tänään minulla ei mene kovin hyvin.
KOSKA
Eilen ensin sovin yhen mun kaverin kanssa että mennääm juomaan mutta mun piti saada joku paikka minne menisin yöks. Siks mun piti saada mun toinen kaveri mukaa. Mutta sitten ku ooteltiin hakijaa ni se mun kaveri kyllästy kaikkiin muihin ihmisii ketä siel oli ja haukku ne pystyy joten sanoin että voi painua vittuun, ja se lähtiki pois. Joten mulla ei ollu enää paikkaa minne menisin yöks. En kuitenkaa jaksanu vielä soittaa mammalle että en meekkää sinne yöks. Mutta tottakai se mun kaveri käski äitiään soitta mun äitiille ja se myös kerto keitten kanssa mä oon ja minne menossa. Siksipä äiti sitten ilmesty vesitornin juurelle juuri ku me meinattii alottaa juomaa ja pakotti mut mukaansa. Ja ei sekään vielä ois niin paljoa haitannu mutta ku sen piti ottaa mun kavereittenki kaljat mukaansa. Siinä vaiheessa kilahdin sille kun se ei ees antanu mun kävellä kotiin vaan pakotti mut sen kyytiin.
Sitte kotona isä katkas liittymän ja tänä aamuna mamma hommas nuorisotyöntekijät meille.
Nyt mun pitää mennä jonnekki psykiatri hommaan mielenterveys tutkimukseen ja joku perhe neuvottelija tulee meille sopimaan perheen säännöistä.
HAUSKAA PÄIVÄÄ KAIKILLE ! (: toivottavasti teillä menee vähän paremmin (:
Kannattaapa oikeasti valistaa vanhempia että tuossa voi käydä huonosti. Mulla on omakohtaista kokemusta lastensuojelun toiminnasta, ja olen nähnyt vierestä ihan uskomattoman pahoja tapauksia. Sosiaalityöntekijät - vaikka varmasti tarkottavat hyvää - saattavat monesti katsoa perheen tilannetta kuin vääristävien silmälasien läpi, etsivät vain ongelmista kertovia yksityiskohtia ja rakentavat niiden perusteella aivan erilaisen kuvan tilanteesta kuin se oikeasti on. Lastensuojelu ja huostaanotot ovat nykyisin käsittämättömän iso bisnes jossa liikkuu miljoonia; yhdestä ainoasta sijoitusvuorokaudesta sijoituslaitos saa enemmän rahaa kuin vanhemmat kuukaudessa lapsilisää. Toisinaan lasten ja nuorten olot sijoituspaikoissa ovat sellaisia mistä pitäisi välittömästi ottaa huostaan, mutta sijoituksen jälkeen yhteys sosiaalityöntekijöihin saattaa katketa täysin eikä ketään kiinnosta kuinka huonosti lapsi/nuori voi. Toivon sydämestäni ettei sulla käy huonosti. Eräs lähisukulainen pistettiin koulusta lintsaamisen takia laitokseen ja lääkittiin neurolepteillä hiljaiseksi kun ei suostunut sopeutumaan vankina olemiseen...
Sinänsä kyllä ymmärrän vanhempiakin, koska he tuntevat varmasti itsensä avuttomaksi ja turvautuvat siihen instanssiin, joka itse kertoo olevansa oikea taho. Toisinaan näin onkin, mutta riski on suuri sillä kerran tehtyä yhteydenottoa ei voi perua, ja sosiaalityöntekijöiden lausunnot jyräävät sen jälkeen ylitse aivan kaikesta mitä yksikään perheenjäsenistä sanoo.
Mun mielestä tossa sun tilanteessa on joka tapauksessa ammuttu kärpäsiä singolla. Ei kannata aiheuttaa enempää vahinkoa kuin on tarpeen, ja jokaisen vanhemman on hyvä muistaa minkälaista oli itse olla teini-ikäinen ja juoda niitä ensimmäisiä salakännejään. Varmasti suurin osa nykyisistä hysteerisesti suhtautuvista konservatiivivanhemmista sun muista kasvattajista on tehnyt itse aikoinaan aivan samaa, ja niin on joka ainoa sukupolvi siitä taaksepäinkin.
Älä käsitä väärin; mun mielestä juominen on tosi tyhmää eikä se sovi minkään ikäiselle ihmiselle. Itse toimintaa en puolustele. Joka ikisen on kuitenkin tehtävä itse riittävästi virheitä oppiakseen, eikä ketään voi pakottaa oppimaan toisen virheistä. Itse muistan aivan riittävän elävästi ne järjettömät krapulat ja lähes tiedottomassa tilassa itsensä nolaamiset, ettei mun tarvitse enää toistaa niitä.