Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Kuningas alkoholi - 2

muukorento

• Uushippi
  • **
  • Poissa Poissa
Vs: Kuningas alkoholi
« Vastaus #15 : 22. Elokuuta 2014 klo 12:03 »
  • Tykkää (0)

• Kiitos. En usko, että mun kohdalla olis syytä huoleen. No eipä se noista syistä johdukaan ja oon kyl välillä pidempiä aikoja ihan selvinkin päin.
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #16 : 22. Elokuuta 2014 klo 12:24 »
  • Tykkää (0)

• Jos joku päivä tiedostaa olevansa alkoholisti, on seuraava askel sen tiedostaminen, että juominen on pakko lopettaa ennen kuin voi parantua. Enkä oo varma, pystyykö siitä edes parantumaan. Väittävät ettei pystyisi, mutta en ymmärrä miksei muka pystyisi. Pitää vaan hankkiutua eroon siitä mieleen rakentamastaan ominaisuudesta, joka käskyttää jalat alkoon ja kallistaa pulloa kohti kurkkua.. Alkoholistillahan velatkin muuttuu saataviksi, ja kaikki muu on kallista paitsi viina.

Ei satunnaisesta viihdekäytöstä mitään pysyvää haittaa itselleen saa, mutta liika on aina liikaa.. Väittävät että alkoholismiin voi olla myös geneettinen taipumus, mutta itse väittäisin että yleensä, ehkä jopa aina, ylenmääräisellä alkoholinkäytöllä vain "lakaistaan maton alle" jotain muuta mielentilaa, "selittämätöntä ahdistusta" tmv..

Sitten jos huolestuu omasta juomisestaan, huomaa juovansa "tavan vuoksi" tai tuntee että jotain puuttuu elämästä jos ei juo, kannattanee tilanteeseen kiinnittää huomiota ja alkaa etsimään niitä selityksiä :)

Viina on viisasten juoma! Ei sovi mulle, eikä kyllä (enää) oikein maistukaan..
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #17 : 22. Elokuuta 2014 klo 12:52 »
  • Tykkää (0)

• Väittävät että alkoholismiin voi olla myös geneettinen taipumus, ...

Näyttö aiheesta alkaa olla melko vahvaa. Netistä löytyy paljonkin aiheesta jos kiinnostaa. Alkoholistien lapsilla on n. 4 kertaa suurempi riski sairastua alkoholismiin kuin ei-alkoholistien lapsilla. Toki osa on varmasti ympäristöstä johtuvaa, mutta geenitkin vaikuttavat altistavan aika vahvasti. Toki valinta on aina yksilön, altistava geeni ei vielä tee alkoholistia. Kyllä se vaatii sen alkoholin. :)

Lainaus
    Alkoholismin geneettinen periytyvyys on voimakkaampaa kuin skitsofrenian tai diabeteksen, mutta useat tahot pitävät sairautta perusteettomasti ”selkärangattomuutena” tai mielenterveydellisenä ongelmana. Suunnilleen joka 10. suomalainen sairastuu päihteiden käytön alettua, halusi hän sitä tai ei ja toiset 10% ovat riskiryhmässä sairastua. Lopuilla 80%:lla on ”vaikeuksia” saavuttaa hermostollinen tila, missä juominen on muuttunut pakonomaiseksi.
    Päihderiippuvaisen hermoston kyky sietää ja tarvita etanolia on ylittänyt kroonisen rajan, jota myös ”veteen piirretyksi viivaksi” kutsutaan. Rajan ylitettyään henkilöllä ei ole koskaan paluuta ns. sosiaaliseen, kontrollissa pysyvään juomiseen. Juominen on silloin alkoholistista, jota leimaa oman tilan kieltäminen ja salailu. Kyky kontrolloida päihteenkäytön määrää, aikaa tai paikkaa on huonontunut tai jopa kadonnut kokonaan.

http://www.avominne.fi/avominewww/tekstisivu.tmpl?navi_id=231
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #18 : 22. Elokuuta 2014 klo 16:07 »
  • Tykkää (1)

