Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Mihin maahan haluaisit muuttaa - ja miksi? - 2

Avaruus

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
Vs: Mihin maahan haluaisit muuttaa - ja miksi?
« Vastaus #15 : 02. Maaliskuuta 2016 klo 20:41 »
  • Tykkää (0)

• Pientä rintamakarkuruutta havaittavissa, minä lähden tännehän jäätte kärvistelemään? ^-^
    Itse en halua lähteä mihinkään, täällä olen syntynyt ja tänne haluan kuollakin. Luulen myöskin ettei se muu maa Mustikkakaan ole sen kumimaisempaa, tai jos on niin olkoonsa! Tiedän olevani konservatiivinen jumittaja, eli juurrun paikkoihin joissa on hyvä olla. Laulun sanoin ei vettä rantaa rakkaampaa kuin kotimaa tää pohjoinen, maa kallis isien.
    Kukin tavallaan. :) Itse en ole koskaan tuntenut kiintymystä rajoihin, jotka ovat vain ihmisten sopimuksia. Jos voisin, muuttaisin lämmön perässä. Ja mahdollisesti leveämmän leivä. Esim. hyväpalkkainen työ jenkeissä - itärannikolla - olisi aika hauska juttu kokea.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #16 : 02. Maaliskuuta 2016 klo 21:01 »
  • Tykkää (0)

• Vihreäkaupunki: kannatan sellaista filosofiaa, jonka mukaan asiat menevät väistämättä siihen suuntaan kuin niiden oletetaan menevän. (Siis silloin, kun on kysymys jostakin minkä me ihmiset itse luomme ja mihin näin ollen vaikutamme.)
    Jos oletamme, että yhteiset asiat menevät ihan perseelleen, niin ihan varmasti ne menevätkin. Jos sen sijaan päätämme, että ne menevät ihan hyvin, niin kyllä ne menevät paljon paremmin.
    Nimittäin, jos päätämme asioiden menevän ihan hyvin, muutumme paljon positiivisemmiksi ihmisiksi toisiamme kohtaan ja lisäksi tulemme levittäneeksi positiivisia meemejä ympärillemme. Ne vaikuttavat sellaisenaan ja suoraan, toisin kuin esim. tarkoituksellinen poliittinen kansalaisvaikuttaminen, joka saattaa vastoin haluamaamme herättää enemmän vasta- kuin myötäreaktioita.

Mitä mieltä?

(Tämä on kyllä nyt vähän rönsy tästä varsinaisesta keskusteluaiheesta. Anteeksi. Voit siirtää tämän johonkin toisaalle, jos rönsyille on olemassa oma ketjunsa.)

Olen samaa mieltä. Mutta tiedostan myös sen, että olen vain yksi ääni miljardien äänien joukossa. Ääneni vaikutus on rajallinen.

Ja ihan hyvä rönsyää, liittyi se kuitenkin keskustelun aloitukseenkin. :)

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #17 : 02. Maaliskuuta 2016 klo 21:06 »
  • Tykkää (0)

• Pakeneminen on huono vaihtoehto, sillä jos epäkohtia ja omia pelkojaan pakenee, saa paeta aina. Äärioikeiston nousu on toki vakava ilmiö, mutta oleellisinta on juuri se, ettemme me saa antaa pienen, mutta sitäkin äänekkäämmän vähemmistön propagandan pelotella itseämme. Äärioikeiston pyrkimyksenä on horjuttaa suvaitsevaiden ja vapaiden eurooppalaisten uskoa demokratiaan, moniarvoiseen ja avoimeen yhteiskuntaan, neuvottelumekanismeihin ja kansainväliseen yhteistyöhön sekä näiden kykyyn ratkoa ongelmat rauhanomaisesti sovitellen, ihmisten perusoikeuksia loukkaamatta ja - mikä tärkeintä - kansalaisten omilla, vapailla valinnoilla ilman "valveutunutta etujoukkoa" tai "suurta johtajaa."

On siis perusteltua lainata Franklin Rooseveltia, joka tullessaan Yhdysvaltain presidentiksi keskellä 1930-luvun suurta lamaa julisti: "Meillä ei ole muuta pelättävää kuin pelko itse."

