Mä en henkkoht tykkää yhtään kontrolliyhteiskunnasta, olis hiton kivaa jos kaikki voisi olla vapaata helt o hållet, myös noiden substanssien suhteen, mut valitettavasti mun mielestä suurin osa ihmisistä eivät yksinkertaisesti kestä / kykene hallitsemaan ees puolitäydellistä vapautta. Joo tiedän, aika ylimielistä, mut näin mä tän asian valitettavasti näen
. Ja samahan se ois jos tuhoisivat vain itsensä, mut no rattijuoppo vie usein mennessään ihan syyttömiä ja esmes alkkisperheessä kasvaminen voi kasata elämään kaikkea jännittävää traumapaskaa.
Ongelma ei ole mun mielestäni vapaus, vaan yhteiskunta joka ei tarjoa oikeudenmukaisia ja tasa-arvoisia olosuhteita yksilöille. Ja pahinta on epäoikeudenmukainen yhteiskunta jossa on vielä voimakas kansalaisten kontrollointi. Se on omiaan synnyttämään rikollisuutta sekä väkivaltaa. Hyvin asia näkyy nykyisessä järjestäytyneessä rikollisuudessa; se elää siitä kun tietyt päihteet ovat laittomia.
Jos yhteiskunta olisi sellainen missä tuloerot olisivat pieniä, yrittäjyys kannatettavaa ja sosiaalinen turvaverkko onnistuneesti rakennettu, ei vapauksien kanssa olisi mitään ongelmia. Pohjoismaat ovat olleet kauan ykkösmaita niin ihmisoikeuksien kuin hyvinvoinninkin suhteen. Valtiot joissa on sen sijaan harjoitettu vahvaa kansalaisten oikeuksien rajoittamista, eivät ole ikinä sijoittuneet kovin korkealle hyvinvointivertailuissa.
Ihminen ei ole luonnostaan paha eikä hyvä. Psyykkisesti terve ihminen ei vahingoita muita huvikseen ja vain sen vuoksi että on vapaa tekemään niin (sitäpaitsi olemme nytkin täysin vapaita, lait ovat vain pelotteita). Väkivaltaisen käytöksen taustalla on usein yksilön ulkopuoliset syyt tai jokin mielenterveyden häiriö. Huvikseen toisia vahingoittavat vain psykopaatit, joita on ehkä alle 1% väestöstä.
Kyse on siitä millaiseen käytökseen yhteiskunta kannustaa yksilöitä. Yhteiskunta voi kannustaa ihmistä moraaliseen ja oikeudenmukaiseen käytökseen taikka sitten härskiin itsekkyyteen ja jopa väkivaltaan. Nykyinen kilpailuun ja rahan valtaan perustuva kapitalistinen yhteiskunta kannustaa ihmisiä näkemään toisensa kilpailijoina ja uhkana. Se mitä kovempi kilpailu, sitä useampi tippuu pois kyydistä. Ja syrjäytyneen ihmisen on helppoa ajautua rikolliseen toimintaan. Joskus se on jopa ainoa vaihtoehto, mikäli mitään turvaverkkoa ei ole olemassa. Ei juuri kukaan rupea rikolliseksi huvikseen. Rikollisuuteen ajaudutaan.
Myös päihteiden väärinkäytön taustalla on usein muita sosiaalisia ongelmia. Usein päihde ei ole se mistä ongelmat syntyvät, vaan aiemminkin yksi ongelmien oire. Päihteiden haitallinen käyttö on yleistä etenkin köyhien kansanosien keskuudessa. Toivottomassa asemassa oleva ihminen hakee lohtua alkoholista ja muista päihteistä. Tässä mielessä huumeidenkäyttäjät eivät ole rikoksen tekijöitä, vaan laajemman yhteiskunnallisen rikoksen uhreja. Myös lapsena koetulla seksuaalisella hyväksikäytöllä on yhteys myöhemmällä iällä tapahtuvaan päihteiden liikakäyttöön.
Sosiaaliset ja yhteiskunnalliset ongelmat purkautuvat ja näkyvät ihmisten toiminnassa. Jos alkoholinkäyttöä rajoitettaisiin, purkautuisivat sitä aiheuttavat ongelmat vain jossakin muualla.