• Tunnen henk koht monta alkoholin liikakäytön ympäröimänä kasvanutta henkilöä jolla ei ole mitään ongelmia alkoholin kanssa (ja myös alkoholisteja), samoin absolutistiperheestä tulleita alkoholisteja (ja absolutisteja). Havaintojeni mukaan yhteistä _kaikille_ alkoholismiin sortuneille on jokin käsittelemätön traumatisoiva tapahtuma aiemman elämän aikana, ja/tai jokin nykyisessä elinympäristössä pahoinvointia aiheuttava seikka. Onkohan sitä tutkittu? Väittäisin että ympäristöllä on joka tapauksessa moninverroin suurempi merkitys kuin geeneillä, vaikka toki niilläkin voi olla osuutta asiaan. Lääkeyhtiöiden (julkaistuissa) tutkimuksissa kaikkien vaivojen taustalta löytyy tietenkin poikkeuksetta jokin sairaus tai ominaisuus johon auttaa jokin säännöllisesti käytettävä pilleri - eihän ne muuten tällaisia asioita tutkisikaan..

Ihminen on kuitenkin oman itsensä herra, jos niin vaan päättää. Niin pitkään kun halu käyttää ainetta on suurempi kuin halu olla käyttämättä, päätös on helppo. Mutta onneksi se ei vaikeudu senkään jälkeen kun asetelma kääntyy toisinpäin - lopputulos vaan on eri!

Jokainen ryyppy, savuke ja kannabispiikki on loppupeleissä henkilökohtainen päätös, ei mikään luonnon valinta.. Ihan sama mitä lääkeyhtiöt tai kuntoutuspalvelujen tarjoajafirmat väittävät, heille se on bisnes!
    « Viimeksi muokattu: 22. Elokuuta 2014 klo 16:15 kirjoittanut kirkasmieli »
    Kirjattu

kirkasmieli

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #19 : 22. Elokuuta 2014 klo 20:17 »
  • Tykkää (0)

• Äsken, klo 20:53 @ lähikauppa

Olen kassajonossa. Repeilyttää. Koitan pidätellä naurua "etteivät muut asiakkaat ihan höhläksi luule". Seuraavaksi huomasin miettiväni miten pinnallinen ja outokin sellainen ajattelutapa on, ja äkillinen myötätunnonpuuska kaikessa yllätyksellisyydessään repeilytti vain lisää.

Alkuperäinen repeilytys johtui siitä, että n. 10 minuuttia aikaisemmin sain "yllättäen idean" että pitääpä "hakea jotain hyvää" kaupasta. Ja eikun fillaroimaan. Heräteostoksena otin ekopussiin muutaman mandariinin (ensimmäisenä tyrkyllä), ja hetkistä myöhemmin huomasin itseni lappavan ostoskoriin mandariinien seuraksi olutta. Kolmas tölkki oli matkalla koriin kun ymmärsin mitä olin tekemässä. Viidennen kohdalla lopetin lappamisen. Mietin hetken että jätänkö koko korin sisältöineen siihen, mutta tein kuitenkin tietoisen valinnan että ostan oluet vaikka alitajuntani ideasta varoittelikin. Päälimmäisenä kuului "mukavahan se on nyt pitkästä aikaa muutama olut ottaa eikä se nyt niin haittaa.. Ja näkeepähän sitten miltä huomenna tuntuu" (..mikähän perustelu tuo sitten oli?) - niinpäniin, tuskin maltan odottaa mikä "hyvä syy juoda vielä tänäänkin" huomenna on päälimmäisenä mielessä. =)

On se vaan heikko tuo mieli kun sille antaa vallan. Tiedän kuitenkin että huomenna pystyn valitsemaan toisin... peukut pystyyn! =)
    Kirjattu

Sinse

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #20 : 23. Elokuuta 2014 klo 19:09 »
  • Tykkää (0)

• Yleensä viikonloppuisin tulee otettua saunajuoma. Nyt kyllä kävi niin, että siideri/lonkero ei oikein sovi ja olutkin turvottaa, niin nautiskelen sitten yleensä pari lasillista viiniä viikonloppuna.
    Ravintolassa juon ruuan kanssa viiniä, jos ollaan puolison kanssa kahden tai on jotain juhlan aihetta.

