Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Omavaraisuus - 1

Kaksi Jokea

• Hippiäinen
  • *
  • Poissa Poissa
Omavaraisuus
« : 02. Lokakuuta 2013 klo 12:39 »
  • Tykkää (0)

• En tiennyt mihin olisin aiheeni lokeroinut joten läjäytän tämän nyt tähän. Mitä mieltä olette oravanpyörästä hyppäämisestä, minkälaisia ajatuksia herättää eläminen omavaraistaloudessa?
    Itse asustelen vanhassa puulämmitteisessä hirsitalossa, pihalla on ulkorakennuksia mm. vanha navetta ja ulkosauna. Omalla pihalla kasvaa läjäpäin vihanneksia, marjapensaita, omenapuita ja kvitteneitä, lähimetsässä on niin paljon marjoja ja sieniä kuin vain jaksaa kotiin kantaa. Ruokaa säilötään lähinnä kuivaamalla ja pakastamalla, sähkö meille kuitenkin tulee  ;) Tällä hetkellä olemme kananmunien suhteen omavaraisia ( pieni kotitarvekanala) mutta ajatuksia omavaraisuudesta laajemmin sekä käytännön vinkkejä otetaan mielihyvin vastaan! Kyseessä ei ole niinkään ideologinen omavaraisuus vaan enemminkin saan suurta iloa puutarhan ja eläinten hoidosta, ja toki näin myös tiedän mitä luomukanani ovat oikeasti syöneet, mitä lannoitetta porkkanapenkkiin on laitettu, ja millä siis ruokin omia lapsiani :)
    Täydelliseen omavaraisuuteen en aio pyrkiä, mutta ajatuksia ja keskustelua asiasta lukisin mieleläni!
    Mitä mieltä olette?
    Kirjattu

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    Vs: Omavaraisuus
    « Vastaus #1 : 02. Lokakuuta 2013 klo 18:18 »
  • Tykkää (0)

• Ihana aihe! Mun unelma olis elää täysin omavaraisena. Onhan siinä joitakin ongelmia, kuten esim. metsästys - jos ei käytä rahaa, ei voi omistaa metsästyskorttia, eikä näin metsästää. Nahat ja turkikset olis kyllä erittäin käteviä :/ Yks vaihtoehto olis omistaa vaikka lampaita, mutta käsittääkseni lampaat pitää jotenkin rekisteröidä tms. No joo, en oo oikein ottanu selvää, mutta joskus halusin lampaita ja etin tietoa niiden hoidosta, siitä mä kyllä tiedän aika paljon.

Nähtäväksi jää... Tällä hetkellä suhtaudun haaveeseeni realistisesti: voi olla ettei se ole nykyisessä maailmassa mahdollista. Mutta aina voi haaveilla.

(Tää on myös piiloupitus.)
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2 : 02. Lokakuuta 2013 klo 18:28 »
  • Tykkää (0)

• Itse en haaveile omavaraisuudesta, liian paikalle sitova elämäntapa. Haluan mielummin vain vaeltaa ja seikkailla, vielä kun nuori olen :)
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 02. Lokakuuta 2013 klo 18:38 »
  • Tykkää (0)

• ^ No, eihän omavaraistalous aina ole keskittynyt yhteen paikkaan. Jos asuu vaikka tiipiissä (jota voi kuljettaa paikasta toiseen) ja kulkee vuosikierron mukaisesti eri paikoissa.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #4 : 02. Lokakuuta 2013 klo 18:39 »
  • Tykkää (0)

• ^ No, eihän omavaraistalous aina ole keskittynyt yhteen paikkaan. Jos asuu vaikka tiipiissä (jota voi kuljettaa paikasta toiseen) ja kulkee vuosikierron mukaisesti eri paikoissa.

No joo, voihan se noinkin olla. Mutta taitaa mulla mennä mukavuudenhalu silti edelle, olen paatunut hedonisti :D ja tykkään liikaa kaupungeista.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

aurakas

• Vieras
    « Vastaus #5 : 02. Lokakuuta 2013 klo 19:23 »

Pahoittelen jos menee offtopikiksi, mutta KaksiJokea, pakko kysyä sinulta, että millaista on kanojen hoito? Monta kanaa teillä on, viekö niiden huolto paljon aikaa tai rahaa, minkäluonteisia ne noin yleensä ovat? Mitä kaikkea touhua kanalanpito pitää sisällään?
    Kirjattu

Kaksi Jokea

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #6 : 02. Lokakuuta 2013 klo 20:51 »
  • Tykkää (0)

• Pahoittelen jos menee offtopikiksi, mutta KaksiJokea, pakko kysyä sinulta, että millaista on kanojen hoito? Monta kanaa teillä on, viekö niiden huolto paljon aikaa tai rahaa, minkäluonteisia ne noin yleensä ovat? Mitä kaikkea touhua kanalanpito pitää sisällään?

