Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Haluttomuutta toimia toisin? - 1

Hunu

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Haluttomuutta toimia toisin?
« : 22. Tammikuuta 2014 klo 17:32 »
  • Tykkää (0)

• Tällä hetkellä olen tilanteessa missä periaatteessa joudun viettämään loppukuun saman katon alla ihmisen kanssa,joka pystyy aina perustella omaa käytöstään,sanoo esim.että vaikka seuraisi valtamediaa hän pystyy näkemään juttujen läpi.. (niiden valheellisuuden) vaikka plaraisi joka päivä iltalehden ynnämuut hän kokee silti tiedostavansa sen valheellisuuden..
    kuitenkin olen törmännyt hänen kanssaan tilanteisiin missä puhuu näistä lukemistaan jutuista kuin ei kyseenalaistasikaan
    mitään lukemaansa sisältöä..olen myös kysynyt että mikäli tiedostaa sen valheellisuuden mitä valtamedia syöttää,eikö silloin ole tahtoa toimia toisin?Olla yksi niistä jotka eivät puolla tai hyväksy kaikenmaailman lööppejä,mainontaa yms..vähemmän lukijoita vähemmän tekijöitä..eikai iltalehteäkään olisi olemassa,jos ei sillä olisi lukijakuntaa.
    Uskon myös että sokeutumista pinnallisuudelle ei huomaa kun se tapahtuu,joten koen syytä olla varovainen ja välttää naistenlehtiä,televisiota,mainoksia.Olla riippumaton moisista,tottakai mainoksia tulee vastaan(missä niitä ei ole tässä yhteiskunnassa?)mutta hakeutuuko niitä lukemaan vartavasten?
    kaiken kukkuraksi tulee olo että hän vielä ylentää itsensä jumalasta seuraavaksi kun "pystyy tiedostaman" jatkuvasti..onko silloin kyse jatkuvasta tiedostamisesta vai silkasta laiskuudesta tai jaksamattomuudesta tai haluttomuudesta toimia toisin..sekä ylenkatsoa niitä jotka ei "tiedosta jatkuvasti"...ikävää.
    väkisinkin tulee paha mieli.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    Vs: Haluttomuutta toimia toisin?
    « Vastaus #1 : 22. Tammikuuta 2014 klo 20:40 »
  • Tykkää (0)

• Ns. tiedostamisessa monet heittäytyy kyllä ihan törkeän ylimielisiksi. Ikävän usein sellaiset tyypit haukkuvat avoimesti enemmistöä ihmisistä "lampaiksi, jotka eivät tajua" tai suhtautuvat muuten vaan halveksuen. "Tiedostavat" ihmiset taitavat oikeasti monesti pitää itseään muita parempina.

Mutta eikö oikeaa tiedostamista olisi se että myöntäisi olevansa tietämätön? Kun ei kukaan yksittäinen ihminen voi tietää maailman kaikkia salaisuuksia. Itse olen ehkä taipuvainen joskus "tiedostavan" nuoren ylimielisyyteen, mutta aina välillä saa ego kolauksen kun huomaa olleensa väärässä. Itse en luota ns.valtavirtamediaa juurikaan ja pidän sitä puolueellisena, mutta aina välillä senkin piiristä voi löytää ihan fiksujakin juttuja. Maailma ei ole mustavalkoinen

Kaikkein huvittavinta tässä on sitten se että "tiedostavat" ihmiset ovat monesti aika sokeita omille lähteilleen, jos niitä edes on. Monet niistä jotka haukkuvat toisia "lampaiksi", uskovat itse 100% kaiken mitä joku salaliittoteoreetikko sanoo blogissaan...

Itse en jaksaisi kyllä paljoa katsella ylimielistä "tiedostavaa" ihmistä. Otan osaa jos joudut todella elämään sellaisen kanssa...
    « Viimeksi muokattu: 22. Tammikuuta 2014 klo 20:44 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Hunu

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 22. Tammikuuta 2014 klo 21:12 »
  • Tykkää (0)

• Oon koittanut olla tässä reagoimatta siihen "tiedostavaan"(vai ehkä johonkin egosta kumpuavaan..?) käytökseen..tuntuu vähän että koittaa provosoida väittelemään.. tai jotain senkaltaista en tiedä.

