Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Kaikenlaista pikkuasiaa - 9

2tails

• Uushippi
  • **
  • Poissa Poissa
Vs: Kaikenlaista pikkuasiaa
« Vastaus #120 : 15. Lokakuuta 2012 klo 21:27 »
  • Tykkää (0)

• Kannattaa tutustua fermilabin graig hoganin teorioihin.  :P
    Jos perustaa käsityksensä tieteisiin kai on hyvä perustaa se ainakin uusimpiin mahdollisiin teorioihin. Tiede kehittyy uskomattoman nopeasti, monet jotka ajattelee et niillä on tieteellinen maailmankatsomus omaa 40-luvun tieteeseen nojaavia käsityksiä. Tosin sotateollisuus kehittyy jotain 41 kertasta vauhtia muihin teollisuuden haaroihin nähden.
    Kirjattu
    tr-tr-tr

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #121 : 16. Marraskuuta 2012 klo 12:54 »

Mielenterveysketjusta:

Mutta voi harmi, 21.12.2012 tuleekin maailmanloppu! ;D

Tästä voitaisiinkin jutella. Olen pyrkinyt levittämään ajatusta, että 21.12.2012 on maailmanlopun sijaan maailmanalku. :)
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #122 : 16. Marraskuuta 2012 klo 13:00 »
  • Tykkää (0)

• Mielenterveysketjusta:

Tästä voitaisiinkin jutella. Olen pyrkinyt levittämään ajatusta, että 21.12.2012 on maailmanlopun sijaan maailmanalku. :)

Olen oikeastaan muuttanut näkemykseni asiasta. Ehkä olen hiljalleen muuttumassa skeptisemmäksi, en enää oikein usko ennustuksiin. Tulevaisuutta ei vaan voi ennustaa. Historiassa on aina nähty kuinka ennustus ennustuksen jälkeen on osoittautunut virheelliseksi. Kukaan ei oikeasti voi ennustaa tulevaisuutta. Se on vain mahdotonta, koska tulevaisuutta ei ole olemassa!

Ja olen muutenkin saanut tarpeekseni kaikenmaailman pelotteluista ja kauhutarinoista. Ja olen kyllä perehtynyt niihinkin.
    « Viimeksi muokattu: 16. Marraskuuta 2012 klo 13:02 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #123 : 19. Marraskuuta 2012 klo 01:31 »

Tänään-ketjusta:

Maailma on järjetön paikka. Kaikki mielen yritykset rationalisoida sitä tai tehdä siitä loogista ovat tuhoon tuomittuja. Ei mikään ole pysyvää, hyville ihmisille tapahtuu pahoja asioita ja pahoille hyviä tai sitten toisin päin. Vihdoinkin tajusin sen ettei tällä maailmalla tai ihmisillä ole mitään suurempaa tarkoitusta kuin oleminen. Tai no oleminen ei kyllä tässä yhteydessä ole tarkoituksellista. Tarkoitusta kaikelle voi etsiä, muttei sitä koskaan löydä koska sitä ei ole. Jumalaa ei ole.

Joten, aion tästä lähtien olla. En yritä mitään, menen vain kun voin.

1) Maailma todellakin on järjetön paikka, koska koko nykyinen järjen käsite ja rationalismi on ihmisten typeryyden/tyhmyyden (olen liian tyhmä/typerä käsittääkseni, kumpaa käsitettä käyttäisin) aikaansaannosta. Tämä ei silti tarkoita, ettei maailma ole looginen. Jos me emme ymmärrä maailma-nimisen kokonaisuuden logiikkaa, se johtuu meistä ja ymmärtämättömyydestämme, ei maailman epäloogisuudesta.

2) "Hyville ihmisille tapahtuu pahoja asioita ja pahoille hyviä" on valitettava tosiasia, jonka joudumme kestämään, kun emme täysin ymmärrä syitä ja seurauksia tai kokonaisvaltaista ilmiötä nimeltä karma – ihmisten ja asioiden hyvyydestä ja pahuudesta puhumattakaan.