Eikä maapallolta tule koskaan löytymään Eurooppaa turvallisempaa ja vakaampaa maanosaa (lisäksi toki Australia, Uusi-Seelanti, Japani ja Kanada.) Jos minä muuttaisin pois Suomesta, en tekisi sitä etsiäkseni turvallisempaa paikkaa, vaan ihan siksi, että siltä tuntuu.

Hmm, aloitin ketjun siitä näkökulmasta, että jos ja kun ongelmat kärjistyvät siihen mittaan, etten koe enää oloani turvalliseksi Suomessa. Luulen että kirjoitat hieman eri näkökulmasta. Turvallisuuden tunne ja henkiinjäämisvaiston aiheuttamat pelot ovat monessa mielessä hyviä pelkoja. Pelkoja ei tarvitse pelätä, kuten todettu, mutta niitä ei tarvitse myöskään jättää huomiotta.

Ja aika pollea ennustus että Eurooppa pysyy maapallon turvallisimpana kolkkana. :) Miksi näin?

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #18 : 02. Maaliskuuta 2016 klo 21:08 »
  • Tykkää (1)

• Pientä rintamakarkuruutta havaittavissa, minä lähden tännehän jäätte kärvistelemään? ^-^
    Itse en halua lähteä mihinkään, täällä olen syntynyt ja tänne haluan kuollakin. Luulen myöskin ettei se muu maa Mustikkakaan ole sen kumimaisempaa, tai jos on niin olkoonsa! Tiedän olevani konservatiivinen jumittaja, eli juurrun paikkoihin joissa on hyvä olla. Laulun sanoin ei vettä rantaa rakkaampaa kuin kotimaa tää pohjoinen, maa kallis isien.

Koen tämän henkilökohtaisena arvokysymyksenä, johon jokaisella on oma vastauksensa ja näkemyksensä. On mahdoton sanoa kumpi on oikeassa, se joka yrittää kaapia laivasta vettä pois jottei se uppoaisi, vai se joka siirtyy toiseen laivaan huomatessaan nykyisen laivan epävakaaksi. Kummallekin toimintatavalle on helppo keksiä perusteita. Se joka lappaa vettä ulos laivasta, toimii yhteisen hyvän hyväksi, ja edesauttaa laivaa pysymään pinnalla. Se joka jättää laivan, voi olla todennut, että laivan kurssi ja rakenne on sellainen, ettei sen eteen kannata tehdä töitä, vaan siirtyä toiseen laivaan, ja tehdä siellä töitä yhteisen hyvän eteen.

Miksi haluaisin jättää ketään oman onnensa nojaan, jos tietäisin mikä on oikea tapa toimia? Silloin yrittäisin saada myös muut uskomaan siihen, että tiedän absoluuttisesti oikean tavan toimia. Tiedän vain miltä asiat minusta vaikuttavat, enkä yritä saada muita uskomaan näkymksiini, koska voin olla väärässä.

Jos tietäisin täydellä varmuudella miten kannattaa toimia, toimisin niin, enkä kertoisi ajatuksistani kenellekään, silloin jättäisin muut kärvistelemään. Jos siis Josva uskot siihen, että jätän muut kärvistelemään, silloin uskot siihen, että tiedän mitä kannattaa tehdä. Siihen ei kannata uskoa, koska en tiedä.
    « Viimeksi muokattu: 03. Maaliskuuta 2016 klo 01:02 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

wonderer

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #19 : 03. Maaliskuuta 2016 klo 13:00 »
  • Tykkää (2)

• Itse asun nykyään Gran Canarialla ja elän unelmaani. Tämä on aivan mahtava paikka asua ja elää. .. luonnon lähellä /keskellä.  Etenkin kun pääasiassa pysyy poissa turismi paikoista vaan elää paikallisalueella ja saa viettää vapaa-aikansa vuoristossa luonnon helmassa
    Kirjattu

