Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

romanikerjäläiset - apua kaivataan! - 1

Miffy

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
  • so mothafuckin' zen
romanikerjäläiset - apua kaivataan!
« : 09. Heinäkuuta 2014 klo 18:00 »
  • Tykkää (1)

• En onnistunut valitsemaan kategoriaa johon tämä viesti oikeasti kuuluisi, joten moderaattori siirtäkööt tämän mihin vain parhaaksi katsoo.

Olen koettanut saada aluille yksityisten kansalaisaktiivien hanketta itä-Euroopan romanien olojen ja aseman parantamiseksi, sekä akuutisti täällä Suomessa että pitkällä aikavälillä toivon mukaan myös kansainvälisesti. Tällä hetkellä mukaan on ilmottautunut kolme ihmistä itseni lisäksi, ja edes ajatukselle myötämielisten henkilöiden löytäminen shokeeraavan rasisminpaljouden seasta on tuskastuttavan vaikeaa. Romanit halutaan nähdä pohjimmiltaan pahoina rikollisina, sellaisina kelmien kerholaisina jotka ovat puhtaasti ilkeyttään valinneet tulla ärsyttämään suomalaisia kerjäämisellä ja varastelulla. Itse en voi olla tiedostamatta heidän kammottavia koti(maan)olojaan - ei hyvinvoiva ihminen lähde vieraaseen maahan elättämään itseään kerjäämällä tai pikkurikoksilla.

Tarvitsisimme mukaan lisää ihmisiä, jotka ovat valmiit pistämään itsensä likoon Euroopan vihatuimman ja halveksituimman kansanosan puolesta. Kerjäläisetkin tarvitsevat ravitsevaa ruokaa, mahdollisuuden pestä sekä itsensä että vaatteensa, (käsikauppa)lääkkeitä, muita (itse)hoitokeinoja kaikkea vastaavanlaista välittömistä perustarpeista huolehtimista. Innostuneiden vapaaehtoisten arviointia & toteutusta on valmiiksi odottamassa muutama toimintaehdotus, ja kaikkien osallistujien ideat ovat tervetulleita.

Suurin vaikeus tällä hetkellä lienee kielimuuri. Olen ottanut yhteyttä joihinkin romanityötä tekeviin järjestöihin löytääkseni joko vapaaehtoisen tulkin, tai todennäköisemmin jonkun, joka pystyy neuvomaan meidän hankkeen aktiiveille kulloisenkin projektin kannalta keskeistä sanastoa. Toistaiseksi kieliapua ei ole järjestynyt, mutta odotan ainakin yhtä puhelinsoittoa ja kahta sähköpostia aiheen tiimoilta. Mikäli joku tämän viestin lukevista henkilöistä sattuisi puhumaan sujuvaa romaniaa tai bulgariaa, tai edes tuntisi jonkun kielitaitoisen, olisimme kovin kiitollisia yhteydenotosta.

Jos koet enemmän tuskaa romanien ahdingosta kuin ärtymystä heidän aggressiivisesta rahanhankinnastaan sekä olisit halukas antamaan työpanoksesi heidän hyväkseen, ota yhteyttä:  miffy@luukku.com  tai  uusitunnus@luukku.com

Aiheeseen liittyen: http://kerjalaiset.wordpress.com/
    Kirjattu
    meditoi mun kaa, beibe

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    Vs: romanikerjäläiset - apua kaivataan!
    « Vastaus #1 : 09. Heinäkuuta 2014 klo 19:13 »
  • Tykkää (0)

• Luin jostain, että romanikerjäläistenkin olisi mahdollista saada jonkinlaista rajoitettua toimeentulotukea. Eivätkö he sitten hae tukea, vai eikö tuki riitä?

Välillä tulee kyllä kerjäläisillekin heitettyä hieman massia.

Hyvältä vaikuttaa tuo projektisi. :)
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Miffy

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • so mothafuckin' zen
    « Vastaus #2 : 09. Heinäkuuta 2014 klo 19:42 »
  • Tykkää (0)

• Luin jostain, että romanikerjäläistenkin olisi mahdollista saada jonkinlaista rajoitettua toimeentulotukea. Eivätkö he sitten hae tukea, vai eikö tuki riitä?

Itse olen siinä käsityksessä, että sosiaalitukia heille maksaa - jos maksaa - se valtio jonka kansalaisia he ovat, eli Suomen kerjäläisten kohdalla lähinnä Romania ja Bulgaria. Jos tuollainen tuki on kuitenkin jollain konstilla mahdollinen, en usko että he ovat kovin laajalti tietoisia asiasta.

Kiitokset kannustuksesta, sitä ei liian usein saa. Positiivinen palaute kyllä helpottaa jaksamista ja asiaansa uskomista, varsinkin kun vastapainoksi musertava enemmistö taikoo palstan kuin palstan hommafoorumiksi heti ku mainitsee kerjäläiset. :D Vaan ei pidä päästää ryhmänpainetta vaikuttamaan toimintaansa, jos kuitenkin itse tuntee tietävänsä miksi varkaat ja aggressiiviset rahanvaatijat ovat aivan erityisen kipeästi monenlaisen avun tarpeessa.

