Löytyykö jotain faktainfoo noista luotaistuotepuolen hommista jostain / itseltäs. Kärsin oikesti välillä huonounisuudesta tai paremminkin nukahtamisongelmista (työterveyslääkäriltä saisin heti reseptillä unilääkkeet mutta en ole suostunut ottamaan vastaan-epäilyttää niiden käytö pidemmän päälle). Olisin periaatteessa melko avoin tuolle luontaispuolen rohtojen koeteukselle, mutta epäilyttää myös...
Ei ole varsinaista faktatietoa, mutta yrttipuolelta olen itse havainnut toimiviksi valerianan ja laventelin. Ovat about yhtä vahvoja, mutta suosin valerianaa, koska koen sen vaikutuksen hieman miellyttävämpänä. Liotetaan kuumassa (voi olla 100 ast.) vedessä ~15 min tai enemmän. Annostusta voi lähteä kokeilemaan 2 reilusta teelusikallisesta, lisäten/vähentäen vaikutusten mukaan.
Noilla yrteillä ei saa "tainnutusta", mutta vaikutus on kuitenkin tuntuva.
Luontaistuotteista tryptofaani on hyvä (kannattaa ostaa jauheena). Nautitaan n. ½ h ennen nukahtamista, tarvitsee ottaa b-vitamiinia ja jotain sokeripitoista (täysmehu, sokerivesi) samalla. Tryptofaani on keholle luontainen lähde serotoniinille ja melatoniinille. Helpottaa nukahtamista ja parantaa unen laatua. Serotoniinin vaikutukset tulevat vähän kuin "kaupan päälle", voi mieliala nousta ja tulla kierroksia lisää. Suositeltu annostus on 0,5 grammaa, mutta sitä voi tietysti tarpeen mukaan muuttaa. Tryptofaani ei ole välttämättä heti kovin tehokas, vaikutus alkaa tulla tuntuvammaksi muutaman päivän käytön jälkeen.
Lääkepuolesta tiedän vähemmän, mutta esim. ketiapiini on voimakas nukahtamislääke, joka ei aiheuta riippuvuutta tai vieroitusoireita. Vaikuttaa koko yön, ts. on "unta ylläpitävä" lääke. Miinuksena on, että unet saattaa venähtää ja seuraavana päivänä voi olla pieni lääkepöhnä. Ei mikään paras mahdollinen vaihtoehto, mutta mielummin itse ottaisin ketiapiinin kuin valvoisin yön yli. Ehkä tätä kannattaa kokeilla, jos nuo yrtit/luontaistuotteet eivät toimi riittävästi. (Voi olla muitakin hyviä lääkkeitä, mutta minulla ei ole siitä tietoa)
Valerianaa ja laventelia kannattaa etsiskellä Punnitse & Säätä:stä ja muista samantyylisistä kaupoista, tryptofaania luontaistuotekaupoista (netistäkin saanee tilattua).
Tryptofaania ei saa nauttia, jos on joku serotoniinijärjestelmään vaikuttava lääkitys (esim. SSRI-tyyppinen masennuslääkitys). Jos on jokin muu lääkitys, niin voi olla hyvä varmistaa lääkäriltä, että voiko sen lisäksi ottaa tryptofaania.