Stölle

• Vieras
    « Vastaus #20 : 03. Maaliskuuta 2016 klo 13:57 »

en tiedä meneekö ohi aiheen, mutta: edellispäivänä kun kävelin turun kaduilla ihmetellen ihmisten kiireitä eräs filosofian professori/opettaja (omien sanojensa mukaan) tuli minulta kysymään, että "minkä maalainen koet olevasi?" Se pysäytti minut hetkeksi. Vastaus on yksinkertainen "en osaa sanoa". niin monta maata matkustamatta+suomikin erittäin paljon kesken. Ehkä tulevaisuudessa saan tietää vastauksen kysymyksiin tai ehkä minä vain olen yksinkertaisesti suomalainen!

Tämä kyseinen filosofi kertoi omasta menneisyydestään sen verran, että on asunut 7 eri maassa viisi vuotiaasta lähtien. alunperin venäjältä jostain diplomaattiperheestä eli kuulemma tulevaisuus "taattu" rahallisesti, mutta hän kuitenkin irtautui perheestään jottai voisi selvittää todellisen minä kuvan ja minkä maalainen hän todella on. Kertoi olevansa sieltä mistä on lähtenytkin eli venäjältä :) hienoja tarinoita kertoi hän
    Kirjattu

Josva

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #21 : 03. Maaliskuuta 2016 klo 18:23 »
  • Tykkää (2)

• Tähän asiaan haluan tuoda vielä tällaisen näkökulman, hipit kun nyt tuntuu olevan ekologisesti valveutuneita niin kuin itsekkin koen olevani. Niin koko ilmastonmuutos on saanut alkunsa ihmisten halusta matkustaa ja vaihtaa elinpaikkaansa, vain tämän asian takia fossiilisten polttoaineiden kulutus kasvoi räjähdysmäisesti.

Otetaanpa pieni esimerkki mitä yhdellä lennolla onkaan ympäristövaikutusta, Helsinki- Gran Canaria. Koneilla on lentoonlähtö ja laskeutumis painorajat, polttoainetta tankataan laskettu lentoaika+1/2h. Kerosiinia palaa 1500 l/hlö ja jos ei tarvita 1/2h vara reserviä, niin ylimääräinen kerosiini lasketaan sumeilematta mereen ennen laskeutumista koska laskeutumispainot näin vaatii. Tällä energiamäärällä lämmittäisin perheelleni taloani vuoden Suomessa, se kerosiini on sitten lentoyhtiölle todella halpaa joten sitä käytetään sumeilematta. Lisäksi 12 km korkeudessa lentävän koneen pakokaasut ei laimene ennen stratosfääriä eikä koneissa ole mitään pakokaasujen suodatusjärjestelmää. Ei siis voi verrata h-auton päästöihin/ kulutettu polttoaine l.

En voi muuttaa maailmaa, mutta henkilökohtaisilla valinnoillani saan ainakin omaantuntooni rauhan. Päättänyt siis olen etten lentele, enkä ole lennellytkään. Jos lennän, syiden täytyy olla ihmisiin-ympäristöön vaikuttavan päätöksenteon vaatimia. Maailmankansalaiset jotka suihkii sinne tänne, ovat suuria ympäristö terroristeja vaikkeivät sitä välttämättä itse edes ymmärrä. Laiva juna ja auto matkustamisen ympäristövaikutukset on marginaalisia verrattuna lentämiseen, siis jos on niin kytö lähteä Suomesta paremmille metsästys maille, pyrkikää käyttämään näitä kulkuneuvoja :)

Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #22 : 03. Maaliskuuta 2016 klo 21:45 »
  • Tykkää (0)

• ^ onhan se kyllä noinkin.
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #23 : 03. Maaliskuuta 2016 klo 22:58 »
  • Tykkää (1)

• Tähän asiaan haluan tuoda vielä tällaisen näkökulman, hipit kun nyt tuntuu olevan ekologisesti valveutuneita niin kuin itsekkin koen olevani. Niin koko ilmastonmuutos on saanut alkunsa ihmisten halusta matkustaa ja vaihtaa elinpaikkaansa, vain tämän asian takia fossiilisten polttoaineiden kulutus kasvoi räjähdysmäisesti.