Sain neuvon ajatella sitä vähän niinkuin myrskynä,menee kyllä ohi kuhan itse malttaa pysyä tasapainosena ja rauhallisena aatteidensa suhteen sekä muutenkin.

Vähän vaan kieltämättä rassaa koko tilanne,ehkä tämä nyt oli lähinnä jotain avautumisen ja pohdiskelun väliltä..
    Jotenkin ajatus siitä että olisi aina oikeassa ja olisi aina perustelu kaikelle tuntuu aika ahdistavalta..toisaalta ymmärrän että varmastihan siinä ylpistyy jos tuntuu että on aina oikeassa eikä vastaanota mitään muuta kantaa tai koita edes asettautua toisen näkemykseen..mutta sekin taas omasta näkökulmasta tuollainen "tunne että on aina oikeassa"
    voi varmaan johtua jostain epävarmuuksista tai ettei halua nähdä muuta..monisyisiä juttuja.
    Itse koen ottavani tosi herkästi vaikutteita mikäli kulutan vahvasti puolueellista mediaa..ja on myös vaikea kestää
    niitä lööppejä,tulee vaan tosi paha mieli.
    Mutta uskon että kun pääsee vahvemmalle pohjalle itsensä ja oman kasvunsa kanssa voi näkemykset olla toisin,nyt ne on näin.
    Lähinnähän nuo "lampaiksi" kutsuvat yleensä naurattavat,mutta nyt tuodaan vähän turhan lähelle niitä " oikeita " oppeja..

Kirjattu

Peacemaker

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
      • Valokuvat
    « Vastaus #3 : 22. Tammikuuta 2014 klo 22:25 »
  • Tykkää (0)

• Kyseenalaista kaikki, jopa itsesi.
    Kirjattu
    The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present.

Maapähkinä

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 28. Tammikuuta 2014 klo 19:26 »
  • Tykkää (0)

• Kuulostaa ihme todistelun tarpeelta. "Minä olen aina ehdottoman kriittinen kaiken suhteen enkä usko lööppejä. Oli muuten shokeeraava juttu tämän päivän Iltalehdessä!" Joillain ihmisillä nyt on tuollainen tarve näyttää olevansa jotenkin muita fiksumpia, sanotaan olevansa vaikka kuinka erikoisia, mutta sitten kuitenkin toimitaan täysin omia sanomisia vastaan. Tietysti itse kukin meistä välillä syö sanansa eikä toimi täysin periaatteidensa mukaisesti aina... mutta se, että jatkuvasti asettaa omat näkemyksensä muiden yläpuolelle, kertoo lähinnä ylimielisyydestä tai epävarmuuden aiheuttamasta todistelun tarpeesta. Yleisesti varmaan kannattaisi ennemmin noudattaa sitä periaatetta, että toimii itse jonkun asian puolesta (tai jotakin vastaan) sen sijaan, että kertoisi muille heidän tekevän väärin ja toimisi itse vähintäänkin yhtä "väärin".
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #5 : 29. Tammikuuta 2014 klo 17:40 »

Ehkä henkilösi hannapa on kyllästynyt ja siksi jahtaa totuutta. Ennen kuin kyseenalaistin äsken omaa toimintaani, ajattelin, että kaksi vasstakkaista totuutta saattaa jopa olla olemassa samanaikaisesti, sellainen on totuus. Itse olen jahdannut totuutta. Siinä tarvitsee henkisiä resursseja, ettei sujauta absurdissa tilanteessa suomuksia silmilleen. Olen ehkä saanut tarpeeksi totuudesta. Silti kyseenalaistan, itseänikin. Liikaa - tiedän, että tarvitsen molempia totuuksia, molempia puolia kolikosta, että kolikko olisi todellinen. Muiden salaisuudet ja omat salaisuudet, tai se oma yksityinen elämä.
    Kirjattu

Irene

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    • Totuuden puolella ei ole vääryydelle sijaa
    « Vastaus #6 : 05. Helmikuuta 2014 klo 18:41 »
  • Tykkää (0)