En tykkää siitä ajatuksesta että mun universumissani joku nöyryyttää itseään kerjäämällä, enkä siitä kun joku tuntee tarvetta varastaa. Haluan kokonaisuudessaan hyvinvoivan ihmiskunnan ihan puhtaasti itsekkäistä syistä: onnellisten ihmisten kanssa on paljon mukavampaa elää.
    Kirjattu
    meditoi mun kaa, beibe

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #3 : 09. Heinäkuuta 2014 klo 23:05 »
  • Tykkää (0)

• Kerjäläiset eivät ole ongelma. Ongelma on se että Romaniassa ym. Itä-Euroopan maissa on niin paljon köyhyyttä ja rasismia että ihmiset joutuvat pakenemaan sitä muualle. Kerjääminen on vain sen asian näkyvin oire. Ja jos ei asioita Itä-Euroopassa muuteta, niin kerjäläisi on aina. Kyseessä on haavan kaltainen tilanne; veri vuotaa ja se ei lopu kuin vasta silloin haava umpeutuu.

Mutta hyvä vaan jos ihmiset tekee toisille hyvää, iljettää kyllä kun saa lukea siitä miten poliitikot haluavat kieltää kerjäämisen (ja näin ollen kerjäläisetkin!).
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

Miffy

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • so mothafuckin' zen
    « Vastaus #4 : 09. Heinäkuuta 2014 klo 23:43 »
  • Tykkää (0)

• Ja jos ei asioita Itä-Euroopassa muuteta, niin kerjäläisi on aina. Kyseessä on haavan kaltainen tilanne; veri vuotaa ja se ei lopu kuin vasta silloin haava umpeutuu.

Tämä on valitettavan totta, ja täältä käsin on hankalaa muokata näkemyksiä maanosan toisella laidalla. En kuitenkaan kiusallanikaan usko minkään olevan mahdotonta, ja mikäli esiin nousee hyviä, toteutuskelpoisia ideoita itäisen Euroopan tasa-arvotilanteen parantamiseksi, sellaisenkin järjestäminen on ainakin teoriassa mahdollista. Äkkiseltään en tosin keksi, mikä tällainen projekti sitten olisi.

Eniveis, riippumatta siitä kuinka syrjivää politiikkaa ja rasistinen valtaväestö, tavallaan myös romaneissa itsessään on syytä kurjuudessa elämiseen. Minun silmissäni näyttää siltä, että he ovat omaksuneet kollektiivisesti ajatusmallin, jossa he ovat olosuhteiden uhreja ilman vaikuttamisen mahdollisuutta. Romaneja auttaisi ihan suoraan sekin kun heitä muistutettaisiin ystävyydella ja rakkaudella heidän sisäisistä voimavaroistaan - muokattaisiin heidän käsitystään itsestään  kunnioitusta ansaitsevan, ihmisarvoisen kansalaisen suuntaan ja pyrittäisiin kadottamaan heidän köyhyyteen ja rikollisuuteen perustuva uhri-identiteettinsä. Todellinen voimautuminen tarvinnee myös yleissivistyksen ja ammattitaitojen oppimista, mutta asenteen muutos on ensimmäinen, tärkeä askel jota ilman opiskelu tuskin lähtee sujumaan.
    Kirjattu
    meditoi mun kaa, beibe

Hariel

• Hippi
    • Poissa Poissa
    • Human 3.33
      • Galactic Expansion
    « Vastaus #5 : 10. Heinäkuuta 2014 klo 11:51 »
  • Tykkää (0)

• Itse olen siinä käsityksessä, että sosiaalitukia heille maksaa - jos maksaa - se valtio jonka kansalaisia he ovat, eli Suomen kerjäläisten kohdalla lähinnä Romania ja Bulgaria. Jos tuollainen tuki on kuitenkin jollain konstilla mahdollinen, en usko että he ovat kovin laajalti tietoisia asiasta.

Mie käsitin, että ihan Suomesta. Kannattaa varmaan selvittää asia.
    Kirjattu
    <3 Follow your bliss <3

Miffy

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • so mothafuckin' zen
    « Vastaus #6 : 25. Heinäkuuta 2014 klo 23:17 »
  • Tykkää (1)

• Tervehdys. Olemme tavanneet nyt kerran, me tähän asti löytyneet aktivistit ja muutama romanien parissa työskentelevä henkilö. Porukkamme on tällä hetkellä kovin pieni - "meidän" puolelta paikalla oli lisäkseni kolme ihmistä - mutta saimme aikaan muutaman ihan potentiaalisen projekti-idean, sekä uusia, mahdollisia yhteistyötahoja suunnitelmien konkretisoimiseksi.

Meitä ei tosiaan ole liikaa, ja toivomus ihmisten osallistumisesta onkin edelleen voimassa. Jos tähän astinen tilanne kiinnostaa niin yhteyttä saa ottaa, vaikkei saman tien lupautuisikaan ottamaan vastuuta minkäänlaisesta toiminnasta. Asuinpaikkakaan ei ole ylittämätön este aktiiviselle osallistumiselle - aina on mahdollista kehittää netissä tapahtuvia toimintoja.

Cheers,
    Miffy
    Kirjattu
    meditoi mun kaa, beibe

Miffy

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    • so mothafuckin' zen
    « Vastaus #7 : 25. Heinäkuuta 2014 klo 23:19 »
  • Tykkää (0)

Mulle on nyt selvinnyt, että jos joku - EU:n kansalainenkin - hakee turvapaikkaa, hän saa käsittelyn ajalta toimeentulotukea. Tuen maksimiaika taisi olla 3kk. Kuitenkin, jos päätös on tämän jälkeen kielteinen, henkilö ei saa enää oleskella maassa. Moni vetää siksi pois jo tehdyn ilmoituksen.
    Kirjattu
    meditoi mun kaa, beibe