Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Omavaraisuus - 3

Vihreäkaupunki

• Hippi
  • Poissa Poissa
    • Blogi
Vs: Omavaraisuus
« Vastaus #30 : 14. Helmikuuta 2014 klo 21:38 »
  • Tykkää (0)

• Metsästä ei peritä kiinteistöveroa, mutta vakituisesta asumuksesta kyllä. Verottajan sivuilla sanotaan, että kiinteistöveroa ei peritä, jos veron määrä on alle 17 euroa. Jos asumus on hyvin vaatimaton ja halpa, verotusarvo luokkaa pari tuhatta euroa, niin veron välttäminen voisi ehkä onnistua.

Puumajan rakentaminen vakituiseksi asunnoksi lienee kuitenkin hankalaa rakennusmääräysten (mm. paloturvallisuus, viemäröinti ym.) takia. Eli verojen ja maksujen välttäminen onnistunee käytännössä vain tekemällä se maja ilman ilmoituksia viranomaisille ja olemalla virallisesti kirjoilla jossain muussa osoitteessa - esim. vanhempien tai ystävien luona.

Kuulostaa siltä, että ehdottomasti viralliseksi asumukseksi tuota ei kannattaisi ilmoittaa, muuten tulee esteeksi byrokratia. Mutta puumajan rakentaminen ja siihen rakennusluvan pyytäminen pitäisi kyllä onnistua, kunhan sitä ei luokittele pysyväksi asunnoksi. Tosin se, että tarvitaanko rakennuslupaa, näyttää vaihtelevan kunnittain, jokaisella näyttää olevan erilaisia määritelmiä sille millaiseen rakennukseen tarvitaan rakennuslupa. Varmaan helpoimmalla pääsee, kun suunnittelee puumajan ja laskee summittaisen lattian neliöpinta-alan, ja soittaa kunnan rakennusvirastoon ja selittää asian, ja kysyy tarvitseeko tässä tapauksessa rakennuslupaa. Ainakin saisivat ihmeteltävää. :D

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #31 : 15. Helmikuuta 2014 klo 12:59 »
  • Tykkää (0)

• Byrokratia on kasvanut kyllä ihan helvetillisiin mittasuhteisiin. Ei ihminen saa tehdä tässä maassa oikein mitään hakematta jotain lupia valtiolta. Et saa edes rakentaa keskelle omistamaasi metsää asumusta ilman lupaa. Sanoisin että omavaraisuudesta tehdään aina vaan vaikeampaa ja valvonta senkun lisääntyy. Mutta se on järjestelmän luonne; järjestelmä pyrkii tekemään ihmiset mahdollisen riippuvaiseksi järjestelmästä. Se mitä pidemmälle tämä kaikki jatkuu, sitä vähemmän olemme vapaita elämään haluamillamme tavoille.

Oon itsekin viime aikoina pohtinut omavaraisuutta. Kun näkee että moderni yhteiskunta alkaa rappeutua ja romahtaa mahdottomuuteensa. Romahdus on tulossa, ehkä talousromahduksen muodossa, ekokatastrofeina tai sotina. Tai niinä kaikkina. Uppoava laiva olisi hyvä jättää...

Mutta on vaikea alkaa kieltäytyä mukavuuksista. Kapitalistisessa järjestelmässä kuuluminen maailman rikkaimpaan prosenttiin (johon kaikki suomalaiset kuuluvat) tuo hurmaavia mukavuuksia. Ei tarvitse miettiä että mistä saa huomisen ruuan tai miten voi viihdyttää itseään talven pimeyden keskellä kun kaikki on saatavilla. Se on juuri se kirous, mihin olen addiktoitunut. Jokin muu malli olisi oikeudenmukaisempi, mutta tämä nykyinen on niin kovin hauska ja mukava minulle...Hedonismi on kahlinnut minut.

Normaalille, keskivertoihmiselle (jollainen itse olen) siirtyminen omavaraisuuteen olisi isku vasten kasvoja. Mutta herää kysymys; missä vaiheessa järjestelmä muuttuu niin törkeäksi ja epäoikeudenmukaiseksi että ainoa oikea teko on irtaantua siitä ja kieltää se? Onko se päivä nyt? Otanko turpaan nyt ja lähden metsään?
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Vihreäkaupunki

• Hippi
    • Poissa Poissa
      • Blogi
    « Vastaus #32 : 15. Helmikuuta 2014 klo 15:48 »
  • Tykkää (0)

• Byrokratia on kasvanut kyllä ihan helvetillisiin mittasuhteisiin. Ei ihminen saa tehdä tässä maassa oikein mitään hakematta jotain lupia valtiolta. Et saa edes rakentaa keskelle omistamaasi metsää asumusta ilman lupaa. Sanoisin että omavaraisuudesta tehdään aina vaan vaikeampaa ja valvonta senkun lisääntyy. Mutta se on järjestelmän luonne; järjestelmä pyrkii tekemään ihmiset mahdollisen riippuvaiseksi järjestelmästä. Se mitä pidemmälle tämä kaikki jatkuu, sitä vähemmän olemme vapaita elämään haluamillamme tavoille.

