli jo karannut ajattelemaan, kuinka herkullista ja ravintoarvoiltaan hyvää salaattia tässä tuleekaan!

Harvoin tässä hetkessä tuntuu olevan mitään niin ihmeellistä. Tuntuu että suurin osa epämiellyttävyydestä ja miellyttävyydestä on täysin mielen tuotosta! Harvoin asiat sellaisinaan tuntuvat kovin epämiellyttäviltä tai miellyttäviltä, mutta mieli voimistaa, tai luo kokemuksen mielikuvilla.
    « Viimeksi muokattu: 16. Lokakuuta 2014 klo 19:16 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Konna

• Vieras
    « Vastaus #24 : 16. Lokakuuta 2014 klo 21:30 »

^Harvat elämään kuuluvat tehtävät tai kokemukset itsessään ovat kovin inhottavia, elleivät sitten ole oikeasti kivuliaita tms. Mieli vain rakentelee niistä helposti suuria kokonaisuuksia, jotka voivat harhauttaa pois asioiden varsinaisesta kokemisesta ja aiheuttaa siten ahdistusta.

Evoluutiomieskin opettaa, ettei kannata ottaa koko salaattia kerralla hoitaakseen, vaan olisi ehdottomasti otettava banaani kerrallaan.

Evo VLOG 033 Small | Large
    « Viimeksi muokattu: 16. Lokakuuta 2014 klo 21:33 kirjoittanut Konna »
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #25 : 17. Lokakuuta 2014 klo 17:59 »
  • Tykkää (0)

• Vosii sanoa, että yleinen mindfullness ei ole tukemassa harjoitusta, vaan toisin päin. Istuminen penkillä tukee harjoitusta, ja itse harjoitus on sitä kun ei istu penkillä.

Todellinen harjoitus on nykyhetkessä.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #26 : 28. Lokakuuta 2014 klo 22:36 »
  • Tykkää (0)

• Todellinen harjoitus on nykyhetkessä.

:)

Lyhyt yhteenveto, kaksi viimeaikaista oivallusta:

Ymmärsin, että hyvin monet asiat ovat ajatuksia. Suurin osa sisäisestä maailmasta tuntuu olevan kokonaan ajatusten luomaa. Kun ajatukset jätetään pois, jäljelle tuntuu jäävän aika vähän tavaraa. Joka on jännää, koska todellisuus vaikuttaa olevan paljon simppelimpi kuin sitä ajatuksissaan erehtyy luulemaan.

Harjoittaminen ja jännät mielentilat eivät ole missään mielessä harjoituksen päämäärä. Toisinaan ne saattavat olla työkaluja, mutteivät koskaan päämäärä.

Metta tai rakastavan ystävällisyyden pointti ei ole myöskään mielen saattamisessa tässä hetkessä miellyttävään tilaan. Idea on siinä, että aivoja ohjelmoidaan uusiksi. Olen huomannut, kuinka negatiivisia ajatukseni saattavat toisinaan olla, ja olen todella ihmeissäni miten ylipäätään tulen toimeen sellaisessa paineessa. Koska ajattelua ei voi pysäyttää, sitä pitää kehittää hyödyllisempään suuntaan. Mettaharjoituksessa opettelen uutta tapaa ajatella, joka on hyödyllisempi itselleni sekä muille.

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #27 : 01. Marraskuuta 2014 klo 21:52 »
  • Tykkää (1)

• Hyvää oivallustykitystä näyttää olevan, joten jatketaan samalla linjalla! :D

Tällä viikolla on ollut todella paljon tekemistä. Viimeksi muistan olleeni koulussa, kun olen yrittänyt pysyä hereillä ja jotenkin jaksaa päivän loppuun. Tänään oli pitkästä aikaa samanlainen tilanne, kun olin nukkunut liian vähän. Jouduin hellittämään joistakin päänsisäisistäni peloista ja ajatuskuvioista, koska energiaa ei yksinkertaisesti riittänyt. Päivän edetessä tuli monta kertaa tunne ja ajatus, että elämäni on aivan liian hektistä, tarvitsen omaa aikaa. Mutta mitä teen omalla ajallani? Plärään nettiä, enkä tee mitään järkevää.