Jos lähden viihteelle (ehkä kerran kahdessa tai kolmessa kuussa) juon silloinkin mieluiten viiniä. Harvemmin olen ihan ympäripäissäni ja usein siirryn noin puolen yön aikaan nautiskelemaan vain vettä. :D
    Kirjattu

Varjo

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #21 : 04. Syyskuuta 2014 klo 12:39 »
  • Tykkää (0)

• Suomalaisittain suhtautumiseni alkoholiin on kaksijakoinen.

Olen käyttänyt alkoholia yli kymmenen vuotta, enemmän ja vähemmän, toisinaan vuosia käyttämättä ja toisinaan päivittäin.

Olen huomannut sen, että kyllä alkoholilla on osa meidän kulttuurissamme niin vahvasti, että sen poistaminen ei tee ihmisille hyvää. Minulla on aina kaapissani olutta, viiniä ja usein rommiakin (se menee kyllä toisinaan yksinäänkin..) vierasvaraksi. Kyllähän se niin menee, että jos olosuhteet ovat sopivat (eli ei liikaa ulkoisia ärsykkeitä ja stressitekijöitä) mikään ei ole vieraiden kanssa mukavampaa kuin juoda hissukseen ja rauhassa ja parantaa maailmaa pikkutunneille.

Kylillä alkoholin kanssa läträäminen onkin sitten riskialttiimpaa, siinä tohinassamonesti unohtuu kuunnella itseään ja tulee helposti otettua se yksi liikaa, ja tunnetusti silloin asiat kärjistyvät helposti moneen suuntaan.
    Kirjattu

Vähävirtanen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #22 : 19. Syyskuuta 2014 klo 21:38 »
  • Tykkää (0)

• Vastausvaihtoehdoista en löytänyt oikein sopivaa, mut johtunee siitä, että on ollut vähän vaihtelua. Mutta tällä hetkellä vastauksena tuo viimeisin, eli niitä ykkös oluita maun vuoks joskus.

Päälle 20-vuotiaaks ainut tuntemani kaveriporukka oli sitä aika peruskansaa (?), että töissä käytiin ma-pe ja arki hoidettiin mallikkaasti, mutta viikonloppuna piti ottaa kaatokännit. Silloin ihmettelin, että minkä takia kansan mielestä on ihan normaalia ottaa niin usein kännejä ja syyksi sanotaan vain että koska se on "hauskaa". Itse join silloin vain siks ku en vaan millään keksiny, mikä ois kivempaa ja koska olin surullinen ja puudutin surujani. Ja silloinkin sain usein kuulla kavereiltani, että "otatko sä tänään vain 3 siideriä???" Muutaman kerran, kun elämä oli umpikujassa, otin pohjanmaan kautta ja oksensin ja itkin baarin vessassa.. Sitten jotenkin oli helpompi jatkaa elämää, kun oli käynyt pohjamudissa ja sieltä lähti nousemaan, suunta ylöspäin!

24-26-vuotiaana oli villeimmät vuoteni, kun muutin vieraalle paikkakunnalle ja erosin pitkästä suhteesta. Sillon olin niin rikki, että 2 vuotta meni baarissa ke + pe + la. Sillonkin lähinnä olutta join.. en mä oikein vahvempia jaksa.

30-vuotiaana löysin paikkani elämässä ja siirryin nykymodernin kansalaisen porukoista vaihtoehtopiireihin.. ekoihmisten, taiteellisten ja muuten vaan kummallisten erakkojen porukkaan. Niissä seuroissa ei ole surullista, eikä yksinäistä.. Löysin kaltaiseni ja surut katosi. Ei ollut enää tarvetta nollata päätä viinaksilla, kun pää oppi nollaamaan itse itensä, kun oppi löytämään lepoa luonnosta ja filosofisten luontoihmisten seurasta.. nuotion äärellä tuijottelemalla ja maailmanmenosta keskustelemalla.