3) Miten niin "ei ole suurempaa tarkoitusta kuin oleminen"? Onko oleminen pieni tarkoitus? Itselläni on sitä paitsi sellainen näkemys ja vakaumus, jonka mukaan perustarkoituksemme (siis olemisen) lisäksi meistä jokaisella on potentiaalinen tarkoitus ja tehtävä, missio pelastaa maailma ja elämä sekä viime kädessä kääntää universaali kehityssuunta nykyisestä hajoamisesta kohti yhtymistä.

4) Jumalaa ei ehkä ole kristillisenä, persoonallisena, meistä ulkoistettuna tahtona, mutta se ei välttämättä tarkoita ettei jumala/Jumala voisi olla meissä.

5) Vasta kun osaa olla, ymmärtää myös mitä muuta voi tehdä kuin olla.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #124 : 19. Marraskuuta 2012 klo 01:51 »
  • Tykkää (0)

• Tuossa olemis-kohdassa tarkotin enemmänkin sitä että ihmisillä ei ole mitään "tehtävää" tai syytä olla olemassa ja että kaikki mitä meillä on, on olemassaolo. Ihmistä ei ole luotu tekemään jotain, ihminen ainoastaan on ja toimii.

Itse en oikein ole samaa mieltä sen kanssa että "meissä jokaisessa on Jumala". Tai siis se on mielestäni etenkin länsimaisessa kulttuurissa harhaanjohtavaa sillä länsimaissa Jumala nähdään usein "Luojanan ja Kaikkivaltiaana" sekä maailmasta erillisenä persoonana.

Pelkkä oleminen on monille ihmisille (valtaosalle ainakin länsimaisista) hyvin vaikeaa. Ihmiset eivät vain ole, vaan koittavat jatkuvasti kehittää itselleen suunnitelmia ja päämärään tähtävää tekemistä. Länsimaiselle ihmiselle vapaa-aikakin on työntekoa ja silloin pitää olla kaikenlaisia harrastuksia ja aktiviteettejä. Useimmat eivät koskaan pysähdy ja katsele ympärilleen. He vain kiirehtivät jonnekin tietämättä oikeastaan miksi he tekevät niin. Monille koko elämä on myös erilaisten roolien esittämistä eivätkä he edes läheisimpiensä kanssa ollessaan lopeta showta. Pelkkä oleminen on vaikeaa. Ja etenkin vaikeaa siitä tekee se, että jos tarkoituksenmukaisesti pyrkii vain olemaan, niin sitten yrittää ja asettaa itselleen tavoitteen eli "pelkän olemisen". Silloin pelkän olemisen tila kaikkoaa entistä kauemmaksi.

Pelkkä oleminen on sitä kun on vailla tavoitteita ja päämäärää. Ilman että pyrkii olemaan vailla päämäärää. Pelkkä oleminen ei tarkoita sitä että istuisi vain paikallaan, vaan se voi olla myös toimintaa, kuten vaikka musiikin soittamista tai tanssia. Koska ne ovat asioita joita tekee vain niiden itsensä takia. Koska ethän soita musiikkia sen vuoksi että soittamasi kappale loppuu tai tanssi saavuttaaksesi viimeisen tanssiaskeleen? Tai jos teet niin, niin silloin toimit todennäköisesti tahtosi vastaisesti. Elämänkin voi elää niin; elää vain elääkseen.
    « Viimeksi muokattu: 19. Marraskuuta 2012 klo 02:06 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #125 : 19. Marraskuuta 2012 klo 01:56 »

Tai siis se on mielestäni etenkin länsimaisessa kulttuurissa harhaanjohtavaa sillä länsimaissa Jumala nähdään usein "Luojanan ja Kaikkivaltiaana" sekä maailmasta erillisenä persoonana.

Nimenomaan, tässä on minusta se ongelma. Itse olen kai sen verran riippumaton ympäröivästä valtakulttuurista, että voin käyttää jumala-käsitettä tällaisessa keskustelussa – mutta toisaalta, jos juttelen livenä satunnaisten tuttavuuksien kanssa, en vaivaudu sitä sanaa käyttämään.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #126 : 19. Marraskuuta 2012 klo 22:35 »
  • Tykkää (0)

• Kyllä mä olen ainakin ihan itse keksinyt itselleni "tehtävän" sillä pelkkä päämäärätön oleminen ahdistaa. En ole osa oravanpyörää enkä omista mitään tai kerää materiaa mutta tehtävän olen silti halunnut. Mutta se tehtävä ei ole mulle mikään ikävä velvoite vaan jotakin mitä rakastan tehdä ja josta on iloa muillekkin olioille. Koen siis ihan positiivisena että joillain ihmisillä on joku itsekeksitty elämäntarkoitus.  :D Ei elämä ole niin vakavaa...

