Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Apua jäte - 1

Aprikoosi

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Apua jäte
« : 10. Helmikuuta 2013 klo 00:14 »
  • Tykkää (0)

• Heissulihei vaan kaikille kokeneille kierrättäjille, (ja vaikkei vähän vähemmänkin kokeneille) !
    On jo pitkään ahdistanut toi jätteen määrä mitä tulee tungettu roskiin. Juu kyllä, yritän kovasti valita tuotteita jotka ovat vähiten pakattuja, mutta ei sitä silti voi estää...
    Mihin te muut viette energia jätteen, vai viettekö mihinkään? Jossain on kuulemma energiajäte pisteitä, mutta mä en ole missään nähnyt paitsi jossain ostoskeskuksissa yms.
    Inhottaa ja itkettää jo melkein kun me ihmiset roskataan niin liikaa.  :-\
    Kirjattu

Auroravalon

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    Vs: Apua jäte
    « Vastaus #1 : 10. Helmikuuta 2013 klo 10:33 »
  • Tykkää (0)

• Hei,
    Jätteen läjittelu on paikkakuntakohtaista. Jos sekajäte viedään polttoon, niin sinnehän menee melkein kaikki. Kun meilläpäin alettiin polttaa sekajäte, muutos oli vain siinä, että muovia ei tarvi kerätä erikseen, vaan sekin menee polttoon. Ei sitä jätettä voi aivan kokonaan näköjään välttää. Vaikka esim. itse pyrin välttämään pakattua ruokaa, niin aina sitä jotain pakkausmateriaalia kotiinkin asti tulee. Ja uskomatonta kyllä, kahdella yksinasujalla tulee 240 l:n roskis täyteen parissa kuukaudessa!
    Itse olen lopettanu pahvin polton suurelta osin, kun pahvit on usein niin muovitettuja ja monivärisiä, jopa metallivärejä, ettei niiden tuhkan halua päätyvän marjapensaille.
    Lajittelu on kyllä sellainen asia, että kun sen kerran on sisäistänyt, se on itsestään selvää kuin hengitys - ja taatusti ahdistaa, jos pitää heittää kaikki sekajätteeseen, kuten ulkomailla usein.
    Mutta kysymykseesi: Jos energiajätettä ei erikseen kerätä, niin sitten se mitä ei lajitella muualle, menee sekajätteeseen. Joka paikassa ei kerätä energiajätettä, vielä!
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #2 : 11. Helmikuuta 2013 klo 21:50 »

Ongelmana ei ole kulutus vaan energiantuotanto.
    Kirjattu

Aarrematkailija

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    • Maailma on kaunis
    « Vastaus #3 : 12. Helmikuuta 2013 klo 16:42 »
  • Tykkää (0)

• On hienoa että kierrätykseen panostetaan, ja meillä on suhteellisen hyvät mahdollisuudet kierrättää jätteet oikein. Toki vielä olisi paljon parannettavaa. Energiantuotanto on parantunut huimasti viimevuosina. Siitä olen iloinen. Mutta tietenkin siinäkin olisi vielä paljon tärkeitä asioita huomioitavana ja paljon parantamisen varaa.

Joissain kaupungeissa ja varsinkin pienemmillä paikkunnilla on surullista, jos kaikki lajitellut jätteet menee samaan roska-autoon. Vaikka yritykset ja yksityiset ihmiset kierrättäisivätkin ja lajittelisivat talousjätteensä niille kuuluviin osoitteisiin, hyvä teko saattaa jäädä siihen. Tuosta en ole iloinen.

Kirjattu

Aprikoosi

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 20. Maaliskuuta 2013 klo 18:37 »
  • Tykkää (0)

• Hei,
    Jätteen läjittelu on paikkakuntakohtaista. Jos sekajäte viedään polttoon, niin sinnehän menee melkein kaikki. Kun meilläpäin alettiin polttaa sekajäte, muutos oli vain siinä, että muovia ei tarvi kerätä erikseen, vaan sekin menee polttoon. Ei sitä jätettä voi aivan kokonaan näköjään välttää. Vaikka esim. itse pyrin välttämään pakattua ruokaa, niin aina sitä jotain pakkausmateriaalia kotiinkin asti tulee. Ja uskomatonta kyllä, kahdella yksinasujalla tulee 240 l:n roskis täyteen parissa kuukaudessa!
    Itse olen lopettanu pahvin polton suurelta osin, kun pahvit on usein niin muovitettuja ja monivärisiä, jopa metallivärejä, ettei niiden tuhkan halua päätyvän marjapensaille.
    Lajittelu on kyllä sellainen asia, että kun sen kerran on sisäistänyt, se on itsestään selvää kuin hengitys - ja taatusti ahdistaa, jos pitää heittää kaikki sekajätteeseen, kuten ulkomailla usein.
    Mutta kysymykseesi: Jos energiajätettä ei erikseen kerätä, niin sitten se mitä ei lajitella muualle, menee sekajätteeseen. Joka paikassa ei kerätä energiajätettä, vielä!

Ahaa, kiitos tästä vastauksesta! Voisin ehkä tiedustella omalta roskistentyhjennys- firmalta, että polttaako ne sekajätteen vai mitä. Muuten olen kyllä yrittänyt perehtyä lajitteluun parhaani mukaan.
    Kirjattu

Hobelf

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 21. Maaliskuuta 2013 klo 05:02 »
  • Tykkää (0)

• Aprikoosi taloutenne jätemäärä on jo nyt varsin pieni.

