Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Kiperä paikka - mitä tekisit? - 1

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi
Kiperä paikka - mitä tekisit?
« : 15. Toukokuuta 2012 klo 12:35 »
  • Tykkää (0)

• Teoreettinen tilanne, joka tuli vastaan eräässä tietokonepelissä aikoinaan. Koska haluan tehdä kysymyksenasettelusta mahdollisimman vaikean, oletetaan että et tuntisi toista ihmistä, hän olisi suurinpiirtein saman ikäinen itsesi kanssa ja samaa sukupuolta. Tietäisit vain, että se kenet haluat jättää henkiin, se jäisi ja toinen kuolisi. Jos et päättäisi mitään, kumpikin kuolisi. Ja oletetaan vielä että kumpikin tietäisi siitä, että sinä saat tehdä päätöksen kumpi kuolee.

Vaikka tämä tilanne onkin melko negatiivinen ja ikävä kuvitella, kiinnostaisi kuulla millaiseen lopputulokseen tulisit ja miksi. :)
    « Viimeksi muokattu: 15. Toukokuuta 2012 klo 12:41 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Ksri

• Vieras
    Vs: Kiperä paikka - mitä tekisit?
    « Vastaus #1 : 15. Toukokuuta 2012 klo 13:31 »

Oliko tilanne peräti Baldur's Gate 2:n alusta? Pelin luonteeseen sopisi hyvin olla päättämättä mitään.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #2 : 15. Toukokuuta 2012 klo 13:35 »
  • Tykkää (0)

• Oli. :) Mutta olenkin kiinnostunut siitä, mitä sinä tekisit omalla kohdallasi - riippumatta pelin kontekstista :).

Ksri

• Vieras
    « Vastaus #3 : 15. Toukokuuta 2012 klo 13:41 »

Parhaiten muistan pelin mahtipontisuuden mikä ilmeni juonessakin. Pelin ykkösosa taas mässäili ylettömällä vapauden tunteella ja hahmonkehityksellä.
    Baldur's Gate II Main Theme Small | Large
    Kirjattu

Ankkadaami

• Vieras
    « Vastaus #4 : 15. Toukokuuta 2012 klo 14:40 »

Minun ei tarvitsisi tällaisessa tilanteessa edes miettiä kumpi tulisi kuolemaan. Se olisin minä. Siihen syitä löytyy monia, mutta pari aika isoa tekijää päätöksen takana.
    Pyrin ainoastaaan päättämään omasta elämästäni, oli asia mikä tahansa. Ei ole minun tehtäväni huolehtia toisen elämästä, ja päättää hänen puolestaan siitä. Eli en halua päättää myöskään milloin toisen on sopiva elämä lopettaa. Se on sitten ihan sama minkälaisen elämän henkilö on elänyt, ja minkälaisen tulee elämään sen jälkeen. Jos tappaa itsensä sen jälkeen, tekee sen omalla vastuulla. Jos tappaa muita ihmisiä sen jälkeen, en minä siitä päättänyt, päätin vain kumpi kuolee. Jos joku haluaa minua syyttää siitä, niin tulkoot vain raivoamaan hautakivelle. Saatan ehkä kuullakin, siinä fifty-fifty mahdollisuus.
    Ja kuitenkin loppupeleissä, vaikka elää mieluummin haluaisin, minun olisi todennäköisesti paljon helpompi sopeutua tietoon, että kuolen pian. Olen elämänhaluinen, mutta en omaa kuolemanpelkoa.
     Suurin osa tuntemistani ihmisistä tietäisi sen, että kuolin ilman katumusta ja en vastentahtoisesti, ja ettei kuolinolosuhteeni ole syy suurempaan suruun.  Lyhyeksi elämäksi minun elämäni on varmasti ollut paljon onnellisempi kuin monen pitkään eläneen. Jos on ollut hyvä elämä, niin ihan samahan se loppupeleissä on kuinka pitkä se on ollut.
    Kirjattu

Colourflower

• Vieras
    « Vastaus #5 : 15. Toukokuuta 2012 klo 17:59 »

Minusta tällaisten kysymysten miettiminen on täysin hanurista, koska en taatusti joudu ikinä sellaiseen tilanteeseen ja tähän kysymykseen annetut vastaukset merkitsevät aina joillekuille pelkkää negatiivista.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #6 : 15. Toukokuuta 2012 klo 18:07 »
  • Tykkää (0)

• Minusta tällaisten kysymysten miettiminen on täysin hanurista, koska en taatusti joudu ikinä sellaiseen tilanteeseen ja tähän kysymykseen annetut vastaukset merkitsevät aina joillekuille pelkkää negatiivista.