Jos ihminen keksii itselleen jonkin päämäärän mikä on hyvä muille ja itselle, niin eipä siinä ole mitään väärää.

Mutta ikävän monesti ihmisten päämäärät ja tehtävät ovat sen luontoisia että niistä on haittaa muille. Monien "tehtävät" ovat jopa suoranaisen itsekkäitä ja ahneuteen perustuvia. Valtaan ja omaisuuteen perustuvat tavoitteet ovat aina tuhoisia.

Ihmisen itsensä kannalta johonkin päämäärään keskittyvässä elämässä on se, että jos ihminen epäonnistuu siinä (mikä usein tilanne) niin seurauksena on todella suuri pettymys. Monet rakentavat elämänsä jonkin tavoitteen ympärille ja kun he eivät sitä saavutakaan, niin koko elämä romahtaa. Tavoitteet voivat aiheuttaa riippuvuutta ja takertumista johonkin mitä ei välttämättä voi koskaan saada. Sen vuoksi ainakin itse koen helpottavaksi elämän ilman tavoitteita. Ei tarvitse ponnistella jatkuvasti jonkin asian eteen tai stressata. Riittää kun on elossa.

Ja kova tavoitteellisuus voi omasta mielestäni viedä elämästä ilon ja mahdollisuuden nauttia hetkestä.
    « Viimeksi muokattu: 19. Marraskuuta 2012 klo 22:40 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #127 : 20. Marraskuuta 2012 klo 02:33 »

Ja kova tavoitteellisuus voi omasta mielestäni viedä elämästä ilon ja mahdollisuuden nauttia hetkestä.

Eipä tunnu täällä päässä menoa haittaavan. Ja sallinen pyytää miettimään, onko näissäkään foorumikuvioissa "tavoitteellisempaa" ihmistä kuin sivuunkirjoittanut. ;)
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #128 : 20. Marraskuuta 2012 klo 09:51 »
  • Tykkää (0)

• Ehkäpä sitä joskus voi "uhrautua" hyvän asian puolesta ja ottaa jonkin tavoitteen. Nykyään on monet asiat niin huonosti että tarvitaan kyllä ihmisiä joilla on tavoitteita.

Tai no hyvääkin voi tehdä vailla päämäärää. Itse asiassa ihanneyhteiskuntani on jonkinlainen anarkistinen järjestelmä mikä pohjautuu ns. jatkuvaan vallankumoukseen. Missä ei tavoitella talouskasvua taikka rahaa, vaan ainoastaan hyvinvointia ilman päämäärää.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #129 : 01. Joulukuuta 2012 klo 22:57 »

Tämä keskustelu ei kuulu enää "Tänään"-ketjun alle, joten jatkan sitä kaikenlaisten pikkuasioiden kaikenkarvaisessa seurassa:

Sukupolvien idealismista olen sitä mieltä että historian perusteella juuri suuret ikäluokat mitä yleensä pidetään jollakin tavalla ihanne-esimerkkeinä yhteisöllisyydestä sekä tasa-arvosta, ovat niitä jotka oikeastaan rakensivat nykyisen individualistisen kulttuurin. Juuri 60-luvun nuoret rakensivat nykyisen globaalin kapitalismin. Eivät he rakentaneet sosialismiin tai hippiaatteeseen perustuvaa utopiaa, vaan kylmän, itsekkään kapitalismin. Syytä tälle en toki tiedä, mutta siltä asia vaan näyttää. Kenties he 60-luvun kukkaisajan ja radikalismin jälkeen käänsivät vallankumouksen epäonnistuttua kelkkansa.

Kiinnostava keskusteluasetelma! :peukku Minä asetuin joskus parisen vuotta sitten teepöytään vanhempieni kanssa ja kysyin heiltä (ennen kaikkea isältäni), mikä sai heidät ja heidän kaltaisensa luopumaan ihanteistaan. Sain vastaukseksi tyypillistä löpinää vanhemmuudesta, viisaammuudesta ja uudelleenarvioinnista. En jaksanut tai viitsinyt painaa sanamuotoja mieleeni. Minulle tämä on hyvin henkilökohtainen kysymys, sillä koen jatkavani sitä työtä, minkä vanhempieni sukupolvi aloitti ja meni sitten leväperäisesti jättämään kesken.