Heh, ei mua rönsyilyt haittaa  :)

Kanojen hoito on helppoa ja mukavaa puuhaa, rekisteröityä pitää mutta homma on muutamalla lomakkkeella hoidettu. Meillä on tällä hetkellä 3 kanaa ja kukko, sekä elokuussa kuoriutunut sukupuolitunnistamaton tipu. Kanojen hoito sinänsä ei paljoa aikaa vie, muutaman kerran päivässä ruokitaan naapurista saatavilla jyvillä sekä sekalaisella keittiöstä tulevalla mössöllä, käytännössä harvat ruoantähteet menevät meilllä kompostiin kun valtaosa menee parempiin nokkiin. Kesäaikaan niitämme kanoille ruohoa, talvella tyytyvät kerppuihin. Munia tulee keskimäärin 2 päivässä, kanat eivät ole mitään supermunijarotua vaan ihan tavallisia maatiaisia. Kesyjäkin ovat, tulevat pyörimään jaloissa, syövät kädestä ja antavat silitellä, mikä on mainio juttu koska lapsetkin tykkäävät! Kanamme eivät kulje vapaudessa lähistöllä pyörivien petoeläinten vuoksi, vaan asuvat kesät talvet kanalassa jossa on iso ulkotarha. Kanalassa on talviaikaan lämmitys (lämpölamppu ja sen lisäksi varalla öljypatteri) vain oikeasti kovilla pakkasilla, hyvin hoidettu pehkukerros tuottaa kompostoituessaan lämpöä joskus liikaakin, mutta sitä pitää muistaa "hoitaa",lähinnä käännellä talikolla.
    Lisää tietoa löytyy mainiolta keskustelupalstalta www.munanetti.net,siellä on laajasti ruokinnasta, hoidosta sun muusta tietoa ihan loputtomiin :D

Onpas mukavaa että aloitukseni omavaraisuudesta on saanut näin paljon vastauksia! Tosiaan, kuten jo ensimmäisessä viestissä totesin, kyse ei ole ideologiasta vaan sellaisesta elämäntavasta joka tekee onnelliseksi. Kaupassa kyllä käymme mutta monien elintarvikkeiden tuottaminen itse on helppoa ja hauskaa -ja halpaakin :)
    Ei sitä sitä rahaa kuitenkaan liikaa ole, ja samalla kun viettää lasten kanssa mukavia syksyisiä päiviä metsässä retkeillen, voi hommaan huvin lisäksi yhdistää myös hyödyn!
    Lähes kaikki huonekalut ym on hankittu käytettynä tai suorastaan pelastettu roskalavalta, omaan silmään ne itse maalatut ja verhoillut kalusteet ovat sata kertaa kauniimpia kuin tusinatavara huonekaluliikkeissä.. Ja onhan se muksuillekin spekktaakkkeli kun kesäpäivä vietetään pihalla vanhoja lakanoita padassa avotulella värjäten, verhoja varten.

Saa nähdä toteutanko ikinä omaa pitkäaikaista haavettani tehdä villasukat-oman lampaan itse keritystä, langaksi työstetystä itsevärjätystä villasta.. tarvis varmaan aloittaa hommaamalla se lammas ( tai vaikka 10) ensin  ;D

Joku mainitsi metsästysestä, ajattelin itse että jos lähtisi toteuttamaan omavaraisuutta lihan suhteen, olisi varmaankin näppärin systeemi lihakanien kasvatus, jos tilat ovat olemassa. Tuottavat jälkeläisiä aika rivakkaan tahtiin, ja kasvavat aika nopeasti teuraspainoon.

Mutta, ideoita, vinkkejä, ajatuksia ja kritiikkiä kehiin! Vaikka aika paljon olen asiaa miettinyt, on uudet näkökulmat enemmän kuin tervetulleita!

muoks. linkkiin livahti ensin painovirhe pahalainen..
    « Viimeksi muokattu: 02. Lokakuuta 2013 klo 20:54 kirjoittanut Kaksi Jokea »
    Kirjattu

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #7 : 02. Lokakuuta 2013 klo 22:30 »
  • Tykkää (0)

• ^ Hmm. Kaneja en olekaan miettinyt. Mutta niistä ei kyllä saa villaa... :D
    Kirjattu

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #8 : 04. Lokakuuta 2013 klo 01:13 »
  • Tykkää (0)

• Minäkin haaveilen omavaraisuudesta... Voitaisiin asua pienessä mökissä, viljellä vihanneksia omaan käyttöön, pitää kahta lehmää, muutamaa kanaa ja vaikka lampaita. Olisikohan mahdotonta lämmittää pientä mökkiä, esim. 30 neliötä, suht järkevästi pelkällä puulla jos keskellä mökkiä olisi suuuri ja varaava jonkinlainen takkaviritelmä? Toisaalta sähköt olisi varmaankin pakko vetää sinne kuitenkin kun internetitön elämä ei oikeastaan houkuttele.

