Joo siis mulla tuli kans semmost kognitiivista dissonanssia, kun tein tota testiä. Esim. se että kun ostan muksulle kaiken käytettynä kirppareilta, niin sit siin kohti kasvoikin ne päästöt ihan silmissä. Kahvin/teenjuonnin kohdalla käynyt kasvu myös jotenkin särki sydämen
Mun vanha koulukaveri on ollut tekemässä tuota testiä ja sanoi, että eihän tuo ole kuin suuntaa-antava ja ei ota huomioon kaikkea mahdollista. Kommentoin kyllä hänelle, että vähän tuli semmosii "auts"-kohtia, joista en ihan tiedä onko kuinka tarpeellisia. Siis jos aattelee esim. kierrätystä, niin parempi musta olis jos siinä kohti se mittari pienenis vaikkapa oletetuista kulutustottumuksista tms.. ja kannustais kierrättämiseen.
Mulla päästöt varmaan jäi pieniks, kun en käytä autoa, eikä juuri kuljeta julkisillakaan. Asumispäästöihin vaikuttaa montako henkeä jakaa asuinneliöt jne.. Jos käyttää esim. maitotuotteita, niin siinä ehkä kans kasvaa päästöt about jopa samassa suhteessa kuin lihankäytöllä, koska rinnakkaista tuotantoa ne sinällään ovat.
Ei tulosta kannata murheella ottaa, ja onhan nuokin päästöt pienemmät kuin keskiarvo. Sekin, kun ei tuolla kerrota miten keskiarvo määräytyy ja kuinka paljon vaikka eko-orientoituneet ihmiset ovat tuota tehnyt (jos siis keskiarvo tulee osallistujien keskiarvona). Sun työkaverit saattaa esim. sijoittua paljon suurempiin päästöihin kuin keskiarvo tuolla.
Siitä ihan kiva testi, että sieltä nyt kuitenkin sai vinkkiä että missä on varaa parantaa...esim. tulipa vihdoin säädettyä termostaatit pienemmälle. Ja sinänsä ihan tehokasta tommonen että löytyy kipupisteitä ja näkee miten se mittari siinä elää