Matkustaminen käyttää paljon luonnonvaroja, mutta on hankala nimetä yhtään yksittäistä tekijää, josta ilmastonmuutos olisi alkunsa saanut.

Lentojen ympäristövaikutus on suuri, kuten kirjoitatkin, ja se on yksi helpoimpia kohtia tehdä merkityksellisiä yksilöllisiä valintoja. Tätä on tullut itsekin mietittyä kun matkustamisesta tykkään. Globaalisti kuitenkin rahtiliikenne mukaanluettuna tieliikenteen vaikutus on ilmeisesti edelleen kokonaisuutena suurempi (lähteet mm. Wikipedia ja EPA).

Eläintuotannon merkitys on myös erittäin suuri, lähinnä kai kiistellään siitä kuinka suuri sen osuus lopulta on. Asia riippuu siitäkin miten mitataan, esim. huomioidaanko vain suorat päästöt vai myös eläimille syötettävän ruoan tuotantoon tarvittavien maiden tieltä kaadettu metsä. Vastikään katsomani Cowspiracy-leffan mukaan eläintuotanto lieveilmiöineen on nimenomaan se suurin syntipukki, ja sen sisällä kärjessä tietysti kaikkein eniten resursseja kiloa kohti kuluttava lihantuotanto.

Arto
    Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
    « Vastaus #24 : 04. Maaliskuuta 2016 klo 00:56 »

Tähän asiaan haluan tuoda vielä tällaisen näkökulman, hipit kun nyt tuntuu olevan ekologisesti valveutuneita

Hyvä Josva! Olen ihan samaa mieltä koko postauksen kanssa.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #25 : 04. Maaliskuuta 2016 klo 08:14 »
  • Tykkää (0)

Otetaanpa pieni esimerkki mitä yhdellä lennolla onkaan ympäristövaikutusta, Helsinki- Gran Canaria. Koneilla on lentoonlähtö ja laskeutumis painorajat, polttoainetta tankataan laskettu lentoaika+1/2h. Kerosiinia palaa 1500 l/hlö ja jos ei tarvita 1/2h vara reserviä, niin ylimääräinen kerosiini lasketaan sumeilematta mereen ennen laskeutumista koska laskeutumispainot näin vaatii. Tällä energiamäärällä lämmittäisin perheelleni taloani vuoden Suomessa, se kerosiini on sitten lentoyhtiölle todella halpaa joten sitä käytetään sumeilematta. Lisäksi 12 km korkeudessa lentävän koneen pakokaasut ei laimene ennen stratosfääriä eikä koneissa ole mitään pakokaasujen suodatusjärjestelmää. Ei siis voi verrata h-auton päästöihin/ kulutettu polttoaine l.

En voi muuttaa maailmaa, mutta henkilökohtaisilla valinnoillani saan ainakin omaantuntooni rauhan. Päättänyt siis olen etten lentele, enkä ole lennellytkään. Jos lennän, syiden täytyy olla ihmisiin-ympäristöön vaikuttavan päätöksenteon vaatimia. Maailmankansalaiset jotka suihkii sinne tänne, ovat suuria ympäristö terroristeja vaikkeivät sitä välttämättä itse edes ymmärrä. Laiva juna ja auto matkustamisen ympäristövaikutukset on marginaalisia verrattuna lentämiseen, siis jos on niin kytö lähteä Suomesta paremmille metsästys maille, pyrkikää käyttämään näitä kulkuneuvoja :)

Piti tarkistaa, kun oli niin mielenkiintoisia väitteitä.

Matkustajakoneilla on tosiaankin 30-45 minuutin varapolttoainemäärä tankattuna. Tämä väite pitää kutinsa.