Palaset loksahtivat kohdalleen, ja ymmärsin, että kotona, omissa oloissani, tunnen olevani turvassa. Moni pelko vie paljon energiaa, mutta kotona voin rentoutua ja päästää irti, kun muita ei ole läsnä. Mutta nyt olen joutunut vain menemään eteenpäin ja jättämään pelot huomiotta. Osittain olosuhteiden pakosta ja osittain siksi, että tiedän mielen kykenemättömyyden tulevaisuuden mielentilojen ennustamiseen. Kuten todettu, mieli hyvin nopeasti innostuu tilanteesta, kun se vain vaihtuu. Tänään aamulla ja päivällä tuntui, että olen tunkenut elämääni liikaa meditaatiojuttuja ja opetuksia. Kiinnostuin, koska en ollut varma onko asia oikeasti näin, vai onko tämä mielen kehittelemä rakennelma, jota en hahmota. Nyt kun tämän oivalluksen pelosta sain, aihe tuntuukin taas todella mielenkiintoiselta. :D

Tämän päiväinen mielen käyttäytyminen yllätti minut. Olen tiennyt, että mieli ei aina ole oikein perillä asioista, mutta en arvannut mitään tällaista. En arvannut, että mieli on kuin erillinen olento tai rakennelma, jonka voi jättää huomiotta. Tuntuu oudolta, koska mieli tuntuu melko irralliselta itsestä tällä hetkellä. Ymmärrän nyt vähän paremmin mitä olen aiemmin lukenut ja kuullut monesta eri lähteestä, joiden mukaan mielen voisi jättää huomiotta, jos niin tahtoo.

Jostain syystä tuntuu kiitolliselta olla elossa, juuri nyt. Ehkä siksi, että tietää pelkäävänsä, ja pelkää siksi vähän vähemmän. :)

r
    Small | Large
    « Viimeksi muokattu: 01. Marraskuuta 2014 klo 21:55 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #28 : 05. Marraskuuta 2014 klo 01:21 »
  • Tykkää (0)

• Harvoin tässä hetkessä tuntuu olevan mitään niin ihmeellistä. Tuntuu että suurin osa epämiellyttävyydestä ja miellyttävyydestä on täysin mielen tuotosta! Harvoin asiat sellaisinaan tuntuvat kovin epämiellyttäviltä tai miellyttäviltä, mutta mieli voimistaa, tai luo kokemuksen mielikuvilla.

...

Ymmärsin, että hyvin monet asiat ovat ajatuksia. Suurin osa sisäisestä maailmasta tuntuu olevan kokonaan ajatusten luomaa. Kun ajatukset jätetään pois, jäljelle tuntuu jäävän aika vähän tavaraa. Joka on jännää, koska todellisuus vaikuttaa olevan paljon simppelimpi kuin sitä ajatuksissaan erehtyy luulemaan.

Uskoisin, että Buddha viittaa tähän sanoessaan, että valaistumiseen liittyy "kärsimyksestä vapautuminen".

Lainaus
    Metta tai rakastavan ystävällisyyden pointti ei ole myöskään mielen saattamisessa tässä hetkessä miellyttävään tilaan. Idea on siinä, että aivoja ohjelmoidaan uusiksi. Olen huomannut, kuinka negatiivisia ajatukseni saattavat toisinaan olla, ja olen todella ihmeissäni miten ylipäätään tulen toimeen sellaisessa paineessa. Koska ajattelua ei voi pysäyttää, sitä pitää kehittää hyödyllisempään suuntaan. Mettaharjoituksessa opettelen uutta tapaa ajatella, joka on hyödyllisempi itselleni sekä muille.