Oon itsekin viime aikoina pohtinut omavaraisuutta. Kun näkee että moderni yhteiskunta alkaa rappeutua ja romahtaa mahdottomuuteensa. Romahdus on tulossa, ehkä talousromahduksen muodossa, ekokatastrofeina tai sotina. Tai niinä kaikkina. Uppoava laiva olisi hyvä jättää...

Mutta on vaikea alkaa kieltäytyä mukavuuksista. Kapitalistisessa järjestelmässä kuuluminen maailman rikkaimpaan prosenttiin (johon kaikki suomalaiset kuuluvat) tuo hurmaavia mukavuuksia. Ei tarvitse miettiä että mistä saa huomisen ruuan tai miten voi viihdyttää itseään talven pimeyden keskellä kun kaikki on saatavilla. Se on juuri se kirous, mihin olen addiktoitunut. Jokin muu malli olisi oikeudenmukaisempi, mutta tämä nykyinen on niin kovin hauska ja mukava minulle...Hedonismi on kahlinnut minut.

Normaalille, keskivertoihmiselle (jollainen itse olen) siirtyminen omavaraisuuteen olisi isku vasten kasvoja. Mutta herää kysymys; missä vaiheessa järjestelmä muuttuu niin törkeäksi ja epäoikeudenmukaiseksi että ainoa oikea teko on irtaantua siitä ja kieltää se? Onko se päivä nyt? Otanko turpaan nyt ja lähden metsään?

Toki olisi kiva ettei olisi sääntöjä ja voisi rakennella mitä huvittaa minne huvittaa kyselemättä keneltäkään lupia.

Kaikella on aina puolensa. Jos käytännössä tarkkaa rajaa ei olisi, millaisia hökötyksiä saisi rakennella ilman lupia, olisi varmasti moni hökkeli vaarallisempi paikka asua tai epäekologisempi. Mielestäni on välttämätöntä, että tarkat rajat määritellään, koska ihmisiä on niin paljon, ettei homma pelitä mielestäni mielekkäästi ilman tarkkoja rajoja ja määrittelyjä. Toki prosessin voisi tehdä helpommaksi.

Toisaalta kyse on siitä mistä tykkää. Jos tykkää väljemmistä määrittelyistä, silloin turvattomuus jne. hieman lisääntyvät, mutta missä menee raja, se on henkilökohtaista ja riippuu mitkä ovat tavoitteet. Itse tykkään tarkoista määrittelyistä, vaikka mielestäni nykyinen järjestelmä on tehty liian vaikeaksi lähestyä.

ajt

• Hipahtava
    • Poissa Poissa
      • Kotisivu
    « Vastaus #33 : 15. Helmikuuta 2014 klo 21:01 »
  • Tykkää (0)

• Kaikella on aina puolensa. Jos käytännössä tarkkaa rajaa ei olisi, millaisia hökötyksiä saisi rakennella ilman lupia, olisi varmasti moni hökkeli vaarallisempi paikka asua tai epäekologisempi. Mielestäni on välttämätöntä, että tarkat rajat määritellään, koska ihmisiä on niin paljon, ettei homma pelitä mielestäni mielekkäästi ilman tarkkoja rajoja ja määrittelyjä. Toki prosessin voisi tehdä helpommaksi.

Toisaalta kyse on siitä mistä tykkää. Jos tykkää väljemmistä määrittelyistä, silloin turvattomuus jne. hieman lisääntyvät, mutta missä menee raja, se on henkilökohtaista ja riippuu mitkä ovat tavoitteet. Itse tykkään tarkoista määrittelyistä, vaikka mielestäni nykyinen järjestelmä on tehty liian vaikeaksi lähestyä.

Minusta rakennusten sääntelyssä saisi olla kaksi eri tasoa:

1. Omaan käyttöön (itse) rakennettu asumus. Huomattavasti väljemmät määräykset kuin nykyisin, vain tietyt minimivaatimukset mm. jätehuollolle, jotta asumus ei saastuta ympäristöä.