Väite siitä, että varapolttoaine laskettaisiin mereen, on virheellinen. Tämä ei ole standardi toimintatapa, vaan näin toimitaan ainoastaan hätätilanteissa. Esimerkiksi jos kone lähtee ilmaan, mutta saakin käskyn palata kentälle, tai joutuu tekemään matkaan kuulumattoman välilaskeutumisen, ja koneen paino on liian suuri laskeutumiseen, silloin ylimääräinen polttoaine heitetään menemään, jotta lentokone ei laskeutuessa vaurioituisi. Myöskin sanamuoto "lasketaan sumeilematta mereen" antaa kuvan siitä, että polttoaine tippuu suoraan sellaisenaan mereen, vaikka todellisuudessa polttoaine haihtuu ilmassa ennen kuin se osuu meren tai maanpinnan tasolle. Eli polttoaine muuttuu nesteestä kaasuksi jo ilmassa. Myöskään kaikissa lentokoneissa ei ole edes mahdollisuutta polttoaineen dumppaamiseen.
    « Viimeksi muokattu: 04. Maaliskuuta 2016 klo 21:06 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #26 : 04. Maaliskuuta 2016 klo 21:18 »
  • Tykkää (1)

• Poistin edellisestä viestistäni virheellisen laskun, tässä laskettuna uudestaan, ja myös muita laskuja joita edellisessä ei ollut. Yhteenveto:

Yhtä henkilöä kohden polttoainetta kuluu lennolla Helsinki - Gran Canaria 150l. Eli väite 1500l/nuppi on täysin virheellinen.

Väite, että lentokoneen varapolttoaine, joka lennättää konetta 30 minuuttia, lämmittäisi suomalaista omakotitaloa vuoden, on luultavasti aika lähellä oikeaa. Polttoainemäärän energia vastaa energiaa, joka kuluu noin 2 vuoden 5 kuukauden aikavälillä omakotitalon sähkölämmitykseen. Mutta koska polttoaineen polttaminen talon energiaksi on energiahäviöllistä, päästään varmaan aika lähelle oikeita lukuja kun energiahäviö otetaan huomioon.

Laskin jossain vaiheessa myös pahasti pieleen, kunnes tajusin mistä oli kyse. Laskin, kuinka kauan omakotitaloa lämmittäisi Helsinki - Gran Canaria matkan lentokoneen käyttämän polttoaineen energiamäärällä. 34 vuotta, jos siis energiahäviöitä ei oteta huomioon.

- - - - Laskut - - - -

Kuinka paljon polttoainetta kuluu yhden henkilön kohdalla 4700 km matkalla:
    3,13l/100km/matkustaja*4700l = 147,11 l/matkustaja

Kuinka paljon polttoainetta kuluu 4700 km matkalla. Wikipediasta silmäilin, että keskipitkän matkojen lentokoneiden keskimääräinen kulutus tuntui olevan noin 6 kg/km. Jet A-1 polttoaineen paino on Wikipedian mukaan noin 0.804 kg/l:

4700km * 6 kg/km / 0.804kg/l = 35074,626865672 l

Tarkistuslaskelma, montako matkustajaa siis koneessa olisi näillä luvuilla (tämä paljasti virheen kun tarkistelin laskujani):

35074,626865672l / 147,11l/matkustaja = noin 239 matkustajaa lentokoneessa. Kuulostaa järkevältä.

Kuinka paljon on polttoainetta on vastaa 30 minuutin lisäpolttoainemäärä. Lennon kokonaispituus on 430 minuuttia:

35074,626865672l * (30min / 430min) = 2447,066990628 l

Montaa megajoulea litramäärä vastaa. Wikipedian mukaan Jet A-1 luokan polttoaine on todennäköisin polttoaine jota koneessa käytetään. Toinen vaihtoehto on Jet A, mutta sitä on yleensä saatavilla vain Yhdysvalloista:

2447,066990628l * 35,3 MJ/l = 86381,464769178 MJ

Megajoulet muutettuina kilowattitunneiksi:
    86381,464769178 MJ = 23994,8513 kWh

Suomalaisen, uuden pientalon sähkölämmityksen kulutus vuodessa:
    10000 kWh

Kuinka pitkään 30 minuutin polttoainekuormalla voi lämmittää suomalaista pientaloa:

23994,8513 kWh / 10000 kWh = noin 2v ja 5kk
    « Viimeksi muokattu: 04. Maaliskuuta 2016 klo 21:40 kirjoittanut Vihreäkaupunki »
    Kirjattu

