Tervetuloa! Hipit.fi:n foorumi on ekologisuudesta, rakkaudesta ja vapaudesta kiinnostuneiden kotifoorumi.
Osallistu keskusteluun ja tutustu uusiin ihmisiin luomalla tunnus! :)

Jos olet jo foorumilainen, voit kirjautua sisään tästä:

Tunnus: Salasana:

Tänään - 162

Johnnyboy92

• Hippi
  • Poissa Poissa
Vs: Tänään
« Vastaus #2416 : 22. Lokakuuta 2014 klo 21:23 »
  • Tykkää (0)

• Mitä järkeä koko somessa edes on? Jos katsoo että mihin ihmiset sitä käyttää useimmiten niin aika turhalta se vaikuttaa. Somesta on tullut tapa brändätä itsensä, olla tekopyhä ja valheellinen. Kerrotaan kuinka muka elämä on niin hienoa ja kuinka itsellä on hieno perhe, asunto, auto ja kaveripiiri. Tai sitten leikitään välillä vähän aktivistia ja osallistutaan Lihattomaan lokakuuhun. Kaiken tavoitteena vaikuttaa olevan vain hienon julkisivun rakentaminen ja äärimmäinen, miltei psykopaattinen narsismi. Kuvottavaa.

Ja some ei ole tuonut mitään ratkaisevan uutta kommunikointiin. Realiaikaisesti on voitu viestä aina puhelimen keksimisestä saakka. Nyt mukaan ovat tulleet vain kuvat ja hymiöt. Facebook on jonkinlainen yhdistelmä puhelinluetteloa, puhelinta ja valokuva-albumia.

Some ja netti yleensäkin heikentävät ihmisten lukukykyjä ja kirjoitustaitoja. Ihmisistä tulee lyhytjännitteisiä, passiivisia chattailijöitä jotka kirjoittavat pian vain muutaman sanan yhdentekeviä lauseita varustaen ne hymiöillä.

Sitten on toki se yksityisyysasia. Mikään mitä teet verkossa ei ole koskaan ollut ja tuskin tulee koskaan olemaankaan yksityistä tai anonyymiä. Sama pätee älypuhelimiin. Yritykset ja mainostajat keräävät tietoa samoin kuin valtioiden tiedustelupalvelut. Ihmiset ovat vapaaehtoisesti alistuneet orwellilaiseen yhteiskuntaan. Ja syynä sille on jo aiemmin mainittu narsismi; monet suorastaan haluavat että heidän elämiään tarkasteltaisiin ja vakoiltaisiin. Luulen että monille NSA-skandaali oli loppujen lopuksi miellyttävä uutinen: Joku on kiinnostunut MINUSTA ja tarkkailee MINUA!

Luoja antakoon tämän sairaan narsismin aikakauden joskus päättyä... Tuhotkaa Facebook, Twitter ja muut somen inhottavat muodot!
    « Viimeksi muokattu: 22. Lokakuuta 2014 klo 21:24 kirjoittanut Johnnyboy92 »
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

rimpsi lorestaan

• Vieras
    « Vastaus #2417 : 22. Lokakuuta 2014 klo 21:50 »

Anteeksi, että sanoin vääriä asioita.

Edelleen, silti ei tarvitse olla niin katkeria ja vihaisia.
    Kirjattu

Omppu

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2418 : 22. Lokakuuta 2014 klo 23:31 »
  • Tykkää (0)

• Ainakin Facebookin feedin voi säätää juuri sellaiseksi, että siellä näkee tasan sitä mitä haluaa. Omassa tapauksessani aika paljon mielenkiintoista informaatiota, satunnaisten mieltä kohottavien kuvien lisäksi siis. :)

Mitä tulee yksityisyyteen niin kellään meistä ei sitä ole ollut vuosikymmeniin, muu on vain kivaa illuusiota. Jos haluat olla varma yksityisyydestäsi niin kannattaa muuttaa jonnekin korpeen missä ei toimi mitkään kännykkäkentät tai muut vastaavat ja foliohattu päähän. Tosin vakoilusatellitit voisivat silti tarkkailla jokaista tekoasi, vähän veikkaan vaan ettei yksikään meistä ole ehkä ihan niin kiinnostava! Sosiaalinen media on kääntymässä valtaeliittiä vastaan ja ampuvat nyt omalla aseellaan itseään jalkaansa. Asiat voi aina nähdä niin monella tapaa.
    « Viimeksi muokattu: 22. Lokakuuta 2014 klo 23:41 kirjoittanut Omppu »
    Kirjattu

gemma

• Vieras
    « Vastaus #2419 : 23. Lokakuuta 2014 klo 08:32 »