• Moi vaan kaikille! Olen muuten uusi täällä. :)

Kokemukseni Tietoisuudesta on hyvin henkilökohtainen.
    Mulla olisi paljonkin asiaa aiheesta, mutta juuri nyt muutama ajatus.
    Itse olen saanut Tietoisuutta Rakkauden kautta. N.s "Universaalin rakkauden".
    Olen monesti huomannut, että sulkeutuneen/loukatun ihmisen (kuten olin itsekkin) on vaikea luottaa siihen aivan täysin.
    On halua on tahtoa, mutta se Perkleen EGO!! Se kuori, se muuri mikä on tuskalla luotu ja harteilla kannettu, on niin kovin vaikea riisua.
    Jos ihmisen tietoisuus on torjuttu. Jos on lähtenyt "heikkouttaan" väärille poluille (kuten itse aikanaan), saattaa Egon halu
    todistaa tätä Tietoisuutta muille olla hyvin vahingollista. Ego on ristiriitainen, sillä se myös on aikanaan suojellut.
    Olemalla itse rehellinen, niin itselleni kuin muille. Luottaen ja uskoen rakkauteen, saavutan onnellisen elämän ja niin uskomattoman tietoisuuden, että se pitää vain kunkin itse kokea. Ja sen VOI jokainen kokea.
    Omatunto opastaa ja tietoisuus kasvaa.
    Minä tiedän mistä puhun ja mielelläni jaan tietoa kaltaisilleni.
    Väkisin en tuputa. En enää! ;D

Ei tuomita muita niin herkästi. Meillä kaikilla on oma taakkamme.
    Vain omalla esimerkillämme saamme aikaan muutoksen. Maailma on täynnä "mätiä omenoita". Jäädäänkö surkuttelemaan sitä, vai huomaammeko ja jaamme hyvä?
    Elämä opettaa. All you need is Love!  :sydamia2

Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 05. Helmikuuta 2014 klo 20:11 »
  • Tykkää (0)

• Irenen tekstistä tuli mieleen se että olen alkanut epäillä että voivatko ihmiset normaalioloissa edes rakastaa? Tarkoitan siis sitä että koska olemme kaikki enemmän tai vähemmän unessa ja alitajuntaisten halujemme hallittavissa, niin voiko siinä tilassa oikeasti rakastaa? Alkaa vähän vaikuttaa siltä tää maailma että kaikilla (minullakin) on aina jokin "ketunhäntä" kainalossa. Jos se ei liity seksiin, niin sitten haluun kontrolloida muita ja ympäristöään. Se joka väittää olevansa jokin puhdas pyhimys, on pahin valehtelija!

Oikeastaan se että yrittää saada ihmiset "vain rakastamaan toisiaan" on halua kontrolloida heitä ja saada heidät toimimaan tietyllä tapaa. Ja mihin ovatkaan kaikki pyrkimykset rakentaa rakkaudelle ja ystävyydelle perustuvia utopioita päättyneet? No siihen että ovelin tyyppi on ruvennut kontrolloimmaan toisia.

Sanoisin että jos aiomme oikeasti rakastaa toisiamme, on meidän herättävä unesta jota elämme...
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Irene

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 05. Helmikuuta 2014 klo 20:38 »
  • Tykkää (0)

• Olen ollut mestari selittämään itseni ulos elämästä.
    Pitää ensin nähdä palapelin palaset, ennen kuin koko kuva aukeaa.
    Vaikeinta on myöntää vastuun ja valintojen lähtevän Meistä itsestämme!
    Rakkaus elää.
    Se elää, on aina elänyt ja tulee aina elämään.
    On meidän valintamme elämmekö siinä, vai "unessa".
    Kirjattu

Irene

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #9 : 05. Helmikuuta 2014 klo 20:40 »
  • Tykkää (0)

• Ja tämä tosiaan on minun elämäni, totuuteni ja näkemykseni.
    En koe tarvetta kontroloida mitään tai ketään muuta.
    Kirjattu

Hunu

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 12. Helmikuuta 2014 klo 13:49 »
  • Tykkää (0)