Gabriel

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #27 : 05. Maaliskuuta 2016 klo 06:29 »
  • Tykkää (0)

• En voi muuttaa maailmaa, mutta henkilökohtaisilla valinnoillani saan ainakin omaantuntooni rauhan. Päättänyt siis olen etten lentele, enkä ole lennellytkään. Jos lennän, syiden täytyy olla ihmisiin-ympäristöön vaikuttavan päätöksenteon vaatimia. Maailmankansalaiset jotka suihkii sinne tänne, ovat suuria ympäristö terroristeja vaikkeivät sitä välttämättä itse edes ymmärrä. Laiva juna ja auto matkustamisen ympäristövaikutukset on marginaalisia verrattuna lentämiseen, siis jos on niin kytö lähteä Suomesta paremmille metsästys maille, pyrkikää käyttämään näitä kulkuneuvoja :)

Harvinaisen samaa mieltä tästä. Eläissäni en ole lentokoneeseen noussut, enkä nouse, ellei ole oma henkikulta kyseessä. Niin järjetöntä touhua kuin olla ja voi juuri em syistä. Ja kun vielä otetaan huomioon paljonko valtiot tukevat tuota toimintaa, niin alakaa ahdistaan vielä enemmän.
    Kirjattu

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #28 : 05. Maaliskuuta 2016 klo 08:17 »
  • Tykkää (1)

• Laiva juna ja auto matkustamisen ympäristövaikutukset on marginaalisia verrattuna lentämiseen, siis jos on niin kytö lähteä Suomesta paremmille metsästys maille, pyrkikää käyttämään näitä kulkuneuvoja :)

Tarkistin vielä tämänkin, väite on hyvin epätarkka siinä määrin, että sanoisin sen olevan virheellinen.

Lentomatkustus vs. autoilu: Jos keskikokoisessa bensa-autossa on yksi ihminen, hiilidioksidipäästöt matkustajaa kohden ovat samaa luokkaa kuin pitkän matkan lentojen päästöt bisnesluokassa. Jos autossa on taas enemmän kuin yksi matkustaja, autoilu on ekologisesti kannattavampi vaihtoehto kuin lentäminen, tai suurinpiirtein yhtä ekologista kuin lentäminen. Mutta tässä puhun vain hiilidioksipäästöistä / kilometri. Eli koska autolla joutuu todennäköisesti tekemään mutkia, tarvitsee tämä ottaa huomioon. Jos matka alkaa olla puolitoista kertaa pidempi autolla kuin lentokoneella, on lentomatkustaminen on todennäköisesti monella tapaa järkevämpi vaihtoehto. Väite siitä, että lentämisen vaikutukset autoiluun verrattuna ovat marginaaliset, on mielestäni kyseenalainen, koska se riippuu paljon lentoreitistä ja sen pituudesta, autosta ja sen matkustajamäärästä, kuten yllä todettu.

Lentomatkustus vs. juna: Juna on paljon ekologisempi vaihtoehto. Jos autossa matkustaa 4 ihmistä, silloin aletaan olla junamatkustuksen kanssa samoissa lukemissa, vaikkakin hiilidioksidipäästöt saattavat edelleen auton kanssa olla noin kaksinkertaiset. Väite on totta, juna on paljon ekologisempi vaihtoehto.

Lentomatkustus vs. laiva: Junan kanssa samassa ekologisuusluokassa ollaan, jos käytetään matkustajalauttaa, jossa on vain ihmisiä. Lentomatkustuksen kanssa samoissa lukemissa aletaan olla, jos verrataan autolauttaa ja lentämistä. Rahtilaivassa matkustaminen on paljon ekologisempaa kuin lentomatkustaminen. Risteilylaivalla (jossa ei ole autoja) matkustaminen taas saattaa tuottaa noin kolme kertaa hiilidioksidipäästöjä kuin lentäminen. Eli väite on liian yksinkertaistettu, laiva ei ole aina parempi vaihtoehto kuin lentomatkustus.