Vietän paljon aikaa yksin, eikä mulla ole isoa tuttavapiiriä. En ole facebookissa, enkä twitterissä tai muissa vastaavissa. Ainoo sosiaalinen media on tää palsta ja satunnaisesti pari muuta keskustelupalstaa... Tää on helppo tapa saada jonkinlainen kontakti toisiin ihmisiin... En ehkä hirveesti kaipaakaan ihmisiä, enkä tiedä minne ees irl mennä, missä tapais edes jollain tapaa samanhenkisiä ihmisiä... Mun ikäsillä on yleensä lapsia, työ, asuntolaina ym jotka maailmat on mulle vieraita. En ole enää teinikään... Olin joskus Anarkistiliiton jutuissa ja OikeuttaEläimille ja vielä vanhoilla päivillä yhdessä talonvaltauksessa, mut jotenkin nekin tuntuu vähän vieraille nyt.. Vaikka miksikäs ei.. Olen juuttunut välitilaan, jossa en ole enää nuori ja radikaali enkä toisaalta "kunnon" aikuinenkaan. Satunnaiset kohtaamiset erilaisten ja eri ikäisten kanssa antaa kyllä paljon, mutta on vaikeaa löytää mitään syvempää. Olen kyllä ihan tyytyväinen nytkin; olen yli-ikäinen Peppi Pitkätossu, joka ei oikein asetu mihinkään lokeroon. ;)

Yksityisyys me ollaan kai kaikki menetetty.. Jo pelkästään kauppojen bonuskorttien kautta meistä tiedetään aika paljon. (Pidän niitä bonuskortilla saatavien tarjouksien takia, bonuksia ei juuri kerry) Tai jos maksaa pankkikortilla... Tai jos puhelin on mukana... Hirveen vaikee on "piiloutua", mut tässä maailmassa me eletään.
    Kirjattu

Johnnyboy92

• Hippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2420 : 23. Lokakuuta 2014 klo 14:01 »
  • Tykkää (0)

• Ainakin Facebookin feedin voi säätää juuri sellaiseksi, että siellä näkee tasan sitä mitä haluaa. Omassa tapauksessani aika paljon mielenkiintoista informaatiota, satunnaisten mieltä kohottavien kuvien lisäksi siis. :)

Mitä tulee yksityisyyteen niin kellään meistä ei sitä ole ollut vuosikymmeniin, muu on vain kivaa illuusiota. Jos haluat olla varma yksityisyydestäsi niin kannattaa muuttaa jonnekin korpeen missä ei toimi mitkään kännykkäkentät tai muut vastaavat ja foliohattu päähän. Tosin vakoilusatellitit voisivat silti tarkkailla jokaista tekoasi, vähän veikkaan vaan ettei yksikään meistä ole ehkä ihan niin kiinnostava! Sosiaalinen media on kääntymässä valtaeliittiä vastaan ja ampuvat nyt omalla aseellaan itseään jalkaansa. Asiat voi aina nähdä niin monella tapaa.

Ajatus "vanhojen hyvien aikojen" laajasta yksinäisyydestä on illuusiota. Ei yksityisyys ole vähentynyt ratkaisevasti. Kyllä nykyäänkin voi jutella toisen ihmisen kanssa ilman että kukaan kuuntelee. Päiväkirjaa voi kirjoittaa ilman että kukaan sitä koskaan lukee. Ja tietokone joka ei ole kytketty mihinkään verkkoon, on myöskin yksityinen. Kirjeitäkin voi ainakin Suomessa lähettää edelleen ilman että kukaan niitä urkkii.

Monessa mielessä valvonnan alle meneminen on ollut täysin vapaaehtoista. Ei kukaan ole koskaan pakottanut ketään liittymään some-palveluihin tai jakamaan yksityiselämää netissä. Kukaan ei myöskään pakota ostamaan älypuhelinta tai vakoiluohjelmille altista webkameraa. Mutta ongelmaksi tuli se että ihmiset luulivat netin olevan uusi yksityinen ja anonyymi alue. Mitä se ei tietenkään koskaan ollutkaan.