Pari vuotta olin absolutisti.. Sitten sallin taas itselleni pari olutta tapahtumien aikaan, esim. keskiaikajuhlissa. Viime kesänä alkoi vähän aktiivisempi juomakausi uuden, kivan hippiystäväni houkuttelemana. Kunnes tänä kesänä tajusin, että ei oo mitään järkeä sotkea itseensä olutjuttuihin vain siks, että kaverin mielestä se on tosi jees. Koska en ole immuuni alkoholisoitumiselle, VAIKKA se ominaisuus ei minussa olekaan mitenkään vahvana.

Lopetin siis tuon tavanvuoks tissuttelun ja se on mukava päätös. :) Oluen mausta tykkään, joten kerran kuussa voi yhden ykkösen maistella. :9

Kirjattu

Vähävirtanen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #23 : 19. Syyskuuta 2014 klo 22:30 »
  • Tykkää (0)

• Havaintojeni mukaan yhteistä _kaikille_ alkoholismiin sortuneille on jokin käsittelemätön traumatisoiva tapahtuma aiemman elämän aikana, ja/tai jokin nykyisessä elinympäristössä pahoinvointia aiheuttava seikka. Onkohan sitä tutkittu? Väittäisin että ympäristöllä on joka tapauksessa moninverroin suurempi merkitys kuin geeneillä, vaikka toki niilläkin voi olla osuutta asiaan.

No on tätä tutkittu. =) Ameriikassa asia tunnetaan nimellä Co-dependency.. ja se onkin parempi nimi tälle, kuin se suomenkielessä eniten käytetty, jota en viitsi tähän edes laittaa siitä syystä, että se johtaa pahasti harhaan. Suomeksi aiheesta on kirjoittanut ainakin Tommy Hellsten ja on muitakin, kun joskus kirjastossa vilkaisin. Netistä löytyy esim. http://www.aal.fi/perusteet/pyykkilista/, eli Alkoholistien aikuiset lapset.

Ja tosiaan.. ei tuo ongelma rajoitu vain alkoholistien lapsiin, vaan monenlaisiin muihinkin ongelmiin, joiden parissa on joutunut lapsena elämään ja jonka takia tasapainoinen lapsuus ei ollut mahdollinen. Itseni tunnistan noista ongelmista, ja meilläkään ei vanhempien alkoholismi ollut ongelmien aiheuttajana. Muuten vaan oli ainaista riitaa ja huolta ja pelkoa. Mutta onneksi tykkään tutkia psykologiaa.. on auttanut huomattavasti omalla eheytymisen tiellä..
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #24 : 20. Syyskuuta 2014 klo 10:15 »
  • Tykkää (0)

• Havaintojeni mukaan yhteistä _kaikille_ alkoholismiin sortuneille on jokin käsittelemätön traumatisoiva tapahtuma aiemman elämän aikana, ja/tai jokin nykyisessä elinympäristössä pahoinvointia aiheuttava seikka. Onkohan sitä tutkittu?

Katopa youtubesta sellaisen tutkijan kuin Gabor Maten puheita. Hän on tutkinut addiktiota ja huumeaddikteja ja tullut siihen tulokseen että lähes kaikkia päihteiden väärinkäyttäjiä on pahoinpidelty tai käytetty seksuaalisesti hyväksi lapsuudessa. Ei tarvitse mennä edes edellisiin elämiin.

Kun on trauma, niin ihminen pyrkii turruttamaan mielensä ja huumeet/alkoholi on siihen helpoin ratkaisu ja eskapismin muoto.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Vähävirtanen

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #25 : 20. Syyskuuta 2014 klo 11:27 »
  • Tykkää (0)

• Tuon kirkasmielen kirjoittaman voi näköjään tulkita kahdella tavalla.. Aiemman elämän aikana. Se voi tarkottaa edellisiä elämiä, mutta minä yhtä hyvin ymmärtäisin sen muodossa -aikaisemmin elämässä-. Siis tässä elämässä. Kenties murre-erotkin voi vaikuttaa siihen, miten kukin tulkitsee?