Toisaalta käsitys "sukupolvesta" on erheellinen. Kuten jotkut tutkijatkin ovat osoittaneet, suurten ikäluokkien toisen puolen lähdettyä mukaan uuteen maailmankatsomukseen se toinen puoli tunsi tulleensa lytätyksi. Hävinneen puoliskon kapina tuntuu nyt perussuomalaisissa, joiden kannatuksen keskeinen ikäryhmä on nimenomaan suuret ikäluokat, ja heidän kaipuussaan takaisin 1950-lukulaisiin arvoihin. Ja jälleen toisaalta, olen myös saanut kunnian tuntea ison joukon 1940- ja 1950-luvuilla syntyneitä ihmisiä, jotka edelleen ylläpitävät radikaaleja 1960–70-lukulaisia arvoja ja toimivat niiden mukaan.
    « Viimeksi muokattu: 02. Joulukuuta 2012 klo 01:01 kirjoittanut Colourflower »
    Kirjattu

2tails

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #130 : 03. Joulukuuta 2012 klo 12:54 »
  • Tykkää (0)

• Ensin taloussanomista: Eurokraattien vallankaappaus-näin se etenee.
    http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2012/11/30/nain-se-etenee-eurokraattien-vallankaappaus/201243071/170
    Ja jos ajattelee et tää ennakoi liittovaltiokehitystä ja sosiaalituen romahtamista ja amerikkalaisen mallin toteutumista täällä vanhalla matereella koko kapitalistisessa kurjuudessaan, niin on hyvä tarjota jotain vastareaktiomahdollisuuksia(anteeksi sanahirviöni, olen tällä hetkellä keskittynyt palelemiseen)... ;D
    19 min dokumentti ruusuja pöydälläni.
    http://www.crimethinc.com/movies/roses.html
    Kirjattu
    tr-tr-tr

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #131 : 16. Joulukuuta 2012 klo 23:01 »

Pysäyttävä musiikki -ketjusta:

Tässä The Scorpionsin klassikko Euroopan vapautumisen ajoilta.

En tiennytkään Scorpionsin olleen olemassa jo vuonna 1945... ???

Tai, voihan se olla olemassa vielä tulevaisuudessa, kun Eurooppa vapautuu kapitalistisista riistäjistään, mutta miten ihmeessä silloin levytettävä musiikki löytyisi Youtubesta jo nyt? Aikakone? Magiaa? ???
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #132 : 17. Joulukuuta 2012 klo 00:53 »
  • Tykkää (0)

• Viimeiset kaksikymmentä vuotta Euroopan maat ovat olleet demokraattisia. Monet tosin kutsuvat Valko-Venäjää vanhan mantereen viimeiseksi diktatuuriksi, mutta itse puhuisin lähinnä rajoitetusta demokratiasta.

Demokratian ytimessä on vapaus, se arvoista kaikkein tärkein.

Demokratian vaihtoehdot ovat anarkia tai diktatuuri. Kommunismi edusti niistä jälkimmäistä.

Toki, jos oikein etsimällä etsii, kommunistisesta järjestelmästä voi löytää jotakin hyvääkin.

Näyttää kuitenkin siltä, että saadessaan valita vapaasti eurooppalaiset valitsevat kapitalismin kommunismin sijaan, vieläpä ilman epäröintiä.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #133 : 17. Joulukuuta 2012 klo 01:15 »

^ Saako tuota yllä olevaa lainata, kun perustelen, miksi ja miten SDP:n äänestäjät ovat kapitalismin eivätkä sosiaalidemokratian kannattajia?
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #134 : 17. Joulukuuta 2012 klo 22:07 »
  • Tykkää (0)

• ^ Saako tuota yllä olevaa lainata, kun perustelen, miksi ja miten SDP:n äänestäjät ovat kapitalismin eivätkä sosiaalidemokratian kannattajia?

No tokkiinsa suapi tuota lainata.
    Kirjattu
    The Art Of Brooks