Monilta urkinnan muodoilta voi suojautua helposti; senkun vaan laittaa koneen ja puhelimen kiinni. Mutta tämä vaikuttaa olevan monille mahdoton ajatus kun someen ym. ollaan sitouduttu ja addiktoiduttu niin pahasti. Tämä ongelma olisi helppo hoitaa pois, mutta ongelmaksi muodostuu se että monet yhteiskunnat palvelut ovat nykyään vain netissä. Ja monesti niiden käyttöön tarvitsee esimerkiksi pankkitunnuksia. Mutta luulen että jahka ymmärrys netin suojattomuudesta ja hakkerien tehokkuudesta leviää, niin tullaan kehittämään jotain muita systeemejä.

Netti nykyisessä muodossaan on kyllä aika tuhoontuomittu. Todennäköisesti tulee käymään niin että rahavallan ja yritysten toimesta netin neutraalius poistetaan. Se tarkoittaa siis sitä että eniten maksava voi ostaa netin palveluntarjoajilta lisää laajakaistatilaa ja näin nopeuttaa omien sivujensa toimintaa muiden kustannuksella. Tälläinen käytäntö on mahdollisesti menossa läpi USA:ssa ja odottaa vain presidentin allekirjoitusta. Se tarkoittaisi nykyisenlaisen internetin loppua.

Netin ongelmaksi on tullut myös sen ilmiselvä haavoittuvuus. Lähes kaikki mahdolliset sivustot ovat hakkeroitavissa eikä mikään tieto ole turvassa. Tämä turvallisuuden puute on netin valuvikoja. Kuka tahansa tarpeeksi taitava voi käyttää sitä hyväkseen.

Internetistä ei tullut yksityisyyden pelastajaa joka murtaisi Isonveljen vallan ja lopettaisi diktatuurit. Mun mielestäni ihmisten pitäisi ymmärtää tämä ja siirtyä eteenpäin ja miettiä muita vaihtoehtoja eikä takertua niihin 90-luvun teknoutopioihin jotka sitä paitsi olivat monesti vain Microsoftin ja Applen mainoksia.
    Kirjattu
    "Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced" -Kierkegaard

rimpsi lorestaan

• Vieras
    « Vastaus #2421 : 26. Lokakuuta 2014 klo 01:45 »

Kesäajan viimeisenä iltana, lauantaina 25.10.-14 kuuntelin kaikkea sitä hienoa musiikkia, jota olen löytänyt tämän vuoden valoisana vuodenaikana, maaliskuusta alkaen. Soulia, funkia, jazzfunkia, Waria ja Sly & The Family Stonea myöten. Mahtava kuuntelusessio.
    Sitä ennen tapasin yhden ystävän, joka asuu toisella paikkakunnalla ja oli yllättäen nyt käymässä täällä. Hirmuisen mukavaa.
    Kirjattu

Avaruus

• Kukkaishippi
    • Poissa Poissa
    « Vastaus #2422 : 26. Lokakuuta 2014 klo 08:51 »
  • Tykkää (0)

• Sitä ennen tapasin yhden ystävän, joka asuu toisella paikkakunnalla ja oli yllättäen nyt käymässä täällä. Hirmuisen mukavaa.
    Jäin tästä inspiroituneena pohtimaan ystävyyttä ja ystäviä. Olen huomannut, että jos parikymppisenä ja sitä ennen, ystävät olivat supertärkeitä, niin vuosien kerttyessä tarve sosialisoida vähene vuosi vuodelta. Osittain toki siksi, että voin vaimoni kanssa puhua kaikesta mahdollisesta, ja osin siksi, että työni on melko sosiaalista, mutta myös siksi, että minusta tuntuu, että olen kasvanut eri teitä ystävieni kanssa. Heitä kiinnostavat eri jutut kuin minua, ja yhteisten keskusteluaiheisen löytäminen käy jo lähes työstä. Poikkeuksena veljeni, joiden kanssa voi puhua myös melkein mistä tahansa. Korkeampilentoisia new age-juttuja tosin pitää avata aika paljon. Sitten olen myös miettinyt, että kuinkakohan paljon some on syönyt sosiaalisuutta? Siellä/täällä saa olla valikoidusti sosiaalinen ja vastuu kiinnostuksesta on lukijalla.