Kuulostaa hyvältä harjoitukselta. Olen samoilla linjoilla. Miun mielestä meditatiivinen asenne, mindfulness yms. ei pelkästään riitä, vaan lisäksi pitäisi opetella / opettaa mieltä ajattelemaan järkevästi ja positiivisesti.

Tähän liittyen olen opiskellut manifestointiin liittyviä opetuksia. Ne perustuvat näkemykseen, että ajatuksemme ja tunteemme luovat elämäämme asioita ja tapahtumia. Bashar muotoilee tämän lauseeseen "what you put out is what you get back". Tällainen informaatio motivoi pitämään omat ajatukset ja tunteet positiivisina.

Ajattelun voi kyllä pysäyttää, mutta uskoisin, että se on väliaikainen / ohi menevä kokemus, eräänlainen "huippukokemus".
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #29 : 07. Marraskuuta 2014 klo 23:00 »
  • Tykkää (2)

• Kolahti toiselta kantilta miksi ystävällisyys ja rakkaus on niin tärkeää.

Tuli taas ajatus ja olo, että on aivan ihmeellistä olla hengissä! Nyt kun on olemassa, miksi vaivata päätään niin tyhjänpäiväisillä asioilla? Mitä pelätä ja miksi pelätä, kun kaikki jotka tunnen, kuolevat, ja myös itse kuolen? Miksi pelätä tulevaa, kun kaikki joka tapauksessa muuttuu?

Mitä siis pelkään? Pelkään paljon sitä, mitä muut minusta ajattelevat. Miksi pelkään niin paljon sitä, mitä muut ajattelevat?

Pelkään muiden mielipiteitä siksi, että ajattelen muiden olevan minua vastaan. Ajattelen, että toiset etsivät jatkuvasti syitä miksi he eivät pitäisi minusta, ja millaisia vikoja minussa on. Oletan, että olen jollakin tavalla epämiellyttävä, ja on vain ajan kysymys kun he huomaavat sen.

Mutta jos haluaa toisille hyvää, se muuttaa ajattelumaailmaa laajasti. On vaikeampi pelätä skenaarioita, joita ei jatkuvasti pyöritä omassa päässään. Jos näkee ihmisistä hyvät puolet, on vaikeampi pelätä, että he näkisivät sinusta huonot puolet, koska et keskity niihin. Kun olet tottunut havaitsemaan huonoja puolia ja kiinnittämään huomiosi niihin, aivot toimivat samoilla raiteilla myös itsesi kohdalla, ja koko maailmankuvan kanssa. Kun alat ohjata ajatteluasi toiseen suuntaan yhdessä asiassa, se vaikuttaa välttämättä myös toiseen asiaan.

Myös se, että haluaa toiselle hyvää, sulattaa pelon toisen mielipiteestä. Koska haluat toiselle hyvää, ajatus siitä ettei hän pidä sinusta, muuttuu jollain tavalla merkityksettömäksi. Sen sijaan, että ajattelun keskipisteenä olisit sinä, ajattelusi keskipisteenä on toinen, ja kuinka toinen ihminen voisi olla mahdollisimman onnellinen. Huomio on siirtynyt toiseen ihmiseen ja ajattelun sävy on muuttunut täysin.

Kuten Kurre totesikin toisessa ketjussa, onnellisuus tai onnettomuus on vaihtoehto tai valinta. Mutta tätä vaihtoehtoa ei voi valita samaan tapaan kuin lottonumeroita. Tämä vaihtoehto on elämäntapa, mitä pitää harjoitella, aivan samaan tapaan kuin vaikkapa oman terveytensä huoltaminen tai uuden urheilulajin aloittaminen. Mitä enemmän sitä harjoittelee ja asiasta hankkii tietoa, sitä taitavammaksi siinä tulee.
    « Viimeksi muokattu: 07. Marraskuuta 2014 klo 23:23 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu