Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Sukupuoli - 1

Kurre

• Vieras
Sukupuoli
« : 29. Lokakuuta 2016 klo 09:33 »

Mietin tällaista yleiskeskustelua sukupuolesta ja identiteetistä ja muusta. Miten koette oman sukupuolenne, millä tavalla olette miehiä tai naisia tai jotain muuta, millaisia pohdintoja ja matkaa teillä on ollut oman sukupuolen kanssa suhteessa minuuteen?

Mulla on feminiinisyys aika selkeenä, tosin olen enemmän tyttömäinen kuin supernaisellinen. Jossain vaiheessa pyrin olemaan "maskuliini" esim pukeutumisen kanssa koska ajattelin feminiinisyyden olevan jollain tapaa heikkoutta, mutta nykyään näen myös perinteisessä naisellisuudessa ja naisena olemisessa paljon vahvuutta ja elementtejä joita maailma kaipaa, ja oppinut ettei tarvitse olla "mies" voidakseen vaikuttaa, vaan voi tykätä niistä ns tyttöjen jutuista ja olla silti ihan tasaveroisen vakavasti otettava toimija. Toisaalta vaikka koen itseni tytöksi, en usko että kokisin ongelmaksi, jos syystä tai toisesta muuttuisin mieheksi, eli en sinänsä miellä fyysistä sukupuoltani merkittäväksi osaksi itseäni. Kuitenkin todennäköisesti myös miehenä olisin aika feminiineissä energioissa liitelevää tyyppiä.
Kirjattu

Epilä Phoenix

• Vieras
Vs: Sukupuoli
« Vastaus #1 : 29. Lokakuuta 2016 klo 18:10 »

Synnyin ns. poikalapseksi, ja pojaksi minut myös kasvatettiin. Jossain vaiheessa alkoi tulla pientä tyttöilyn ja tyttöihin samastumisen halua, siis tavanomaista poikaa hieman useammin, mutta kaikki sellaiset jutut menivät aina ohi. En kuitenkaan ollut ikinä poikien maailman mittarilla "hyvä", ja niinpä koulusta päästyäni alkoi tulla enemmän sellaista omakohtaista sukupuolipohdintaa. Jossain vaiheessa kaikki sitten riistäytyi ihanasti käsistä (ihanalta se silloin tuntui, koska oli niin vapauttavaa) ja oivalsin olevani oikea ruma ankanpoikanen, josta oli nyt kuoriutumassa joutsen eli tyttö/nainen. Luulin oivaltaneeni itsestäni jotain erityistä, mutta teinkin taas kerran väärän johtopäätöksen, ja oikeastaan tämä tapahtui vielä uudelleen, kun aina välillä ajattelin olevani sittenkin poika/mies, sen jälkeen enemmän tyttö/nainen jne. Se oivallus, mikä minulle oli ojennettu tarjottimella, mutta josta olen saanut kiinni vasta nyttemmin, on että pohjimmiltani olen täysin riippumaton sukupuolista ja voin omaksua esimerkiksi miehen roolin ilman, että minun täytyy syvätasolla identifioitua mieheksi tai kiinnittyä tunnetasolla voimakkaasti omaan mieheyteen. Uskon eläneeni aiempiakin elämiä ja olen noissa menneissä elämissä takuulla ollut vuoroin molempia, ja sielulla ei takuulla ole mitään sukupuolta olemassakaan. Tätä nykyä leikin miestä, ja minusta tuntuu oikein hyvältä ajatukselta olla naiselle mies, mutta jonkinlaista seksuaalisopimusta syvempää sukupuolista ulottuvuutta en enää itsestäni löydä. Hyvä näin... toistaiseksi...
Kirjattu

faråd

• Vieras
« Vastaus #2 : 29. Lokakuuta 2016 klo 20:42 »

Oon täs viimeaikoina funsinut että misköhän vaihees sukupuolisuus tuli ylipäätään kuvioihin, niinku evolutiviisesti (semmone fakta varmaan löytyis jos vähän googlailis, ei nyt faktuaalisesti tärkeetä) mut se nyt on jo ihan jotain muuta juttuu ehk jo... sitä vaan että olisko sukupuolisuuskin lopulta sit vaan jotain mutaation tulosta? Eli alkujaan poikkeus tavanomaisesta? Siis jos vaikka identifioituis lähinnä elämään, elävien organismien koko kehityskaareen ja tarkastelis kaikkea evoluutiota ekoista soluista lähtien oman itsen historiana tähän pisteeseen,, eli ihmiselämään, jossa on havaittavissa mm. sukupuolista erilaisuutta.... Vai lasketaanko sukupuolisuus johonkin muuhun kategoriaan kuin mutaatio? Ja että mikähän sukupuolisuuden merkitys olis, jos käsittäis vähän paremmin kaikkia peruspalikoita mistä seuraa sukupuolisuus, ym. ym.. Tai siis palikkamerkitys lienee se että tapahtuu erilaistumista/hajontaa/kaikkee...monimuotoisuutta.

njuuh,

Mä olin pienenä kyllä melkoinen neiti, tykkäsin prinsessamekoista ja semmosesta,, ja toisaalta olin fudista pelaava "poikatyttö" ja kai sukupuoli ja tommoset olemisen tavat ovat olleet jotain etsimistä ja hakemista ja opettelua/oppimista.

Nykyään oon lähinnä äiti. Nainenkin joo, mutta äiti silti, se on niin vahvasti kokoajan läsnäoleva identiteetti ja mun lapsi ei mm. hyväksy että mulle olis muuta nimitystä kuin äiti... ja kun hyvin pitkälti olen lähinnä hänen seuras, niin olen hyvin pitkälti äiti. Mehän ollaan aina sitä mitä ollaan, mutta sinänsä myös jotain, mitä muut meissä näkee.
Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 31. Lokakuuta 2016 klo 23:41 »
  • Tykkää (1)

• Hassua kun tämä ajatus oli itsellänikin mielessä taas muutama päivä sitten.

Mitä se sukupuoli on? Olen syntynyt miehen kehoon joten biologisesti olen siis mies ja seksuaaliselta suuntautumiseltani hetero vaikka joskus sitä mietinkin, että miksi minussa tuntuu olevan enemmän femiinisiä tai sanotaanko herkkiä ja tunteellisia piirteitä sen sijaan, että olisin vain karski maskuliininen uros. Oikeastaan tietyllä tavalla ajattelen olevani vähän androgyyni enkä hirveästi identifioidu sukupuoleeni. Satun nyt vaan olemään tällaisessa kehossa. Naisissa taas useimmiten viehättää juuri tuo feminiinisyys eikä maskuliinisuus. Silti moni varmasti enemmänkin kiinnittää ihmisissä huomiota siihen millä tavalla he itse suhtautuvat itseensä. Kuinka sinuja ovat itsensä kanssa ja miten kohtelevat muita.

En häpeä siis myöntää sitä, että olen tunteellinen ja taiteellinen mies, mutta kyllä se välillä tuntuu hieman ristiriitaiselta. Mieheltä usein odotetaan tietyssä määrin kovuutta ja aloitteen tekemistä, mutta toki nykyään myös osataan arvostaa sitä, että mieskin voi tuntea tunteita samalla tavalla kuin naiset. Tai ei sentään ehkä ihan niin monimutkaisesti, mutta kuitenkin. Tuntuu, että olemme tavallaan niin monimutkaisia olentoja. Biologia ohjaa meitä hyvin pitkälle, mutta niin myös oma luonteemme/mielemme ja tunteemme. Keitä me todella olemme, sepä vasta melkoinen mysteeri onkin!
    « Viimeksi muokattu: 31. Lokakuuta 2016 klo 23:47 kirjoittanut Omppu »
    Kirjattu

faråd

• Vieras
    « Vastaus #4 : 01. Marraskuuta 2016 klo 05:27 »

onko kyse monimutkaisuudesta vai enemmän siitä että tunteet ja ajatukset jotenkin samassa paketissa jatkuvasti meiningillä (siis naisilla,, entiiä onko kuin): mutta/ja/tai/myös/kuitenkin. On niin jännä miettiä, itseasias, en ole tainnut juurikaan aatella eroja miesten ja naisten ajattelun/tunteiden jne. kanssa,, ehkä niitä on...?

En erottais mieltä/luonnetta/tunteita biologiasta, vaikka emme osaiskaan täysin koskaan välttämättä selittääkään niiden yhteyksiä kokonaisvaltaisesti.

edit.. mulla kun on kolme isoveljeä ja pikkusisko, vertailemalla meit sisaruksia aattelisin herkästi ettei miesten ja naisten tunteiden monimutkaisuudessa ois juuri eroja,, niien säätely ja ilmeneminen toki saattaa erota ja säätelyyn voi vaikuttaa ympäristötekijät ja aiemmat kokemukset; mitä naisilta odotetaan, mitä miehiltä odotetaan,, noh, toki myös biologia. Siis vaikka ymmärrän ja olen samoilla aalloilla helpommin siskoni kanssa, niin kuitenkin melko helposti myös veljieni kanssa.

Monimutkaisin henkilö mitä tiiän, on mun vanhin veli, ja toinen on ex. Molemmat ovat semmosia keitä en pysty ymmärtämään aina oikein. Biologisia veljiäni pystyn ymmärtämään helpommin, meillä on samankaltainen lähtökohta, (vanhin veljeni on adoptoitu). Vaikka mulla on myös samaa lähtökohtaa vanhimpaan veljeen, on myös tosi perustavanlaatuista eroa. Mä ymmärrän häntä, mutta siihen sisältyy se että ymmärrän myös ne erot. Enkä tarkoita biologisia eroja sinänsä, vaan lähtökohtaa, kehittymistä, eroa biologisesta tutusta ja turvallisesta lähtökohdasta,, jne. Kaikki vaikuttaa. Aattelis että se on vain pieni juttu, ne kuukaudet mitä se lapsi oli joskus muualla kuin meidän perheessä, mutta koko lähtökohta on kovin eroava,, jo pieni poikkeus lähdössä saattaa sit kolistella läpi elämän...etenkin jos se pieni eron hitusen tunne jokaisen mielessä joka sitten kertautuu ja tiivistyy..

Nojoo, jatkuu,
    Naisilla sattuu olemaan ne hormonipäivät silloin tällöin, ehkä se saa aikaan semmosen mielikuvan monimutkaisuudesta..mutta kaikenkaikkiaan luulen että monimutkaisuuden fiilis syntyy siitä mikä vain on tuntematonta/ei niin lähellä omaa tilaa.

Naisilla ja miehillähän on karkeesti jaoteltavissa erilaiset fysiologiset piirteet, voidaan jakaa karkeasti eri ominaisuuksia. Erot biologian/fysiologisten piirteiden välillä monesti kulkevat käsi kädessä olemuksen ja ilmentymisen kanssa. Siis rautalangasta että tunteethan tapahtuvat ihan sisällä meissä itsessämme, mutta toki ympäristö luo ärsykkeitä,, ja niihin vastaamme sitten sillä sisäisellä systeemillämme. Suurimman osan aikaa suurin osa geeneistä on passiivisessa tilassa, ne vain on "siltä varalta". Sitten jos ympäristöstä tulee jotain sopivaa ärsykettä, niin ne uinuvat geenit sieltä heräävät. Se miten paljon mikin osa meissä saa minkäkinlaista ärsykettä läpi elämän vaikuttaa minust luonteeseen ja mm luonne yms. vaikuttaa toisinaan siihen millaisia ärsykkeitä saamme ympäristöstä,, ja luonnehan kehittyy jo alkaen siellä kohdussa, tai missä nyt kukin meistä kehittykään.. eli joo. Toki ympäristö, kerääntyneet kokemukset,, luonne, tunteet jne., ja geenit ja se mitä on tässä käsillä, kaikki käyvät semmosta vuoropuhelua keskenään ja vaikuttaa siihen mitä seuraa/miten reagoidaan. Jos on hyvät välineet reagoida, niin sitten ilmiasu voi olla vaikkapa jotain yksinkertaisempa ja smoothimpaa mitä tää mun sepustus tässä :D

Oliokoha tos nyt mitään pointtia. Hoh mul on vähän kiirettä tässä, mutta joo, kiitos tästä.
    « Viimeksi muokattu: 01. Marraskuuta 2016 klo 06:19 kirjoittanut faråd »
    Kirjattu

Auringon

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #5 : 01. Marraskuuta 2016 klo 14:42 »
  • Tykkää (0)

• >> "Mietin tällaista yleiskeskustelua sukupuolesta ja identiteetistä ja muusta. Miten koette oman sukupuolenne, millä tavalla olette miehiä tai naisia tai jotain muuta, millaisia pohdintoja ja matkaa teillä on ollut oman sukupuolen kanssa suhteessa minuuteen?"

Melko henkilökohtaisiakinjuttuja kai... sukupuoli on kai vaan "hallinnollisia termejä" eikä sillä taida oikeen olla muuta käyttöä kuin "riidan" haastaminen nykysivistyksessä. Otuksethan voi vissiin laittaa erijonoon tai sorkkia toisa jonosta esim värkkiensä perusteella mutta vaikka hiusten värin tai nenän perusteella. Musta on ikävää että sukupuolia on olemassa kuten kai hiuksia ja neniäkin - ei näillä termeillä oikein mitään tee. Aina tulen tähän kohtaan - joo mä aloin jossain elämän vaiheessa kunnioittamaan sanattomuutta esim. pelloreunassa mulkautteleva hirvi vaikuttaa melko älykkäältä kun ei niin paljon sano. Sana nenä on aika turha kuten hiuskin - tästä voi olla montaa mieltä (tai siis suuriosa ketä luule tajuavansa mitä ko termit tarkoittaa on yhtä mieltä - eri mieltä). Voi voi... riittääköhän ruoka. ... pakko kai on olla sitä mitä nyt on.

Omaa henkilökohtaista sukupuolisuutta voisin sanoa ristiriitaiseksi ja uskoisin sen olevan niin surimmalla osalla ketä ei ole jotenkin selkeästi sen suheteen aivopesty kasvatuksellisesti. Hormonaaliset eroavaisuudet on käsittääkseni sitä suurempia mitä erilaisemmista elinympäristöistä... jos syö vaan lähinnä heinää niin sillon varmasti on enemmän yhdenmukainen kanta jne ... me ihmiset olemme kai suurimmaksi osaksi kovin epäyhdenmukaisia. Pohdintoja on niin paljon ja ne on sekoittunut kaikkeen, ettei niitä voi oikein kertoa. Tunsin varhain kiinnostusta vastakkaiseen sukupuoleen mutta maailmassa häiritsi jo silloin alistuminen omien kiinnostuksen turruttamiseen koskien "ei hyväksyttävään käyttäytyiseen". Sukupuolisesti tai siis omana minänä kehittyminen tässä yhteiskunnssa oli minulle mahdotonta ja uskon sen olevan kaikille muillekin nykysivilisaatiossa jos verrataan vaikka em. hirveen. Joudun jättämään tähän vastaamisen tällä tavalla torsoksi koska en ole valmis tänään tähän, mutta otin osaltani kantaa. Toivon kaikille tasapainoista tulevaisuutta joka minulta on ollut paljon hukassa. Lisäksi näin äkkiä toivosin sukupuolisuudesta luopumista ja vaan jakautumaan luonnollisesti. Itse en usko koskaan mailman sukupuolisuuden olevan eläessäni sellaista kuin sen kuuluisi yksilöiden vuorovaikutuksesta kulloinkin olevan niin kauan kun hallinnolla on oikeus pitää ihmisitä rekisteriä. Tämä on kovin raakiletta ajatuksista joita osin käsittelen ensimmäistä kertaa tässä muodossa mielessäni. Vapaaus rakkaus ja rauha!

Voisin vielä tähän lisätä tuossa tiskatessa mieleen juolahtaneen ajatuksenraakileen. Mitäs jos me ollaan vaan samaasukupouolta? Jos ajatellaan vaikka kasvia jolla on heteet ja emit tai miksei kasveja hede ja emi . eikö kaikki ole yhteydessä toisiinsa. Kasvi jolla on hede ja emi samassa "rungossa" on erotottu hetistä ja emeistä todennäköisesti jossakin tumassa karkeasti typeränä maalikkona heitän "kaasulla" ainakin jollakin elekrodilla tms. - onko sillä eroa sillä mittakaavassa eroa ihmiseen ei juuri synny oli hän missä päin maailmaa tahansa ainakaan kaasukehässä on mahdollista vuorovaikutus pelkällä olemassa olemisella. Musta olisi hyvä jos ei oltaisi eroteltu ainakaan systemaattisesti. En kyllä voi olla ylpeä siitä mitä ajatuksistani taas seuraa, mutta jos näin .. asiaan voine vaikuttaa oma vaikea tuntemus maailmanjärjestyksestä sekä sen hyväksyminen ettei maailmaa elä kohdallani varsinaisesti elämä vaan kirjaukset ja kirjaus muiden joukossa on tämä minun tämäkin kirjaus .
    « Viimeksi muokattu: 01. Marraskuuta 2016 klo 15:04 kirjoittanut Auringon »
    Kirjattu