2. Myytäväksi tai vuokrattavaksi tarkoitettu asumus. Ensimmäistä tasoa tarkemmat määräykset paloturvallisuuden, energiatehokkuuden, oviaukkojen koon ym. suhteen, jotta ostajien ja vuokralaisten turvallisuus ja kohtuullinen asumismukavuus voidaan taata.

Luonnollisesti olisi tilanteita, jossa ykköstason sääntöjen mukaan omaan käyttöön rakennettu asumus haluttaisiin myöhemmin myydä eteenpäin tai vuokrata. Tällöin se pitäisi saattaa ennen myyntiä tai vuokrausta kakkostason määräysten tasolle, tai vähintään tehdä ostajalle täysin selväksi, mitä puutteita siinä on, jotta hän tietää mitä on ostamassa. Tämä vaatisi siis uuden rakennustarkastajan käynnin ja lausunnon. Jo alunperin kakkostason määräysten mukaan rakennetun asumuksen voisi myydä tai vuokrata ilman uutta tarkastusta ja lausuntoa.

Yleisesti osan rakennusmääräyksistä voisi siirtää suosituksiksi. Nykyisin kontrolloidaan hyvinkin tarkasti vaikkapa portaikon leveyttä, jyrkkyyttä ja kaiteen mallia. Näistä pakollista voisi olla vain perustason turvallisuus (tyyliin portaikon ja kaiteen tulee kestää X kilon kuormitus), muut ohjeet (leveys, jyrkkyys, kaiteen muotoilu) suosituksia. Rakennustarkastuksen yhteydessä merkittäisiin lausuntoon pakollisten määräysten lisäksi, mitkä suositukset rakennus täyttää, mutta puutteet niissä eivät estäisi rakennuksen hyväksymistä.

Arto
    Kirjattu

Brooks

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #34 : 15. Helmikuuta 2014 klo 22:57 »
  • Tykkää (0)

• Rakennuslupaa haettaessa pitää tietenkin ilmoittaa rakennuksen käyttötarkoitus. Lienee itsestään selvää, että puussa olevaa majaa ei hyväksytä vakituiseksi asunnoksi. Esimerkiksi loma-asuntoa ei voi käyttää vakituisena asuntona, ellei se täytä tiettyjä ehtoja. Mainittakoon esimerkkinä, että hirsirakenteisen talon seinän pitää olla 20 cm paksusta hirrestä, mikäli sitä aiotaan käyttää vakituisena asuntona.

On tavallaan hyvä, että yhteiskunta voi valvoa rakentamista. Muutenhan esimerkiksi rannat olisi Suomessa rakennettu täyteen mitä kammottavampia hökötyksiä. Toisaalta haja-asutusalueiden rakentamista säädellään mielestäni turhaan, koska ei Suomessa kuitenkaan määräänsä enempää ole niitä, jotka haluavat rakentaa itselleen talon.

Esimerkiksi itse olisin valmis myymään hyvinkin kymmenkunta omakotitalotonttia, mutta kunta ei todennäköisesti myöntäisi niille rakennuslupaa. Kaavoitusinsinöörin kuiva kommentti: "Jos kaikki saisivat rakentaa miten huvittaa, mitä virkaa minulla olisi?"
    Kirjattu
    The Art Of Brooks

Ketoneilikka

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • Dianthus deltoides
    « Vastaus #35 : 16. Helmikuuta 2014 klo 11:42 »
  • Tykkää (0)

• Sellai huomauutus vielä että omistamalleen maalle (ainakin kaavoitetun alueen ulkopuolella) saa rakentaa alle kahdeksan neliöisen rakennuksen (tyyliin vierasmajan, halkovajan jne) ihan ilman kenenkään lupaa. 8-14 neliön suuruisesta rakennelmasta riittää ilmoitus rakennusvirastoon ja sit siitä 15m2 rakennuksesta vaaditaan rakennuslupa (eli pohjakuva, naapurien kuuleminen yms). Ja alle 5 metriä naapurin tonttirajaan, muistelen. Ei saa olla vakituiseen asumiskäyttöön tarkoitettu, eikä siihen voi esim muuttaa osoitettaaan tms (ts. ei voi olla kirjoilla). Jos on oma maapala ja esim semmoiset naapurit, etteivät raportoi eteenpäin niin ei muuta kuin vaan majaa puuhun, kunhan on riittävän pieni. Vaikkapa tällainen: http://www.voice.fi/ilmiot/suomalaista-minimokkia-kehutaan-maailmalla--ei-tarvitse-rakennuslupaa/8/38887.
    Kirjattu