Tilanne varmasti olisi toinen, jos olisin sinkku ja/tai asuisin kaupungissa. Silloin olisi pelkästään luonnollista olla sosiaalisempi. Vai olisiko?
    Kirjattu

rimpsi lorestaan

• Vieras
    « Vastaus #2423 : 26. Lokakuuta 2014 klo 10:47 »

Avaruus: aika tutunnäköinen kuvio sinulla. Tosin minä asun kaupungissa eivätkä nykyiset ystäväni ole tuttuja esim. koulusta tai opiskelusta. Varsinaisia ystäviä on vähän, he ovat ajautuneet kuka millekin puolelle maata (yksi on myös ulkomailla) ja heidän kanssaan olen tekemisissä aika harvoin. Mutta kun kerrankin ollaan yhdessä, se on sitten aika intensiivistä. :)
    Kuitenkin elämässä on koko ajan yksi ihminen eli tyttöystävä, jonka kanssa voi puhua ihan kaikesta ja siitä kaikesta myös puhutaan. Ei ole sitä tarvetta että ylipäänsä asioista puhumisen takia täytyisi tavata ystäviä. Ja silti on kiva saada välillä muidenkin ihmisten näkökulmaa kuin minun ja hänen.
    Kirjattu

rimpsi lorestaan

• Vieras
    « Vastaus #2424 : 04. Marraskuuta 2014 klo 16:50 »

Taivas tiputteli vettään, ja mää menin mettään. Kävin siis sademetsäkävelyllä! :)
    Kirjattu

gemma

• Vieras
    « Vastaus #2425 : 12. Marraskuuta 2014 klo 09:33 »

Taas on uusi ainutlaatuinen päivä ja jokaisella mahdollisuus elää se niin hyvin kuin omissa olosuhteissaan voi! :) Heräsin pirteänä ja kostea ilma tuntui raikkaalta hengittää, kun olin koiranpoikasen kanssa pihalla.. Huomasin, että tykkään rutiineista; kun on niin vikkelä pää, rutiinit tuo hyvän rungon elämään ja sitten lisänä kaikki yllätyksellinen setti. Join ihanaa suklaakahvia, kylvetin sinimailasen idut ja laiton vihertymään valoisampaan. Pieni hetki tässä koneella ja sitten käsitöiden kimppuun..

Illalla ennen nukahtamista keksin vielä, että teen "vaiheessa"-laatikon. Kerään sinne vaatteita, joissa on hyvä materiaali, mutta joista en sellaisenaan tykkää tai talteen leikattuja solkia, röyhelöitä ym joita voi käyttää uusissa vaatteissa. Aika ajoin pengon sitä ja ideoin, mitä niistä vois tehdä.. Vaatteiden ompelussa pystyy paljon "oikomaan", kun ottaa vaikka valmiin paidan tunikan pohjaksi, katkaisee rinnan alta ja lisää jostain muusta helman, pätkii hihat ja ompelee tilalle jostain toisesta vaatteesta talteen otetut röyhelöt jne.. Vaikeimmat työvaiheet jää pois. Nyt työn alla on tilkkujen leikkaaminen jämäkankaista pitkää hametta varten, sekä palaponchon kokoaminen ja toisen ponchon neulominen.
    Kirjattu

gemma

• Vieras
    « Vastaus #2426 : 14. Marraskuuta 2014 klo 12:35 »

Koiranpoikanen lähti 2 vuorokaudeksi hoitoon. Jotenkin lohduton olo. Se on 8v ja olen ollut ainoastaan kerran siitä erossa 2vrk putkeen ja 3 kertaa yhden. Luulen, että läheisriippuvuus on molemminpuolista; koirakin itkee ja ruokahalu katoaa.. Aamuyöllä kävely bussiasemalle ja halpabussiin. Ollaan sitten eräässä tuppukylässä X jo viiden aikaan ja juttu mihin ollaan menossa, alkaa klo 9. Liput maksoi vaan 3e kipale ja siitä hintana notkutaan ei-missään monta tuntia... Ja on talvi, kesällä tuo ei haittas ollenkaan. Jotenkin tuntuu, että tästä tulee melkonen survival-reissu, mutta täytyy pukeutua sen verran paksusti, ettei ainakaan palele... Mutta jos en ikävöis koiranpoikasta, olisin lähdössä ihan hilpein mielin..  ::)
    Kirjattu

rimpsi lorestaan

• Vieras
    « Vastaus #2427 : 28. Marraskuuta 2014 klo 13:48 »

Eläköön tasa-arvo, vapaus ja rakkaus! Suomen eduskunta on tänään hyväksynyt sukupuolineutraalin avioliittolain.
    Kirjattu

Kurre

• Vieras
    « Vastaus #2428 : 28. Marraskuuta 2014 klo 15:17 »

^

Jee!  :sydamia

Maailma voi todellakin muuttua  ^-^ ^-^
    « Viimeksi muokattu: 28. Marraskuuta 2014 klo 17:10 kirjoittanut Kurre »
    Kirjattu

Hariel

• Hippi