Pienen mökin lämmittäminen puulla onnistuu oikein mainiosti. Paljon isompiakin rakennuksia lämmitetään puulla. Kunnolliset eristykset lattiassa, seinissä, ikkunoissa, ja (väli)katossa sekä tehokkaasti toimiva takka tai uuni vähentävät puun kulutusta. Tuon kokoisen mökin saa ripeästi lämpimäksi myös ihan perinteisellä pienehköllä kamiinalla, joka ei varastoi lämpöä, mutta ainoana lämmönlähteenä varaava malli on kyllä mukavampi ja yleensä myös energiatehokkaampi.

Arto
    Kirjattu

Havina

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    • Syväekologiaa ja parempaa elämää
    « Vastaus #9 : 07. Lokakuuta 2013 klo 11:06 »
  • Tykkää (0)

• Mahtava aihe! :)

Meikäläinenkin haikailee mahdollisimman vähällä käteis/muovivaluutalla pärjäilemistä eli omavaraista elämäntyyliä. Maalle muutin pääkaupunkiseudulta vuosi sitten ja nyt on ilmeisesti edessä muutto mummonmökkiin vielä kauemmas kaupungin kiireistä.

Perunaa ja härkäpapuja tuli tänä vuonna sen verran paljon, että niiden suhteen olemme ainakin puoliksi omavaraisia, ja pakastimessa lojuu marjoja, sieniä ja koivunmahlaa litrakaupalla. Kalaakin on. Lisäksi yrttejä löytyy vaikka kuinka paljon kuivattuina. Tyttöystäväni miettii juuri kanojen ottamista ensi vuodeksi, jotta saisimme kananmunia ja joskus myös lihaa.

Välillä tulee kalastettua eli ainakin muutama ateria hankittua sillä tavoin. Minulla on metsästyskortti, mutta käytännön metsästyskokemusta ei (vielä) ole. Joku päivä sitäkin sitten... Villaa saisi tosiaan lampaista (jos sellaisia olisi) tai vaikka angora-kaneista. Onko kellään kokemusta niiden kasvattamisesta?

Kuten aloittajalle, minullekin tuottaa suurta tyydytystä osata ja oppia tekemään asioita itse sen sijaan että ostaisi kaiken valmiina kaupasta. Olen vienyt nyt melkein puolet omaisuudestani kirpputorille/vaatekeräykseen ja tulevaisuudessa olisi kiva uusien vaatteiden hankkimisen sijaan paikata vanhat ja hyväksi todetut asusteet itse. Sama juttu kodin tarvekalujen kanssa - sepän taidoilla saa tehtyä itselleen vaikka mitä mukavaa, ja neulominen/ompelu on myös erittäin hyödyllinen taito osata. Siinä säästää selvästi rahaa, jonka voi sitten käyttää oikeasti tarpeellisiin juttuihin!

Mitä työtä muuten teet, Kaksi Jokea? Ja miten jokapäiväinen elämäsi soljuu eteenpäin?
    Kirjattu

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #10 : 28. Lokakuuta 2013 klo 22:27 »
  • Tykkää (0)

• Tää on mun haave, en tosiaankaan kuvittele että omavaraisuus olis mitenkään helppoa tai yksinkertasta, mutta siis olisko täysin omavarainen elämä mahdollista Suomessa? Siis jos asuis metsässä ja silleen, mutta eikös siitä pidä maksaa veroja, että omistaa maata? Sinne meni se omavaraisuus, vai?
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #11 : 29. Lokakuuta 2013 klo 10:25 »
  • Tykkää (0)

• eikös siitä pidä maksaa veroja, että omistaa maata? Sinne meni se omavaraisuus, vai?

Noinhan se valitettavasti taitaa olla. Kaikki maa on jonkun yksityishenkilön tai sitten valtion omistuksessa. Ja eikä siellä omistamallaankaan maalla saa tehdä mitä huvittavaa ja maanviljelyn suhteen on pakko noudattaa erinäisiä lakeja ja direktiivejä.
    Kirjattu

Peace420

• Hippiäinen
    • *
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #12 : 29. Lokakuuta 2013 klo 19:13 »
  • Tykkää (0)

• Tää on mun haave, en tosiaankaan kuvittele että omavaraisuus olis mitenkään helppoa tai yksinkertasta, mutta siis olisko täysin omavarainen elämä mahdollista Suomessa? Siis jos asuis metsässä ja silleen, mutta eikös siitä pidä maksaa veroja, että omistaa maata? Sinne meni se omavaraisuus, vai?

