Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Käyttötavarat ja aineettomat lahjat - 1

Kurre

• Vieras
Käyttötavarat ja aineettomat lahjat
« : 19. Marraskuuta 2016 klo 00:49 »

Hiiohoi hipit! Lunta tuiskuttaa ja joulu tekee tuloaan. Olen alkanut pohtia lahjoja, mutten tahdo antaa ihmisille mitään turhaa krääsää, vaan jotain millä on joko elämyksellistä tai käytännöllistä arvoa. Mitä tällaiset lahjat voisivat olla ja millaisia te olette antaneet?

Yksi idea joka mulla on, on tehdä itse tyyliin jotain saippuaa. Sellainen juttu mitä taas itse pyydän sukulaisilta joka joulu ja syntymäpäivä on sukat :D
Kirjattu

Auringon

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
Vs: Käyttötavarat ja aineettomat lahjat
« Vastaus #1 : 19. Marraskuuta 2016 klo 06:39 »
  • Tykkää (0)

•  :sydamia Käyttötavarat: antaa aina sitä mitä tuottaa / välittää / kuluttaa - ei pysty kuluttamaan.
     :ow Aineettomat: taputus, neuvo, laulu, niksi, rauha, unelma jne... aineettomista paras voisi olla musta ymmärtämys lähimmäisiä tukevaan itsekäyttäytymiseen ei vain hetkellisesti.

>:D Musta kannattaa pyytä toiselta sitä mitä hän tuottaa tai mikä hänelle on edullisempaa kuin itselle ja tiedät hänen voivan tuottaa / hankkia sellaista samalla kun tuottaa / hankkii sellaista itselleen. Tämä ei päden vain jouluna vaan joka ikinen arkipävä myös.

:tutimaan Jos tuottaa saippuaa, on musta älytön antaa jotain muuta mitä siis joku muu tuottaa. Jos välittää myy jotakin toisen tuottamaa niin antaa varmaan siitä sitten. Jos ei tuota tai myy mitään niin antaa aina kannustuksen toisille tuottaa ja välittää - se on jo elämys itsessään. Jos tuottaa elämyksiä, antaa elämyksiä  - itse olen kerran saanut lahjaksi laulun ja useammankin elämyksen. Musta kannattaa antaa sellainen hyöty joka itsellä on toiselle ja mieluiten pysyvästi. Jos ei mikään osu kohdalle niin antaa vaikka sitten sitä mitä kuluttaa tai sitä mitä ei pysty kuluttamaan ja on haltuunsa saanut. Jos nyt asiaa ajattelee, niin lahjattomuuskin voi olla lahja.

:ruokaa Itse annan usein mieluiten ruoka-aineksia koska minulla yleensä on ruoka-aineksia. Toki annan mielelläni itselle tareettomaksi käyneitä tavaroita hyvin nopeasti lähimmäisella kun ymmärrän sen jäävän itsellä käyttämättä - en odota jouluun. Olen kyllä huomannut että monet eivät ymmärrä antaa toisille ja annan mielelläni siihen toivoa vaikka esimerkilläni vaikken kovin esimerkillinen ole.  :sydamia2
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #2 : 19. Marraskuuta 2016 klo 13:46 »

Viime vuonna keittelin heti syksyllä raparperi-punaherukka-kaneli-hilloa ja purkitin säilöön :)
    Tänä vuonna aattelin laittaa lapsen leipomaan pipareita ja sit keitellä niihin marmeladisydämet päälle pakastemarjoista.

Joskus oon askarrellut tän tapasen ornamentin vanhasta taloustieteen poistokirjasta..

Mut tohon tarvitsi liimaa. Tänä vuonna vois kierrättää vaiks luentomonisteita esim. https://www.youtube.com/watch?v=btPi4HaYWas
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #3 : 20. Marraskuuta 2016 klo 01:41 »
  • Tykkää (0)

• Hieronta tai joku muu kehoa hellivä hoito - joko itse tehtynä tai lahjakorttina johonkin sopivaan paikkaan (mieluiten sellaiselle yrittäjälle, jonka itsekin tunnet ja tiedät tekevän hyvää työtä).

Itse tehdyt herkut ovat yleensä aina hyviä. Niistä voi myös tehdä persoonallisia lahjoja esim. muotojen, värien tai koristelun avulla. Kannattaa miettiä mistä lahjan saaja tykkää - uusia asioita mielellään kokeilevalle ystävälle vaikka maukkaita mutta terveellisiä sokerittomia vegaanisia kuivahedelmä-pähkinä-energiapalloja ja isoäidille hiukan perinteisempiä leivonnaisia.