• Nyt oon jonkun aikaa ollut ihan itsekseni,yksin.ja monet asiat selkeentyneet mielessäni.
    Kysymykset todellisen rakkauden löytämisestä kuitenkin huolestuttavat kun monesti ajautuu miettimään
    kuinka ihmisiä sumutetaan häikäilemättömästi ja antautuvat vielä täysin rinnoin kaikille mielikuville mitä ympäristö,valtamedia,nykyyhteiskunta toitottaa.alkaa pelottaa että jää ihan yksin jos ei vaan toimi kuten kaikki trendikkäät perusihmiset (tarkoitan heitä joiden elämä/ajatusmaailma koostuu lähinnä kaikesta epäluonnollisesta,pinnallisesta)mutta niinkään toimiminen ei tunnu oikealta..todellakaan.ehkä löydän sielunrauhan ylhäisestä yksinolostani ja en enää koe olevani yksin.dont know..:/.
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 12. Helmikuuta 2014 klo 15:40 »
  • Tykkää (0)

• Nyt oon jonkun aikaa ollut ihan itsekseni,yksin.ja monet asiat selkeentyneet mielessäni.
    Kysymykset todellisen rakkauden löytämisestä kuitenkin huolestuttavat kun monesti ajautuu miettimään
    kuinka ihmisiä sumutetaan häikäilemättömästi ja antautuvat vielä täysin rinnoin kaikille mielikuville mitä ympäristö,valtamedia,nykyyhteiskunta toitottaa.alkaa pelottaa että jää ihan yksin jos ei vaan toimi kuten kaikki trendikkäät perusihmiset (tarkoitan heitä joiden elämä/ajatusmaailma koostuu lähinnä kaikesta epäluonnollisesta,pinnallisesta)mutta niinkään toimiminen ei tunnu oikealta..todellakaan.ehkä löydän sielunrauhan ylhäisestä yksinolostani ja en enää koe olevani yksin.dont know..:/.

Omasta kokemuksestani voin kertoa että kun antaa itselleen luvan olla yksin - ilman pakottavaa tarvetta pariutua - voi yhtenä kauniina päivänä havahtua huomaamaan että enää ei edes tarvitse ketään tunteakseen olonsa täydeksi ja onnelliseksi. Rakkautta toisia ihmisiä kohtaan voi tuntea myös ilman parisuhdetta tai tarvetta sellaiseen.

Näin kävi minulle, ja uskoisin tämän olevan kaikille mahdollista. Pitää vaan kyetä tunnistamaan ja vastustamaan egon sanelemia haluja. Egolla on paljon parempi mieli jos on joku kainalossa antamassa lohtua tai tyydytystä (egon) tarpeiden mukaan. Yksin ollessa ego pistää aluksi vastaan kynsin ja hampain ja yrittää keksiä kaikenlaisia (teko)syitä miksi ei voisi tuntea oloa hyväksi, mutta niistä kun pääsee ohi, voi kokea todellisen vapauden tunteen. Nyt kun koen olevani onnellinen yksin, osaan myös kuvitella voivani olla onnellinen myös jonkun toisen onnellisen kanssa - mutta edelleenkään minulla ei ole tarvetta etsiä parisuhdetta, sellainen tulee vastaan jos/kun on tullakseen.
    « Viimeksi muokattu: 12. Helmikuuta 2014 klo 15:45 kirjoittanut kirkasmieli »
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 12. Helmikuuta 2014 klo 17:02 »
  • Tykkää (0)

• Ajatus parisuhteesta on alkanut kuvottamaan mua. Ehkä se liittyy jotenkin siihen että olen tehnyt paljon henkisiä harjoituksia viime vuosina. Ennen koin jotenkin että on "pakko" olla parisuhde, pakko olla yhteinen elämä jonkun kanssa, pakko olla... Mutta nyt olen alkanut miettiä että parisuhteessahan saa juuri mielihyvää siitä että on jonkun (miltei) jatkuvan ihailun ja huomion kohteena! Ihan hiton egoististahan se on. En halua nyt mollata parisuhteissa eläviä ihmisiä, mutta on parisuhteessa itsekäs puoli.