Olen tuota itekki paljon miettinyt. Saattais onnistua niin että keräis listan yksityisistä maanomistajista ja lähettäis kaikille kirjeen missä kertoo omista elämän periaatteista ja kysyisi liikeniskö joltain pieni pläntti maata käytettäväksi, uskon että tässäki maassa on vähintään se yksi joka ymmärtää tilanteen ja tekee pienen lahjoituksen.

Tai sitte vaa rakentaa oman kömmänän jonnekki kunnan maille ja sit ku se puretaa nii puree hammasta ja rakentaa toisen 10 kilometrin päähän jne. Ravinto luonnosta jne. Eikä niitä veroja tarvi maksaa. Itse en ainakaan kunnioita suomen lakia vaan teen juuri niin kuin itse näen parhaaksi.

Jos vaan motivaatiota löytyy niin kaikki on mahdollista :)
    Kirjattu
    Today is the first day of the rest of your life.

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #13 : 29. Lokakuuta 2013 klo 23:32 »
  • Tykkää (0)

• Tietääkseni maasta ei sinänsä tarvitse suoraan veroja maksaa, mutta asunnosta peritään kiinteistöveroa. Jos talo on pieni ja vaatimaton ja sitä käytetään vakituisena asuntona, vero on aika pieni mutta jotain kuitenkin. Metsätiloista peritään metsänhoitomaksua, mutta riittävän pienistä tiloista sitä ei tarvitse maksaa. Suurimmassa osassa Suomea raja on neljä hehtaaria, joka riittää mainiosti esim. polttopuiden hankintaan tuvan lämmittämiseksi. Marjoja ja sieniähän voi joka tapauksessa käydä keräämässä myös muiden omistamista metsistä.

Täysin nollaan lienee laillisin keinoin vaikea päästä. Alle sata euroa vuodessa on kuitenkin mahdollista, kts. esim. Lasse Nordlundin Elämämme perusteista.

Jos ilman tuloja ja verojen maksua elää pitempään, verottaja saattaa ruveta jossain vaiheessa kyselemään millä rahoilla sitä oikein eletään. Veroja maksamaton henkilöhän on luonnollisesti epäilyttävä, tekee työkeikkoja pimeänä tai jotain. Tähän on törmännyt useampikin vaatimattomasti omavaraistaloudessa tai ekoyhteisössä elävä. Esittämällä todisteita tulojen olemattomuudesta ja toimeentulosta omavaraisesti voi välttyä perusteettomilta arvion mukaan lätkäistyiltä veroilta.

Peace420:n esittämä vaihtoehto voi olla myös toimiva. Joku maanviljelijä/metsänomistaja voi hyvinkin suhtautua asiaan suopeasti. Vastineeksi voi tarjoutua auttamaan jossain missä hän tarvitsee väliaikaisesti apukäsiä. Saattaapa löytyä jopa joku tyhjänä seisova mökki, lato tai vastaava, jonne saa majoittua ilmaiseksi - esimerkiksi pientä kunnostustyötä vastaan. Kiinteistöveron ja muiden virallisten kiemuroiden välttämiseksi voi olla etua, jos pystyy olemaan virallisesti kirjoilla jossain muualla. Jollain ladolla ei nimittäin varmasti ole omaa osoitetta eikä hyväksyntää ympärivuotiseksi asunnoksi. Eikä sitä kunnan tai valtion maille laittomasti pykättyä pientä kömmänääkään ehkä ihan heti pureta, jos sen pistää pystyyn tarpeeksi kauas muusta asutuksesta. Lämmitys saattaa olla hiukan hankalampaa - savu näkyy paljon kauemmas kuin itse asumus.

Arto
    Kirjattu

Sammakko

• Uushippi
    • **
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #14 : 31. Lokakuuta 2013 klo 19:46 »
  • Tykkää (0)

• Tai sitte vaa rakentaa oman kömmänän jonnekki kunnan maille ja sit ku se puretaa nii puree hammasta ja rakentaa toisen 10 kilometrin päähän jne. Ravinto luonnosta jne. Eikä niitä veroja tarvi maksaa. Itse en ainakaan kunnioita suomen lakia vaan teen juuri niin kuin itse näen parhaaksi.

Entäs jos asuu tiipiissä tms.? Senhän saa siirrettyä. Sitä ei voi purkaa. Tai no en mä tiedä, kai senkin vois jotenkin riistää :D No, tää oli tällästä mutuilua mutta sitten asiaan. Kuvitellaan tilanne: Asut tiipiissä kunnan mailla. Et maksa veroja ja elät täysin omavaraisesti. Voidaanko sut pidättää tms. jos joku huomaa sun tiipiin? Ja jos asut tiipiissä niin onko sun osoite poste restante? Vai onko osoitetta ees pakko olla? Ja jos on, niin tapahtuuko jotain jos et hae postias poste restantesta?
    Kirjattu