Lahjakortti kierrätyskeskukseen, muulle kirppikselle tai johonkin hyväntekeväisyyskauppaan, sen mukaan mikä parhaiten vastaa sekä sinun että lahjan saajan arvomaailmaa.

Valokuvia mukavista yhteisistä hetkistä lahjan saajan kanssa, ja kuvien oheen pari kaunista sanaa hänestä.

Arto
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #4 : 20. Marraskuuta 2016 klo 12:07 »

Ohjoo, oon tehnyt taatelipalleroita useampana vuonna, ne maistuu yleensä kaikille. Viime vuonna tein ns. raakapipareita eli pehmeen taatelin joukkoon tuli kaikkia joulumausteita ja pähkinää yms. Yks joulu tein ihan appelsiini ja karpaloverisoita ja annoin kannellisessa lasikulhossa. Semmosii nättei lasiastioitahan löytyy kirppareilta yleensä pilvin pimein.
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #5 : 24. Marraskuuta 2016 klo 12:06 »

Yks aineettomien lahjojen kategoria on järjestöjen aineettomat lahjat,, siis lahjoitukset esim. animalia, kehitystyö-järjestöt, luonnonperintösäätiö jne.
    Kirjattu

Kirjaton hylly

• Vieras
    « Vastaus #6 : 27. Marraskuuta 2016 klo 19:52 »

Hieno toi ornamentti
    Kirjattu

Auringon

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 27. Marraskuuta 2016 klo 20:21 »
  • Tykkää (0)

• Hieno toi ornamentti

Ajattelin ihan samaa pari päivää sitten.

Jos joku haluaa lahjaksi lantun, niin voin antaa parille. haha!  :sydamia :sydamia Pakettiauton yhden talven ajettu Michelin Agilis north xice tms nastarengaspari kaikilla nastoillaan on myös - toiset menetti nastansa kun meni aurauskulmat viimekeväänä ja ostin nyt uudet. Kukaan ei ole huolinut ostaakaan niitä ja jää pyörimään ikävästi vailla päämäärää en tiedä mitä tehdä kai on löydettävä joku ketä tarvitsee - elämä on jotenkin niin omituista just jos jotain saa haltuu niin siitä eroon pääseminen saattaa olla tosi työlästä ja ihmisillä on vaikka mitä nurkissa. Kaveripiiri on nykyään niin suppea etten tiedä, en tiedä ketä voisi olla samoista kiinnostunut kun itse.

Omituinen tilanne maailmassa - on hyvä antaa lahjaksi jotakin sitä vastaan! Rahalla ei maailman ongelmia ratkaista vaikka lahjoittaisi kaikki - valtio tms pankki unioni painaa joksista syntyvää kansalaista kohden tuottolettaman lisää ja kansantaloudellisesti pyrkii huolehtimaan että yksilöstä saadaan voittoa myös tai muuten valuutan arvo laskee - ei mitenkään voida vaikuttaa kulutukseen yksilöinä kun yhteiskunnan on pakku puristaa kulutusolettama muista irti vaikka väkisin!
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #8 : 27. Marraskuuta 2016 klo 21:41 »

Joo, tykkään kans tosta karttaversiosta. Löysin kuvan oman tekeleen työvaiheesta, noit rullii sai pyöritellä muutamat.
    Tommosiis pienii koristeita tuli myö näperreltyy pari vuotta sitten.

Ohjeet paperiornamenttiin, jos joku tykkää (ja ehtii) askarrella :) http://findinspirations.com/2009/07/handmade/
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #9 : 27. Marraskuuta 2016 klo 21:44 »

Yks vuos toi puolisoinen teki pakuri&yrtti-tinktuuroja pieniin pipettiputeleihin ja annettiin niitä :) siinä oli kans jotenkin idistä ja tekemisen meininkiä.
    Kirjattu

Auringon

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 27. Marraskuuta 2016 klo 22:00 »
  • Tykkää (0)

• Yks vuos toi puolisoinen teki pakuri&yrtti-tinktuuroja pieniin pipettiputeleihin ja annettiin niitä :) siinä oli kans jotenkin idistä ja tekemisen meininkiä.

Siistii! Itellä ikuisuusprojekti tislata eteerisiäöljyjä yms. Pitäisi ensikesäksi toivoa voimia laittaa jotain alulle! Toi että tekis alkoholia ja keräis pakuria vois olla ihan hyvä kokeilla. Kiitos idealahjasta!   :sydamia

exä on käsityömaikkana ja sillon aikoinaan oli aina jotain näpertrlemisenmeininkiä - nykyään on ihme kun selvii edes hengissä. :)
    Kirjattu