Hmm totta, ehkä kysmyksen olisi voinut kääntää myös toisin päin. Mutta minua kiinnosti kuulla millaisiin ratkaisuihin ihmiset tämän kanssa tulevat, koska itselläni on todella vaikea löytää mitään vastausta tähän. Toivoin että tämä avaisi minulle ehkä jonkin uuden näkökulman ylipäätään itsekkyydestä ja toisten huomioimisesta.

v-i-p

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 15. Toukokuuta 2012 klo 20:52 »
  • Tykkää (0)

• Itse juuri miettinyt aihetta. Koska oma näkemykseni kuolemasta ei ole olemisen lakkaamista, ja olen tyytyväinen tähän astiseen elämääni, voisin tuollaisen valinnan sattuessa eteen tehdä valinnan toisen ihmisen henkiin jättämiseksi. Lisäksi en pystyisi elämään sellaisen faktan kanssa, että olisin aiheuttanut toisen kuoleman, varsinkaan jos hän ei millään muotoa olisi siihen valmistautunut.
    Kirjattu

Happy

• Työtön runoilija
    • Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #8 : 15. Toukokuuta 2012 klo 21:05 »
  • Tykkää (0)

• Riippuu hyvin paljon mun mielialasta
    olen impulsiivinen ja toimin hetken mielijohteesta paljoakaan asiaa ajattelematta

masennuskaudella tappaisin itseni
    mutta jos mulla on hurjat nousut niin sen toisen
    koska silloin kaikki mitä mä itestäni ajattelen on korostuneen positiivista ja valheellista -_-

Todennäkösesti sen toisen kuitenki
    koska oon itsekäs mulku  :sydamia
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #9 : 15. Toukokuuta 2012 klo 21:34 »
  • Tykkää (0)

• Lisäksi en pystyisi elämään sellaisen faktan kanssa, että olisin aiheuttanut toisen kuoleman, varsinkaan jos hän ei millään muotoa olisi siihen valmistautunut.

Tämä oli myös se asia jonka perusteella olisin päätökseni tehnyt kun asiaa pohdin. Lisäksi se että antaisi toiselle mahdollisuuden elää, antaisi toivottavasti lisäpotkua hänen loppuelämälleen, ja ehkä hän oppisi arvostamaan sitä entistä enemmän. :)

Happy

• Työtön runoilija
    • Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 15. Toukokuuta 2012 klo 21:38 »
  • Tykkää (0)

• Mä nään tän aika suoraan itsepuolustus tilanteena, tuntuis luonnolliselta puolustaa omaa elämäänsä
    Kirjattu

Anu-akka

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 15. Toukokuuta 2012 klo 21:54 »
  • Tykkää (0)

• Mun kolme lastani on menettäneet muutama kk sitten tän perheen toisen aikuisen, yks isänsä, kaks isäpuolensa. En mä vois tehdä niille sitä että ne menettäis mutkin. (ei sillä ettenkö tätäkin vaihtoehtoa olis joitain kuukausia sitten pyöritellyt päässäni)
    Kirjattu
    Kunpa voisin tatuoida taivaan iholleni

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #12 : 15. Toukokuuta 2012 klo 21:55 »
  • Tykkää (0)

• Mä nään tän aika suoraan itsepuolustus tilanteena, tuntuis luonnolliselta puolustaa omaa elämäänsä

Hmm.

Itsepuolustustilanteessa, puolustaisin itseäni sen takia, että ymmärtäisin toisen satuttavan myös itseään jos satuttaa minua. Minulla ei olisi aihetta puolustaa itseäni jollen tietäisi hänen satuttavan myös itseään kun hän hyökkäisi minun kimppuuni, joten haluaisin lopettaa tämän ja olla molemmille näin avuksi.

Jos tässä tapauksessa itsepuolustautuisin, puolustaisin itseäni kuolemalta, mutta toista en puolustaisi miltään. Niinpä antaisin itseni kuolla.

Happy

• Työtön runoilija
    • Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #13 : 15. Toukokuuta 2012 klo 22:04 »
  • Tykkää (0)

• Jos on tilanne jossa joku satuttaa mua, mä puolustan itseäni tasan itseni vuoksi. En siinä tilanteessa mieti että miltä tästä hyökkääjästä/satuttajasta mahdollisesti tuntuu.

Jos mä kuolisin lähiaikoina niin mun mies jäis kyllä kaipaan kovasti, ja koirani vaille emäntää. Vanhemmistakin ois kurjaa hautaa kersansa, veljistä kans ainoo siskonsa viimoselle matkalle saattaminen vois ottaa koville. Isovanhemmista he jotka jälellä varmasti surus asiaa että oma lapsenlapsi menee ennen heitä hautaan.

Et omia rakkaita ajatellen, mun kuolema ois paska nakki. Mutta toki mä ymmärrän että sillä toisellakin on näitä rakkaimpia ja hällä voi olla jopa enemmän niitä jotka tarttee häntä, on riippuvaisia.

Silti valitsisin kuten jo sanoin, itteni elämään ja toisen kuolemaan. Valitsematta jättäminen ois mun mielestä vähän turhaa kun molemmat kuolis, parempi valita jompi kumpi.

Mut näkemys erot, me ollaan kaikki yksilöitä et ei siinä mitään.
    « Viimeksi muokattu: 15. Toukokuuta 2012 klo 22:36 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #14 : 15. Toukokuuta 2012 klo 22:37 »
  • Tykkää (0)

• *jostain syystä ketju oli mennyt lukkoon, mutta nyt taas auki*