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi meidän täytyy ymmärtää missä ongelma oikeasti on, eikä levittää puolivillaisia faktoja ympäriinsä. Näiden kolmen postauksen perusteella voin todeta, että ongelma on se mihin Josva myös viittasi heti aloituksessaan, mutta ei sanonut sitä suoraan.

Matkustamista ja varsinkin matkojen pituutta kannattaa vähentää, jos aikoo oikeasti vähentää hiilidioksidipäästöjään. Se, että valitsee auton, laivan tai junan tälle matkalle, saattaa vähentää hiilidioksidipäästöjä tai lisätä niitä. Mutta ongelma on, että hyvin harva jaksaa alkaa tutkimaan lomamatkaansa varten paikallisen lentoyhtiön sivuilta lentokonetyyppien polttoaineiden energiatiheyksiä ja energiatehokkuutta matkustajaa kohden. Siksi on hyvä luoda itselleen nyrkkisääntöjä, jotka ovat tosia, ja pitävät paikkaansa lähes poikkeuksetta.

Siis: vähennä matkojesi määrää tai niiden pituutta, jos haluat olla ekologisempi.

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #29 : 06. Maaliskuuta 2016 klo 00:44 »
  • Tykkää (1)

• Lentomatkustus vs. laiva: Junan kanssa samassa ekologisuusluokassa ollaan, jos käytetään matkustajalauttaa, jossa on vain ihmisiä. Lentomatkustuksen kanssa samoissa lukemissa aletaan olla, jos verrataan autolauttaa ja lentämistä. Rahtilaivassa matkustaminen on paljon ekologisempaa kuin lentomatkustaminen. Risteilylaivalla (jossa ei ole autoja) matkustaminen taas saattaa tuottaa noin kolme kertaa hiilidioksidipäästöjä kuin lentäminen. Eli väite on liian yksinkertaistettu, laiva ei ole aina parempi vaihtoehto kuin lentomatkustus.

Mistä löysit tiedon että matkustajalautta olisi junan kanssa samassa ekologisuusluokassa? Mitä joskus eri lähteitä itse katselin, olivat laivat (purjehdusta lukuunottamatta) huomattavasti epäekologisempia kuin junat. Se tuntuu myös maalaisjärjellä loogiselta: veden vastus on suuri, ja laivoissa tyypillisesti kuljetetaan henkilöä kohti paljon ylimääräisiä kiloja - usein asutaan hyteissä ja erilaisia oleskelutiloja on runsaasti. Tämä pätee muuten myös rahtilaivoihin, niissä on matkustajille usein suuremmat hytit kuin autolautoissa eikä oleskelutilojenkaan määrä ole matkustajamäärään suhteutettuna mitenkään pieni.

Junienkaan osalta asia ei ole ihan yksiselitteinen. Ranskan rautateiden palveluksessa aikanaan työskennellyt kaverini päätyi laskelmissaan siihen, että teoreettisesta tehokkuudestaan huolimatta junaliikenne käytännössä hävisi matkustajakohtaisissa päästöissä usein jopa henkilöautoliikenteelle. Täysi juna oli ekologinen, mutta junat kulkivat liian usein liian tyhjinä. Tässä suhteessa lentoliikenne vetää pitemmän korren, koneissa on paljon vähemmän tyhjiä paikkoja.

Mutta kuten sanoit, hyvä luoda itselleen nyrkkisääntöjä, ja juna on joka tapauksessa siitä ekologisimmasta päästä, samoin bussi ja täynnä matkustajia oleva henkilöauto. Millään näistä ei myöskään kovin nopeasti taiteta kymmeniä tuhansia kilometrejä, mikä ihan luonnostaan vähentää päästöjä aikayksikköä kohti (esim. päästöt kuukaudessa tai vuodessa) verrattuna lentelyyn kaukomaille ja takaisin.

Siis: vähennä matkojesi määrää tai niiden pituutta, jos haluat olla ekologisempi.

Jep, tämä pitää ainakin paikkansa, hyvä nyrkkisääntö.

Arto
    Kirjattu