Ja sitten olen myös ymmärtänyt että seksi ja rakkaus eivät välttämättä liity toisiinsa mitenkään. Se on vain modernin yhteiskunnan ja viihdeteollisuuden luoma illuusio, joka perustuu kristinuskon oppeihin yksiavioisuudesta. Seksistä tehdään liian juhlallinen ja vakava asia. Sen sijaan että seksi nähtäisiin sellaisena kuin se on, lisätään siihen kaikkea "mystistä". Ja niitä ihmisiä jotka ei pidä seksiä ihmeellisenä asiana, pidetään usein jonkinlaisina hedonisteina hurjastelijoina.
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 12. Helmikuuta 2014 klo 18:44 »
  • Tykkää (0)

• Mutta nyt olen alkanut miettiä että parisuhteessahan saa juuri mielihyvää siitä että on jonkun (miltei) jatkuvan ihailun ja huomion kohteena! Ihan hiton egoististahan se on. En halua nyt mollata parisuhteissa eläviä ihmisiä, mutta on parisuhteessa itsekäs puoli.

Näinhän se usein (valitettavasti) on. Kertoo mielestäni lähinnä heikosta itsetunnosta jos tarvitsee jotain ulkopuolista tunnustusta/hyväksyntää. Eli egon tekeleitä tosiaan sekin - kuten oikeastaan kaikki muutkin keinotekoiset rajoitteet joita ihmiset itselleen ja lähimmäisilleen luovat..

Ei sen kuitenkaan tarvitse välttämättä olla näin. Parisuhde voi myös olla kahden toisiaan (ja itseään) aidosti rakastavan henkilön välinen avoin liitto jossa elämän mukanaan tuomat ilot ja surut halutaan jakaa jonkun toisen kanssa. Mikäli molemmat ovat aidosti haluista ja himoista vapaita, niin silloin he tosin eivät myöskään halua rajoittaa toisensa menemistä ja tekemistä, eli kyse ei varsinaisesti enää ole parisuhteesta sanan länsimaisessa merkityksessä ("kunnes kuolema meidät erottaa") vaan löyhemmästä "avoliittymästä" =)

Egon himoista vapautuessa myös seksin merkitys ja tarkoitus muuttuu. Seksi ei luultavasti enää kiinnosta perinteisenä fyysisenä aktina, vaan sen mahdollistama henkinen kasvu alkaa kiinnostamaan - mikäli asiaa tulee miettineeksi. Mutta se (tantrinen seksi & seksuaalisuus) on sitten asia erikseen..
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 12. Helmikuuta 2014 klo 19:08 »
  • Tykkää (0)

• Näinhän se usein (valitettavasti) on. Kertoo mielestäni lähinnä heikosta itsetunnosta jos tarvitsee jotain ulkopuolista tunnustusta/hyväksyntää. Eli egon tekeleitä tosiaan sekin - kuten oikeastaan kaikki muutkin keinotekoiset rajoitteet joita ihmiset itselleen ja lähimmäisilleen luovat..

Ei sen kuitenkaan tarvitse välttämättä olla näin. Parisuhde voi myös olla kahden toisiaan (ja itseään) aidosti rakastavan henkilön välinen avoin liitto jossa elämän mukanaan tuomat ilot ja surut halutaan jakaa jonkun toisen kanssa. Mikäli molemmat ovat aidosti haluista ja himoista vapaita, niin silloin he tosin eivät myöskään halua rajoittaa toisensa menemistä ja tekemistä, eli kyse ei varsinaisesti enää ole parisuhteesta sanan länsimaisessa merkityksessä ("kunnes kuolema meidät erottaa") vaan löyhemmästä "avoliittymästä" =)

Egon himoista vapautuessa myös seksin merkitys ja tarkoitus muuttuu. Seksi ei luultavasti enää kiinnosta perinteisenä fyysisenä aktina, vaan sen mahdollistama henkinen kasvu alkaa kiinnostamaan - mikäli asiaa tulee miettineeksi. Mutta se (tantrinen seksi & seksuaalisuus) on sitten asia erikseen..

Osho lienee tuttu? :)
    Kirjattu