Kannattaa ottaa rennosti. Jätteet voisi kierrättää tehokkaasti. Kaiken voisi lajitella &vanhat talot pitää kunnossa, eikä rakentaa uusia. Töitäkään ei tarvitsisi tehdä 37.5 tuntia päivässä, eikä tarjota kansalaisille "ilmaitsta" sairaanhoitoa. Valitettavasti ihmiset eivät ole kovin älykkäitä.

Energiajae ei ole mikään ihmeratkaisu; jos jätteet poltetaan, syntyy ilmansaasteita.

Kompostointi on helppoa. Paperi, pahvi, ruoantähteet, luonnonkuidut kaikki kompostoituvat. Osa hitaammin kuin toiset.

Muovilla on loistava energiaarvo, MUTTA vieläparemmin se sopisi asvaltin jatkeeksi (tosin asvaltista tulee hieman liukkaampaa, mutta meillä jää on suurempi ongelma kuin kiillottunut asvaltti.

Kannattaa ottaa jätteiden suhteen rennosti, koska paiallaan makaava jäte on todennäköisesti ekologisempi ratkaisu kuin sen liikuttaminen kierrätykseen, sillä, kun jätettä liikutetaan, niin sen hiilijalanjälkikasvaa; jos se poltetaan tulee ilmansaateita; jos se läjätään, tulee ongelmaalueita. Lisäksi ihmiskunta tuntuu nauttivan itsekehusta. Oli se sitten sudittelujäljet, kevätsiivous tai oma kakka, niin se on varmasti merkitsevää &globaalistikkin iso juttu. (jos ihmiskunta häviäisi, jäljetkin häviäisivät melkonopeasti, eikä niitä löytäisi kuin erikoistunut arkkeologi). Vaikka jätemäärä saattaa tuntua ahdistavalta, niin ei sitä näe kun astuu tieltä metsään. Kannattaa kokeilla.

Myöskään luomun perässä juokseminen ei ole välttämättä ratkaisu, sillä naapurissa viljelty tehoporkkana on VARMASTI ekologisempi kuin lentämällä saapunut "luomu"appelsiini. Luomon ongelmana on, ettöä se saattaa vaatia oman jakeluketjun &siten omata korkean hiilijalanjäljen, vaikka tuotanto olisikin llut ekologista.

Metalli sensijaan kiertää suht tyydyttävästi, joten sen kierrättäminen on suht kannattavaa, eikä paperikaan kait huonosti kierrä...
    Kirjattu

Unensieppaaja

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 21. Maaliskuuta 2013 klo 22:02 »
  • Tykkää (0)

• Mun tarvitsisi varmaan vähän kunnostautua näissä jäte-asioissa. Teen nyt tunnustuksen.. älkääkä kivittäkö mua! Minä en lajittele jätteitäni. Siis ihan vaan laiskuuttani. Ja ahneutta, sillä en mielellään tuhlaisia vähiä rahojani biojätepusseihin. Koen tästä kaikesta kyllä vähän huonoa omatuntoa. :/
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #7 : 22. Maaliskuuta 2013 klo 09:55 »
  • Tykkää (0)

• Mun tarvitsisi varmaan vähän kunnostautua näissä jäte-asioissa. Teen nyt tunnustuksen.. älkääkä kivittäkö mua! Minä en lajittele jätteitäni. Siis ihan vaan laiskuuttani. Ja ahneutta, sillä en mielellään tuhlaisia vähiä rahojani biojätepusseihin. Koen tästä kaikesta kyllä vähän huonoa omatuntoa. :/

Pyhäinhäväistys! Miten joku kehtaa kirjoittaa hippifoorumille tuolla asenteella, voi käyhistys, pöyristyttävää! :D Eihä se niin vakavaa ole. Ite teen monesti niin, että käytän biojätepussina muovipussia, mutta roskia viedessäni kumoan vain roskiksen sisällön biojäteastiaan ja laitan muovipussin biojätteeseen. Toinen on tietty taiteilla sanomalehdestä bioroskis... :)

Josefiina

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 22. Maaliskuuta 2013 klo 17:27 »
  • Tykkää (0)

• Pyhäinhäväistys! Miten joku kehtaa kirjoittaa hippifoorumille tuolla asenteella, voi käyhistys, pöyristyttävää! :D Eihä se niin vakavaa ole. Ite teen monesti niin, että käytän biojätepussina muovipussia, mutta roskia viedessäni kumoan vain roskiksen sisällön biojäteastiaan ja laitan muovipussin biojätteeseen. Toinen on tietty taiteilla sanomalehdestä bioroskis... :)

Siis kumoat ihan turhaan sen pussin sisällön bioon, jos kerran laitat sen pussinkin sinne samaan pönttöön  ;D
    (sori tämmöinen pilkuviilaus)  :D
    Kirjattu
    - Jos keskustelet idiootin kanssa, varmistu siitä ettei hän tee samoin. -

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #9 : 22. Maaliskuuta 2013 klo 17:35 »
  • Tykkää (0)

• Siis kumoat ihan turhaan sen pussin sisällön bioon, jos kerran laitat sen pussinkin sinne samaan pönttöön  ;D
    (sori tämmöinen pilkuviilaus)  :D

Oho, ajatusvirhe tossa mun tekstissä, kyllä siis sen pussin laitan iha sekajätteisiin. :D

winterblues

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 01. Huhtikuuta 2013 klo 21:00 »
  • Tykkää (0)

• Oho, ajatusvirhe tossa mun tekstissä, kyllä siis sen pussin laitan iha sekajätteisiin. :D

Tämän Kerran  ^-^
    Kirjattu