Joo tosiaan.. ne ihmiset joita itse tunnen ja joilla on päihdeonglema tai jokin muu niin vakava addiktio, että se haittaa jokapäiväistä elämää, niin syitä löytyy riittämiin tän nykyisen elämänkin varrelta. Tosin eräs juopotteleva tuttuni sanoo, että lisäksi edelliset elämät on ollu paljolti ryypiskelyä, vaikka tämäkin elämä hällä ollut aika raadollista katsoessa juoppoisänsä kohellusta ja sen aiheuttamia kauhuja ja väkivaltaa.
    Kirjattu

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #26 : 16. Marraskuuta 2014 klo 20:54 »
  • Tykkää (0)

• Joo, saahan ne olla auki, mutta juomia ei saa myydä kahden jälkeen.

Juomia saa edelleen myydä valomerkkiin asti (02.30 asti kolmen baareissa, 03.30 neljän baareissa), oon käynyt itse mestoilla katsomassa. Johnnyboy on saanut jostain väärän tiedon.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #27 : 16. Marraskuuta 2014 klo 21:13 »
  • Tykkää (0)

• "Raportti":

Kesän aikana (toukokuun alusta elokuun loppuun) join itseni humalaan kolmesti, syksyn aikana (syyskuun alusta) olen juonut kahdesti. Täytyy olla tyytyväinen itseensä. :) Jossain vaiheessa se oli nimittäin kolmesti viikossa -meininkiä, ja myönnettäköön, että juomiset on vähän lähtenyt käsistäkin joinakin aikoina...

Jos oon ollut liikenteessä, oon saattanut illan lopuksi juuri ennen kotiin lähtöä ottaa sen juoman. Sen voi ottaa vasta tässä vaiheessa, muuten on riski, että lähtee käsistä...

Silloin tällöin olen edelleen käynyt yhdellä tai kahdella iltajuomalla (olut, viini), mutta harvemmin nykyisin.

Vähän oon miettinyt miten päihteettömät ihmiset juhlii tai pariutuu, mutta eiköhän sekin selviä, heh heh. :)

Oon myös miettinyt, haluanko hengata päihtyneiden ihmisten kanssa. Kun itse on selvinpäin, niin on nimittäin vähän eri aallonpituuksilla. Tulin siihen lopputulokseen, etten halua "tuomita" muita ihmisiä päihteilyn takia. Mutta koitan silti mielummin hakeutua päihteettömiin/kohtuukäytön tapaamisiin.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #28 : 16. Marraskuuta 2014 klo 22:27 »
  • Tykkää (1)

• Parhaiten päihteetön pariutuu netissä. Niin minä vaimoni tapasin. Kerroin heti aluksi, että en käytä mitään päihteitä, uskon kaikenlaisiin hihhulijuttuihin ja energioihin ja katso, kaksi kaltaista löysi toisensa. Alle vuodessa olimme menneet naimisiin. Lapsia olisi jo varmasti, jos tulisi, mutta ei taida tulla.

Itse en haluaisi tuomita ihmisiä, mutta huomaan, että väkisinkin pidän päihteitä käyttäviä ihmisiä hieman henkisesti kehittymättöminä. En tarkoita sillä mitään pahaa, sillä ymmärrän, että kaikella on aikansa. Myös minä keskesin dokaamaan melko sännöllisesti yli 20 vuotta, ennen kuin tajusin kuinka tyhmää se on.
    Kirjattu

shakti

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #29 : 16. Marraskuuta 2014 klo 23:57 »
  • Tykkää (2)

• Olen varmaan siinä aika kumma tapaus, etten ole ikinä pienessä elämässäni ollut kunnolla juovuksissa. Kerran pari on hiukan tullut mökillä kavereiden juomista maisteltua mutta se on siinä. Lapsuudesta muistansen turvattomuuden tunteen, kun isä oli ottanut muutaman liikaa. Äiti taas on ehdoton absolutisti. Sinänsä minulla ei ole mitään alkoholia vastaan, en vain koe sitä itselleni tarpeellisena tai hyödyllisenä asiana.
    Kirjattu