Kylläpä täällä nyt kategorisoidaan ja yleistetään.
Vaihtoehtoihmiset puhuvat usein tuomitsevasti Babylonin pimeydessä vaeltamisesta tai oravanpyörässä juoksemisesta. Ihan ensimmäiseksi olisi oivallettava, ettei sellaisia asioita oikeasti ole olemassa: ne ovat mielentiloja, jotka ovat ihmisen omassa päässä. Se on projisointia, jossa oma tyytymättömyys ja paha olo siirretään muihin.
Sen jälkeen kannattaa kohdata erilaiset ihmiset ja asiat avoimin mielin ja ilman ennakkoluuloja. Minä tunnen rikkaita ihmisiä; minä tunnen köyhiä ihmisiä; minä tunnen niitä, jotka tienaavat sen 3206 euroa kuukaudessa eli suomalaisten keskipalkan verran; minä tunnen yksineläjiä, yksinhuoltajia ja perheitä, joissa on diplomi-insinööri-isä, sairaanhoitajaäiti, kaksi lasta, kaksi autoa ja velkainen omakotitalo; tunnen yh-äitejä, jotka miettivät, mistä pitää luopua, jotta rahat riittävät lasten harrastuksiin; tunnen kultalusikka suussa syntyneitä, jotka ovat pienestä pitäen saaneet kaiken tarvitsemansa; minä tunnen Rainbow-nomadeja, jotka eivät omista paljon muuta kuin päällään olevat vaatteet, tunnen erään eurooppalaisen valtion keskuspankin pääjohtajan, joka kesällä viettää muutaman viikon askeettista elämää Rainbow gatheringissa, ja tunnen perheitä, jotka kerran vuodessa tekevät Kreetan-matkan lapsilisien turvin; tunnen polion rampauttamia, itseään solariumissa ruskettaneita fitness-kimppuja, ylipainoisia, anorektikkoja, parantumattomasti sairaita, luulosairaita ja niitä, jotka eivät koskaan tarvitse lääkäriä; tunnen vuokralla asuvia, omistusasunnossa asuvia ja asunnottomia; tunnen kasvissyöjiä ja lihansyöjiä; tunnen hyötyviljelijöitä ja niitä, jotka asioivat vain marketin einesosastolla; tunnen polkupyörää, julkisia kulkuvälineitä ja omaa autoa käyttäviä; tunnen sellaisia, jotka janoavat nähdä uusia maita ja kulttuureita ja tunnen sellaisia, jotka eivät milloinkaan ole matkanneen kotimaakuntansa ulkopuolelle; tunnen vasemmistolaisia, vihreitä ja porvareita; tunnen heteroita ja homoja; tunnen suvaitsevaisia ja suvaitsemattomia; tunnen kristittyjä, muslimeja, buddhalaisia ja ateisteja; tunnen turkulaisia ja tamperelaisia.
Enkä näe heissä eroa.
Enkä ymmärrä, miksi minun pitäisi halveksia osaa heistä tai tuomita heidän elämäntapansa.
Enkä ymmärrä, miksi minun pitäisi kertoa heille, miten heidän tulisi elää.
Tiedän vain sen, että kaikki he haluaisivat olla onnellisia ja kaikki he haluavat tuntea, että heistä välitetään kaikissa heidän elämänvaiheissaan.
Tiedän myös sen, ettei kenelläkään ole hallussaan onnellisen elämän salaisuutta.
Tiedän myös sen, että jokainen luo merkityssisällön omalle elämälleen. Kukaan muu ei voi sitä tehdä eikä kenelläkään muulla ole siihen edes oikeutta.
Oletko, gemma, milloinkaan yrittänyt sopia omakotitalon tien aurauksesta? Minä olen: naapurin mies lähtee pyytämättä traktoreineen liikkeelle heti, kun maassa on viisi senttiä lunta, ja korvaukseksi hän käy keräämässä tuulikaatoja metsästä.
Oletko, gemma, milloinkaan yrittänyt sopia tieosakkaiden kanssa siltarummun korjauksesta? Jos et ole, niin mistä tiedät, että he ovat vittumaisia?
Oletko, gemma, miettinyt, tulevatko työttömyyskorvaukset ahneelta kapitalistiselta yhteiskunnalta vaiko niiltä oravanpyörässä kärsiviltä keskiluokkaisilta veronmaksajilta, joiden elämäntapaa arvostelet?
Oletko, gemma, tullut miettineeksi sitä, että ilmestyykö se "haisevan mytyn" pelastanut avustusjärjestö tyhjästä, vai onko se päässyt hätäalueelle niiden samaisten oravanpyörässä kärsivien keskiluokkaisten veronmaksajien lahjoituksilla, niiden, joiden pitäisi tuntea syyllisyyttä lentäessään halpalentoyhtiön äkkilähdöllä Helsingistä Barcelonaan?
Minulla on tietyt arvot, joiden mukaan elän, ja annan muiden elää kuten parhaaksi näkevät. Enkä minä voi sanoa, onko minun tapani parempi tai huonompi kuin kenenkään muun.
Ja jos joku tuskailee toimeentulonsa kanssa, tunnen häntä kohtaan myötätuntoa ja toivon, että hän löytää ongelmiinsa ratkaisun; ja jos joku neuvoo ja rohkaisee häntä, olen siitä iloinen.